{"id":4929,"date":"2022-10-03T09:36:31","date_gmt":"2022-10-03T09:36:31","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4929"},"modified":"2022-10-03T09:36:35","modified_gmt":"2022-10-03T09:36:35","slug":"kaikki-uudesta-citroen-fourgonnette","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kaikki-uudesta-citroen-fourgonnette\/","title":{"rendered":"Kaikki uudesta Citro\u00ebn Fourgonnette"},"content":{"rendered":"\n

Vuonna 1948 Citro\u00ebn esitteli ikonisen 2CV-mallin, joka on kiistatta kaikkien aikojen ikonisin Citro\u00ebn-malli. 2CV:st\u00e4 tuli aikakautensa myydyin auto, sill\u00e4 sit\u00e4 valmistettiin yli 3,8 miljoonaa kappaletta. Se oli my\u00f6s historian ensimm\u00e4inen FWD-auto, jota myytiin maailmanlaajuisesti yli miljoona kappaletta.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette on er\u00e4\u00e4nlainen kunnianosoitus tuolle autolle, ja kerromme sinulle kaiken uudesta Citro\u00ebn Fourgonnettesta. Fourgonnette perustuu nykyiseen Citro\u00ebn Berlingoon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se jakaa suurimman osan sen alustasta Berlingon kanssa. Korin on suunnitellut ja valmistanut italialainen sohvavalmistaja Caselani.<\/p>\n\n\n\n

Moottoripuolella on valittavana kolme erilaista moottoria, turbodiesel, bensiini tai jopa t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen malli. Luultavasti houkuttelevin seikka Fourgonnetten omistamisessa on ulkoinen muotoilu, sill\u00e4 siin\u00e4 on alkuper\u00e4isen 2CV:n retrofuturistinen iteraatio, ja se on saatavana joko MPV- tai pakettiautona.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden suhteen voit odottaa Fourgonnetten olevan yht\u00e4 luotettava kuin Berlingo, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi olla suurimmaksi osaksi kunnossa. Hinnaltaan Fourgonnette maksaa noin 15 000-20 000 euroa enemm\u00e4n kuin tavallinen Berlingo, mutta k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on sama kuin Berlingossa.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

Kuten esittelyss\u00e4 mainittiin, Fourgonnettea tullaan tarjoamaan kolmella eri moottorilla, 1,5 litran BlueHDi-turbodiesel-nelisylinterimoottorilla, jossa on joko 100 tai 130 hv, 1,2 litran bensiinimoottorilla, jossa on joko 110 tai 130 hv, tai t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 e-Berlingo-versiolla, jossa on 50 kWh:n akku ja 136 hv.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 moottorit yhdistet\u00e4\u00e4n joko manuaali- tai automaattivaihteistoon ja pysyv\u00e4\u00e4n nelivetoon. e-Berlingon toimintas\u00e4de on noin 275 kilometri\u00e4, ja lataus 20 prosentista 80 prosenttiin kest\u00e4\u00e4 noin 30 minuuttia.<\/p>\n\n\n\n

Fourgonnetten hy\u00f6tysuhde on noin 55MPG dieselmoottorilla ja 40MPG bensiinimoottorilla, mutta manuaaliversioiden pit\u00e4isi olla my\u00f6s hieman tehokkaampia. On turvallista sanoa, ett\u00e4 Fourgonnettea ei ole tehty nopeaksi, sill\u00e4 se on tarkoitettu ensisijaisesti kaupalliseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Suunnittelu<\/h2>\n\n\n\n

Nyt on aika puhua muotoilusta, joka on varmasti j\u00e4nnitt\u00e4vin osa uutta Fourgonnettea. Etupuolelta Fourgonnette ei muistuta juurikaan Berlingoa, sill\u00e4 siin\u00e4 on nyt py\u00f6re\u00e4t ajovalot ja 2CV:st\u00e4 muistuttava s\u00e4leikk\u00f6.<\/p>\n\n\n\n

Sivuprofiilille on ominaista vaakasuorat linjat koko auton korissa, kun taas takaosassa on kaksi py\u00f6re\u00e4\u00e4 takaikkunaa kunnianosoituksena alkuper\u00e4iselle 2CV:lle. Henkil\u00f6autoversion sivuikkunat on my\u00f6s muotoiltu 2CV:n kaltaisiksi, kun taas rahtiversiossa ei ole sivuikkunoita.<\/p>\n\n\n\n

