{"id":4888,"date":"2022-09-23T07:15:52","date_gmt":"2022-09-23T07:15:52","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4888"},"modified":"2022-09-23T07:15:55","modified_gmt":"2022-09-23T07:15:55","slug":"yleiset-4-6-fordin-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleiset-4-6-fordin-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"Yleiset 4.6 Fordin moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Fordin 4.6L-moottori on yksi luotettavimmista Fordin moottoreista, joita on koskaan rakennettu. Sit\u00e4 k\u00e4ytettiin 1990-luvulta aina vuoteen 2014 asti. 4.6L-moottori l\u00f6ytyy yleisesti Mustangista, Expeditionista, E-sarjan autoista, Explorerista ja muutamista muista Fordin valtavirtamalleista. Monet kehuvat 4,6L-moottoria yhdeksi kaikkien aikojen parhaista Ford-moottoreista.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee yleisiin ongelmiin, 4.6L n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 k\u00e4rsiv\u00e4n muutamasta kunnon ongelmasta. Yleisimm\u00e4t Fordin 4.6L-moottorin ongelmat liittyv\u00e4t imusarjan vikaantumiseen, ajoitusketjuongelmiin, sytytystulppaongelmiin ja moottorin \u00f6ljynpaineen laskuun. N\u00e4m\u00e4 voivat joskus olla melko halpoja korjata, kun taas jotkut saattavat aiheuttaa jopa muutaman tuhannen dollarin korjauksen.<\/p>\n\n\n\n

4,6L-moottorin hyv\u00e4 puoli on, ett\u00e4 se on rakennettu siten, ett\u00e4 sinun on helppo tehd\u00e4 t\u00f6it\u00e4 moottorin parissa. Sytytystulppiin, k\u00e4\u00e4meihin ja kaikkiin johdinsarjoihin p\u00e4\u00e4see k\u00e4siksi todella helposti, mik\u00e4 on my\u00f6s tehnyt t\u00e4st\u00e4 moottorista monien Fordin omistajien suosikin.<\/p>\n\n\n\n

Siksi t\u00e4m\u00e4n moottorin huoltaminen on helppoa, joten jonkun on todella vaikea j\u00e4tt\u00e4\u00e4 huoltamatta sit\u00e4. T\u00e4st\u00e4 huolimatta, jos huolehdit t\u00e4st\u00e4 moottorista asianmukaisesti, se kest\u00e4\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti todella pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Ford 4.6L V8 – Imusarjan ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Vuosien 1996-2001 Ford Mercury- ja Crown Victoria -mallit tunnetaan imusarjan ongelmista. Molemmissa n\u00e4ist\u00e4 malleista k\u00e4ytettiin 4.6L V8 -moottoria, ja imusarjaongelma on yksi t\u00e4m\u00e4n moottorin pahimmista ongelmista. Ongelma on se, ett\u00e4 Ford suunnitteli imusarjan muovista, joka ei ole kaikkein kest\u00e4vint\u00e4 materiaalia, varsinkin kun se on sijoitettu todella kuuman moottorin l\u00e4helle.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 jakotukit kuluvat todella nopeasti ja aiheuttavat j\u00e4\u00e4hdytysnestevuotoja, jotka v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 johtavat moottorin ylikuumenemiseen. T\u00e4m\u00e4 johtaa lopulta moniin muihin ongelmiin, kuten v\u00e4\u00e4ntyneisiin renkaisiin ja v\u00e4\u00e4ntyneisiin p\u00e4ihin. T\u00e4m\u00e4n ongelman korjaaminen maksaa noin 750 dollaria, mutta jotkut Crown Vicin ja Mercuryn omistajat saivat jopa ilmaisen korjauksen Fordilta.<\/p>\n\n\n\n

Ford 4.6L V8 – ajoitusketjuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

4.6L-moottorin suunnittelussa on k\u00e4ytetty monia kustannuss\u00e4\u00e4st\u00f6tekniikoita. Joidenkin niist\u00e4 tarkoituksena oli, ett\u00e4 moottori olisi halvempi, kun taas toisten tarkoituksena oli tehd\u00e4 huollosta halvempaa. 4.6L-moottorin ajoitusj\u00e4rjestelm\u00e4 ei ole paras mahdollinen, koska sen osat on valmistettu muovista, joka todenn\u00e4k\u00f6isesti pett\u00e4\u00e4 jossain vaiheessa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa lukemattomia ongelmia, jotka voivat johtaa moottorin kannalta katastrofaaliseen lopputulokseen. Jos muoviset ketjunohjaimet rikkoutuvat, ketjusi menee ep\u00e4kuntoon. Jos t\u00e4st\u00e4 ei huolehdita riitt\u00e4v\u00e4n ajoissa. Ketju voi ly\u00f6d\u00e4 moottorin ymp\u00e4ri ja aiheuttaa paljon lis\u00e4ongelmia. Kaiken kukkuraksi t\u00e4m\u00e4n ongelman korjaaminen edellytt\u00e4\u00e4 koko moottorin irrottamista, mik\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n maksaa todenn\u00e4k\u00f6isesti l\u00e4hes 1 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Ford 4.6L V8 – Sytytystulppa-ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Sytytystulppa-ongelmat liittyv\u00e4t useimmiten Ford F150:een ja Ford Expeditioniin. Syy, miksi ne eiv\u00e4t toimi, on alumiinisten sylinterik\u00e4rkien yl\u00e4osassa oleva ohut valukappale. Sytytystulppa kest\u00e4\u00e4 palamisprosessin aiheuttaman paineen, mutta kun puristus saavuttaa huippunsa, on suuri mahdollisuus, ett\u00e4 sytytystulppa lent\u00e4\u00e4 pois sylinterikannen l\u00e4pi.<\/p>\n\n\n\n

