{"id":4748,"date":"2022-08-23T07:54:24","date_gmt":"2022-08-23T07:54:24","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4748"},"modified":"2022-08-23T07:54:28","modified_gmt":"2022-08-23T07:54:28","slug":"onko-hyundai-ioniq-4-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-hyundai-ioniq-4-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Hyundai Ioniq 4 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Alkuper\u00e4inen Hyundai Ioniq 4 julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2016, se sai mukavan p\u00e4ivityksen vuonna 2020, ja sen tuotanto lopetettiin vuonna 2022. Nyt Ioniq 4 on houkutteleva auto ostettavaksi k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilta, koska se tarjoaa hyv\u00e4\u00e4 vastinetta rahalle, se on todella luotettava ja todella tehokas. Onko Hyundai Ioniq 4 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Hyundai Ioniq 4 on todella hyv\u00e4 auto muutamasta eri syyst\u00e4. Ensinn\u00e4kin autosta on saatavana kaksi eri variaatiota, joihin kuuluvat hybridi- ja s\u00e4hk\u00f6inen voimansiirto. Toiseksi Ioniq 4 on todella siistin n\u00e4k\u00f6inen auto, paljon paremman n\u00e4k\u00f6inen kuin sen p\u00e4\u00e4kilpailija Toyota Prius.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 4:n sis\u00e4tilat vaikuttavat melko kunnollisilta, varsinkin kun otetaan huomioon auton hintalappu. Ajokokemus ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista, vaan se on aika lailla samaa luokkaa kuin monissa muissa t\u00e4m\u00e4n segmentin autoissa. Luotettavuus on melko kunnollinen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua tarkemmin.<\/p>\n\n\n\n

Arvon\u00e4k\u00f6kulma on todella houkutteleva, sill\u00e4 Ioniq 4 oli ja on edelleen halpa hybridi ostaa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on my\u00f6s todella hyv\u00e4, sill\u00e4 auto tarjoaa istumapaikat jopa nelj\u00e4lle henkil\u00f6lle, melko kookkaan tavaratilan, hyv\u00e4n n\u00e4kyvyyden ja melko paljon perheyst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4 ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4:st\u00e4 on saatavana kaksi eri versiota. Ensimm\u00e4inen on hybridi 1.6 GDI HEV, jossa on 1580 cm3:n suoraruiskutteinen 4-sylinterinen hybridimoottori, jossa on 105 hv. T\u00e4m\u00e4 moottori on yhdistetty s\u00e4hk\u00f6moottoriin, joka nostaa yhdistetyn tehon 141 hv:iin ja 125 lb-ft:n v\u00e4\u00e4nt\u00f6momenttiin. T\u00e4m\u00e4n mallin yhdistetty enimm\u00e4iskulutusnopeus on 65MPG.<\/p>\n\n\n\n

Siin\u00e4 on my\u00f6s yksinomaan FWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 ja 6-vaihteinen kaksoiskytkin-automaattivaihteisto. Toinen versio, jonka voit saada, on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen Ioniq 4, jossa on 28 kWh:n akku ja 120 hv:n s\u00e4hk\u00f6moottori, jonka v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on 217 lb-ft. T\u00e4m\u00e4n akun pikalataaminen 80 prosenttiin kest\u00e4\u00e4 noin 20 minuuttia 70 kW:n laturilla.<\/p>\n\n\n\n

