{"id":462,"date":"2021-06-28T09:31:08","date_gmt":"2021-06-28T09:31:08","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=462"},"modified":"2021-06-28T09:31:08","modified_gmt":"2021-06-28T09:31:08","slug":"bmwn-tehokkain-moottori","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/bmwn-tehokkain-moottori\/","title":{"rendered":"BMW:n tehokkain moottori"},"content":{"rendered":"\n

BMW M8:ssa on BMW:n kaikkien aikojen tehokkain BMW-moottori – S63-bensiinimoottorin twin-turbo. M8 Competition -mallin voimanl\u00e4hteen\u00e4 on suorasuihkutettu 4,4 litran V8 twin-turbo -moottori, joka tarjoaa 617 hevosvoimaa ja joka kiihtyy 3,0 sekunnissa nopeudesta 0:sta 62 mailiin tunnissa, ja sen huippunopeus on 155 mailia tunnissa, joka on elektronisesti rajoitettu.<\/p>\n\n\n\n

4.4 L S63 twin-turbo V8-moottori.<\/h2>\n\n\n\n

BMW:n kaikkien aikojen tehokkainta moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 F90 M5:ss\u00e4, M5 Competitionissa, F91, 92, 93 M8-malleissa vuoden 2019 j\u00e4lkeen sek\u00e4 vuoden 2020 j\u00e4lkeisiss\u00e4 F95 X5- ja X6-malleissa, kuten X5 M ja X6 M.<\/p>\n\n\n\n

S63 perustui alun perin N63-moottoriin, joka debytoi BMW X6 M:ss\u00e4. Siin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n pulssiviritteist\u00e4, moottorin poikkileikkaukseen perustuvaa pakosarjaa, joka tehostaa moottoria poistamalla jatkuvasti pulsseja turboilta moottorin jokaisella kierroksella. N63 oli ensimm\u00e4inen BMW:n valmistama turboahdettu V8-moottori.<\/p>\n\n\n\n

Moottorin V:n sis\u00e4ll\u00e4 olevat ristikk\u00e4iset pakosarjat ovat innovaatio, joka v\u00e4hent\u00e4\u00e4 huomattavasti turboviivett\u00e4 ja parantaa moottorin termist\u00e4 hy\u00f6tysuhdetta.<\/p>\n\n\n\n

S63 Moottorin j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4t<\/h3>\n\n\n\n

S63-moottorin j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4 toimii p\u00e4\u00e4asiassa s\u00e4hk\u00f6pumpun avulla, joka auttaa kierr\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4 turboahtimiin ja moottoriin. \u00d6ljypohja on varustettu omalla toissijaisella etukammiolla, jossa on huuhtelupumppu, jotta \u00f6ljynpaine riitt\u00e4isi aina, my\u00f6s eritt\u00e4in korkeilla kierroksilla.<\/p>\n\n\n\n

Voimansiirto<\/h3>\n\n\n\n

Ei ole yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4\u00e4, ett\u00e4 sek\u00e4 ylelliset sedanit ett\u00e4 BMW X -katumaasturit, jotka on varustettu S63:lla, ovat nopeinta BMW:t\u00e4 radalla. S63:ssa on rajoitettuna vaihtoehtona 8-vaihteinen automaattivaihteisto. Toisaalta tarjolla on ajotila, jossa voit vaihtaa vaihteita manuaalisesti. Drivelogic-painike mahdollistaa muutaman tilan, jotka voivat helpottaa ajokokemustasi.<\/p>\n\n\n\n

4.4 L S63 twin-turbo V8-moottorin luotettavuus<\/h3>\n\n\n\n

S63 ei ole vain tehokkain BMW:n moottori, jota on koskaan valmistettu, vaan se on my\u00f6s yksi luotettavimmista. X5 M -kuljettajat ovat usein raportoineet, ett\u00e4 heid\u00e4n maasturinsa ovat ajaneet yli 150 000 kilometri\u00e4 ilman tai vain v\u00e4h\u00e4n korjauksia.<\/p>\n\n\n\n

Sit\u00e4 edelt\u00e4neeseen N63-moottoriin verrattuna S63 on paljon paremmin rakennettu moottori. Se on melko kest\u00e4v\u00e4 moottori, ainoana poikkeuksena satunnaiset alipainevuodot.<\/p>\n\n\n\n

Muita merkitt\u00e4vi\u00e4 mainintoja BMW:n nopeista moottoreista.<\/h2>\n\n\n\n

BMW luottaa suorituskykyyn ja ajamisen iloon miellytt\u00e4\u00e4kseen fanikuntaansa. Korkeilla kierroksilla py\u00f6riv\u00e4t moottorit ovat aina vet\u00e4neet yleis\u00f6\u00e4 puoleensa ja tulevat aina vet\u00e4m\u00e4\u00e4n. Aina 9 000 kierrokseen asti meneminen on harvinaista useimmissa autoissa, mutta BMW ei pet\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 suhteessa.<\/p>\n\n\n\n

S65 V8-moottori<\/h3>\n\n\n\n

S65 V8 -moottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n E90- ja E92 M3 BMW -malleissa. Se tuottaa 414 hevosvoimaa, ja sen punainen raja on 8450 kierrosta minuutissa, mik\u00e4 innostaisi useimpia urheiluautojen harrastajia. On syy, miksi ihmiset rakastavat Ferrarin \u00e4\u00e4nt\u00e4, ja juuri korkeat kierrokset tekev\u00e4t siit\u00e4 niin kauniin kuin se on.<\/p>\n\n\n\n

