{"id":474,"date":"2021-06-28T09:34:47","date_gmt":"2021-06-28T09:34:47","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=474"},"modified":"2021-06-28T09:34:47","modified_gmt":"2021-06-28T09:34:47","slug":"tekeeko-bmw-nelivetoista-autoa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tekeeko-bmw-nelivetoista-autoa\/","title":{"rendered":"Tekeek\u00f6 BMW nelivetoista autoa?"},"content":{"rendered":"\n

BMW tunnetaan l\u00e4hinn\u00e4 takavetoautoista, joita monet ihmiset rakastavat ja joiden vuoksi he valitsevat nimenomaan BMW-ajoneuvoja. Silti BMW valmistaa monia nelivetoisia maastureita ja autoja. Jos olet joskus n\u00e4hnyt BMW:n takakannessa merkinn\u00e4n ”xDrive”, etk\u00e4 ole koskaan tiennyt, mit\u00e4 se tarkoittaa. Nyt tied\u00e4t. Se tarkoittaa, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on nelivetoinen BMW.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n nelivedon alkuper\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen BMW, joka teki historiaa ottamalla k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n xDriven, oli vuoden 1985 E30 325iX. Yleisesti ottaen se on melko my\u00f6h\u00e4ss\u00e4, sill\u00e4 nelivetoja k\u00e4ytettiin yleisesti jo ennen toista maailmansotaa. Toisaalta hy\u00f6tyajoneuvojen osalta yksik\u00e4\u00e4n suuri autonvalmistaja ei ollut viel\u00e4 huomannut tarvetta.<\/p>\n\n\n\n

Markkinointinimitys xDrive nelivedolle otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n BMW:ll\u00e4 vuonna 2003. Sit\u00e4 ennen useimmissa malleissa, kuten 325iX:ss\u00e4, oli takana X, joka merkitsi nelivetoa.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n valmistamien yleisten takavetoisten mallien lis\u00e4ksi on joitakin BMW:n ajoneuvoja, jotka ovat yksinomaan etuvetoisia, kuten X1, X2 ja M235i xDrive coupe. N\u00e4ist\u00e4 kaikista on saatavana my\u00f6s xDrive-versiot.<\/p>\n\n\n\n

BMW:n xDrive-mallit ja X-maasturit<\/h2>\n\n\n\n

BMW X1<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki BMW X -mallit X1:t\u00e4 lukuun ottamatta ovat nelivetoisia. BMW X1 on rakennettu etuvetoiselle alustalle, ja siin\u00e4 on mahdollisuus xDrive-k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Etuvetoista kutsutaan my\u00f6s nimell\u00e4 sDrive.<\/p>\n\n\n\n

BMW X2<\/h3>\n\n\n\n

BMW X2 on pienikokoinen luksusluokan katumaasturi, jota alettiin valmistaa vuonna 2017. Se on saatavana yksinomaan nelivetona. X1 ja X2 ovat kaupunkimaastureiden pienempi\u00e4 kompaktiversioita. Molemmat ajoneuvot on rakennettu BMW:n 1-sarjan alustalle.<\/p>\n\n\n\n

BMW X3<\/h3>\n\n\n\n

BMW X3 on kompakti ylellinen crossover-katumaasturi, jonka tuotanto aloitettiin vuonna 2003, ja se on saatavana FR-asetteluna (etumoottori ja takaveto – klassinen BMW) ja xDrive-asetteluna (etumoottori, neliveto) eli niin sanottuna F4:n\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

2,5 L xDrive25i ja 3,0 L xDrive30i ovat X3-kompaktimaasturiin saatavilla olevat xDrive-bensiinimoottorit. Diesel xDrive -moottoreiden osalta valinnanvaraa on enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

\u25cf xDrive18d, 2009 – 2010
\u25cf xDrive20d, 2005 – 2007
\u25cf xDrive30d 2003 – 2010
\u25cf xDrive35d, 2007 – 2010<\/p>\n\n\n\n

Kaikista n\u00e4ist\u00e4 moottoreista nopein on xDrive35d, joka kiihtyy 6,4 sekunnissa nopeudesta 0-80 km\/h, mik\u00e4 on hyv\u00e4 aika kompaktille SUV:lle.<\/p>\n\n\n\n

BMW X4<\/h3>\n\n\n\n

BMW X4 kompakti ylellinen katumaasturi perustuu BMW 3-sarjan alustaan, aivan kuten BMW X3. Se on 5-ovinen coupe-katumaasturi, jota on saatavana muutamalla moottorivaihtoehdolla, joista kaikki ovat xDrive. X4-maastureita on ollut kaksi sukupolvea, joista ensimm\u00e4inen valmistui vuonna 2014 ja toinen vuonna 2018.<\/p>\n\n\n\n

2014: Ensimm\u00e4isen sukupolven X4 BMW xDrive -moottorivaihtoehdot:
Bensiinik\u00e4ytt\u00f6iset vaihtoehdot:
\u25cf xDrive20i
\u25cf xDrive28i
\u25cf xDrive35i<\/p>\n\n\n\n

Dieselmoottorivaihtoehdot:
\u25cf xDrive20d
\u25cf xDrive30d
\u25cf xDrive35d<\/p>\n\n\n\n

2018: BMW xDrive -moottorivaihtoehdot:
Bensiinivaihtoehdot:
\u25cf xDrive30i
\u25cf xDrive M40i<\/p>\n\n\n\n

Dieselmoottorivaihtoehdot:
\u25cf xDrive20d
\u25cf xDrive30d
\u25cf xDriveM40d<\/p>\n\n\n\n

