{"id":478,"date":"2021-06-28T09:35:59","date_gmt":"2021-06-28T09:35:59","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=478"},"modified":"2021-06-28T09:35:59","modified_gmt":"2021-06-28T09:35:59","slug":"kumpi-on-parempi-bmw-sdrive-vai-xdrive","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kumpi-on-parempi-bmw-sdrive-vai-xdrive\/","title":{"rendered":"Kumpi on parempi, BMW sDrive vai xDrive?"},"content":{"rendered":"\n

BMW xDrive ja sDrive eroavat toisistaan siin\u00e4, ett\u00e4 xDrive jakaa voiman ajoneuvon kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle kerralla tai erikseen, kun taas sDrive tarkoittaa, ett\u00e4 BMW on takavetoinen malli. xDrive-versio tarjoaa paljon paremman pidon liukkaissa ajo-olosuhteissa, kuten sateessa, pakkasessa ja lumessa.
Monet ihmiset ajavat BMW:ll\u00e4 sen takavetoisen voiman vuoksi, jonka ansiosta voit ottaa ajoneuvon hallintaasi ja ajaa aggressiivisemmin. Jos et kuulu n\u00e4ihin ihmisiin tai olet p\u00e4\u00e4tt\u00e4nyt hankkia BMW:n maasturin, saatat olla kiinnostunut tiet\u00e4m\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4 s- ja xDrive-ajoista.<\/p>\n\n\n\n

Nelivedon, nelivedon ja sDriven v\u00e4linen ero<\/h2>\n\n\n\n

Yleisesti on syyt\u00e4 todeta, ett\u00e4 neliveto ja neliveto eiv\u00e4t ole sama asia. Neliveto antaa voimaa kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle samanaikaisesti, kun taas xDrive (neliveto) jakaa voiman sinne, miss\u00e4 sit\u00e4 tarvitaan.
All-wheel-drive (xDrive) tarjoaa paremman k\u00e4sitelt\u00e4vyyden, pidon ja turvallisuuden maantiell\u00e4 verrattuna sDrive BMW:hen. xDrive hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kaikkia nelj\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 ja tasapainottaa voiman sy\u00f6tt\u00f6\u00e4 tieolosuhteiden mukaan. Se kompensoi, kun yksi py\u00f6r\u00e4 j\u00e4\u00e4 j\u00e4lkeen, ja antaa tarvittaessa enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n tehoa tilanteen mukaan.
Toisaalta sDrive, tarkoittaa, ett\u00e4 ajoneuvon voimanl\u00e4hteen\u00e4 on tavallinen kaksivetoj\u00e4rjestelm\u00e4. Se voi olla takaveto, kuten useimmissa BMW:ss\u00e4, tai etuveto, kuten BMW 1-sarjan ja X1-kompaktin pienoismaasturin maastureissa.<\/p>\n\n\n\n

Tehonjako<\/h2>\n\n\n\n

Yleens\u00e4 xDrive-ajoneuvoissa BMW antaa 60 % voimasta takapy\u00f6rille ja jakaa loput 40 % etupy\u00f6rille. xDrive-j\u00e4rjestelm\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 \u00e4lyk\u00e4st\u00e4 tekniikkaa ja tekee ihmeit\u00e4 yhdess\u00e4 dynaamisen ajonvakautuksen kanssa, joka valvoo samanaikaisesti tieolosuhteita.<\/p>\n\n\n\n

xDrive tuo paremman hallinnan<\/h2>\n\n\n\n

Kun edell\u00e4 mainitut anturit havaitsevat ep\u00e4tasaisen, liukkaan tai mahdollisesti vaarallisen pinnan tai mahdollisen pidon menett\u00e4misen, j\u00e4rjestelm\u00e4t ohjaavat voiman sille py\u00f6r\u00e4lle, jolla on eniten pitoa tiell\u00e4, ja est\u00e4v\u00e4t n\u00e4in ajoneuvon luiston. Monet kuljettajat ovat kertoneet, ett\u00e4 BMW xDrive on vaikeissa tilanteissa auttanut heit\u00e4 erinomaisesti saamaan auton hallinnan ja k\u00e4sitelt\u00e4vyyden takaisin.
Paremman turvallisuuden lis\u00e4ksi xDrive ei ole tavallinen nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4. BMW vei asiat seuraavalle tasolle, kun se otti k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n \u00e4lykk\u00e4\u00e4n j\u00e4rjestelm\u00e4n, joka ohjaa py\u00f6rien voimantuottoa.
BMW:n insin\u00f6\u00f6rit ovat tutkineet perusteellisesti ja tiet\u00e4v\u00e4t varmasti, ett\u00e4 ajoneuvoilla on taipumus ali- tai yliohjautua kovissa ter\u00e4viss\u00e4 kaarteissa. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 py\u00f6r\u00e4t kompensoivat sit\u00e4, mink\u00e4 ansiosta xDrive on paljon tehokkaampi ohjauksen kannalta.
xDrive saavuttaa ylivoimaisen ajodynamiikan ja tuo mukanaan sen edun, ett\u00e4 jyrk\u00e4t kaarreajot voidaan ottaa helposti ilman, ett\u00e4 ajoneuvon hallinta menetet\u00e4\u00e4n miss\u00e4\u00e4n vaiheessa, ilmastosta riippumatta. Hyv\u00e4 esimerkki t\u00e4st\u00e4 optimoinnista on se, miten xDrive-maasturit mahdollistavat pehme\u00e4mm\u00e4n k\u00e4\u00e4ntymisen siirt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 voiman v\u00e4\u00e4rin sis\u00e4puolisilta py\u00f6rilt\u00e4 k\u00e4\u00e4ntymisen aikana, jolloin ajoneuvo makaa ulompien py\u00f6rien varassa ja on paljon tasapainoisempi.<\/p>\n\n\n\n

