{"id":4635,"date":"2022-08-08T08:04:52","date_gmt":"2022-08-08T08:04:52","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4635"},"modified":"2022-08-08T08:04:55","modified_gmt":"2022-08-08T08:04:55","slug":"onko-volkswagen-e-golf-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-volkswagen-e-golf-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Volkswagen E-Golf hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Vuosien 2012-2020 Mk7- ja Mk7.5- Volkswagen E-Golf -mallit edustavat yhdistelm\u00e4\u00e4 VW Golfin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydest\u00e4 ja t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 alustasta. Nyky\u00e4\u00e4n VW:ll\u00e4 on ID. EV-mallisto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 E-Golf on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n tarpeeton, sill\u00e4 ID.3\/ID.4-mallit vastaavat enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n sit\u00e4, mit\u00e4 E-Golf oli muutama vuosi sitten.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 VW Mk8 Golfia ei ole saatavilla t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 mallina, vaan ainoastaan hybridin\u00e4. VW lopetti s\u00e4hk\u00f6isen Golfin todenn\u00e4k\u00f6isesti lopullisesti, mutta onko Volkswagen E-Golf hyv\u00e4 auto? E-Golf on todellakin todella hyv\u00e4 auto, mutta se ei p\u00e4rj\u00e4\u00e4 VW ID.3:n ja VW ID.4:n kaltaisille autoille. E-Golf on siis hyv\u00e4 k\u00e4ytetty VW-s\u00e4hk\u00f6auto, mutta ei sen enemp\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golfissa on kaksi eri akkuvaihtoehtoa, ja molemmat ovat suhteellisen pieni\u00e4 verrattuna siihen, mit\u00e4 ID.-autot tarjoavat. E-Golfin muotoilu on p\u00e4\u00e4osin VW Golfin klassista muotoilua, mutta jotkut erityiset yksityiskohdat erottavat sen muusta mallistosta.<\/p>\n\n\n\n

E-Golfin alustan ja jousituksen virityksess\u00e4 on keskitytty mukavuuteen ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyyteen, kun taas k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on hieman huonompi verrattuna Golfiin. Arvoltaan E-Golf on kelvollinen, mutta tavallinen VW Golf on parempi vaihtoehto, jos et ole kovasti kiinni EV-alustassa.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Mk7 E-Golfissa on pienempi 26,5 kWh:n akku, jonka ansiosta E-Golfilla p\u00e4\u00e4see noin 100-120 kilometri\u00e4 yhdell\u00e4 latauksella. Akku on yhdistetty 116 hevosvoiman moottoriin, joka vastaa suunnilleen sit\u00e4, mit\u00e4 l\u00e4ht\u00f6tason diesel- ja bensiinimoottorit tarjoavat. Mk7:n voi ladata noin 8 tunnissa pistorasiasta tai 30 minuutissa 40 kW:n pikalaturilla.<\/p>\n\n\n\n

Mk7.5 E-Golfissa on hieman suurempi 35,8 kWh:n akku, joka antaa noin 120-150 kilometrin toimintas\u00e4teen yhdell\u00e4 latauksella. Mk7.5 tarjoaa my\u00f6s 136 hv, mik\u00e4 tuo sen l\u00e4hemm\u00e4s keskitason bensiini- ja dieselmoottorimalleja. Tavallinen lataus kest\u00e4\u00e4 5-6 tuntia, kun taas pikalaturilla (40 kW) akku t\u00e4yttyy noin 40 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Molemmat ovat yksinomaan etuvetoisia autoja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 E-Golf ajaa samalla tavalla kuin tavalliset Golf-mallit. My\u00f6nnett\u00e4k\u00f6\u00f6n, ett\u00e4 E-Golf ei ole yht\u00e4 suorituskykyinen kuin tavalliset bensiini- ja dieselmallit, mit\u00e4 tulee toimintas\u00e4teeseen, mutta p\u00e4\u00e4st\u00f6jen osalta E-Golf on paras Golf, joka on koskaan ollut olemassa.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee suoraan muotoiluun, E-Golf on l\u00e4hes identtinen tavallisen Golfin kanssa. Ainoat erot ovat pieni\u00e4 muotoilullisia yksityiskohtia, kuten sumuvalot, py\u00f6r\u00e4n muotoilu ja merkit. Sis\u00e4tiloissa E-Golf saa hieman uudistetun kojelaudan, jossa on erityiset s\u00e4hk\u00f6iset mittarit, ja my\u00f6s auton ohjelmisto on suunniteltu uudelleen niin, ett\u00e4 kaikki tarvittavat tiedot l\u00f6ytyv\u00e4t sielt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemuksen osalta E-Golf on l\u00e4hes 500 kiloa painavampi kuin tavallinen diesel-Golf, ja sen huomaa ajon aikana. E-Golf ei ole yht\u00e4 ketter\u00e4 jaloillaan, varsinkaan vanhempi malli, jota monet pit\u00e4v\u00e4t my\u00f6s alimitoitettuna. Jos haluat dynaamisemman Golfin, jossa on s\u00e4hk\u00f6inen k\u00e4ytt\u00f6voima, kannattaa tutustua pistokehybridi-Golf GTE:hen.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf – Luotettavuus ja yleisi\u00e4 ongelmia<\/h2>\n\n\n\n

