{"id":4775,"date":"2022-08-29T10:31:38","date_gmt":"2022-08-29T10:31:38","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4775"},"modified":"2022-08-29T10:31:42","modified_gmt":"2022-08-29T10:31:42","slug":"onko-hyundai-ioniq-5-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-hyundai-ioniq-5-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Hyundai Ioniq 5 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Ioniq 5 on Hyundain vuodesta 2021 l\u00e4htien valmistama akkuk\u00e4ytt\u00f6inen t\u00e4ysimittainen s\u00e4hk\u00f6auto, joka on nyt yksi markkinoiden myydyimmist\u00e4 korealaisista s\u00e4hk\u00f6autoista. Se on Hyundain ensimm\u00e4inen itsen\u00e4inen s\u00e4hk\u00f6inen Ioniq-malli, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Hyundai on n\u00e4hnyt paljon vaivaa t\u00e4m\u00e4n auton eteen. Riitt\u00e4\u00e4k\u00f6 se, onko Hyundai Ioniq 5 hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 vaikuttaa todella hyv\u00e4lt\u00e4 autolta, kysyitp\u00e4 kenelt\u00e4 tahansa. Ioniq 5:n tarjoama voimansiirto on todella tasapainoinen, ja siin\u00e4 on paljon toimintas\u00e4teit\u00e4 ja melko nopeat latausajat. Muotoilu on varmasti yksi Ioniq 5:n suurimmista eduista, sill\u00e4 auto n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todella aidolta ja huomiota her\u00e4tt\u00e4v\u00e4lt\u00e4. Se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n kuulu mihink\u00e4\u00e4n tiettyyn segmenttiin, sill\u00e4 se lainaa muotoiluvivahteita hatchbackeista, katumaastureista ja crossovereista.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5:n sis\u00e4tilat ovat yht\u00e4 mielenkiintoiset, ja niiss\u00e4 on mukavasti sijoitetut hallintalaitteet ja fiksut ratkaisut. Ajokokemus ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista, mik\u00e4 on juuri sit\u00e4, mit\u00e4 t\u00e4llaiselta autolta voi odottaa. Luotettavuus vaikuttaa todella hyv\u00e4lt\u00e4, koska Hyundai tekee yleens\u00e4 luotettavia autoja ja koska s\u00e4hk\u00f6autot ovat yleens\u00e4 muutenkin luotettavampia kuin polttomoottoriautot.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5 tarjoaa my\u00f6s valtavasti vastinetta, koska se kuuluu alempaan EV-luokkaan, mutta sit\u00e4 ostavat ihmiset, joilla on huomattavasti enemm\u00e4n ostovoimaa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on my\u00f6s todella hyv\u00e4, sill\u00e4 autossa on runsaasti istuintilaa ja suuri tavaratila, mutta siit\u00e4 puuttuu etutakaluukku, mik\u00e4 on jonkinlainen pettymys.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5:een on saatavana kolme eri kokoista akkua. Pienin akku on 58 kWh:n akku vakiomallissa, joka tarjoaa noin 239 WLTP-kilometri\u00e4 t\u00e4ydell\u00e4 latauksella, jos valitset takavetoisen mallin (170 hv) tai 220 kilometri\u00e4, jos valitset AWD-mallin (235 hv). Pikalataus on mahdollista jopa 350 kW:n nopeudella, jolloin Ioniq 5 latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin vain 20 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Seuraavana vuorossa on Hyundai Ioniq 5:n pitk\u00e4n toimintas\u00e4teen malli (72,6 kWh:n akku), jossa on takaveto, joka tarjoaa 220 hv ja 300 mailin maksimiet\u00e4isyys. Jos valitset 300 hv:n AWD-pitk\u00e4n kantaman mallin, p\u00e4\u00e4set t\u00e4ydell\u00e4 latauksella vain 256 mailia. Latausajat ovat my\u00f6s todella nopeat, sill\u00e4 molemmat latautuvat 80 prosenttiin vain 20 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5 -malliston huipulla on Extra Long Range -malli, joka on saatavana my\u00f6s joko RWD- (220 hv) tai AWD-mallina (300 hv). N\u00e4iss\u00e4 on hieman suurempi 77,4 kWh:n akku, joka antaa niille todella pienen kilometrim\u00e4\u00e4r\u00e4n edun tavallisiin pitk\u00e4n kantaman malleihin verrattuna, kun taas latausajat ovat pysyneet samoina.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5:t\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n laajalti yhten\u00e4 siisteimm\u00e4n n\u00e4k\u00f6isist\u00e4 nykyajan EV-autoista sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa. Ulkomuotoilu on todella laatikkomainen, ja siin\u00e4 on kauttaaltaan suorakulmaisia muotoja, jotka antavat autolle jonkinlaisen retro-tulevaisuuden tunnelman, joka sopii EV-luonteeseen todella hyvin. T\u00e4m\u00e4 antaa Ioniq 5:lle v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti tunnistettavan muotoilun, joka kest\u00e4\u00e4 ajan hammasta todella hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5:n alustan ja jousituksen viritys on my\u00f6s yksi sen vahvuuksista, sill\u00e4 auto pysyy rauhallisena ja rentona riippumatta siit\u00e4, mit\u00e4 sill\u00e4 tehd\u00e4\u00e4n. Se on mukava auto, joka tekee kaiken ongelmitta, paitsi ehk\u00e4 dynaamisen ajon.