{"id":4977,"date":"2022-10-06T09:53:58","date_gmt":"2022-10-06T09:53:58","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4977"},"modified":"2022-10-06T09:54:01","modified_gmt":"2022-10-06T09:54:01","slug":"kaikki-uudesta-sahkoisesta-citroen-amista","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kaikki-uudesta-sahkoisesta-citroen-amista\/","title":{"rendered":"Kaikki uudesta s\u00e4hk\u00f6isest\u00e4 Citro\u00ebn AMI:st\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Nykyp\u00e4iv\u00e4n\u00e4 suurin osa ihmisist\u00e4 asuu ruuhkaisissa kaupungeissa, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 kaupungistumistrendi ei tule laantumaan l\u00e4hiaikoina. Kun kaupungeissa on yh\u00e4 enemm\u00e4n v\u00e4ke\u00e4, pys\u00e4k\u00f6intipaikat k\u00e4yv\u00e4t v\u00e4hiin. Kaupunkien kadut ovat t\u00e4ynn\u00e4 autoja, ja auton vahingoittamatta j\u00e4tt\u00e4minen t\u00e4llaisessa ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 on melko mahdotonta.<\/p>\n\n\n\n

Kun t\u00e4h\u00e4n lis\u00e4t\u00e4\u00e4n se, ett\u00e4 useimmissa suurissa kaupungeissa on nyky\u00e4\u00e4n tiukat ruuhkiin ja korkeampiin p\u00e4\u00e4st\u00f6ihin liittyv\u00e4t politiikat ja verot, s\u00e4hk\u00f6autot tulevat yh\u00e4 halvemmiksi ja polttomoottoriautot yh\u00e4 kalliimmiksi. Oli miten oli, jos haluat maksimoida halpuuden ja silti saada k\u00e4ytt\u00f6kelpoisen kaupunkiliikenteen ty\u00f6matkalaisen, mikrokaupunkien get-around saattaa olla juuri t\u00e4ydellinen valinta sinulle.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI on upouusi s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6inen mikrokaupunkiauto, joka on suunniteltu kuljettamaan sinut pisteest\u00e4 A pisteeseen B ilman, ett\u00e4 polttoaine, vakuutukset, pys\u00e4k\u00f6intisakot, p\u00e4\u00e4st\u00f6verot ja ruuhkamaksut maksavat paljon rahaa. Se ei ehk\u00e4 ole luksuksen huippu, mutta AMI:ss\u00e4 on kaikki, mit\u00e4 pienelt\u00e4 kaupunkiautolta vaaditaan.<\/p>\n\n\n\n

AMI:n l\u00e4ht\u00f6hinta on l\u00e4hes olematon, joten siit\u00e4 on tarkoitus tulla yleinen n\u00e4ky monissa kaupunkien keskustoissa. Se on pieni, helppok\u00e4ytt\u00f6inen ja helposti ohjattava. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa kerromme siis kaiken uudesta Citro\u00ebn AMI:st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

5,5 kWh:n akku s\u00e4hk\u00f6autossa kuulostaa nyky\u00e4\u00e4n vitsilt\u00e4, kun Mercedes EQS:n kaltaisissa autoissa on yli 100 kWh:n akut. AMI on kuitenkin paljon pienempi, kevyempi ja tehokkaampi kuin EQS, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen maksimiet\u00e4isyys on 44 mailia eli 70 kilometri\u00e4. AMI:ss\u00e4 ei ole hienoa DC-pikalatausta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4ysi lataus kest\u00e4\u00e4 noin 3 tuntia.<\/p>\n\n\n\n

AMI on kevyt kuin h\u00f6yhen, ja sen enimm\u00e4ispaino on hieman yli 1 100 lbs\/500kg, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen ohjattavuus on helppoa. S\u00e4hk\u00f6moottori on sijoitettu etupy\u00f6rien yl\u00e4puolelle, mik\u00e4 tarkoittaa pysyv\u00e4\u00e4 nelivetoa ja 45 km\/h enimm\u00e4isnopeutta.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Citro\u00ebn AMI:n voimansiirto ei vaikuta kovin vaikuttavalta nykyp\u00e4iv\u00e4n s\u00e4hk\u00f6autojen standardien mukaan, mutta kun otetaan huomioon, kuinka paljon Ami maksaa ja kuinka kevyt se on, ei pienelt\u00e4 kaupunkilaiselta ty\u00f6matkalaiselta todellakaan tarvita mit\u00e4\u00e4n muuta.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI – muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Omalaatuinen on oikea termi, kun halutaan kuvailla Citro\u00ebn AMI:n ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4, sill\u00e4 AMI n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 samalta sek\u00e4 edest\u00e4 ett\u00e4 takaa. Koska edess\u00e4 tai takana ei ole yl\u00e4viistoja, n\u00e4kyvyys on erinomainen ja AMI muistuttaa enemm\u00e4n pient\u00e4 nelipy\u00f6r\u00e4\u00e4 kuin autoa. Sis\u00e4tilat ovat uskomattoman minimalistiset, ja niiss\u00e4 on vain kolme painiketta, Bluetooth-kaiutin ja ohjauspy\u00f6r\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on todella outo mutta samalla todella hauska. N\u00e4in pienell\u00e4 muotokertoimella voi kulkea liikenteess\u00e4 kuin moottoripy\u00f6r\u00e4ll\u00e4. Pys\u00e4k\u00f6inti on niin helppoa kuin olla voi, ja ketteryys on my\u00f6s todella hyv\u00e4. Se ei ole erityisen nopea eik\u00e4 urheilullinen, mutta se ei ollutkaan tarkoitus.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

On viel\u00e4 liian aikaista sanoa, onko AMI luotettava auto vai ei, koska se on vasta alkanut rullata kaupunkien kaduilla. Muutamat omistajat ovat kuitenkin valittaneet, ett\u00e4 AMI:n akun varaus loppuu paljon mainostettua nopeammin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 auton toimintas\u00e4de ei ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n niin suuri kuin on ilmoitettu.<\/p>\n\n\n\n

Muita ongelmia ovat tietyt laatuongelmat, kuten maalin laatu ja korin raot. Citro\u00ebn kuitenkin palautti AMI:n laajamittaisesti takaisin, koska matkustamon ilmatiiviyteen liittyy ongelmia, koska ovet eiv\u00e4t tunnu sulkeutuvan kunnolla ja koska pyyhkimiin liittyy ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn AMI:n l\u00e4ht\u00f6hinta on 5 000-6 000 euroa, ja se alittaa Renault Twizyn huomattavasti. Smart ForTwo EQ on paljon kalliimpi auto, joten Citro\u00ebn AMI on halvin pieni kaupunkis\u00e4hk\u00f6auto, jonka voi saada. N\u00e4in ollen emme todellakaan voi sanoa mit\u00e4\u00e4n pahaa arvon\u00e4k\u00f6kulmasta.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on hieman ristiriitaista, koska AMI tarjoaa kaksi istuinta, mutta n\u00e4m\u00e4 istuimet ovat todella ahtaat pidemmille henkil\u00f6ille. Tavaratila rajoittuu pieneen osaan istuinten takana, mik\u00e4 ei ole kovinkaan paljon.<\/p>\n\n\n\n

Video: DRAG RACE – Citro\u00ebn Ami vs Renault Twizy & muut – minis\u00e4hk\u00f6autojen taistelu<\/h2>\n\n\n\n
\n