Tavallinen hidas lataus kest\u00e4\u00e4 hieman alle 5 tuntia. T\u00e4m\u00e4 versio on my\u00f6s yksinomaan etuvetoinen, ja se saavuttaa nopeuden 0-100 km\/h alle 10 sekunnissa, kun taas hybridiversiolla se kest\u00e4\u00e4 hieman yli 10 sekuntia.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa todella siistilt\u00e4, paljon enemm\u00e4n kuin sen hintaluokan autolta voisi luulla. Hyundai ei ole koskaan ollut br\u00e4ndi, joka on tunnettu kaikkein parhaimman n\u00e4k\u00f6isten autojen valmistajana, sill\u00e4 se on aina ollut enemm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6kelpoisuuden ja luotettavuuden kuin muotoilun ja tyylin kannalla.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6sk\u00e4\u00e4n ajokokemus ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista. Auto kulkee suunnilleen samalla tavalla kuin Toyota Prius tai mik\u00e4 tahansa muu t\u00e4m\u00e4n segmentin auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ole kaikkein dynaamisin eik\u00e4 ylellisin ja mukavin auto.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta Ioniq 4 onnistuu olemaan suhteellisen luotettava auto, mutta on monia muita Hyundai-malleja, jotka ovat paljon luotettavampia kuin Ioniq 4. Ioniq 4 k\u00e4ynnisti massiivisen muutoksen Hyundain tuotefilosofiassa ja esitteli merkille uusia teknologioita, mik\u00e4 tarkoittaa v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 luotettavuusongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4ns\u00e4 yleisimm\u00e4t luotettavuusongelmat liittyv\u00e4t siihen, ett\u00e4 auto ei tahdo kiihty\u00e4 tai menett\u00e4\u00e4 tehoa. Muita ongelmia ovat muun muassa ongelmat vaihteiston kanssa, ongelmat auton s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelmiss\u00e4, ongelmat auton varusteissa ja ongelmat Ioniq 4:n navigointi- ja GPS-j\u00e4rjestelmiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 4 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Kun Ioniq 4 julkaistiin, siit\u00e4 tuli heti yksi markkinoiden suosituimmista alle 30 000 dollarin hintaisista hybridi\/s\u00e4hk\u00f6autoista. Syy Ioniq 4:n menestykseen on se, ett\u00e4 se on vain yksi niist\u00e4 harvoista autoista, joita voi edes ostaa tuossa hintaluokassa. Toyota Prius on toinen. Molemmat n\u00e4ist\u00e4 ovat edelleen suosittuja k\u00e4ytettyjen autojen markkinoilla s\u00e4hk\u00f6- ja hybridiautojen aloituspaikkana.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys vaikuttaa my\u00f6s todella hyv\u00e4lt\u00e4, sill\u00e4 autossa on riitt\u00e4v\u00e4sti istuintilaa ja melko paljon tavaratilaa. Kalteva kattolinja sy\u00f6 hieman takamatkustajien tilaa, mutta siit\u00e4 ei ole syyt\u00e4 huolestua, sill\u00e4 auto on riitt\u00e4v\u00e4n pitk\u00e4, jotta siihen mahtuu pitempi\u00e4 matkustajia suhteellisen helposti.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi Hyundai lopetti Ioniq 4:n tuotannon?<\/h3>\n\n\n\n

Viime vuonna Hyundai ilmoitti lopettavansa kokonaan Hyundai Ioniq Electricin myynnin Yhdysvaltain markkinoilla, ja sen j\u00e4lkeen se lopetti kokonaan my\u00f6s Hyundai Ioniq 4 -hybridin tuotannon. Syy t\u00e4h\u00e4n on yksinkertainen: Hyundai tuo markkinoille 11 uutta EV-mallia vuoteen 2030 menness\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Ioniq 4:lle ei yksinkertaisesti ole en\u00e4\u00e4 tilaa.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 4 oli auto, joka toi Hyundain t\u00e4h\u00e4n hybridi- ja EV-autojen aikakauteen, ja nyt on aika uusien mallien tulla ja parantaa Ioniq 4:\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka monta kilometri\u00e4 Hyundai Ioniq 4 tarjoaa?<\/h3>\n\n\n\n

Jos Ioniq 4 EV:n akku ladataan t\u00e4yteen, t\u00e4ytt\u00e4 latausta kohden kertyy noin 170 kilometri\u00e4, mik\u00e4 vaikuttaa nykyp\u00e4iv\u00e4n standardien mukaan hieman liian heikolta. Nyt olemme tottuneet autoihin, joilla on 200, 300 tai joskus jopa 400 mailin toimintas\u00e4de yhdell\u00e4 latauksella, mik\u00e4 saa Ioniq 4:n tuntumaan uskomattoman vanhentuneelta.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin k\u00e4yt\u00e4t autoasi p\u00e4ivitt\u00e4iseen ajamiseen ja ty\u00f6matkoihin ja lataat sen yleens\u00e4 autotalliin pys\u00e4k\u00f6ityn\u00e4, Ioniq 4:n 170 kilometrin toimintas\u00e4teen pit\u00e4isi riitt\u00e4\u00e4 99 prosentille ihmisist\u00e4 enemm\u00e4n kuin hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan Hyundai Ioniqin akku kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai v\u00e4itt\u00e4\u00e4, ett\u00e4 sen akut kest\u00e4v\u00e4t v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 100 000 mailia tai 10 vuotta jatkuvassa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Jokainen auto on erilainen, mutta Hyundai arvioi, ett\u00e4 Ioniqin akun pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 8-10 vuotta yht\u00e4jaksoista k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Se riippuu my\u00f6s siit\u00e4, kuinka monta lataussykli\u00e4 teet ja kuinka hyvin huollat autoa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Alkuper\u00e4inen Hyundai Ioniq 4 julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2016, se sai mukavan p\u00e4ivityksen vuonna 2020, ja sen tuotanto lopetettiin vuonna 2022. Nyt Ioniq 4 on houkutteleva auto ostettavaksi k\u00e4ytettyjen autojen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4749,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4748"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4748"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4748\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4750,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4748\/revisions\/4750"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4749"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4748"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4748"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4748"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}