Sama malli – eri voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4t<\/h2>\n\n\n\n

Vertasimme samaa BMW X1 -mallia kahdella eri voimansiirrolla. Ensimm\u00e4inen on 35 000 dollaria maksava X1 sDrive, jossa on 228 hevosvoimaa ja joka tuo mukanaan 258 lbs-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Se painaa 3 542 kiloa. sDrive-malli kiihtyy 0:sta 62 mailiin tunnissa 6,6 sekunnissa.
Vertailun vuoksi mainittakoon, ett\u00e4 BMW X1 xDrive -mallin konepellin alla on samat 228 hevosvoimaa ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti on sama 258 lbs-ft, mutta se painaa enemm\u00e4n – 3 697 lbs. Suuremmasta painosta huolimatta se kiihtyy 0 – 62 mailia tunnissa 0,3 sekuntia nopeammin, 6,34 sekunnissa!
N\u00e4in suuren eron tekee neliveto. Tietenkin sill\u00e4 on kuitenkin viel\u00e4 joitakin huonoja puolia. Suurin niist\u00e4 on hieman kohonnut mailin kulutus. Kun pidet\u00e4\u00e4n mieless\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kiihtyvyytt\u00e4 ja nopeutta koskevat erot, n\u00e4ill\u00e4 kahdella ajoneuvolla ei ole muita eroja muotoilun, voimansiirron, k\u00e4sitelt\u00e4vyyden tai jousituksen osalta. Muutos kilometrilukemissa ja nopeudessa johtuu yksinomaan nelivedon parannuksesta.<\/p>\n\n\n\n

BMW-mallit, joissa on xDrive ja sDrive.<\/h2>\n\n\n\n

Malleja, joissa on vakiona sDrive, ovat BMW 7-sarja, X1, X2, X3, X6 ja Z4.
xDrive- eli nelivetovaihtoehto alkaa BMW 2, 3, 4, 5, 6 ja 7-sarjan malleista ja jatkuu X1, X2, X3, X6 ja X7-malleissa.
X4, X5, X7 ja X8 on varustettu vakiona xDrivella, kun taas kaikissa muissa mainituissa malleissa on mahdollisuus saada paketti maksullisena p\u00e4ivityksen\u00e4. Luonnollisesti xDrive-mallit ja X4, X5, X7 ja X8 ovat kalliimpia kuin X1- ja X2-luokkiin kuuluvat alemman hintaluokan kompaktit ja pienikokoiset katumaasturit.<\/p>\n\n\n\n

XDrive FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Toimiiko xDrive aina X BMW:ss\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

xDrive on pysyv\u00e4 AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4 (neliveto). Ajo-olosuhteista riippuen se saattaa pys\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yhden py\u00f6r\u00e4n voimanl\u00e4hteen ja k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 voiman muille py\u00f6rille, joilla on kulloisessakin tilanteessa parempi pito tien kanssa. Se jakaa voiman yleens\u00e4 60-prosenttisesti auton taka-akselille ja 40-prosenttisesti etuakselille.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 sinun on teht\u00e4v\u00e4, jotta voit driftailla xDrive-BMW:ll\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Jos haluat driftailla xDrive-mallilla, sinun on asennettava joitain alkuper\u00e4isi\u00e4 vempaimia, jotta voit kytke\u00e4 xDrive-ajon pois p\u00e4\u00e4lt\u00e4 ja k\u00e4\u00e4nt\u00e4\u00e4 sen takavetoiseksi ajoneuvoksi. T\u00e4llaisten laitteistojen asennus maksaa yleens\u00e4 200-1000 dollaria palveluntarjoajasta ja maantieteellisest\u00e4 sijainnista riippuen.
Sinun on tietenkin ajettava varovasti ja otettava t\u00e4ysi vastuu teoistasi onnettomuuden sattuessa. On olemassa my\u00f6s android- ja iPhone-sovellus nimelt\u00e4 xDelete, jonka avulla voit lopettaa xDrive-ajosta takavetoiseen siirtymisen v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti. Sit\u00e4 voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samaan tarkoitukseen.<\/p>\n\n\n\n

Onko quattro parempi kuin xDrive?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4t\u00e4 keskustelua on k\u00e4yty vuosia ilman lopullista ratkaisua. Monet asiantuntijat ovat todenneet, ett\u00e4 paras neliveto ei ole Audin Quattro eik\u00e4 BMW:n xDrive. Se on Subaru Symmetrical All-wheel Drive, joka on vuosien varrella tehnyt Subarusta AWD:n synonyymin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW xDrive ja sDrive eroavat toisistaan siin\u00e4, ett\u00e4 xDrive jakaa voiman ajoneuvon kaikille nelj\u00e4lle py\u00f6r\u00e4lle kerralla tai erikseen, kun taas sDrive tarkoittaa, ett\u00e4 BMW on takavetoinen malli. xDrive-versio tarjoaa paljon<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":479,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/478"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=478"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/478\/revisions"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/479"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=478"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=478"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=478"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}