{"id":4677,"date":"2022-08-11T09:15:53","date_gmt":"2022-08-11T09:15:53","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4677"},"modified":"2022-08-11T09:15:56","modified_gmt":"2022-08-11T09:15:56","slug":"onko-volkswagen-lupo-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-volkswagen-lupo-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Volkswagen Lupo hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Lupo esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1998, ja se oli tuotannossa vuoteen 2005 asti, jolloin sen valmistus lopetettiin ilman suunnitelmia sen palauttamisesta. VW Lupo p\u00e4rj\u00e4si alussa melko hyvin, sill\u00e4 se oli VW:n pienin ja halvin viistoper\u00e4, mutta onko Volkswagen Lupo hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee tuon aikakauden pienikokoisiin kaupunkiluukkuihin, Lupo on hyv\u00e4 auto, mutta kaikesta muusta n\u00e4k\u00f6kulmasta se ei ole. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 segmentti on t\u00e4ynn\u00e4 monia halvempia ja uudempia autoja ja ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 segmentti on nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 melko ep\u00e4suosittu.<\/p>\n\n\n\n

VW Lupossa on pienitilavuuksiset moottorit, joista puuttuu tehoa, mutta joita pidet\u00e4\u00e4n riitt\u00e4vin\u00e4 pieneksi kaupunkiautoksi. VW Lupon muotoilu ei ole mitenk\u00e4\u00e4n erikoinen eik\u00e4 ole koskaan ollutkaan. Lupon sis\u00e4tilat ovat enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n samanlaiset, joten niiss\u00e4 ei ole juuri mit\u00e4\u00e4n ihmetelt\u00e4v\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuudeltaan Lupo on kunnollinen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys ja arvo ovat saman kolikon kaksi puolta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Lupo on halpa, mutta se ei tarjoa kaiken kaikkiaan kovin paljon tilaa.<\/p>\n\n\n\n

VW Lupo – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

VW Lupon moottorivalikoima koostuu 4-sylinterisist\u00e4 moottoreista, joiden iskutilavuudet vaihtelevat 1,0, 1,4 ja 1,6 litran v\u00e4lill\u00e4 bensiinimoottoreissa ja 1,2, 1,4 ja 1,7 litran v\u00e4lill\u00e4 TDI-dieselmoottoreissa. Ensin mainitut tarjoavat 50-125 hv ja j\u00e4lkimm\u00e4iset 60-75 hv. Kaikissa n\u00e4iss\u00e4 moottoreissa ei ole mit\u00e4\u00e4n kehuttavaa lukuun ottamatta 1,6 litran GTI Lupoa, jossa on 125 hv.<\/p>\n\n\n\n

Lupo on yksinomaan FWD-auto, mutta voit valita 5\/6-vaihteisen manuaalivaihteiston tai 5-vaihteisen automaatin. Manuaalilaatikko on sopivampi ja luotettavampi Lupon kokoon n\u00e4hden ja koska automaattivaihteisto on yleens\u00e4 my\u00f6s hieman kalliimpi.<\/p>\n\n\n\n

Tehokkaimmilla moottoreilla voit odottaa jopa 60MPG yhdistetty\u00e4 kulutusta ja v\u00e4hiten tehokkaalla GTI-mallilla noin 35-40MPG. Kiihdytysajat vaihtelevat 8 ja 14 sekunnin v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 nopeimmassakaan GTI-mallissa ei olekaan kyse kovinkaan GTI:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

VW Lupo – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Lupo noudattaa selke\u00e4\u00e4 ja tunnettua VW:n muotokielt\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se muistuttaa isompia Golf- ja Polo-kollegoitaan ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hillitylt\u00e4. Nelj\u00e4 py\u00f6re\u00e4\u00e4 valaisinta edess\u00e4 ovat klassinen VW:n muotoiluun liittyv\u00e4 piirre, joka on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 jopa joissakin uudemmissa VW-malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4ll\u00e4 Lupo on my\u00f6s melko hillitty, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyvin samankaltaiselta kuin VW Polo, mutta vanhentuneelta ja v\u00e4hemm\u00e4n laadukkaalta. Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 Lupo on ollut myynnist\u00e4 poistettuna jo l\u00e4hes puolitoista vuosikymment\u00e4, kaikki mit\u00e4 n\u00e4et sis\u00e4lt\u00e4, ei saa sinua tuntemaan oloasi erityiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Alustan ja jousituksen virityksen osalta Lupo on keveytens\u00e4 huomioon ottaen dynaaminen, mutta se ei oikein nauti mist\u00e4\u00e4n muusta kuin pelk\u00e4st\u00e4 kruisailusta. GTI-malli on hieman j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mpi ja moni kutsuu sit\u00e4 jopa taskuraketiksi, mutta 125 hv on pienempi luku jopa niinkin pieness\u00e4 autossa kuin Lupo.<\/p>\n\n\n\n

VW Lupo – Luotettavuus ja yleisi\u00e4 ongelmia<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Lupo on kohtuullisen luotettava auto, mutta se k\u00e4rsii muutamista ongelmista, joista puhumme nyt. Yleisimm\u00e4t VW Lupon ongelmat liittyv\u00e4t s\u00e4hk\u00f6ihin, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 sek\u00e4 sis\u00e4- ett\u00e4 ulkovalaisimet ovat alttiita vioittumaan. S\u00e4hk\u00f6iset ikkunat ovat my\u00f6s ote, samoin kuin ilmastointi.<\/p>\n\n\n\n

