{"id":49,"date":"2021-06-16T10:37:13","date_gmt":"2021-06-16T10:37:13","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=49"},"modified":"2021-06-16T10:37:13","modified_gmt":"2021-06-16T10:37:13","slug":"tarvitsevatko-nykyaikaiset-autot-ruostesuojausta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tarvitsevatko-nykyaikaiset-autot-ruostesuojausta\/","title":{"rendered":"Tarvitsevatko nykyaikaiset autot ruostesuojausta?"},"content":{"rendered":"\n

Nykyaikaiset autot ovat paljon v\u00e4hemm\u00e4n alttiita ruostumiselle kuin 30 vuoden takaiset autot. T\u00e4m\u00e4n vuoksi nykyautot eiv\u00e4t sin\u00e4ns\u00e4 tarvitse ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ruostesuojausta. Jos kuitenkin valitset ruostesuojauksen, sen pit\u00e4isi parantaa suojaustasoa entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ruostesuojauksen tarpeellisuus on kuitenkin kyseenalaista. Nykyaikaiset autot on valmistettu sinkityst\u00e4 ter\u00e4ksest\u00e4, joka ruostuu paljon v\u00e4hemm\u00e4n kuin vanhempi k\u00e4sittelem\u00e4t\u00f6n ter\u00e4s. Vanhemman auton ruostesuojaaminen on paljon j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4, koska se ei tarjoa t\u00e4llaisia ruosteenesto-ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Ja tekniikoita, kuten s\u00e4hk\u00f6pinnoitusta, muovipinnoitusta tai sinkitty\u00e4 ter\u00e4st\u00e4, k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n koko autoteollisuudessa nimenomaan ruostesuojaukseen. Jotkin valmistajat ovat jopa niin varmoja suojauskeinoistaan, ett\u00e4 ne tarjoavat mieluummin vuosikymmenen mittaisen takuun kuin antavat sinun ruostesuojauttaa auton itse.<\/p>\n\n\n\n

On siis melko selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 useimmat nykyaikaiset autot eiv\u00e4t tarvitse mit\u00e4\u00e4n ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ruostesuojausta. Mutta jos et huolehdi autostasi kovinkaan hyvin tai asut paikassa, jossa tiet ovat kauheita ja jossa on paljon j\u00e4\u00e4t\u00e4, suolaa ja kosteutta, sinun pit\u00e4isi harkita autosi suojaamista, jos se ei mit\u00e4t\u00f6i takuutasi.<\/p>\n\n\n\n

Sinkitty ter\u00e4s<\/h2>\n\n\n\n

Sinkitty ter\u00e4s on yleens\u00e4 kaikkien nykyaikaisten tehtaan ruostesuojaratkaisujen selk\u00e4ranka. Sinkitys on prosessi, jossa paljaaseen ter\u00e4s- tai rautapaneeliin levitet\u00e4\u00e4n suojaava sinkkikerros, joka est\u00e4\u00e4 sit\u00e4 reagoimasta kosteuden ja hapen kanssa eli toisin sanoen est\u00e4\u00e4 sit\u00e4 ruostumasta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 prosessi suoritetaan yleens\u00e4 niin sanotun kuumasinkityksen yhteydess\u00e4. Kyseess\u00e4 on prosessi, jossa kaikki rungon osat upotetaan sulaan kuumaan sinkkikylpyyn. Jotkut valmistajat tekev\u00e4t t\u00e4m\u00e4n kaikille autoilleen useita kertoja per\u00e4kk\u00e4in, ja se on kirjaimellisesti kuuma sinkkikylpy, aivan kuin kastaisit ranskalaiset ketsuppiin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 suojaava sinkkipinnoite toimii parhaiten, jos koko pinta on peitetty, mutta valmistajat tekev\u00e4t viel\u00e4 enemm\u00e4n ty\u00f6t\u00e4 varmistaakseen, ett\u00e4 paneeli on suojattu mahdollisimman hyvin. Prosessi, jota kutsutaan galvanoinniksi, suojaa paneelit, vaikka sinkki olisi joissakin kohdissa naarmuuntunut. Niin kauan kuin sinkki\u00e4 on l\u00e4hell\u00e4, paneeli on hyvin suojattu.<\/p>\n\n\n\n

Sinkitys ei kuitenkaan kest\u00e4 ikuisesti, ja muutaman vuosikymmenen jatkuvan s\u00e4\u00e4h\u00e4iri\u00f6n j\u00e4lkeen suojaustaso ei ole en\u00e4\u00e4 yht\u00e4 merkitt\u00e4v\u00e4 kuin ennen, varsinkin jos paneelit ovat altistuneet happamille kemikaaleille.<\/p>\n\n\n\n

E-pinnoitus ja muut tehtaan suojauskeinot<\/h2>\n\n\n\n

Sinkitty ter\u00e4s ei kuitenkaan ole ainoa menetelm\u00e4, jota valtavirtamerkit k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t ruostesuojauksessa. Esimerkiksi Mercedes-autoja suojaa my\u00f6s ranskalainen Permagard-niminen yritys, joka toimii kaikenlaisten teollisuus-, meri- ja ilmailulaitteiden kosteus- ja ruostesuojauksessa.<\/p>\n\n\n\n

