{"id":4845,"date":"2022-09-14T07:54:20","date_gmt":"2022-09-14T07:54:20","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4845"},"modified":"2022-09-14T07:54:23","modified_gmt":"2022-09-14T07:54:23","slug":"onko-hyundai-nexo-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-hyundai-nexo-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Hyundai Nexo hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Nexo on vetypolttokennoauto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00f6voimana on vety. Se on periaatteessa s\u00e4hk\u00f6auto, mutta erona on se, ett\u00e4 virta tulee vedyst\u00e4, ei akusta. Se on my\u00f6s yksi harvoista vetyautoista, joita on edes olemassa ja jotka ovat myynniss\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n. Onko Hyundai Nexo siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo on itse asiassa melko hyv\u00e4 auto, mutta siin\u00e4 ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4 nykyp\u00e4iv\u00e4n s\u00e4hk\u00f6- ja hybridiautojen aikakaudella, koska vetyautoilla ei yksinkertaisesti ole tarvittavaa infrastruktuuria, jotta niit\u00e4 voitaisiin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 muiden autotyyppien tavoin. Autossa on melko monipuolinen voimansiirto, mutta se ei riit\u00e4 pelastamaan autoa.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilun osalta Nexo n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kyll\u00e4 aidolta ja poikkeaa selv\u00e4sti muista Hyundain tuotteista. Se muistuttaa kuitenkin jonkin verran uutta Tucsonia. Ajokokemus on enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n samanlainen kuin useimmissa keskikokoisissa s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isiss\u00e4 katumaastureissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kyseess\u00e4 ei ole todellinen maasturi eik\u00e4 dynaaminen auto.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan kunnossa, mutta todellinen luotettavuus on arvoitus, sill\u00e4 n\u00e4it\u00e4 ei ole koskaan toimitettu kovin montaa. Arvo on vaikea kysymys, sill\u00e4 auto maksaa paljon rahaa, yli 60 000 dollaria alemman hintaluokan malleissa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin kaikissa muissakin t\u00e4m\u00e4n kokoluokan katumaastureissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi tyydytt\u00e4\u00e4 p\u00e4ivitt\u00e4iset tarpeet helposti.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Nexo on varustettu etuvetoisella kokoonpanolla, mik\u00e4 on hieman s\u00e4\u00e4li, koska kyseess\u00e4 on kuitenkin katumaasturi. Hyundai Nexo tarjoaa 161 hv ja 291 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, mik\u00e4 on varsin kelpo m\u00e4\u00e4r\u00e4. Voit odottaa saavasi noin 350-380 kilometri\u00e4, jos tankkaat vety\u00e4 t\u00e4yteen, mik\u00e4 on todella hyv\u00e4 luku jopa tavallisille s\u00e4hk\u00f6autoille.<\/p>\n\n\n\n

Vetyvoimansiirtoon liittyy kuitenkin monia haasteita. Ensinn\u00e4kin vetytankkausaseman l\u00f6yt\u00e4minen on vaikeaa, koska niit\u00e4 ei ole kovin paljon. Kalifornian kaltaisia osavaltioita pidet\u00e4\u00e4n yleisesti sellaisina, joissa on riitt\u00e4v\u00e4sti vetytankkausasemia, mutta nekin n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan poissa k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 yli puolet ajasta, eiv\u00e4tk\u00e4 ne riit\u00e4 Kalifornian suhteellisen pienelle vetyautojen m\u00e4\u00e4r\u00e4lle.<\/p>\n\n\n\n

Vetyvoimansiirto on sin\u00e4ns\u00e4 hyv\u00e4 asia, mutta siihen liittyv\u00e4t ongelmat ovat my\u00f6s vakavia. Ne ovat my\u00f6s ajoittain ep\u00e4vakaita ja voivat aiheuttaa katastrofeja, jos niit\u00e4 ei hoideta kunnolla. Vetyauton tankkaaminen on my\u00f6s vaarallisempaa kuin s\u00e4hk\u00f6auton lataaminen tai tavallisen polttomoottoriauton tankkaaminen.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Nexo n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mielenkiintoiselta, mutta se ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n erikoista. Nexon sis\u00e4tilat ovat my\u00f6s hyvin varustellut nykyaikaisten n\u00e4ytt\u00f6jen ja siistin n\u00e4k\u00f6isten paneelien ansiosta. Koko muotoilukieli poikkeaa selv\u00e4sti muista Hyundain malleista, mutta Nexon ja Tucson v\u00e4lill\u00e4 on tavallaan havaittavissa yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4, sill\u00e4 ne perustuvat samaan alustaan.<\/p>\n\n\n\n