Lupo k\u00e4rsii my\u00f6s moottorin j\u00e4\u00e4hdytysongelmista ja moottoriin liittyvist\u00e4 ongelmista, kuten sytytystulpista ja pakokaasuantureista. Monet omistajat ovat my\u00f6s valittaneet valtavista ja ep\u00e4johdonmukaisista paneeliv\u00e4leist\u00e4, jotka jopa kyseenalaistavat auton kyvyn sulkea kaikki nelj\u00e4 ovea.<\/p>\n\n\n\n

VW Lupo – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen Lupon saa halvimmista malleista muutamalla sadalla dollarilla ja kalliimpia malleja voi saada muutamalla tuhannella dollarilla. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 Lupo on halpa, katsotpa sit\u00e4 miten tahansa, ja syy t\u00e4h\u00e4n on se, ett\u00e4 se on vanha, ep\u00e4suosittu ja suhteellisen k\u00e4ytt\u00f6kelvoton todelliseksi p\u00e4ivitt\u00e4iseksi kuljettajaksi.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden osalta Lupo on niin huono kuin vain voi olla, koska se on tiukka kaikin puolin. VW Up edustaa jossain m\u00e4\u00e4rin Lupon henkist\u00e4 seuraajaa, mutta Up onnistuu jotenkin ly\u00f6m\u00e4\u00e4n Lupon k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydess\u00e4 ik\u00e4\u00e4n kuin ne eiv\u00e4t olisi sittenk\u00e4\u00e4n samanlaisia autoja.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa VW Lupo?<\/h3>\n\n\n\n

Jos etsit pienikokoista, k\u00e4ytetty\u00e4 ja halpaa kaupunkiautoa, Lupo voisi olla yksi vaihtoehto. Sinun on kuitenkin muistettava, ett\u00e4 Lupo ei riehaannu, ja syy, miksi se voisi olla sen arvoinen, on se, jos pystyt saamaan sellaisen alennettuun hintaan.<\/p>\n\n\n\n

Verrattuna nykyaikaisiin kompakteihin ja pienikokoisiin kaupunkiautoihin Lupo on kaikilta mahdollisilta osin puutteellinen. Siin\u00e4 ei ole nykyaikaisia turvaj\u00e4rjestelmi\u00e4, ei langattomuusominaisuuksia, ei CarPlayta tai Android Autoa, ei pys\u00e4k\u00f6intiantureita, ei kameroita, ei mit\u00e4\u00e4n. Sin\u00e4ns\u00e4 Lupo on hyv\u00e4 ostos, jos haluat pelk\u00e4n pienen laatikon, johon on kiinnitetty pieni moottori.<\/p>\n\n\n\n

Onko VW Lupo parempi kuin VW Up?<\/h3>\n\n\n\n

VW Up on VW Lupon henkinen seuraaja, ja VW yritti markkinoida Upia trendikk\u00e4\u00e4mp\u00e4n\u00e4 ja nuorekkaampana vaihtoehtona. Upia yritettiin pirist\u00e4\u00e4 Beats-\u00e4\u00e4nentoistoj\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4, siisteill\u00e4 v\u00e4reill\u00e4 ja monilla helposti saatavilla vaihtoehdoilla, ja se jopa toimi, ainakin jonkin aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki t\u00e4m\u00e4 johti siihen, ett\u00e4 VW lopetti lopulta my\u00f6s VW Upin tuotannon, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 myynniss\u00e4 ei ole yht\u00e4\u00e4n VW:n pienikokoista autoa. N\u00e4iden kahden v\u00e4lill\u00e4 Up on kaikin puolin parempi kuin Lupo, jopa arvoltaan.<\/p>\n\n\n\n

Onko VW Lupo turvallinen?<\/h3>\n\n\n\n

Kun katsoo niinkin pient\u00e4 autoa kuin Lupo, voisi ajatella, ett\u00e4 se ei yksinkertaisesti voi olla turvallinen. Lupo onnistui kuitenkin saamaan nelj\u00e4n t\u00e4hden t\u00f6rm\u00e4ysturvallisuusluokituksen, mik\u00e4 on ymm\u00e4rrett\u00e4v\u00e4\u00e4 auton koon ja aikakauden huomioon ottaen. T\u00e4llaiset autot eiv\u00e4t koskaan tule olemaan yht\u00e4 turvallisia kuin suuremmat autot, vaikka niille teht\u00e4isiin mit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Lupon turvallisuudesta ei kannata olla huolissaan, sill\u00e4 et todenn\u00e4k\u00f6isesti aja sill\u00e4 kuitenkaan moottoritiell\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Lupo esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1998, ja se oli tuotannossa vuoteen 2005 asti, jolloin sen valmistus lopetettiin ilman suunnitelmia sen palauttamisesta. VW Lupo p\u00e4rj\u00e4si alussa melko hyvin, sill\u00e4 se<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4675,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4677"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4677"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4677\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4678,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4677\/revisions\/4678"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4675"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4677"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4677"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4677"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}