{"id":4947,"date":"2022-10-04T10:28:19","date_gmt":"2022-10-04T10:28:19","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4947"},"modified":"2022-10-04T10:28:23","modified_gmt":"2022-10-04T10:28:23","slug":"uusi-citroen-e-berlingo-electric-vs-vastaavat-sahkoautot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/uusi-citroen-e-berlingo-electric-vs-vastaavat-sahkoautot\/","title":{"rendered":"Uusi Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo electric vs. vastaavat s\u00e4hk\u00f6autot"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn e-Berlingo on tunnetuin Citro\u00ebnin s\u00e4hk\u00f6inen MPV\/cargo van, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se voi tyydytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 perheit\u00e4 ett\u00e4 yrityksi\u00e4. Citro\u00ebn e-Berlingossa on Citro\u00ebnin nyky\u00e4\u00e4n kuuluisa 50 kWh:n akku, joka on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 monissa muissakin Citro\u00ebnin s\u00e4hk\u00f6malleissa.<\/p>\n\n\n\n

e-Berlingo sijoittuu todella kilpaillulle markkinasegmentille, ja siksi t\u00e4m\u00e4n artikkelin p\u00e4\u00e4aiheena on uuden Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo electricin vertailu vastaaviin s\u00e4hk\u00f6autoihin. Samankaltaisia s\u00e4hk\u00f6autoja ovat Peugeot Partner, Opel\/Vauxhall Combo, Fiat Doblo, Ford Tourneo ja VW .ID BUZZ.<\/p>\n\n\n\n

Jos kuitenkin haluat 7-paikkaisen perheen s\u00e4hk\u00f6auton, mutta haluat sen olevan nopea, ylellinen, mukava ja haluttava, sinun on astuttava Tesla Model Y:hen tai Mercedes EQV\/EQB:hen. Kummassakin tapauksessa n\u00e4m\u00e4 autot ovat paljon kalliimpia, paljon kyvykk\u00e4\u00e4mpi\u00e4 ja paljon ylellisempi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isten monik\u00e4ytt\u00f6isten pakettiautojen\/keskikokoisten tavarankuljetusautojen segmentti on vasta alussa, ja tulemme todenn\u00e4k\u00f6isesti n\u00e4kem\u00e4\u00e4n monia uusia s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 monik\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 pakettiautoja, kun aika kuluu. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 MPV:t eiv\u00e4t ole kaikkein parhaita, kun on kyse s\u00e4hk\u00f6autoista, sill\u00e4 s\u00e4hk\u00f6inen MPV-segmentti ei ole oikeastaan kovinkaan kiinnostava useimmille mahdollisille s\u00e4hk\u00f6auton ostajille.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Berlingo<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Berlingo on saatavana kahtena eri versiona, seitsenpaikkaisena monik\u00e4ytt\u00f6autona tai keskikokoisena tavarankuljetusautona. Erot tavallisen Berlingon ja s\u00e4hk\u00f6-Berlingon mallien v\u00e4lill\u00e4 ovat luonnollisesti voimansiirrossa, k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydess\u00e4, tehokkuudessa ja hinnassa. E-Berlingo maksaa noin 40 000 euroa, jotkin mallit maksavat hieman alle 40, toiset taas yli 40 euroa.<\/p>\n\n\n\n

”Normaali” Berlingo on paljon halvempi ja 40k on v\u00e4h\u00e4n liikaa tavallisesta Berlingosta. Noin 50 kWh:n akun ansiosta Berlingo pystyy kulkemaan noin 174 mailia t\u00e4ydell\u00e4 latauksella, ja se voidaan ladata nopealla 100 kW:n DC-laturilla 20 prosentista 80 prosenttiin parhaimmillaan noin 25 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Tavalliseen e-Berlingoon mahtuu helposti jopa seitsem\u00e4n ihmist\u00e4, ja siin\u00e4 on runsaasti tilaa, kun taas rahtivaihtoehtoon voi lastata jopa 1700 kiloa rahtia, mik\u00e4 on varmasti paljon. e-Berlingosta on tulossa yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n onnistunut s\u00e4hk\u00f6inen Citro\u00ebn, mutta j\u00e4\u00e4mme odottamaan, miten e-Berlingo p\u00e4rj\u00e4\u00e4 kovimmille kilpailijoilleen.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot Partner, Opel\/Vauxhall Combo, Fiat Doblo.<\/h2>\n\n\n\n