BMW X5<\/h3>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4isen sukupolven X5
BMW on t\u00e4ysikokoinen ylellinen crossover-maasturi. Se on saatavana sek\u00e4 nelivetoisena ett\u00e4 takavetoisena asetteluvaihtoehtona. 5-ovisen katumaasturin tuotanto alkoi vuoden 1999 alussa ja jatkuu edelleen. BMW X5 -ajoneuvoja on t\u00e4h\u00e4n menness\u00e4 ollut nelj\u00e4 sukupolvea. Ensimm\u00e4isen sukupolven X5-BMW:t eiv\u00e4t sis\u00e4lt\u00e4neet xDrive-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 ja tarjosivat seuraavat moottorivaihtoehdot: 3.0i, 3.0d, 4.4i, 4.6is, 4.8is.<\/p>\n\n\n\n

Toisen sukupolven X5 BMW
Toisen sukupolven BMW X5 vuodesta 2006 esitteli xDrive-mallit, kuten xDrive30i ja xDrive48i. Vuonna 2009 esiteltiin my\u00f6s xDrive35d.<\/p>\n\n\n\n

Kolmannen sukupolven X5 BMW
Kolmannen sukupolven X5-BMW:t\u00e4 on saatavana xDrive50i, xDrive30d, xDrive40d ja xDrive35i sek\u00e4 nelisylinterinen xDrive25d.<\/p>\n\n\n\n

Nelj\u00e4nnen sukupolven X5 BMW
Lopuksi BMW X5:n meneill\u00e4\u00e4n oleva sukupolvi, joka alkoi vuonna 2019, tarjoaa t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 vain suurempia moottorivaihtoehtoja, alkaen 2,5 L:st\u00e4 xDrive25d:ll\u00e4, jota seuraavat xDrive30d, xDrive40d dieselille. Bensiinivaihtoehdot ovat: xDrive40i, xDrive50i ja xDrive45e.<\/p>\n\n\n\n

BMW X6<\/h3>\n\n\n\n

BMW X6 on keskikokoinen ylellinen crossover-maasturi, jonka tuotanto alkoi huhtikuussa 2008. sit\u00e4 on saatavana yksinomaan nelivetovaihtoehtoina. BMW X6:sta on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ollut kolme sukupolvea, jotka kaikki tarjosivat yksinomaan xDrive-paketteja sek\u00e4 M-sport-paketteja ja ActiveHybrid X6:n.<\/p>\n\n\n\n

X6 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pohjana BMW 5-sarjan mallia, kuten edelt\u00e4j\u00e4ns\u00e4 BMW X5.<\/p>\n\n\n\n

BMW X7<\/h3>\n\n\n\n

BMW X7 on t\u00e4ysikokoinen ylellinen 5-ovinen katumaasturi ja se on BMW:n lippulaiva katumaastureiden ja ylellisyyden osalta. Se saa kaikki innovaatiot heti sen j\u00e4lkeen, kun ne on otettu k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n BMW 8-sarjassa, ja ne l\u00e4hetet\u00e4\u00e4n BMW:n ravintoketjussa alasp\u00e4in aina 8-sarjasta 1-sarjaan asti.<\/p>\n\n\n\n

BMW X7 on saatavana vain 8-vaihteisena automaattisena nelivetona. X7:n xDrive-moottorit alkavat pienimm\u00e4st\u00e4, mutta silti mahtavasta 3,0 litran B58 l6-turbosta. Muut saatavilla olevat moottorivaihtoehdot ovat 4,4 L N63 V8 twin-turbo, 3,0 L B57 l6 turbo ja 3,0 L B57 l6 neliturbo.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Miten BMW xDrive toimii?<\/h3>\n\n\n\n

Takavetoisten ja etuvetoisten BMW:iden BMW xDrive toimii eri tavoin. Yleisesti ottaen xDrive liikuttaa kaikkia nelj\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 samanaikaisesti tai tarvittaessa tasapainon saavuttamiseksi. Voima py\u00f6rien v\u00e4lill\u00e4 jakautuu 60 prosenttia takapy\u00f6rille ja 40 prosenttia etupy\u00f6rille.<\/p>\n\n\n\n

Onko xDrive v\u00e4hemm\u00e4n polttoainetehokas kuin takavetoiset BMW:t?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, valitettavasti, koska xDrive liikuttaa useimmiten kaikkia nelj\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 samanaikaisesti, se lis\u00e4\u00e4 painoa ja kuluttaa enemm\u00e4n polttoainetta verrattuna taka- tai etuvetoisiin malleihin. Toisaalta on parempi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n polttoainetta, mutta p\u00e4\u00e4st\u00e4 silti perille raskaasta lumesta huolimatta. Ja juuri t\u00e4st\u00e4 xDrivess\u00e4 on kyse.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on BMW xDrive- ja BMW sDrive -katumaasturin v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

”x” tarkoittaa nelivetoa, kun taas ”s” tarkoittaa etuvetoa. S-mallit ovat takavetoisia malleja luotettavampia kylm\u00e4ss\u00e4 ilmastossa, mutta ne ovat silti v\u00e4hemm\u00e4n luotettavia ja turvallisia kuin nelivetoiset xDrive-mallit. xDrive tuo parempaa pitoa ja tarjoaa turvallisuutta liukkaalla. Se my\u00f6s maksaa huomattavasti enemm\u00e4n kuin sDrive-vastine.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW tunnetaan l\u00e4hinn\u00e4 takavetoautoista, joita monet ihmiset rakastavat ja joiden vuoksi he valitsevat nimenomaan BMW-ajoneuvoja. Silti BMW valmistaa monia nelivetoisia maastureita ja autoja. Jos olet joskus n\u00e4hnyt BMW:n takakannessa merkinn\u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":475,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/474"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=474"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/474\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/475"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=474"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=474"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=474"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}