E-Golf vaikuttaa olevan kohtuullisen luotettava auto kahdesta syyst\u00e4. Ensimm\u00e4inen on se, ett\u00e4 Mk7- ja Mk7.5-Golf-mallit ovat l\u00e4ht\u00f6kohtaisesti melko luotettavia. Toinen syy on se, ett\u00e4 E-Golf on s\u00e4hk\u00f6automalli, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siin\u00e4 ei ole polttoaines\u00e4ili\u00f6t\u00e4, vaihteistoa, pakoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, polttoainepumppua eik\u00e4 monia muita viallisia komponentteja.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t E-Golfin ongelmat liittyv\u00e4t ohjelmistoon, mutta jotkut ovat my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4, kuten infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 tai s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6iset ikkunat. Automaattinen jarrutus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan yksi huolestuttavimmista ongelmista, kun taas latausportin lukitukseen ja virran menetykseen liittyv\u00e4t ongelmat ovat my\u00f6s mainitsemisen arvoisia.<\/p>\n\n\n\n

VW E-Golf – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

VW E-Golfia ei en\u00e4\u00e4 valmisteta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sellaisen voi ostaa vain k\u00e4ytettyn\u00e4 autona. Kannattaa mainita, ett\u00e4 E-Golfilla on pieni lis\u00e4maksu tavalliseen bensiini-\/dieselmalliin verrattuna ja ett\u00e4 E-Golfin markkinakysynt\u00e4 ei ole yht\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden kannalta E-Golfissa on akkujen vuoksi hieman pienempi tavaratila, eik\u00e4 VW suosittele E-Golfin vet\u00e4mist\u00e4. Muuten ne ovat identtisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa VW E-Golf?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen E-Golf on hyv\u00e4 auto, mutta sill\u00e4 ei ole mit\u00e4\u00e4n VW ID. -mallistoa vastaan, koska ID. autot ovat uudempia, paremmin varusteltuja, halutumpia ja suorituskykyisempi\u00e4 kaikilla osa-alueilla. Niiss\u00e4 on tehokkaammat akut, joiden ansiosta niiden toimintas\u00e4de on suurempi ja ne voidaan ladata nopeammin ja helpommin.<\/p>\n\n\n\n

Jos pid\u00e4t VW Golfin alustasta etk\u00e4 ole valmis k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n ID. rahaa, E-Golf on hyv\u00e4 ponnahduslauta kohti vakavampien s\u00e4hk\u00f6autojen ostamista my\u00f6hemmin. E-Golfia ei ole suunniteltu erityiselle EV-alustalle, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ole yht\u00e4 kehittynyt kuin jotkin EV-autot, mutta se ei tarkoita, ettei sit\u00e4 pit\u00e4isi harkita.<\/p>\n\n\n\n

Miksi VW lopetti E-Golfin tuotannon?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen lopetti E-Golfin valmistuksen, koska sille ei ole en\u00e4\u00e4 tarvetta. Ennen kuin VW alusti ID. malliston, E-Golf oli VW:n paras s\u00e4hk\u00f6auto, koska se on Golf ja koska se oli ainoa EV sen sukupuussa.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n VW tarjoaa muutamia ID. malleja ja monet niist\u00e4 ovat viel\u00e4 julkaisematta, ei ole j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 investoida kahteen autoon, joilla on sama tarkoitus. Siksi E-Golfista oli pakko luopua ja VW keskittyi Golfin hybridisointiin sen sijaan, ett\u00e4 se olisi s\u00e4hk\u00f6istetty kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 VW E-Golf on paras?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen Mk7.5 on kaikin puolin parempi E-Golf-malli. Mk7.5 on todenn\u00e4k\u00f6isesti muutenkin kaikkien aikojen paras VW Golf, sill\u00e4 se p\u00e4ihitt\u00e4\u00e4 jopa upouuden Mk8 Golfin monessa suhteessa. Mk7.5 tarjoaa korkeinta laatua sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa, ja se s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 arvonsa parhaiten.<\/p>\n\n\n\n

Mk7.5 vie voiton, mutta Mk7 on my\u00f6s melko hyv\u00e4 auto, mutta ei yht\u00e4 hyv\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vuosien 2012-2020 Mk7- ja Mk7.5- Volkswagen E-Golf -mallit edustavat yhdistelm\u00e4\u00e4 VW Golfin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydest\u00e4 ja t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 alustasta. Nyky\u00e4\u00e4n VW:ll\u00e4 on ID. EV-mallisto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 E-Golf on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4636,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4635"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4635"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4635\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4637,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4635\/revisions\/4637"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4636"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4635"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4635"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4635"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}