{"id":4917,"date":"2022-09-30T07:45:54","date_gmt":"2022-09-30T07:45:54","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4917"},"modified":"2022-09-30T07:45:58","modified_gmt":"2022-09-30T07:45:58","slug":"onko-citroen-ds9-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-citroen-ds9-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Citro\u00ebn DS9 hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

DS9 on ranskalaisen DS-merkin keskikokoinen luksussedan ja my\u00f6s ensimm\u00e4inen todellinen ylellinen keskikokoinen sedan. DS kuului aiemmin Citro\u00ebnin sateenvarjon alle, mutta se irrottautui siit\u00e4 vuonna 2015 raivatakseen oman tiens\u00e4 kohti t\u00e4ysimittaista luksusautomerkki\u00e4. Onko Citroen DS9 siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

DS9 on sin\u00e4ns\u00e4 todella hyv\u00e4 auto, mutta sit\u00e4 ymp\u00e4r\u00f6i vakiintunut keskikokoisten luksusautojen tarjonta, kuten BMW 5-sarja, Audi A6, Volvo S90 ja Mercedes Benz E-Luokka. N\u00e4iden merkkien kilpaileminen on vaikea teht\u00e4v\u00e4, ja se on t\u00e4rkein syy siihen, miksi DS9:n on teht\u00e4v\u00e4 tuplasti enemm\u00e4n t\u00f6it\u00e4 saavuttaakseen samantasoisen suosion.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, tarjolla olevat moottorit ovat tehokkaita, tehokkaita ja suhteellisen kehittyneit\u00e4. Muotoilu on joidenkin mielest\u00e4 upea, mutta toisten mielest\u00e4 liian tyylitelty. Sis\u00e4tilat on sisustettu mukavasti laadukkailla materiaaleilla, mutta infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 on kaukana saksalaisista kilpailijoistaan. Ajokokemus on todella hyv\u00e4, sill\u00e4 DS9 on todella mukava auto.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta on viel\u00e4 liian aikaista sanoa, miten hyvin DS9 p\u00e4rj\u00e4\u00e4, mutta t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 k\u00e4rsiv\u00e4n tietyist\u00e4 infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmista. DS9:n hinta on yht\u00e4 korkea kuin sen saksalaisten kilpailijoiden, mik\u00e4 on monelle kova pala. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys sen sijaan on todella hyv\u00e4, koska autossa on runsaasti tilaa.<\/p>\n\n\n\n

DS9 – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

DS9:n l\u00e4ht\u00f6tason bensiinimoottori on 1,6-litrainen rivinelosylinterinen nelisylinterinen moottori, joka on yhdistetty s\u00e4hk\u00f6moottoriin, joka tuottaa 225 hv:n ja 265 hv:n v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin yhteistehon. Seuraavassa mallissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n samaa kokoonpanoa, mutta teho nostetaan 250 hv:hen v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin pysyess\u00e4 samana. Huippumalli k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s samaa kokoonpanoa, mutta teho on nostettu 360 hv:hen ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentti 383 lb-ft:iin.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kolme ovat t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 ainoat saatavilla olevat voimansiirrot, eik\u00e4 dieseli\u00e4 n\u00e4y miss\u00e4\u00e4n. Kaikki kolme ovat todella tehokkaita riippumatta siit\u00e4, miss\u00e4 autolla ajetaan. Alkutason auto ja keskitason auto ovat etuvetoisia, kun taas 360 hv:n malli on AWD. Kaikissa kolmessa on my\u00f6s 8-vaihteinen automaattivaihteisto vakiona.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan DS9:n voimansiirto on kelpo, sill\u00e4 se tarjoaa paljon tehoa ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, mutta onnistuu samalla pysym\u00e4\u00e4n tehokkaana. Jotkut asiakkaat eiv\u00e4t voi kuvitella keskikokoisen luksussedanin olevan ilman 6-sylinterist\u00e4 moottoria, ja n\u00e4m\u00e4 asiakkaat valitsevat yleens\u00e4 saksalaiset luksusautot.<\/p>\n\n\n\n

DS9 – Muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

DS9:n ulkoinen muotoilukieli on vahvasti tulevaisuudesta inspiroitunut, mik\u00e4 n\u00e4kyy heti, kun DS9:n n\u00e4kee silmiins\u00e4. Siin\u00e4 on paljon ter\u00e4vi\u00e4 rypytyksi\u00e4 ja mahdollisesti jopa ylityylisi\u00e4 osia, jotka tekev\u00e4t autosta todella modernin tuntuisen ja n\u00e4k\u00f6isen. DS9:n sis\u00e4tilat ovat todella tyylikk\u00e4\u00e4t ja my\u00f6s eritt\u00e4in hyvin varustellut, koska niiss\u00e4 on paljon laadukkaita materiaaleja.<\/p>\n\n\n\n

DS9:n alustan ja jousituksen viritys on r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity mukavuutta ajatellen. DS9 saa kuitenkin my\u00f6s suorituskykyisen linjan, joka tekee autosta jossain m\u00e4\u00e4rin ketter\u00e4n. Se ei ole BMW 5-sarja, mutta se on varmasti hauskempi ajaa kuin jotkut muut saksalaiset luksusautot.<\/p>\n\n\n\n