Monet valmistajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t my\u00f6s erityisi\u00e4 s\u00e4hk\u00f6pinnoitteita, jotka lataavat koko auton s\u00e4hk\u00f6isesti korroosion est\u00e4miseksi. BMW tekee t\u00e4m\u00e4n heti galvanoinnin j\u00e4lkeen, ja koko prosessi viimeistell\u00e4\u00e4n roboteilla, jotka levitt\u00e4v\u00e4t paksun muovimaisen pinnoitteen ennen ja j\u00e4lkeen maalauksen.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaisten autojen jotkin herkemm\u00e4t osat suojataan my\u00f6s eri tavoin. Jotkin valmistajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t muita ruostetta hylkivi\u00e4 metalleja joko korvaamaan kokonaan ter\u00e4s- tai rautaosat tai peitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikki korroosiolle alttiit metallit.<\/p>\n\n\n\n

On melko ilmeist\u00e4, ett\u00e4 nykyaikaisten autojen ruostesuojauksen taso on paljon kehittyneempi kuin ennen. Vaikuttaa siis silt\u00e4, ett\u00e4 mit\u00e4\u00e4n ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ruostesuojausta ei tarvita, varsinkin jos takuu on viel\u00e4 voimassa.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4lkimarkkinoiden ruostesuojaus<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat kuitenkin lis\u00e4suojauksen autoosi, koska olet tehnyt joukon korjauksia, takuusi on mit\u00e4t\u00f6ity tai p\u00e4\u00e4ttynyt tai haluat yksinkertaisesti omistaa auton viel\u00e4 vuosikymmeni\u00e4, on olemassa muutamia eri tapoja saavuttaa korkeampi ruostesuojaus.<\/p>\n\n\n\n

Yksi suosituimmista tavoista on levitt\u00e4\u00e4 paksua tervamaista pohjamaalia autosi alapuolelle. T\u00e4m\u00e4 prosessi maksaa noin 100-200 dollaria, ja parhaassa tapauksessa sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 korkeintaan muutaman vuoden. T\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4 on erityisen k\u00e4tev\u00e4, jos auto on jo altistunut korroosiolle.<\/p>\n\n\n\n

Erityiset tippuvat\/tiputtomat \u00f6ljysuihkeet ovat my\u00f6s melko suosittu vaihtoehto. Tippa\u00f6ljysuihketta suihkutetaan kaikkiin autosi haavoittuviin kohtiin, ja se tippuu my\u00f6s kaikkiin tavoittamattomiin kohtiin. Tippumaton \u00f6ljysuihke taas vaatii poraamista joihinkin auton paneeleihin, mik\u00e4 ei ole koskaan hyv\u00e4 idea.
N\u00e4m\u00e4 kaksi menetelm\u00e4\u00e4 maksavat my\u00f6s noin 100-200 dollaria, mutta jos haluat erityisen elektronisen moduulin, joka l\u00e4hett\u00e4\u00e4 jatkuvaa virtaa koko autoon korroosion est\u00e4miseksi, joudut maksamaan 500 dollaria, mutta suojaus ei ole kovin perusteellinen eik\u00e4 tehokas.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 minun pit\u00e4isi tehd\u00e4, jos t\u00f6rm\u00e4\u00e4n ruosteeseen?<\/h3>\n\n\n\n

Jos t\u00f6rm\u00e4\u00e4t ruosteeseen, vie autosi kokeneelle ammattilaiselle. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 ruostetta voidaan korjata melko usein, mutta joskus se ei ole taloudellisesti j\u00e4rkev\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos ruoste alkaa levit\u00e4 tai se on jo vaurioittanut paneelia pahasti, saatat jopa haluta vaihtaa paneelin kokonaan. T\u00e4m\u00e4 on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 vain, jos auto on pelastamisen arvoinen, koska auto vaatii perusteellisen tarkastuksen, joka maksaa paljon rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Voinko tehd\u00e4 jotain korroosion est\u00e4miseksi?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4 voit. Sinun pit\u00e4isi pest\u00e4 autosi s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, varsinkin talvella, kun ymp\u00e4rill\u00e4 on runsaasti suolaa. Pyri pesem\u00e4\u00e4n koko alapuoli painepesulla muutaman kerran vuodessa ja tarkasta auto korroosion merkkien varalta.<\/p>\n\n\n\n

Voit my\u00f6s levitt\u00e4\u00e4 autoosi erilaisia pinnoitteita varmistaaksesi, ett\u00e4 itse maali on mahdollisimman hyvin suojattu. Erikoismaalin suojakalvo on melko suosittu menetelm\u00e4 maalin suojaamiseen, ja sit\u00e4 kannattaa harkita.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko j\u00e4lkimarkkinoiden ruostesuojaratkaisut sen arvoisia?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 riippuu k\u00e4ytetyst\u00e4 menetelm\u00e4st\u00e4 ja tavasta, jolla se on levitetty. Pohjamaalaus ja \u00f6ljysuihkutus voivat olla hy\u00f6dyllisi\u00e4 muutaman vuoden ajan, mutta jos niit\u00e4 ei ole tehty ammattimaisesti, ne saattavat jopa pahentaa tilannetta kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Riippumatta siit\u00e4, mit\u00e4 teet, kysy ammattilaiselta kaikista markkinoilla olevista erilaisista tuotteista, jotta olisit hyvin tietoinen. N\u00e4m\u00e4 menetelm\u00e4t toimivat parhaiten, jos ne toistetaan silloin t\u00e4ll\u00f6in.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Nykyaikaiset autot ovat paljon v\u00e4hemm\u00e4n alttiita ruostumiselle kuin 30 vuoden takaiset autot. T\u00e4m\u00e4n vuoksi nykyautot eiv\u00e4t sin\u00e4ns\u00e4 tarvitse ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 ruostesuojausta. Jos kuitenkin valitset ruostesuojauksen, sen pit\u00e4isi parantaa suojaustasoa entisest\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ruostesuojauksen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/49"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=49"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/49\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=49"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=49"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=49"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}