{"id":4958,"date":"2022-10-05T10:04:05","date_gmt":"2022-10-05T10:04:05","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4958"},"modified":"2022-10-05T10:04:09","modified_gmt":"2022-10-05T10:04:09","slug":"uusi-citroen-e-c4-electric-vs-vastaavat-sahkoautot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/uusi-citroen-e-c4-electric-vs-vastaavat-sahkoautot\/","title":{"rendered":"Uusi Citro\u00ebn \u00eb-C4 electric vs. vastaavat s\u00e4hk\u00f6autot"},"content":{"rendered":"\n

Uusi Citro\u00ebn e-C4 on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen perheauto, joka on tehty tuomaan Citro\u00ebn l\u00e4hemm\u00e4s perheiden s\u00e4hk\u00f6autojen suosituinta ryhm\u00e4\u00e4. e-C4 perustuu tunnettuun Stellantis EV -alustaan, joka on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 monissa Citro\u00ebnin, Peugeotin, Fiatin, Vauxhall\/Opelin ja kaikkien muiden Stellantisin sateenvarjon alla toimivien merkkien valmistamissa s\u00e4hk\u00f6autoissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme uutta Citro\u00ebn \u00eb-C4-s\u00e4hk\u00f6autoa ja vastaavia s\u00e4hk\u00f6autoja ja kerromme, miten ne ovat vertailukelpoisia ja miksi kannattaa valita toinen. e-C4:n voimanl\u00e4hteen\u00e4 on 50 kWh:n akku, joka antaa autolle kohtuullisen toimintas\u00e4teen ja kohtuullisen tehon. On olemassa joitakin autoja, jotka tarjoavat enemm\u00e4n jokaisessa segmentiss\u00e4, mutta maksavat paljon enemm\u00e4n rahaa.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C4:n suurimmat kilpailijat ovat Volkswagen ID.3, Nissan Leaf, Kia EV6, Hyundai Ioniq 5 ja Mazda MX-30. Jotkin n\u00e4ist\u00e4 ovat hieman vakavampia ja vaativat korkeamman hintalapun, mutta monet n\u00e4kev\u00e4t ne osana samaa ryhm\u00e4\u00e4, joka on edullinen ja keskitason EV-perheiden segmentti.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, aiomme nyt tutustua perusteellisesti kuhunkin n\u00e4ist\u00e4 autoista ja kertoa, mit\u00e4 saat rahoillesi vastinetta.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C4 s\u00e4hk\u00f6inen<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-C4 electricin hinnat alkavat jossain 33 000-35 000 euron v\u00e4lill\u00e4, ja siin\u00e4 on 50 kWh:n akku, joka tarjoaa 136 hv ja noin 218 kilometrin maksimiet\u00e4isyyden. e-C4:n voi ladata jopa 100 kW:n teholla, jolloin 20 prosentin latauksesta p\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4n 80 prosenttiin reilussa 20 minuutissa. T\u00e4m\u00e4 voimansiirto on yhdistetty pysyv\u00e4\u00e4n FWD-akseliin.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti e-C4 noudattaa Citro\u00ebnin tunnettua muotokielt\u00e4, joka saa auton n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4lt\u00e4 ja nuorekkaalta. Sis\u00e4tilat ovat modernit ja kauniisti sisustetut, mik\u00e4 saa koko auton tuntumaan ajanmukaiselta. Tilaa on my\u00f6s runsaasti, ja Stellantis 50 kWh -j\u00e4rjestelm\u00e4 on todenn\u00e4k\u00f6isesti todella luotettava, koska se on todella yleinen monissa autoissa.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen ID.3<\/h2>\n\n\n\n

Volkswagen ID.3 Pro Performance 204hv:ll\u00e4 l\u00e4htee noin 36 000 eurosta, mik\u00e4 on hieman Citro\u00ebn e-C4:n yl\u00e4puolella, mutta ID.3 saa my\u00f6s hieman suuremman 62kWh:n akun, jolla saa noin 265 mailin toimintas\u00e4teen. ID.3 tukee my\u00f6s pikalatausta jopa 100 kW:lla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 20-80 %:n akku on valmis noin 25 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

ID.3 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa futuristisemmalta kuin Citro\u00ebn e-C4, mik\u00e4 tekee koko kokemuksesta hieman j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4mm\u00e4n. e-C4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tavalliselta polttomoottoriautolta, kun taas ID.3 on selv\u00e4sti s\u00e4hk\u00f6auto, koska se yritt\u00e4\u00e4 olla mahdollisimman futuristinen. ID.3:n sis\u00e4tilat ovat erinomaiset, erityisesti toisella istuinrivill\u00e4, ja my\u00f6s luotettavuus on todella hyv\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Nissan Leaf<\/h2>\n\n\n\n

Jos maksat 33 000-41 000 euroa, saat my\u00f6s 150 hv Nissan Leaf\/Nissan Leaf e+:n. Halvempi Leaf saa pienemm\u00e4n 39 kWh:n akun, kun taas isompi Leaf e+ -malli saa 59 kWh:n akun. Tavallisen Leafin toimintas\u00e4de on noin 168 kilometri\u00e4, kun taas Leaf e+:n toimintas\u00e4de voi olla jopa 260 kilometri\u00e4. Leafin voi ladata nopeasti jopa 50 kW:n teholla, ja 20-80 %:n lataus kest\u00e4\u00e4 l\u00e4hes tunnin.<\/p>\n\n\n\n