DS9 – Luotettavuus ja yleisi\u00e4 ongelmia<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta emme voi sanoa varmasti, miten hyvin DS9 p\u00e4rj\u00e4\u00e4, koska sit\u00e4 on viel\u00e4 aivan liian aikaista arvioida. Auto on vasta l\u00e4hd\u00f6ss\u00e4 liikkeelle, ja kun se on saavuttanut huomattavan m\u00e4\u00e4r\u00e4n asiakkaita, voimme sanoa, onko se todella luotettava vai ei. Erilaiset autoa koeajaneet autotoimittajat ovat kuitenkin jo maininneet joitakin ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4 ei ole saksalaisten kilpailijoidensa tasolla, ja se voi joskus h\u00e4iriinty\u00e4 tai sammuttaa itsens\u00e4. Onneksi n\u00e4m\u00e4 ongelmat todenn\u00e4k\u00f6isesti korjataan ohjelmistop\u00e4ivityksell\u00e4. Jotkut toimittajat kritisoivat autoa kyseenalaisesta laadunvalvonnasta, mutta se ei n\u00e4yt\u00e4 olevan ongelma sin\u00e4ns\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

DS9 – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

DS9 on hinnoiteltu l\u00e4hes identtisesti t\u00e4rkeimpien saksalaisten kilpailijoidensa kanssa, mik\u00e4 on kova pala niille, jotka ovat tottuneet ostamaan autoja vakiintuneilta luksusmerkeilt\u00e4. DS9 on t\u00e4m\u00e4n merkin ensimm\u00e4inen todellinen luksusluokan sedan, ja se, ett\u00e4 se jakaa alustansa Peugeot 508:n ( ei-luksusluokan auto) kanssa, tekee DS9:n myymisest\u00e4 paljon vaikeampaa.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys sen sijaan on todella hyv\u00e4, sill\u00e4 DS9:ss\u00e4 on runsaasti sis\u00e4tilaa ja tavaratilaa on l\u00e4hes riitt\u00e4v\u00e4sti. N\u00e4kyvyys voisi olla parempi, mutta kaiken kaikkiaan DS9:n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on yht\u00e4 hyv\u00e4 kuin sen saksalaisissa ja ruotsalaisissa kilpailijoissa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pystyyk\u00f6 DS9 kilpailemaan BMW 5-sarjan, Audi A6:n ja Mercedeksen E-luokan kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

Riippuu siit\u00e4, miten sit\u00e4 katsoo. Jos olet uskollinen saksalaisille vakiintuneille luksusmerkeille, et n\u00e4e DS9:\u00e4\u00e4 todellisena kilpailijana, vaikka se onkin sit\u00e4 useimmilla osa-alueilla. Suurin ero n\u00e4iden kolmen auton ja DS9:n v\u00e4lill\u00e4 on se, ett\u00e4 n\u00e4ill\u00e4 kolmella autolla on pitk\u00e4 perinne olla l\u00e4hes kaikkien keskikokoisten luksusautojen ostajien suosikkiauto.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in vakiintuneeseen ryhm\u00e4\u00e4n p\u00e4\u00e4seminen ei ole helppo teht\u00e4v\u00e4, varsinkaan merkille, joka oli aiemmin s\u00e4\u00e4st\u00f6automerkkien sateenvarjon alla.<\/p>\n\n\n\n

Onko DS9 hyv\u00e4 ostos?<\/h3>\n\n\n\n

DS9 voi olla hyv\u00e4 ostos, jos sait hyv\u00e4n tarjouksen ja jos pid\u00e4t autosta sellaisena kuin se on. Emme kuitenkaan ole tietoisia siit\u00e4, kuinka pahasti DS9:n arvo laskee, joten vuoden tai kahden odottaminen ennen kuin vet\u00e4\u00e4 liipaisimesta on todella hyv\u00e4 idea.<\/p>\n\n\n\n

Onko DS todellinen luksusmerkki?<\/h3>\n\n\n\n

Jotta voimme vastata t\u00e4h\u00e4n kysymykseen oikein, meid\u00e4n on ensin m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4v\u00e4, mit\u00e4 luksusauto edes on. Luksusauto on halutun ja vakiintuneen tuotemerkin valmistama, se on auto, joka sopii ylelliseen el\u00e4m\u00e4ntyyliin, koska se ylitt\u00e4\u00e4 useimmat odotukset ja koska se pystyy tekem\u00e4\u00e4n monia asioita todella hyvin tinkim\u00e4tt\u00e4 juuri mist\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

DS ei ole viel\u00e4 vakiintunut tuotemerkki, mutta DS pyrkii kovasti muuttamaan sit\u00e4. Kukaan ei voi kiist\u00e4\u00e4, etteik\u00f6 DS nimitt\u00e4isi autojaan todella hyvin, sill\u00e4 l\u00e4hes kaikissa autoissa on uusinta ja parasta teknologiaa, h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 rakennusmateriaaleja ja vahvoja moottoreita. Sellaisenaan DS on varmasti luksusmerkki, joka on syntym\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

DS9 on ranskalaisen DS-merkin keskikokoinen luksussedan ja my\u00f6s ensimm\u00e4inen todellinen ylellinen keskikokoinen sedan. DS kuului aiemmin Citro\u00ebnin sateenvarjon alle, mutta se irrottautui siit\u00e4 vuonna 2015 raivatakseen oman tiens\u00e4 kohti t\u00e4ysimittaista<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4918,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4917"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4917"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4917\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4919,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4917\/revisions\/4919"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4918"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4917"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4917"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4917"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}