Ajamisen osalta voimme helposti sanoa, ett\u00e4 Nexo tuntuu ajettavaksi kuin mik\u00e4 tahansa muu EV-maasturi. Ensi silm\u00e4yksell\u00e4 Nexossa ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n erilaista. Se on raskas auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei pid\u00e4 kaarreajosta kovinkaan paljon eik\u00e4 se ole mitenk\u00e4\u00e4n dynaaminen.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo – Luotettavuus ja yleisi\u00e4 ongelmia<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta on hieman vaikea sanoa, koska n\u00e4it\u00e4 ei ole paljon. Kuten mainittu, Nexoa saa vain Kaliforniasta, sill\u00e4 muissa Yhdysvaltojen osavaltioissa ei ole kehittynytt\u00e4 tankkausinfrastruktuuria. On kuitenkin joitakin asioita, joista kannattaa puhua tarkemmin.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t luotettavuusongelmat liittyv\u00e4t vetypolttoaineen vuotamiseen ja mahdollisesti jopa tulipalon syttymiseen. Muiden raporttien mukaan Nexo on altis ongelmille jarrujen kanssa, jotka voivat menett\u00e4\u00e4 jarrutustehonsa ja muuttua ajoittain arvaamattomiksi.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Nexo – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Nexo on todella kallis auto, sill\u00e4 sen l\u00e4ht\u00f6hinta on alemman hintaluokan mallissa yli 60 000 dollaria. Jos t\u00e4h\u00e4n yhdistet\u00e4\u00e4n se, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on vetyauto, jonka ostaminen ei kiinnosta kovinkaan montaa ihmist\u00e4, se tarkoittaa, ett\u00e4 arvon aleneminen on arvaamatonta ja todenn\u00e4k\u00f6isesti todella vakavaa. Sin\u00e4ns\u00e4 arvon\u00e4k\u00f6kulma on t\u00e4ss\u00e4 suhteessa huono, koska kyseess\u00e4 on sent\u00e4\u00e4n Tucson, jossa on vetyk\u00e4ytt\u00f6inen voimansiirto.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin kaikissa muissa t\u00e4m\u00e4n segmentin autoissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 autoon saa melko suuret istuimet ja melko tilavan tavaratilan. N\u00e4kyvyys on hyv\u00e4, autoon on helppo nousta sis\u00e4\u00e4n ja ulos, ja autossa on monia perheyst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4 ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Aikooko Hyundai lakkauttaa Nexon?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Nexo on nyt jossain elinkaarensa puoliv\u00e4liss\u00e4, sill\u00e4 se sai hiljattain p\u00e4ivityksen. On vaikea sanoa, aikooko Hyundai luopua Nexosta l\u00e4hiaikoina, koska t\u00e4t\u00e4 autoa ei kehitetty niink\u00e4\u00e4n tulonhankkimistarkoituksessa kuin vaihtoehtoisten teknologioiden testausalustana. T\u00e4m\u00e4 on n\u00e4hty aiemmin Toyota Mirain kohdalla.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Mirai on ollut markkinoilla yli kaksi kertaa kauemmin kuin Nexo, joten jos Hyundai aikoo ottaa mallia Toyotan kirjasta, on mahdollista, ett\u00e4 my\u00f6s Nexo pysyy markkinoilla hieman pidemp\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai Nexo parempi kuin Toyota Mirai?<\/h3>\n\n\n\n

Toyota Miria ja Hyundai Nexo ovat maailman kaksi ensimm\u00e4ist\u00e4 ”massa”-vetyautoa, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 luontaisia kilpailijoita. Mirai maksaa noin 10 000 dollaria, ja se kest\u00e4\u00e4 muutaman kymmenen kilometri\u00e4 enemm\u00e4n kuin Nexo. Mirai on my\u00f6s hieman tehokkaampi kuin Nexo.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden kahden auton v\u00e4lill\u00e4 on vaikea valita voittajaa, sill\u00e4 maastureita suosivat ihmiset valitsevat todenn\u00e4k\u00f6isesti Nexon, mutta sedaneita suosivat ihmiset valitsevat todenn\u00e4k\u00f6isesti Mirain.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko vetyautot tulevaisuutta?<\/h3>\n\n\n\n

Todenn\u00e4k\u00f6isesti ei l\u00e4hitulevaisuudessa, mutta kukaan ei tied\u00e4 varmasti, mit\u00e4 huominen tuo tullessaan. Sin\u00e4ns\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autot saivat valtavan etumatkan vetyautoihin n\u00e4hden, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 infrastruktuuri seurasi pian per\u00e4ss\u00e4. Vetyautot ovat viel\u00e4 lapsenkengiss\u00e4\u00e4n, joten on todella vaikeaa investoida kunnolliseen infrastruktuuriin, koska monet ihmiset eiv\u00e4t tule k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n sit\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Nexo on vetypolttokennoauto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen k\u00e4ytt\u00f6voimana on vety. Se on periaatteessa s\u00e4hk\u00f6auto, mutta erona on se, ett\u00e4 virta tulee vedyst\u00e4, ei akusta. Se on my\u00f6s yksi harvoista<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4846,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4845"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4845"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4845\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4847,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4845\/revisions\/4847"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4846"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4845"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4845"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4845"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}