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta Hyundai Ioniq 5 on my\u00f6s todella hyv\u00e4 auto, sill\u00e4 Hyundai otti aikaa Ioniq 5:n kanssa. He oppivat my\u00f6s paljon alkuper\u00e4isest\u00e4 Ioniq (4) -mallista, joka oli periaatteessa testialusta kaikille seuraaville Ioniq-malleille. Lis\u00e4ksi Ioniq 5 on s\u00e4hk\u00f6auto, joka on luonnostaan luotettavampi kuin polttomoottoriautot, koska siin\u00e4 on v\u00e4hemm\u00e4n liikkuvia osia.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t Ioniq 5:n ongelmat liittyv\u00e4t auton jarruihin, siihen, ettei autoon saa etutakaluukkua, siihen, ett\u00e4 auto menett\u00e4\u00e4 aivan liikaa toimintas\u00e4teens\u00e4, jos valitset AWD-mallin, ja siihen, ett\u00e4 auton ohjausj\u00e4rjestelm\u00e4n tiedet\u00e4\u00e4n joskus t\u00e4risev\u00e4n tai pit\u00e4v\u00e4n kovia \u00e4\u00e4ni\u00e4 erityisesti suuremmissa nopeuksissa.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5:n hinnat alkavat jossain 45 000-50 000 dollarin v\u00e4lill\u00e4, mik\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole hintalappu, jota odottaisi Hyundailta, mutta Ioniq 5 ei ole mik\u00e4\u00e4n tavallinen Hyundai. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s silt\u00e4, ett\u00e4 Ioniq 5 s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 arvonsa todella hyvin toisen k\u00e4den markkinoilla.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on todella hyv\u00e4 istuintilojen osalta, ja takakontti on sopivan kokoinen. Monet ovat kuitenkin pettyneit\u00e4 siihen, ett\u00e4 Ioniq 5:ss\u00e4 ei ole lainkaan tavaratilaa edess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Hyundai Ioniq 5 luksusauto?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, Hyundai Ioniq 5 ei ole t\u00e4ysiverinen luksusauto, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4n segmentin luksusautot maksavat l\u00e4hes kaksinkertaisen summan Ioniq 5:een verrattuna. Ioniq 5 sijoittuu enemm\u00e4n keskitason segmenttiin, ja sen t\u00e4rkein kilpailija on Kia EV6. N\u00e4m\u00e4 tunnetaan massatuotanto-EV:n\u00e4, vaikka ne ovatkin edelleen valtavan kalliita.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai Ioniq 5 hybridi?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 on puhtaasti s\u00e4hk\u00f6auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sit\u00e4 ei ole saatavana polttomoottori- tai hybridimuodossa. Hyundai k\u00e4ytti Ioniq-nimimerkki\u00e4, jolla viitattiin aiemmin sek\u00e4 PHEV- ett\u00e4 EV-malleihin, mutta Ioniq 5 on saatavilla vain s\u00e4hk\u00f6autona. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s silt\u00e4, ett\u00e4 Hyundai ei aio tarjota Ioniq 5:t\u00e4 hybridin\u00e4 l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n\n\n\n

Voinko ladata Hyundai Ioniq 5:n kotona?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat ladata Ioniq 5:n kotona, tarvitset kotona tyypin 2 laturin, ja parasta on asentaa sein\u00e4laturi auton pys\u00e4k\u00f6intipaikan viereen. T\u00e4ysi lataus kest\u00e4\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti 6-9 tuntia riippuen akun koosta ja monista muista ulkoisista olosuhteista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Ioniq 5 on Hyundain vuodesta 2021 l\u00e4htien valmistama akkuk\u00e4ytt\u00f6inen t\u00e4ysimittainen s\u00e4hk\u00f6auto, joka on nyt yksi markkinoiden myydyimmist\u00e4 korealaisista s\u00e4hk\u00f6autoista. Se on Hyundain ensimm\u00e4inen itsen\u00e4inen s\u00e4hk\u00f6inen Ioniq-malli, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4776,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4775"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4775"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4775\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4777,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4775\/revisions\/4777"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4776"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4775"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4775"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4775"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}