{"id":466,"date":"2021-06-28T09:32:20","date_gmt":"2021-06-28T09:32:20","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=466"},"modified":"2021-06-28T09:32:20","modified_gmt":"2021-06-28T09:32:20","slug":"parhaat-bmwn-twin-turbomallit","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/parhaat-bmwn-twin-turbomallit\/","title":{"rendered":"Parhaat BMW:n twin-turbomallit"},"content":{"rendered":"\n

BMW on tehnyt suuren sarjan twin-turbomalleja. Ensimm\u00e4inen BMW:n sarjavalmisteinen bensiiniturbomoottori oli N54 vuonna 2006. Siit\u00e4 l\u00e4htien twin-turbomoottorit ovat ker\u00e4nneet fanijoukon, ja niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisimmin urheilullisissa BMW-malleissa. Yksi hauskimmista malleista ajaa twin-turbolla on erinomainen BMW M2.<\/p>\n\n\n\n

BMW M2 Competition<\/h2>\n\n\n\n

Syit\u00e4 siihen, miksi BMW M2 on valintamme parhaaksi BMW:n twin-turbomalliksi, on lukuisia. Ensinn\u00e4kin se on yksi hauskimmin ajettavista BMW:ist\u00e4, joka tuo ajamisen iloa kuin mik\u00e4\u00e4n muu auto. Ja juuri siit\u00e4 BMW:ss\u00e4 on kyse. M2 on pieni takavetoinen auto, joka tuo sis\u00e4\u00e4n isomman auton tehon.<\/p>\n\n\n\n

M2 tarjoaa h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4\u00e4 ajodynamiikkaa, on edullisempi kuin painavammat coupet, ja se kulkee maantiell\u00e4 eritt\u00e4in tarkasti ja tuntuvasti. Esimerkiksi BMW M2 Competition -mallissa on turboahdettu S55, rivikuutonen. T\u00e4m\u00e4 kaksoisturbomoottori saa pienen alustan kulkemaan villisti, ketter\u00e4sti ja mielett\u00f6m\u00e4n nopeasti.<\/p>\n\n\n\n

BMW M2 Competition S55-moottori<\/h3>\n\n\n\n

M2 on BMW:n sarjan edullisin ja yksinkertaisin M-auto, mutta se ei tee siit\u00e4 yht\u00e4\u00e4n v\u00e4hemm\u00e4n erikoista. BMW M2 Competition -mallissa on S55 3,0 L:n erikoisviritetty kaksoisturbomoottori, joka on eritt\u00e4in herkk\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4h\u00e4n ilmi\u00f6m\u00e4iseen autoon on saatavana sek\u00e4 vakiona kuusivaihteinen manuaalivaihteisto ett\u00e4 seitsem\u00e4nvaihteinen automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto.
Moottorin kierroslukualue on 7 500 kierrosta minuutissa, ja siin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n TwinPower Turbo -tekniikkaa, joka maksimoi v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin koko kierroslukualueella. Noin 430 hevosvoiman moottori on varsin tehokas M2:n paljon pienemp\u00e4\u00e4n koriin n\u00e4hden. Moottori k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 edelleen hyvin tuttua VANOS-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n monissa muissa BMW:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

BMW M2: Sis\u00e4tilat ja infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4<\/h3>\n\n\n\n

Perforoitu korkealaatuinen nahka tekee tilavasta etuosasta ylellisen ja mukavan n\u00e4k\u00f6isen. Piki-musta sisustus on yleisin M2:n keskuudessa. M2:n sisustus perustuu BMW:n 2-sarjan ja 1-sarjan huippumalleihin. Matkustamossa on runsaasti tilaa, mutta takapenkill\u00e4 istuvat matkustajat tuntevat itsens\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti toisen luokan kansalaisiksi, varsinkin jos he ovat yli 180-senttisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Verrattuna 5-sarjan ja 7-sarjan BMW-malleihin sis\u00e4tilat tuntuvat halvoilta ja viimeistelem\u00e4tt\u00f6milt\u00e4. Kuljettajan istuma-asento on kuitenkin hyvin optimoitu, kuten BMW:lt\u00e4 voi odottaa. Auto sopii hyvin kahdelle henkil\u00f6lle, ei enemp\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

8,8-tuumainen infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 on vakiona Bimmeriin asennettu. Kosketusn\u00e4ytt\u00f6 reagoi nopeasti ja on intuitiivinen. Android Auto ei ole viel\u00e4 saatavilla, kuten BMW-fanit odottaisivat, joten Apple CarPlay on t\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytetty ohjelmisto. Bluetooth, puheentunnistus ja ensiluokkainen Kardon\/Harman-stereoj\u00e4rjestelm\u00e4 on asennettu. Kaksi USB-porttia ja kolme pistorasiaa ovat my\u00f6s k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 liitett\u00e4vyyden avuksi.<\/p>\n\n\n\n

BMW M2: Turvallisuus ja ominaisuudet
Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) tai Traffic Safety Administration (NHTSA) ei ole viel\u00e4 testannut BMW M2:ta. Vertailun vuoksi mainittakoon kuitenkin, ett\u00e4 BMW 2-sarja sai arvosanan ”hyv\u00e4”, joka on korkein arvosana kaikissa t\u00f6rm\u00e4ystesteiss\u00e4 kuljettajan puoleisesta pienest\u00e4 etut\u00f6rm\u00e4ystestist\u00e4 kattovahvuuteen ja sivut\u00f6rm\u00e4ystestiin.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta ajovalot saivat marginaaliset ja huonot pisteet. BMW 2-sarja on varustettu my\u00f6s valinnaisella kehittyneell\u00e4 etut\u00f6rm\u00e4yksenestolaitteella ajoneuvon ja ajoneuvon v\u00e4lisen t\u00f6rm\u00e4yksen varalta. BMW 2-sarja on kaiken kaikkiaan turvallinen ajoneuvo, niin turvallinen kuin vain voi olla.<\/p>\n\n\n\n

