{"id":4923,"date":"2022-10-03T07:59:54","date_gmt":"2022-10-03T07:59:54","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4923"},"modified":"2022-10-03T07:59:57","modified_gmt":"2022-10-03T07:59:57","slug":"citroen-c5-x-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/citroen-c5-x-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"Citro\u00ebn C5 X – yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Citroen C5 X on Citroenin paluu D-segmenttiin autolla, joka pyrkii kilpailemaan paljon kalliimpien autojen kanssa mukavuudessa ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyydess\u00e4. Citroen ei suunnitellut C5 X:\u00e4\u00e4 urheiluautoksi, mik\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole hyv\u00e4 asia, jos pid\u00e4t hauskasti ajettavista autoista, mutta jos pid\u00e4t mukavista autoista, C5 X on juuri sinulle sopiva auto.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta emme voi sanoa mit\u00e4\u00e4n t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4, koska C5 X:n tuotanto on vasta alkanut rullata alas tuotantolinjalta. Autotoimittajat ovat ehtineet tutustua C5 X:\u00e4\u00e4n jo tarpeeksi kauan, ja he kiinnittiv\u00e4t huomiota joihinkin ongelmiin, jotka eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 liity luotettavuuteen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4ihin ongelmiin kuuluu se, ett\u00e4 auton hybridivoimansiirto ei ole kalibroitu yht\u00e4 hyvin kuin joidenkin muiden hybridien ja ett\u00e4 auto pyrkii rullaamaan melkoisesti kaarteissa. Toinen mahdollinen ongelma on se, ett\u00e4 C5 X:\u00e4\u00e4 ei tulla tarjoamaan lainkaan dieselmallina, mik\u00e4 on varmasti pettymys niille, jotka pit\u00e4v\u00e4t dieselautoista.<\/p>\n\n\n\n

On my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 C5 X:ss\u00e4 ei ole AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on s\u00e4\u00e4li, sill\u00e4 auto muistuttaa jonkin verran esimerkiksi Subaru Outbackin kaltaisia maastokelpoisia autoja. Niin tai n\u00e4in, sinun on odotettava viel\u00e4 hieman, ennen kuin kaikki asiaankuuluvat luotettavuusarviot tulevat julki, sill\u00e4 auto on viel\u00e4 aivan liian tuore siihen.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – Hybridivoimansiirron kalibrointiongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin t\u00e4m\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole ongelma kahdesta eri syyst\u00e4. Ensinn\u00e4kin n\u00e4it\u00e4 kalibrointeja voidaan muuttaa ohjelmistop\u00e4ivityksell\u00e4 hyvin helposti, joten jos Citroen katsoo, ett\u00e4 hybridivoimansiirron kalibrointi voi olla parempi, se todenn\u00e4k\u00f6isesti tekee sen jossain vaiheessa. Meid\u00e4n on kuitenkin huomautettava, ett\u00e4 monien autojournalistien mukaan kalibrointi ei ole yht\u00e4 pehme\u00e4 kuin kilpailevien autojen.<\/p>\n\n\n\n

Toinen syy, miksi t\u00e4m\u00e4 ei ole sin\u00e4ns\u00e4 ongelma, on se, ett\u00e4 se tapahtuu vain silloin, kun haluat kiihdytt\u00e4\u00e4 nopeasti. Kun olemme selvitt\u00e4neet kaiken t\u00e4m\u00e4n, voimme nyt sanoa, ett\u00e4 monet toimittajat valittivat siit\u00e4, miten s\u00e4hk\u00f6moottori on vuorovaikutuksessa bensiinimoottorin kanssa nopeissa kiihdytyksiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 hybridij\u00e4rjestelm\u00e4 on suunniteltu s\u00e4\u00e4st\u00e4m\u00e4\u00e4n polttoainetta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottori ja polttomoottori t\u00e4ydent\u00e4v\u00e4t toisiaan, jotta voit aina nauttia mahdollisimman tehokkaasta ajokokemuksesta. Kun kuitenkin lasket voimaa, tapa, jolla polttomoottori k\u00e4ynnistyy, voi joidenkin mielest\u00e4 olla usein hermostunut ja ep\u00e4k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – korin kallistuminen mutkissa<\/h2>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n artikkelin johdannossa sanoimme, ett\u00e4 C5 X:\u00e4\u00e4 ei ole suunniteltu urheiluautoksi. T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita vain sit\u00e4, ett\u00e4 auto ei ole nopea suoralla linjalla. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 valtavalla m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4 autonvalmistajia on tapana suunnitella autoja, jotka yritt\u00e4v\u00e4t tehd\u00e4 useampia asioita kerralla. Niinp\u00e4 jotkut heist\u00e4 haluavat autojensa olevan urheilullisia ja mukavia, kun taas toiset priorisoivat muita asioita.<\/p>\n\n\n\n

