{"id":4993,"date":"2022-10-10T07:13:11","date_gmt":"2022-10-10T07:13:11","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=4993"},"modified":"2022-10-10T07:13:14","modified_gmt":"2022-10-10T07:13:14","slug":"uusi-citroen-ami-sahkoinen-vs-vastaavat-sahkoautot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/uusi-citroen-ami-sahkoinen-vs-vastaavat-sahkoautot\/","title":{"rendered":"Uusi Citro\u00ebn AMI s\u00e4hk\u00f6inen vs. vastaavat s\u00e4hk\u00f6autot"},"content":{"rendered":"\n

Suuren auton kanssa asuminen ruuhkaisessa kaupungissa on nyky\u00e4\u00e4n jokseenkin siet\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4, koska pys\u00e4k\u00f6intipaikkoja on yh\u00e4 vaikeampi l\u00f6yt\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi monissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa perit\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n ruuhkamaksuja, jotta ihmiset eiv\u00e4t ajaisi bensaa ahmivia autojaan kaupunkien keskustoihin.<\/p>\n\n\n\n

Jos otamme my\u00f6s huomioon, ett\u00e4 monet kaupungit ymp\u00e4ri maailmaa on suunniteltu ennen autojen aikakautta, voimme nopeasti p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 kaupunkien keskustat ja suurkaupungit yleens\u00e4 eiv\u00e4t ole autojen parhaita yst\u00e4vi\u00e4. T\u00e4m\u00e4 loi markkinoilla kysynt\u00e4\u00e4 mikrokaupunkien s\u00e4hk\u00f6autoille, jotka mahtuvat minne tahansa ja jotka eiv\u00e4t saastuta lainkaan, ja poistavat n\u00e4in ollen kaikki ne haitat, jotka yleens\u00e4 liittyv\u00e4t suurella autolla ajamiseen kaupungissa.<\/p>\n\n\n\n

Uusi Citroen AMI tekee tuloaan kaikkialla maailmassa, koska se lupaa olla t\u00e4ydellinen kaupunkiauto, sill\u00e4 se on halpa, pieni, intuitiivinen ja helppo ajaa. AMI ei kuitenkaan ole ainoa auto t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4, ja t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme uutta Citro\u00ebn AMI -s\u00e4hk\u00f6autoa ja vastaavia s\u00e4hk\u00f6autoja ja kerromme, mit\u00e4 saat kustakin.<\/p>\n\n\n\n

Aluksi on mainittava Renault Twizzy, joka on ollut markkinoilla jo jonkin aikaa. My\u00f6s muut vaikuttavat startup-tuotteet, kuten Sion, yritt\u00e4v\u00e4t p\u00e4\u00e4st\u00e4 markkinoille. Mainitsemme my\u00f6s vanhan kunnon Smart EQ ForTwo -auton, joka on ollut markkinoilla jo vuosikymmeni\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Citroen AMI<\/h2>\n\n\n\n

Citroen AMI ei ole teknisesti edes auto, vaan pikemminkin nelipy\u00f6r\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sit\u00e4 voi ajaa kuka tahansa yli 14-vuotias. AMI maksaa Euroopassa vain 5 000 euroa, sen enimm\u00e4isnopeus on noin 45 km\/h, toimintas\u00e4de on 75 km, ja se voidaan ladata tavallisesta kotipistorasiasta 0 prosentista 100 prosenttiin hieman yli kolmessa tunnissa.<\/p>\n\n\n\n

AMI on suunniteltu mahdollisimman yksinkertaiseksi, joten sen sis\u00e4ll\u00e4 on vain kolme painiketta. Mukana on my\u00f6s telakka\/USB puhelimellesi ja pieni Bluetooth-kaiutin, jonka voi halutessaan irrottaa AMI:st\u00e4. Kaiken kaikkiaan AMI on t\u00e4ydellinen pieni taskuraketti kiireisiin kaupunkikeskuksiin.<\/p>\n\n\n\n

Renault Twizy<\/h2>\n\n\n\n

Renault Twizy on yli 30 000 maailmanlaajuisesti (l\u00e4hinn\u00e4 Euroopassa) myydyn kappaleensa ansiosta t\u00e4m\u00e4n segmentin kiistaton mestari, mutta t\u00e4m\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa siit\u00e4, ett\u00e4 sill\u00e4 ei ollut t\u00e4h\u00e4n asti kovinkaan paljon kilpailijoita, joiden kanssa se olisi voinut kilpailla. Twizy maksaa noin 7 000-8 000 euroa, ja jos haluat ovet, sinun on maksettava lis\u00e4maksua, kyll\u00e4, kuulit oikein.<\/p>\n\n\n\n

Hyv\u00e4 uutinen on se, ett\u00e4 Twizy kest\u00e4\u00e4 jopa 120 kilometri\u00e4 t\u00e4ydell\u00e4 latauksella ja ett\u00e4 sen huippunopeus on 45 km\/h, mik\u00e4 on t\u00e4sm\u00e4lleen sama kuin Citroen AMI:n. Twizyss\u00e4 on \u00e4lyk\u00e4s kaksipaikkainen kokoonpano, ja se tuntuu enemm\u00e4n moottoripy\u00f6r\u00e4lt\u00e4 kuin autolta.<\/p>\n\n\n\n

Sion<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat futuristisen mikrokaupunkiautokokemuksen, etsi Sionia, pient\u00e4 kaupunkiautoa, joka lataa itse\u00e4\u00e4n yl\u00e4osassa sijaitsevien aurinkopaneelien avulla. Sion tarjoaa enemm\u00e4n tilaa nelj\u00e4ll\u00e4 ovella ja noin 300 kilometrin maksimiet\u00e4isyydell\u00e4, mik\u00e4 asettaa sen aivan k\u00e4rkijoukkoon. Sion maksaa kuitenkin noin 25 000 euroa, mik\u00e4 ei ole pieni hinta.<\/p>\n\n\n\n