Mukana on kuljettajaa avustavia tekniikoita, kuten automaattinen h\u00e4t\u00e4jarrutus ja etut\u00f6rm\u00e4ysvaroitusj\u00e4rjestelm\u00e4t. My\u00f6s kaistaltapoistumisvaroitin on mukana, samoin kuin automaattiset kaukovalot.<\/p>\n\n\n\n

Huomattava pienikokoinen BMW:n kaksoisturbolla varustettu katumaasturi.<\/h2>\n\n\n\n

BMW X1 F48<\/h3>\n\n\n\n

Uusi 4-sylinterinen bensiinik\u00e4ytt\u00f6inen twin-turbomoottori korvasi vanhemman 3,0-litraisen suorasuuntaisen 3,0-litraisen imumoottorin. K\u00e4ytetyn moottorin keskim\u00e4\u00e4r\u00e4inen polttoaineenkulutus laski 1,5 litraa sadalla kilometrill\u00e4 eli 62 maililla, mik\u00e4 on melko paljon.<\/p>\n\n\n\n

Pienikokoiseen luksusmaasturiin on tarjolla 2,0-litrainen B47 l4 twin-turbo -moottorivaihtoehto, joka on mallin bensiinimoottoreiden spektrin yl\u00e4p\u00e4\u00e4. Pieni katumaasturi ei ole 221 hevosvoimallaan kaikkein tehokkain, mutta saavuttaa silti nopeuden 62 mailia tunnissa noin viidess\u00e4 sekunnissa.<\/p>\n\n\n\n

Yhdistetty polttoaineenkulutus on BMW:n ilmoituksen mukaan 36 mailia gallonalla. Toisaalta monet arvostelijat toteavat, ett\u00e4 se on l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 20 mpg kaupunkiliikenteess\u00e4 ja saavuttaa helposti 40 mpg maantiell\u00e4. Tarkempi yhdistetty keskikulutus olisi 29 mpg.<\/p>\n\n\n\n

Nelivedon (xDrive) ansiosta F48 on varsin ketter\u00e4 my\u00f6s ankarissa ilmasto-olosuhteissa. 19-tuumaisilla tasorenkailla BMW F48:lla voi ajaa maastossa. Muista vain, ett\u00e4 tunne olisi j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4. Se kulkee kovaa, varsinkin ep\u00e4t\u00e4ydellisemmill\u00e4 pinnoilla. Harva omistaja on valittanut ajokokemuksesta.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4tilat ovat runsaat ja tilavat, ja niiss\u00e4 on mahdollisuus panoraamakattoon. Kyseess\u00e4 on pienempi versio X3:sta, eik\u00e4 niink\u00e4\u00e4n itsen\u00e4inen pienikokoinen katumaasturi. Se on yht\u00e4 suuri kuin vanhemman sukupolven X3-mallit.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on nopein BMW-auto, jossa on twin-turbo?<\/h3>\n\n\n\n

BMW M8 Competitionilla kest\u00e4\u00e4 vain 2,6 sekuntia p\u00e4\u00e4st\u00e4 0:sta 62 mailiin tunnissa. M8 on varustettu twin-turbo V8:lla ja tuottaa 617 hevosvoimaa ja 553 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Se on nopein BMW, jota t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 valmistetaan tieliikenteeseen ja joka on laajalti yleis\u00f6n saatavilla.<\/p>\n\n\n\n

Onko kaksoisturbo parempi kuin yksi turbo BMW:ss\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kaksoisturbomoottoreilla saavutetaan moottorin kaasuvirtauksen kokonaishy\u00f6tysuhde korkeampi ja v\u00e4hennet\u00e4\u00e4n viiveen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Ne tuottavat hieman enemm\u00e4n tehoa kuin turboahdetut moottorit. Kaksoisturbot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t 4 sylinteri\u00e4 kaikkien 8 sylinterin sijasta optimaalisen ahtopaineen saavuttamiseksi, ja se tuottaa tehoa siten nopeammin. Useimmat moottorit toimivat t\u00e4ll\u00e4 tavoin tasaisemmin.<\/p>\n\n\n\n

Mill\u00e4 kierrosalueella turbot k\u00e4ynnistyv\u00e4t ja lis\u00e4\u00e4v\u00e4t ajoneuvosi tehoa?<\/h3>\n\n\n\n

Useimpien turboahtimella varustettujen moottoreiden kierrosluvun on oltava noin 2 000 kierrosta minuutissa, jotta turbon turbiini saavuttaa tarvittavan py\u00f6rimisnopeuden ollakseen tehokas. Useimmat turbot py\u00f6riv\u00e4t hyvin nopeasti 80 000 ja 200 000 kierroksen v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW on tehnyt suuren sarjan twin-turbomalleja. Ensimm\u00e4inen BMW:n sarjavalmisteinen bensiiniturbomoottori oli N54 vuonna 2006. Siit\u00e4 l\u00e4htien twin-turbomoottorit ovat ker\u00e4nneet fanijoukon, ja niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleisimmin urheilullisissa BMW-malleissa. Yksi hauskimmista malleista ajaa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":467,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/466"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=466"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/466\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/467"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=466"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=466"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=466"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}