S70\/2 V12 BMW-moottori<\/h3>\n\n\n\n

BMW valmisti t\u00e4m\u00e4n moottorin nimenomaan McLaren F1 -superautoa varten, jonka suunnitteli sama tiimi, joka suunnittelee McLarenin Formula 1 -autot. Vaikka t\u00e4m\u00e4 auto valmistettiin vuonna 1992, se pysyi maailman nopeimmalla imumoottorilla vuoteen 2013 asti.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 6,1-litrainen V-12-moottori, jossa on 48 venttiili\u00e4, on varustettu alumiinilohkolla ja -p\u00e4ill\u00e4. Se tuottaa 627 hevosvoimaa, ja sen punainen raja on 7 500 kierrosta minuutissa. Se painaa vain 250 kiloa, ja sit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n kiistatta historian parhaana moottorina. T\u00e4m\u00e4n ketjuvetoisen moottorin ja sen v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin (480 lbs jalkaa) ansiosta McLaren piti maailman nopeimman auton enn\u00e4tyst\u00e4 yli 10 vuoden ajan.<\/p>\n\n\n\n

Muuttuvan venttiilien ajoituksen ja kuivasumppuvoitelun ansiosta BMW vei pelin seuraavalle tasolle, kun se paljasti, ett\u00e4 vaihteisto mukaan luettuna t\u00e4m\u00e4 moottori ei painaisi yli 550 kiloa.<\/p>\n\n\n\n

BMW i8 Hybridin 3-sylinterinen moottori ja s\u00e4hk\u00f6moottori<\/h3>\n\n\n\n

Varmasti kukaan ei odottaisi mainintaa hybridimoottorista, mutta t\u00e4m\u00e4 ansaitsee paikkansa t\u00e4ss\u00e4. BMW i8 -ajoneuvo todisti vuonna 2014 julkaisullaan, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot ja suorituskykyinen ajaminen eiv\u00e4t ole mill\u00e4\u00e4n tavalla toisiaan poissulkevia.<\/p>\n\n\n\n

BMW i8:ssa on kaksi moottoria, bensiinimoottori ja s\u00e4hk\u00f6moottori. Yhdess\u00e4 ne muodostavat 362 hevosvoimaa, ja i8 kiihtyy 5 sekunnissa nopeudesta 0-80 km tunnissa. Verrattuna S63:n 3 sekuntiin t\u00e4m\u00e4 vaikuttaa tietysti melko hitaalta, mutta se ansaitsee erityismaininnan, koska kyseess\u00e4 on ainutlaatuinen moottori.<\/p>\n\n\n\n

3-sylinterinen 1,5-litrainen turbomoottori tuottaa 231 hevosvoimaa, ja sen parina on s\u00e4hk\u00f6inen vastine, joka tuottaa 131 hevosvoimaa ja jonka akkukapasiteetti on 11. kWh. BMW jatkaa ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 hybridiajoneuvojen ja -moottoreiden kehitt\u00e4mist\u00e4, sill\u00e4 i8 oli valtava menestys.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 moottoreita BMW:t yleens\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

BMW tunnetaan loistavasta suorituskyvyst\u00e4\u00e4n ja ajamisen ilosta, jota se tuo fanikunnalleen. Ne kehitt\u00e4v\u00e4t ja k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t p\u00e4\u00e4asiassa rivikuutosmoottoreita, joita kutsutaan my\u00f6s suorakuutosmoottoreiksi. Huolimatta siit\u00e4, ett\u00e4 useimmat valmistajat ja kilpailevat merkit ovat siirtyneet V6-moottoreihin, BMW jatkaa rivikuutosmoottoreiden k\u00e4ytt\u00f6\u00e4, ja se toimii erinomaisesti. BMW valmistaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 my\u00f6s V10-, V12- ja rivikolmosmoottoreita.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko BMW:n moottorit luotettavia?<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka BMW:ll\u00e4 on maine huonosta luotettavuudesta maantiell\u00e4, voimansiirto on vankka, ja harvoin n\u00e4et vakavia vaurioita ja tarvetta eritt\u00e4in kalliisiin korjauksiin, ellet laiminly\u00f6 ajoneuvosi huoltoa tai ole ajanut yli 100 000 kilometri\u00e4. Pid\u00e4 tietysti mieless\u00e4, ett\u00e4 eri malleissa on erilaiset moottorit, ja se riippuu suuresti siit\u00e4, mit\u00e4 valitset.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat luotettavimmat BMW-moottorit?<\/h3>\n\n\n\n

Luotettavin BMW:n moottori on 3-sarjan E90-mallissa k\u00e4ytetty moottori. Toisaalta N52 l6 -moottori ei ole tehokkain 2,5-litraisella kuusisylinterisell\u00e4 moottorilla ja 215 hevosvoimalla. Enemm\u00e4n tehoa ei ole aina parempi, kun puhutaan luotettavuudesta. Monet kuljettajat kertoivat ajaneensa jopa 150 000 kilometri\u00e4 ilman ongelmia n\u00e4ill\u00e4 moottoreilla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW M8:ssa on BMW:n kaikkien aikojen tehokkain BMW-moottori – S63-bensiinimoottorin twin-turbo. M8 Competition -mallin voimanl\u00e4hteen\u00e4 on suorasuihkutettu 4,4 litran V8 twin-turbo -moottori, joka tarjoaa 617 hevosvoimaa ja joka kiihtyy 3,0<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":463,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/462"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=462"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/462\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/463"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=462"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=462"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=462"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}