{"id":47,"date":"2021-06-16T10:36:26","date_gmt":"2021-06-16T10:36:26","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=47"},"modified":"2022-02-03T11:09:16","modified_gmt":"2022-02-03T11:09:16","slug":"pitaisiko-minun-ruostesuojata-porsche","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/pitaisiko-minun-ruostesuojata-porsche\/","title":{"rendered":"Pit\u00e4isik\u00f6 minun ruostesuojata Porsche"},"content":{"rendered":"\n

Jos omistat Porschen, sen suojaaminen mahdollisimman hyvin on ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Koska ruostuminen ja korroosio ovat todellakin yksi autoarkkitehtuurin suurimmista sudenkuopista, monet valmistajat, Porsche mukaan lukien, ovat parantaneet peli\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4sti monilla tehdasvalmisteisilla ruostesuojaratkaisuilla.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta Porsche oli yksi edell\u00e4k\u00e4vij\u00e4valmistajista, jotka ovat sis\u00e4llytt\u00e4neet galvanoitua ter\u00e4st\u00e4 auton paneeleihin jo vuonna 1978. Sinkitty ter\u00e4s on erinomainen ruosteenesto, sill\u00e4 se v\u00e4hent\u00e4\u00e4 huomattavasti korroosion muodostumisen mahdollisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi Porsche k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 reaktiivisia metalleja, kuten sinkki\u00e4, ja yhdist\u00e4\u00e4 sen nimettyyn ter\u00e4ksen eristystekniikkaan korroosion mahdollisuuksien v\u00e4hent\u00e4miseksi entisest\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi Porsche k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s erityist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6pinnoitetta, joka lataa auton koripaneelit s\u00e4hk\u00f6isesti, ja se k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s erityist\u00e4 muovipinnoitetta joillakin herkimmill\u00e4 alueilla.<\/p>\n\n\n\n

Kun otetaan huomioon kaikki n\u00e4m\u00e4 toimet ja korin takuu viel\u00e4 p\u00e4\u00e4lle, ylim\u00e4\u00e4r\u00e4iselle ruostesuojaukselle ei ole tarvetta. Jos omistat vanhemman Porsche-mallin, jota ei ole rakennettu n\u00e4iden ruostesuojausratkaisujen mukaisesti, sinun on syyt\u00e4 tarkastella ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ruostesuojausta.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ytetyn Porschen ruostesuojaus<\/h2>\n\n\n\n

Uuden, nykyaikaisen Porschen ruostesuojaus ei ole v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4, mutta k\u00e4ytetyn Porschen kohdalla saattaa olla jopa tarpeen ottaa ylim\u00e4\u00e4r\u00e4inen askel auton pitk\u00e4ik\u00e4isyyden varmistamiseksi, varsinkin jos takuu on p\u00e4\u00e4ttynyt. Valittavana on muutamia erilaisia ruostesuojaustekniikoita, ja sinun on oltava hyvin selvill\u00e4 kunkin tekniikan eduista ja haitoista.<\/p>\n\n\n\n

Luultavasti suosituin on auton alapuolelle levitett\u00e4v\u00e4 erityinen pohjamaali. Auton alapuoli on korroosion kannalta haavoittuvin alue, ja t\u00e4m\u00e4 pohjamaali maksaa noin 100-200 dollaria. T\u00e4m\u00e4ntyyppisen suojan pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 jopa muutaman vuoden, jos sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n oikein, jos ei, se saattaa jopa pahentaa tilannetta.<\/p>\n\n\n\n