Sionin voi ladata pikalaturilla 80-prosenttisesti vain 35 minuutissa, mik\u00e4 on auton maksimiet\u00e4isyys huomioon ottaen ihan kohtuullista. Sion onnistuu tarjoamaan 54 kWh:n akullaan suuremman akun kuin monissa Citroenin perheen s\u00e4hk\u00f6autoissa, kuten esimerkiksi e-C4:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Smart EQ ForTwo<\/h2>\n\n\n\n

Smart-autoyhti\u00f6 on tehnyt pieni\u00e4 kaupunkiautoja jo jonkin aikaa, joten sit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n segmentin pioneereina. Menestynein ja pitk\u00e4ik\u00e4isin Smart-malli on ForTwo, jonka saa nyt my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6isell\u00e4 voimansiirrolla. Smart EQ ForTwo maksaa uutena kuitenkin yli 20 000 euroa.<\/p>\n\n\n\n

ForTwo p\u00e4\u00e4see 17 kWh:n akulla noin 100 km\/60 mailia t\u00e4ydell\u00e4 latauksella, ja se latautuu 20 prosentista 80 prosenttiin hieman yli 50 minuutissa. Kaiken kaikkiaan Smart EQ ForTwo on jonkinlainen legenda t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4, mutta se maksaa hieman liikaa siihen n\u00e4hden, mit\u00e4 se tarjoaa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko pienet kaupunkis\u00e4hk\u00f6autot sen arvoisia?<\/h3>\n\n\n\n

Taloudellisesti katsottuna pieni kaupunkiauto on paras autotyyppi, jonka voit ostaa, koska se maksaa sinulle vain murto-osan siit\u00e4, mit\u00e4 joudut maksamaan jostain suuremmasta. N\u00e4m\u00e4 autot ovat riitt\u00e4v\u00e4n nopeita, niill\u00e4 on kohtuullinen toimintas\u00e4de, ja niit\u00e4 on todella helppo pys\u00e4k\u00f6id\u00e4 ja ajaa jopa kaikkein vilkkaimmissa kaupunkien keskustoissa.<\/p>\n\n\n\n

Voit j\u00e4tt\u00e4\u00e4 ne pys\u00e4k\u00f6ityn\u00e4 ilman huolta siit\u00e4, ett\u00e4 ne varastetaan, sill\u00e4 niiss\u00e4 on erilaisia turvavarusteita. Jos asut vilkkaassa kaupungissa ja tarvitset ty\u00f6matkak\u00e4ytt\u00f6auton, pieni kaupunkiauto, kuten Ami tai Twizy, on todenn\u00e4k\u00f6isesti parasta, mit\u00e4 voit hankkia juuri nyt.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko pienet kaupunkis\u00e4hk\u00f6autot tulevaisuutta?<\/h3>\n\n\n\n

Noin viime vuosikymmenen aikana olemme n\u00e4hneet suurimoottoristen autojen ja ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n suurten autojen tuotannon voimakkaan laskun. Ihmiset ovat k\u00e4\u00e4ntyneet maastureiden ja crossoverien puoleen, ja fiksu tilanhallinta on tulossa t\u00e4rke\u00e4mm\u00e4ksi kuin varsinainen koko.<\/p>\n\n\n\n

Jos t\u00e4h\u00e4n yhdistet\u00e4\u00e4n yh\u00e4 kasvavat asumiskustannukset kaupungissa, ymm\u00e4rr\u00e4t heti, miksi n\u00e4iss\u00e4 pieniss\u00e4 autoissa on j\u00e4rke\u00e4. Ne eiv\u00e4t saastuta niin paljon, ne eiv\u00e4t maksa niin paljon, niiden kanssa on helppo el\u00e4\u00e4, ne on helppo pys\u00e4k\u00f6id\u00e4, ne on helppo vakuuttaa ja niit\u00e4 on helppo ajaa.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka suosittuja ovat pienet kaupunkis\u00e4hk\u00f6autot?<\/h3>\n\n\n\n

Pikkukaupunkien s\u00e4hk\u00f6autot ovat p\u00e4iv\u00e4 p\u00e4iv\u00e4lt\u00e4 suositumpia, varsinkin n\u00e4in\u00e4 p\u00e4ivin\u00e4, kun polttoaineen hinnat alkavat todella nousta. Kaupungeissa on yh\u00e4 enemm\u00e4n v\u00e4ke\u00e4 ja pys\u00e4k\u00f6intipaikkoja on yh\u00e4 vaikeampi l\u00f6yt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka ne eiv\u00e4t olleet lainkaan suosittuja noin kymmenen vuotta sitten, n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 suunta on k\u00e4\u00e4ntym\u00e4ss\u00e4 ja ett\u00e4 n\u00e4ist\u00e4 pienist\u00e4 kaupunkis\u00e4hk\u00f6autoista on tullut viime aikoina todella suosittuja, erityisesti Euroopassa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Suuren auton kanssa asuminen ruuhkaisessa kaupungissa on nyky\u00e4\u00e4n jokseenkin siet\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4, koska pys\u00e4k\u00f6intipaikkoja on yh\u00e4 vaikeampi l\u00f6yt\u00e4\u00e4. Lis\u00e4ksi monissa kaupungeissa eri puolilla maailmaa perit\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n ruuhkamaksuja, jotta ihmiset eiv\u00e4t ajaisi bensaa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4978,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4993"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=4993"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4993\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":4994,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/4993\/revisions\/4994"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4978"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=4993"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=4993"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=4993"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}