Citroen p\u00e4\u00e4tti luopua urheiluauto-eetoksesta ja keskitty\u00e4 pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n mukavuuteen ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyyteen, mink\u00e4 ansiosta auto selviytyy tien ep\u00e4tasaisuuksista todella hyvin. Aggressiiviset kuopat eiv\u00e4t horjuta autoa, sill\u00e4 se liukuu kuoppien yli todella sulavasti ja rauhallisesti.<\/p>\n\n\n\n

Huonona puolena on kuitenkin se, ett\u00e4 kun otat voiman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kaarreajossa, auto rullaa melko paljon, mik\u00e4 voi aiheuttaa helposti aliohjautuvuutta. T\u00e4m\u00e4k\u00e4\u00e4n ei ole ongelma, jos pid\u00e4t mukavuuspainotteisista autoista, mutta jos pid\u00e4t urheiluautoista, et todenn\u00e4k\u00f6isesti pid\u00e4 t\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Citroen C5 X – Ei diesel C5 X:\u00e4\u00e4 eik\u00e4 AWD C5 X:\u00e4\u00e4.<\/h2>\n\n\n\n

On my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 C5 X:\u00e4\u00e4 ei tarjota dieselin\u00e4 eik\u00e4 AWD-autona. Dieselautoja vihataan t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 jonkin verran, koska ne eiv\u00e4t ole kovin hyv\u00e4ksi ymp\u00e4rist\u00f6lle, ja monet merkit (Citroen mukaan lukien) haluavat p\u00e4\u00e4st\u00e4 eroon dieselautoista kokonaan. Niinp\u00e4 C5 X:\u00e4\u00e4 ei ole saatavana dieselmallina.<\/p>\n\n\n\n

Dieselpolttoaineessa on enemm\u00e4n tehoa, mink\u00e4 vuoksi useimmissa dieselautoissa on enemm\u00e4n v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, ja ne ovat my\u00f6s suosikkivalinta niille, jotka viett\u00e4v\u00e4t suurimman osan ajastaan maantiell\u00e4, ainakin Euroopassa. Kaiken kukkuraksi C5 X:ss\u00e4 ei ole AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, mik\u00e4 on s\u00e4\u00e4li, sill\u00e4 korotettu ajokorkeus ja vahvistettu jousitus voisivat olla tervetullut lis\u00e4 talviaikaan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Citroen C5 X farmari vai crossover?<\/h3>\n\n\n\n

Citroen C5 X n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan auto, joka lainaa muotoilullisia vaikutteita monista eri autotyypeist\u00e4. Aluksi auto n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sivulta katsottuna kombi-autolta. Kun kuitenkin katsot kattolinjaa, n\u00e4et selke\u00e4n kaarevuuden, joka saa C5 X:n muistuttamaan my\u00f6s coupe-henkist\u00e4 farmaria.<\/p>\n\n\n\n

C5 X:ss\u00e4 on kuitenkin my\u00f6s korotettu ajoasento ja korotettu maavara, mik\u00e4 antaa sille my\u00f6s utilitaristisen ilmeen, mutta enemm\u00e4n crossoverin puolella. Sellaisenaan C5 X on ainutlaatuinen, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4n n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 autoja ei ole montaa. Audi A6 Allroad ja Subaru Outback n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan hieman samankaltaisia.<\/p>\n\n\n\n

Onko Citroen C5 X luksusauto?<\/h3>\n\n\n\n

Citroen C5 X ei ole l\u00e4pikotaisin luksusauto, sill\u00e4 sen hintalappu ei ved\u00e4 vertoja A6 Allroadille, joka on todellinen luksusauto t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4. C5 X ei kuitenkaan ole my\u00f6sk\u00e4\u00e4n tavallinen s\u00e4\u00e4st\u00f6tason auto, koska siin\u00e4 on paljon ylellisi\u00e4 yksityiskohtia, jotka nostavat kokemusta melkoisesti.<\/p>\n\n\n\n

Milloin Citroen C5 X tuli markkinoille?<\/h3>\n\n\n\n

Citroen C5 X on ollut myynniss\u00e4 noin muutaman kuukauden ajan, ja joillakin markkinoilla (kuten Australiassa ja Uudessa-Seelannissa) C5 X on tulossa myyntiin todenn\u00e4k\u00f6isesti vuoden loppuun menness\u00e4. Siksi meid\u00e4n pit\u00e4isi odottaa viel\u00e4 muutama kuukausi, kunnes voimme arvioida C5 X:n luotettavuuden perusteellisesti ja oikein, sill\u00e4 oikeat luotettavuusarviot viev\u00e4t aikaa, joskus jopa vuosia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citroen C5 X on Citroenin paluu D-segmenttiin autolla, joka pyrkii kilpailemaan paljon kalliimpien autojen kanssa mukavuudessa ja helppok\u00e4ytt\u00f6isyydess\u00e4. Citroen ei suunnitellut C5 X:\u00e4\u00e4 urheiluautoksi, mik\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole hyv\u00e4 asia,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4924,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4923"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4923"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4923\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4925,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4923\/revisions\/4925"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4924"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4923"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4923"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4923"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}