Vanteet on suunniteltu j\u00e4ljittelem\u00e4\u00e4n alkuper\u00e4isen 2CV:n py\u00f6ri\u00e4, ja ulkov\u00e4rit ovat sininen ja vihre\u00e4, jotka muistuttavat j\u00e4lleen kerran alkuper\u00e4ist\u00e4 2CV:t\u00e4. Koko auto on huolellisesti suunniteltu kunnianosoitus alkuper\u00e4iselle 2CV:lle, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 2CV:n harrastajat tulevat rakastamaan uutta Fourgonnettea.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – luotettavuus ja ajettavuus<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden suhteen Fourgonnette ei pit\u00e4isi poiketa tavallisesta Citro\u00ebn Berlingosta, jonka luotettavuustulokset ovat yleens\u00e4 kokonaisuudessaan keskinkertaisia. Useimmat tunnetut autolehdet ja riippumattomat testaajat ovat todenneet, ett\u00e4 Berlingo sijoittuu ”luotettavimpien autojen” listalla joko keskikastiin tai hieman alempaan p\u00e4\u00e4h\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s ajokokemus pysyy Berlingossa suhteellisen muuttumattomana, mik\u00e4 tarkoittaa mukavaa ajoa, kunnollista \u00e4\u00e4nieristyst\u00e4 ja hyv\u00e4\u00e4 polttoainetaloutta. Berlingo on hieman j\u00e4ykempi, varsinkin pakettiautoversio, sill\u00e4 se pystyy kuljettamaan my\u00f6s kunnon m\u00e4\u00e4r\u00e4n lastia.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn Fourgonnette – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Hinnoittelua ei ole viel\u00e4 julkistettu, mutta useimmat sis\u00e4piiril\u00e4iset toteavat, ett\u00e4 sinun on maksettava noin 15 000-20 000 dollaria alkuper\u00e4isen Berlingon hinnan p\u00e4\u00e4lle, jos haluat Fourgonnetten. Jos n\u00e4m\u00e4 huhut pit\u00e4v\u00e4t paikkansa, voimme vilpitt\u00f6m\u00e4sti sanoa, ett\u00e4 Fourgonnettea ostavat vain 2CV:t\u00e4 todella rakastavat ihmiset, tuskin kukaan muu.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 auto on suunniteltu kunnianosoitukseksi, matkaksi muistojen kaistalle niille, jotka pit\u00e4v\u00e4t alkuper\u00e4isest\u00e4 2CV:st\u00e4. Siin\u00e4 ei ole mit\u00e4\u00e4n erityist\u00e4 verrattuna tavalliseen Berlingoon, lukuun ottamatta ulkoasua, joka on paljon siistimpi. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys pysyy melko muuttumattomana, mik\u00e4 tarkoittaa paljon tilaa kaikkialla, mutta uudet ikkunamallit haittaavat hieman n\u00e4kyvyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Milloin Citro\u00ebn Fourgonnette tulee markkinoille?<\/h3>\n\n\n\n

Uusi Fourgonnette paljastettiin julkisuuteen vasta muutama viikko sitten, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ettei siit\u00e4 ole juuri nyt paljon tietoa. Jotkut kuitenkin sanovat, ett\u00e4 toimitukset alkavat jo lokakuun lopulla vuonna 2022 ja ett\u00e4 valmistettavien yksik\u00f6iden m\u00e4\u00e4r\u00e4 riippuu alkuinnostuksesta.<\/p>\n\n\n\n

Koska Caselani ei ole suuren volyymin autonvalmistaja, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 joudut odottamaan jonkin aikaa ennen kuin saat uuden Fourgonnetten k\u00e4siisi.<\/p>\n\n\n\n

Onko uusi Citro\u00ebn Fourgonnette sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Vastaus t\u00e4h\u00e4n kysymykseen on sek\u00e4 subjektiivinen ett\u00e4 objektiivinen. Subjektiivisesti katsottuna 2CV:t\u00e4 ihailevat tulevat todenn\u00e4k\u00f6isesti suosimaan uutta Fourgonnettea sen perinn\u00f6n ja muotoilun vuoksi. Objektiivisesti katsottuna Fourgonnette on vain Citro\u00ebn Berlingo korisarjalla, joka maksaa valtavasti rahaa Berlingon alkuper\u00e4isen hinnan lis\u00e4ksi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen voimme suositella Fourgonnettea vain niille, jotka haluavat sen joka tapauksessa. T\u00e4t\u00e4 autoa ei ole tehty ostettavaksi j\u00e4rjell\u00e4, vaan pikemminkin syd\u00e4mell\u00e4, sill\u00e4 se muistelee aikakautta, jolloin Citro\u00ebn valmisti ikonista 2CV:t\u00e4. Fourgonnette myy tunteita, perint\u00f6\u00e4 ja perint\u00f6\u00e4, ei k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyytt\u00e4, tehokkuutta tai edes arvoa.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroa on Citro\u00ebn Berlingon ja Citro\u00ebn Fourgonnetten v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kaksi ilmeisint\u00e4 eroa ovat hinta ja ulkoinen muotoilu. Fourgonnette maksaa paljon enemm\u00e4n kuin Berlingo, ja sen ulkoasu on uudistettu voimakkaasti 2CV:n innoittamana. N\u00e4kyvyys on hieman parempi kuin Berlingossa, mutta kaiken muun pit\u00e4isi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ja tuntua suunnilleen samalta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vuonna 1948 Citro\u00ebn esitteli ikonisen 2CV-mallin, joka on kiistatta kaikkien aikojen ikonisin Citro\u00ebn-malli. 2CV:st\u00e4 tuli aikakautensa myydyin auto, sill\u00e4 sit\u00e4 valmistettiin yli 3,8 miljoonaa kappaletta. Se oli my\u00f6s historian ensimm\u00e4inen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4930,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4929"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4929"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4929\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4931,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4929\/revisions\/4931"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4930"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4929"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4929"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4929"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}