Korjaaminen on mahdollista, mutta parasta on vaihtaa koko sylinterin p\u00e4\u00e4. Jos pystyt tekem\u00e4\u00e4n sen turvallisesti, voit kierr\u00e4tt\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4n uudelleen, jos et, varaudu maksamaan noin 1 000 dollaria upouudesta sylinterip\u00e4\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ford 4.6L V8 – Moottorin \u00f6ljynpaineongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Er\u00e4iden Fordin omistajien mukaan 4.6L-moottori k\u00e4rsii my\u00f6s moottorin \u00f6ljynpaineongelmista. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 mahdollisia syit\u00e4 on monia, ja alhainen \u00f6ljynpaine voi jopa johtaa siihen, ett\u00e4 monet moottorin osat eiv\u00e4t voitele kunnolla. Jos moottori ei ole kunnolla voideltu, moottorin eri osat voivat kolahtaa toisiaan vasten ja jopa tuhota moottorin kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Yleisi\u00e4 alhaisen \u00f6ljynpaineen oireita ovat \u00f6ljynpaineen varoitusvalot, palavan \u00f6ljyn haju, moottorin ylikuumeneminen, moottorivika tai moottorin heikko suorituskyky. Viallinen \u00f6ljypumppu n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan syyn\u00e4 useimmissa tapauksissa. Mahdollinen korjauskustannus vaihtelee muutamasta sadasta dollarista muutamaan tuhanteen dollariin riippuen siit\u00e4, kuinka pahasti moottori on vaurioitunut.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka luotettava Ford 4.6L V8 on?<\/h3>\n\n\n\n

Fordin 4.6L V8 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan yksi luotettavimmista Fordin moottoreista koskaan, ainakin useiden omistajien mukaan. Ainoa tapa v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 n\u00e4m\u00e4 ongelmat on kuitenkin huoltaa moottori asianmukaisesti. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa kaikkien nesteiden vaihtamista aina tarvittaessa ja kaikkien huoltojen tekemist\u00e4 Fordin suositusten mukaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Jos teet n\u00e4in, moottori kest\u00e4\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti todella pitk\u00e4\u00e4n. Muista joka tapauksessa tehd\u00e4 aina ennen ostoa tarkastus, kun harkitset auton ostamista, sill\u00e4 se kertoo, onko autossa mit\u00e4\u00e4n huomionarvoisia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 Ford yh\u00e4 4.6L V8 -moottoria?<\/h3>\n\n\n\n

Ford esitteli t\u00e4m\u00e4n moottorin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 1990, ja tuolloin moottori l\u00f6ytyi moniin eri Ford-malleihin. Moottori oli k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 vuosikymmeni\u00e4, koska se oli suosittu valinta monille omistajille. Se ei ehk\u00e4 ole nykystandardien mukaan paras moottori, mutta tuolloin se oli todella vaikuttava moottori.<\/p>\n\n\n\n

Ford lopetti sen valmistuksen lopulta vuonna 2014, kun se korvattiin pienemmill\u00e4, pienennetyill\u00e4 moottoreilla, jotka ovat tarpeeksi tehokkaita jopa 4,6 litran V8-moottorin ohi.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka paljon tehoa Fordin 4,6L V8-moottori pystyy k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

Useiden verkossa olevien l\u00e4hteiden mukaan Fordin 4.6L V8 -moottori pystyy maksimissaan noin 500 hv:n tehoon. Jotkut sanovat, ett\u00e4 450 hv on todellinen raja, mutta kokeneet viritt\u00e4j\u00e4t voivat vied\u00e4 moottorin 500 hv:n tehoon ilman, ett\u00e4 moottori r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Rakennettu 4,6 litran Ford-moottori on jonkinlainen tikitt\u00e4v\u00e4 pommi, ainakin mit\u00e4 monilla Ford-foorumeilla sanotaan. Jotkut sanovat, ett\u00e4 lohko kest\u00e4\u00e4 noin 600 hv, kun taas m\u00e4nn\u00e4t rajoittuvat noin 400-450 hv:iin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fordin 4.6L-moottori on yksi luotettavimmista Fordin moottoreista, joita on koskaan rakennettu. Sit\u00e4 k\u00e4ytettiin 1990-luvulta aina vuoteen 2014 asti. 4.6L-moottori l\u00f6ytyy yleisesti Mustangista, Expeditionista, E-sarjan autoista, Explorerista ja muutamista muista Fordin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4888"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4888"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4888\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4889,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4888\/revisions\/4889"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4888"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4888"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4888"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}