Saatat yll\u00e4tty\u00e4 huomatessasi, ett\u00e4 Peugeot Partner, Opel\/Vauxhall Combo ja Fiat Doblo jakavat voimansiirtonsa edell\u00e4 mainitun e-Berlingon kanssa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 ajoneuvot on valmistettu samalle Stellantis-alustalle. Stellantis on sen yhti\u00f6n nimi, joka omistaa kaikki n\u00e4m\u00e4 autonvalmistajat, mink\u00e4 vuoksi ne k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa alustaa.<\/p>\n\n\n\n

50 kWh:n akku, 136 hv, 170-200 mailin toimintas\u00e4de – kaikki n\u00e4m\u00e4 ominaisuudet l\u00f6ytyv\u00e4t kaikista nelj\u00e4st\u00e4 autosta, ja ainoat erot niiden v\u00e4lill\u00e4 ovat muotoilu ja pienet variaatiot varustelu- ja mukavuustasoissa. e-Berlingo n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuitenkin olevan n\u00e4ist\u00e4 autoista suosituin.<\/p>\n\n\n\n

Hinnaltaan n\u00e4m\u00e4 autot ovat my\u00f6s hyvin samankaltaisia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 lopullinen ostop\u00e4\u00e4t\u00f6s perustuu todenn\u00e4k\u00f6isesti siihen, kumpaa niist\u00e4 pid\u00e4t parempana, ja merkkiuskollisuuteesi. Lis\u00e4ksi l\u00e4hes kaikki n\u00e4iden nelj\u00e4n merkin valmistamat s\u00e4hk\u00f6autot (mukaan lukien monet Stellantis-konserniin kuuluvat lis\u00e4merkit) k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa 50 kWh:n akkua ja muuta voimansiirtoa.<\/p>\n\n\n\n

Ford Tourneo ja VW .ID BUZZ.<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-Berlingo ja muut edell\u00e4 mainitut autot eiv\u00e4t ole ainoat autot, jotka jakavat suurimman osan osistaan, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 voidaan n\u00e4hd\u00e4 my\u00f6s Ford Tourneon ja upouuden VW .ID BUZZin kohdalla. N\u00e4m\u00e4 kaksi eiv\u00e4t ole e-Berlingon suoranaisia kilpailijoita, mutta niill\u00e4 on samankaltainen rooli markkinoilla, varsinkin kun vaihtoehtoja ei ole muutenkaan kovin paljon.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 kaksi ovat hieman kalliimpia, ja niihin mahtuu my\u00f6s jopa seitsem\u00e4n henkil\u00f6\u00e4. Merkitt\u00e4v\u00e4mpi ero n\u00e4iden kahden auton v\u00e4lill\u00e4 on akun koko, sill\u00e4 ne tarjoavat suuremman 77 kWh:n akun ja jopa 260 kilometrin toimintas\u00e4teen. N\u00e4it\u00e4 lukuja ei ole viel\u00e4 vahvistettu, mutta ne ovat ymm\u00e4rrett\u00e4vi\u00e4, koska 77 kWh:n akku on suurempi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden kahden auton voi odottaa maksavan 10 000-20 000 euroa enemm\u00e4n kuin Berlingo ja muut Stellantis-joukon j\u00e4senet. On my\u00f6s syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi tarjoavat suuremman, 175 kW:n DC-latausnopeuden ja ovat kaiken kaikkiaan ylellisempi\u00e4 ja paremmin varusteltuja.<\/p>\n\n\n\n

Video: Onko Citro\u00ebn \u00cb-Berlingo t\u00e4ydellinen perheen s\u00e4hk\u00f6auto?<\/h2>\n\n\n\n
\n