Nissan Leaf on tiloiltaan selv\u00e4sti pienempi kuin muut t\u00e4m\u00e4n listan autot, mutta se on my\u00f6s kauttaaltaan halvempi. Leafissa on my\u00f6s v\u00e4hemm\u00e4n mukavuuksia, mutta t\u00e4ysin varusteltu Leaf on paljon halvempi kuin mik\u00e4\u00e4n muu t\u00e4m\u00e4n luettelon auto.<\/p>\n\n\n\n

Kia EV6<\/h2>\n\n\n\n

Ainoa EV6-malli, jota voi et\u00e4isesti verrata n\u00e4ihin kolmeen edelliseen autoon, on 47 000 euron hintainen EV6 Standard Range 2WD -malli, jossa on 54 kWh:n akku ja jonka maksimiet\u00e4isyys on 200 mailia. Hyv\u00e4 asia on, ett\u00e4 EV6 tukee pikalatausta jopa 175 kW:lla, joka voi ladata auton 20 prosentista 80 prosenttiin vain 17 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Kian suurin hypp\u00e4ys on sis\u00e4tilojen ja ulkoisen muotoilun osalta, sill\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 (mielest\u00e4ni) paremmalta kuin mik\u00e4\u00e4n muu t\u00e4m\u00e4n listan auto. Korkeamman hintaluokan EV6-mallit ovat paljon kalliimpia, mutta ne ovat my\u00f6s paljon parempia l\u00e4hes kaikissa suhteissa.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5<\/h2>\n\n\n\n

Kuten EV6:n kohdalla, ainoa vertailukelpoinen Ioniq 5 -malli kolmeen ensimm\u00e4iseen autoon on 54 kWh:n tehoinen 43 000 euron hintainen Ioniq 5 Standard Range FWD -malli. T\u00e4ss\u00e4 on sama akku kuin EV6:ssa, joka tuottaa 170 hv molemmissa malleissa. Se voi my\u00f6s ladata jopa 175 kW:n nopeudella l\u00e4hes identtisill\u00e4 latausajoilla.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yht\u00e4 houkuttelevalta ja k\u00e4ytt\u00f6kelpoiselta kuin EV6, erityisesti niille, jotka pit\u00e4v\u00e4t lohkomaista ja retrofuturistista muotoilua.<\/p>\n\n\n\n

Mazda MX-30<\/h2>\n\n\n\n

Yksi t\u00e4m\u00e4n listan halvimmista autoista on Mazda MX-30, sill\u00e4 sen hinta alkaa noin 34 000 eurosta 30 kWh:n mallissa, joka on ehdottomasti t\u00e4ss\u00e4 listassa pienimm\u00e4ll\u00e4 akulla varustettu malli. Se riitt\u00e4\u00e4 vain 100 mailin toimintas\u00e4teeseen, 143 hv:n tehoon ja 37 kW:n ”nopeaan” latausaikaan, joka on my\u00f6s selv\u00e4sti huonoin t\u00e4ss\u00e4 listassa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi MX-30 on heikoin sis\u00e4tilojen osalta, ja se j\u00e4\u00e4 vain pienemm\u00e4n Nissan Leafin jalkoihin. My\u00f6s muotoilu on suhteellisen outo, eik\u00e4 MX-30 yksinkertaisesti kuulu samaan lauseeseen sellaisten autojen kanssa kuin EV6, e-C4, ID.3 ja Ioniq 5.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn e-C4 sen arvoinen?<\/h3>\n\n\n\n

Jos pid\u00e4t Citro\u00ebnin muotokielest\u00e4 ja olet tyytyv\u00e4inen maksimaaliseen toimintas\u00e4teeseen, tilaan ja mukavuuksiin, e-C4 on varmasti sen arvoinen. Jotkut pit\u00e4v\u00e4t siit\u00e4, ett\u00e4 e-C4 ei huuda EV:t\u00e4, kun taas toiset arvostavat sit\u00e4, ett\u00e4 EV n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erilaiselta kuin kaikki muu tiell\u00e4. Oli miten oli, e-C4 on todella kilpailukykyinen auto segmentiss\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn e-C4 luksusauto?<\/h3>\n\n\n\n

Kun l\u00e4ht\u00f6hinta on 33 000 euron yl\u00e4puolella, e-C4:n luulisi tarjoavan melko paljon luksusominaisuuksia, mutta n\u00e4in ei kuitenkaan ole. C4:n ei-s\u00e4hk\u00f6inen versio maksaa per\u00e4ti 12 000 euroa v\u00e4hemm\u00e4n kuin e-C4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6istymisell\u00e4 on korkea hinta.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Citro\u00ebn e-C4 vai tavallinen C4?<\/h3>\n\n\n\n

Omasta mielest\u00e4ni valitsisin tavallisen C4:n, koska se maksaa paljon v\u00e4hemm\u00e4n kuin e-C4. S\u00e4hk\u00f6autojen hinnat nousevat kuitenkin merkitt\u00e4v\u00e4sti merkist\u00e4 tai mallista riippumatta, joten tavallisen C4:n ja e-C4:n hintaero ei ole mitenk\u00e4\u00e4n poikkeuksellinen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Uusi Citro\u00ebn e-C4 on t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6inen perheauto, joka on tehty tuomaan Citro\u00ebn l\u00e4hemm\u00e4s perheiden s\u00e4hk\u00f6autojen suosituinta ryhm\u00e4\u00e4. e-C4 perustuu tunnettuun Stellantis EV -alustaan, joka on n\u00e4ht\u00e4viss\u00e4 monissa Citro\u00ebnin, Peugeotin, Fiatin, Vauxhall\/Opelin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4959,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4958"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4958"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4958\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4960,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4958\/revisions\/4960"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4959"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4958"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4958"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4958"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}