Toinen melko suosittu tapa ruostesuojaukseen on nimetty tippa- tai tippaton \u00f6ljysuihke. N\u00e4iden kahden v\u00e4liset erot ovat tosiaan mainitsemisen arvoisia. Jos valitset tippumattoman version, joudut todenn\u00e4k\u00f6isesti poraamaan auton paneeleihin, mutta jos valitset tippuvan version, joudut kohtaamaan paljon vuotokohtia pihatiell\u00e4si jonkin aikaa.
Kolmas ja mielenkiintoisin vaihtoehto on erityinen elektroninen moduuli, joka sijoitetaan strategisesti autoosi. T\u00e4m\u00e4 moduuli l\u00e4hett\u00e4\u00e4 jatkuvaa s\u00e4hk\u00f6virtaa koko auton koripaneeliin, mink\u00e4 pit\u00e4isi teoriassa pys\u00e4ytt\u00e4\u00e4 korroosio. N\u00e4m\u00e4 moduulit eiv\u00e4t kuitenkaan ole kovin tehokkaita, koska ne toimivat parhaiten, jos ymp\u00e4rivuotisesti on paljon kosteutta.<\/p>\n\n\n\n

Pohjamaalin levitys ja poisto<\/h2>\n\n\n\n

Pohjamaalin levitt\u00e4minen rakkaaseen Porscheen ei ole kovin vaikeaa. Ennen kuin alat tehd\u00e4 mit\u00e4\u00e4n, varmista ensin, ett\u00e4 sinulla on kaikki tarvittavat v\u00e4lineet, kuten autonostin, hienojakoista hiomapaperia, hiomakone, paljon pohjamaalia, purkki mustaa automaalia sek\u00e4 suojalasit ja suojak\u00e4sineet.<\/p>\n\n\n\n

Auto kannattaa nostaa nostimelle ja aloittaa puhdistamalla auton alapuoli mahdollisimman perusteellisesti. T\u00e4h\u00e4n kannattaa k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 runsaasti rasvanpoistoainetta ja varmistaa, ett\u00e4 kaikki lika ja lika on poistettu. Paikanna kaikki ruostekohdat ja hio ne pois niin paljon kuin mahdollista. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen pinta kannattaa hioa sile\u00e4ksi.<\/p>\n\n\n\n

Pohjamaalaa pinta tasaisesti, odota, ett\u00e4 pohjamaali kuivuu, ja maalaa pinta sitten mustalla automaalilla. Kun maali on kuivunut, voit levitt\u00e4\u00e4 pohjamaalin hitaasti ja tasaisesti. Kun olet onnistuneesti levitt\u00e4nyt pohjamaalin, on my\u00f6s aina hyv\u00e4 idea antaa jonkun kokeneemman tarkastaa auton alapuoli.<\/p>\n\n\n\n

Alusmaalin t\u00e4ydellisen kuivumisen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 noin 2 p\u00e4iv\u00e4\u00e4. Jos haluat poistaa pohjamaalin, se on melko helppoa. Ensin kannattaa ostaa aluskatteen poistosuihke, joka on tehty pehment\u00e4m\u00e4\u00e4n pinnoitetta, ja t\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen vain hioa pinnoite pois.<\/p>\n\n\n\n

Classic Porsche ruostesuojaus<\/h2>\n\n\n\n

Jos omistat concourse-valmiin klassisen ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisen 911:n tai restaurointivalmiin ilmaj\u00e4\u00e4hdytteisen 911:n, nimetty ruostesuojaus on elint\u00e4rke\u00e4\u00e4. N\u00e4m\u00e4 autot ovat paljon arvokkaampia kuin useimmat muut liikenteess\u00e4 olevat vanhemmat autot. T\u00e4m\u00e4n vuoksi klassiset 911-autot ansaitsevat hieman enemm\u00e4n hellyytt\u00e4, rakkautta ja huolenpitoa.<\/p>\n\n\n\n

On olemassa paljon koriliikkeit\u00e4, jotka ovat erikoistuneet klassisten autojen peruskorjauksiin. Useimmat n\u00e4ist\u00e4 liikkeist\u00e4 tarjoavat my\u00f6s erikoisk\u00e4sittelyj\u00e4 vanhemmille 911-autoille. Erona on se, ett\u00e4 monet vanhemmat 911-autot vaativat kattavia korit\u00f6it\u00e4, hitsauksia ja paneelien liimauksia, joita ei koskaan teht\u00e4isi millek\u00e4\u00e4n muulle v\u00e4hemm\u00e4n arvokkaalle autolle.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 kunnostukset maksavat paljon rahaa, mutta on jotain uskomattoman tyydytt\u00e4v\u00e4\u00e4 pelastaa vanhempi 911-auto ennenaikaiselta kuolemalta. Loppujen lopuksi jotkin n\u00e4ist\u00e4 pulttien ja muttereiden restauroinneista yleens\u00e4 nostavat auton arvon unohduksiin, joten saatat jopa ansaita rahaa prosessin aikana.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka hyvin n\u00e4m\u00e4 ruostesuojaustoimenpiteet toimivat?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki riippuu siit\u00e4, miten hyvin suojaus on tehty. Mutta on melko turvallista sanoa, ett\u00e4 mik\u00e4\u00e4n ei ved\u00e4 vertoja tehtaan ruostesuojausk\u00e4sittelylle, varsinkin kun kaikkiin n\u00e4ihin suojausratkaisuihin ei yleens\u00e4 liity paljon ei-toivottuja sivuvaikutuksia.<\/p>\n\n\n\n

Ja useimmilla j\u00e4lkimarkkinaratkaisuilla on. Tippumattomat suihkeet vaativat poraamista tai jopa joidenkin koripaneelien purkamista, tippuvat ratkaisut p\u00e4\u00e4sev\u00e4t kaikenlaisiin nurkkiin ja koloihin, jotka tippuvat autosta pitk\u00e4\u00e4n. Elektroniset moduulit maksavat paljon, mutta ne eiv\u00e4t suojaa autoasi kovinkaan hyvin, ja auton pohjamaalaus mit\u00e4t\u00f6i yleens\u00e4 Porschen korin takuun.<\/p>\n\n\n\n

Voiko auton s\u00e4\u00e4nn\u00f6llinen huolto toimia korroosiota vastaan?<\/h3>\n\n\n\n

Se voi todellakin toimia. Jos peset autosi s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, erityisesti talvella, kun ymp\u00e4rill\u00e4 on paljon suolaa, korroosio on paljon ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isemp\u00e4\u00e4. Jos pid\u00e4t hyv\u00e4\u00e4 huolta maalauksestasi, korroosion muodostuminen on my\u00f6s ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isemp\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Maalisuojakalvon tai erityisten keraamisien pinnoitteiden k\u00e4ytt\u00f6 joillakin herkill\u00e4 alueilla on my\u00f6s hyv\u00e4 idea. Puhdista samalla sis\u00e4tilat, sill\u00e4 sis\u00e4tilojen lika voi p\u00e4\u00e4st\u00e4 my\u00f6s kaikkiin korin onteloihin.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko ruoste ja korroosio sama asia?<\/h3>\n\n\n\n

Ruoste on vain yksi korroosion muoto, joka tapahtuu, kun raudan hapettumista tapahtuu. Kun hapettuminen alkaa tapahtua, kosteus muuttaa raudan ruskeaksi\/punertavaksi j\u00e4\u00e4nteeksi, joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 ruoste. Ruoste levi\u00e4\u00e4 helposti, joten sinun kannattaa tarkistaa autosi s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti ruostepaikkojen varalta.<\/p>\n\n\n\n

Ruoste ei ainoastaan levi\u00e4, vaan se my\u00f6s tiivistyy, mik\u00e4 voi johtaa rakenteellisiin ongelmiin, jotka voivat jopa tuhota auton kokonaan. Ruoste on todellakin autojen sy\u00f6p\u00e4, ja mit\u00e4 nopeammin toimit, sen parempi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jos omistat Porschen, sen suojaaminen mahdollisimman hyvin on ensisijaisen t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Koska ruostuminen ja korroosio ovat todellakin yksi autoarkkitehtuurin suurimmista sudenkuopista, monet valmistajat, Porsche mukaan lukien, ovat parantaneet peli\u00e4\u00e4n merkitt\u00e4v\u00e4sti monilla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[12,15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/47"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=47"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/47\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2569,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/47\/revisions\/2569"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=47"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=47"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=47"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}