{"id":5001,"date":"2022-10-10T09:52:37","date_gmt":"2022-10-10T09:52:37","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5001"},"modified":"2022-10-10T09:52:41","modified_gmt":"2022-10-10T09:52:41","slug":"onko-hyundai-santa-fe-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-hyundai-santa-fe-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Hyundai Santa Fe hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Hyundai Santa Fe on keskikokoinen perhemaasturi, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran 2000-luvun alussa. Santa Fen kaksi ensimm\u00e4ist\u00e4 sukupolvea olivat perheiden suosiossa, mutta todellinen hypp\u00e4ys suosiossa tapahtui kahden viimeisimm\u00e4n sukupolven, erityisesti uusimman mallin my\u00f6t\u00e4. N\u00e4in ollen Santa Fe on nyt yksi suosituimmista keskikokoisista perhemaastureista, mutta onko Hyundai Santa Fe hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, uusin Santa Fe -malli on ep\u00e4ilem\u00e4tt\u00e4 todella hyv\u00e4 auto, sill\u00e4 se on voittanut juuri t\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 useita palkintoja. Ensinn\u00e4kin moottorit ovat hienostuneita, tehokkaita ja suhteellisen tehokkaita. Uusi Santa Fe n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 aidolta 2020-luvun katumaasturilta futuristisen ja tyylikk\u00e4\u00e4n sis\u00e4- ja ulkosuunnittelun ansiosta. Ajokokemus ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista, mutta riitt\u00e4\u00e4 useimmille.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta Santa Fe onnistuu sijoittumaan markkinoiden luotettavimpien keskikokoisten katumaastureiden 10-20 prosentin k\u00e4rkijoukkoon, mutta joistakin asioista kannattaa puhua tarkemmin. N\u00e4it\u00e4 ovat muun muassa moottoriongelmat, jarrujen ongelmat, s\u00e4hk\u00f6ongelmat sek\u00e4 ongelmat eri varusteiden ja toimintojen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Arvoltaan Santa Fe kuuluu ”kohtuuhintaisten” keskikokoisten katumaastureiden joukkoon, ja se s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 arvonsa kohtuullisesti toisen k\u00e4den markkinoilla. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on samaa luokkaa kuin muissa t\u00e4m\u00e4n segmentin katumaastureissa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sit\u00e4 voi helposti k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 perheen kuljetusautona.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fe – Voimanl\u00e4hde<\/h2>\n\n\n\n

Uusin Santa Fe sai faceliftin noin vuosi sitten, kun Hyundai p\u00e4\u00e4tti poistaa kaikki dieselmoottorit mallistostaan. N\u00e4in ollen bensiinimoottorivalikoima koostuu 2,5 litran nelisylinterisest\u00e4 turbomoottorista, joka on saatavana kahdessa viritysvaiheessa. Heikommassa mallissa tehoa on 194 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 182 lb-ft, kun taas tehokkaammassa mallissa tehoa on 281 hv ja v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 311 lb-ft.<\/p>\n\n\n\n

Jos haluat dieselk\u00e4ytt\u00f6isen Santa Fen, sinun on valittava pre-facelift-mallit, joissa on yksikk\u00f6inen 2,2-litrainen 4-sylinterinen dieselmoottori, jossa on joko 193 hv tai 203 hv. Santa Fe on saatavana my\u00f6s kahtena hybridiversiona. Toisessa on 1,6 litran 4-sylinterinen rivimoottori, jossa on 265 hv yhdistettyn\u00e4 s\u00e4hk\u00f6moottoriin, kun taas toisessa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n samaa kokoonpanoa, mutta siin\u00e4 on yhteens\u00e4 230 hv.<\/p>\n\n\n\n

Santa Fe on saatavana joko FWD- tai AWD-autona, jonka pit\u00e4isi olla valintasi, kun otetaan huomioon, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on kuitenkin keskikokoinen katumaasturi. Tehokkuuden osalta voit odottaa saavasi noin 41MPG vanhemmilla dieselmoottoreilla, 28MPG nykyisill\u00e4 bensiinimalleilla ja jopa 140MPG hybridimalleilla.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fe – muotoilu ja alusta<\/h2>\n\n\n\n

Uusin Hyundai Santa Fe -malli n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 huomattavasti paremmalta verrattuna aiempiin sukupolviin, jotka eiv\u00e4t olleet kovinkaan mieleenpainuvia. Laatikkomaisen SUV-muotoilun ja futurististen elementtien, ohuiden ajovalojen ja suuren s\u00e4leik\u00f6n sekoitus lis\u00e4\u00e4 auton yleist\u00e4 l\u00e4sn\u00e4oloa tiell\u00e4 melkoisesti. Sis\u00e4tilat ovat kauniisti sisustetut ja niiss\u00e4 on paljon tyyli\u00e4, mutta ne eiv\u00e4t ole todellista luksus-SUV-tasoa.<\/p>\n\n\n\n

Alustan ja jousituksen viritys on r\u00e4\u00e4t\u00e4l\u00f6ity helppok\u00e4ytt\u00f6isyytt\u00e4 ja mukavuutta ajatellen. Auto kulkee kuoppien yli kohtuullisen hyvin ja kallistuu kaarteisiin paljon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se ei ole miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4 urheilullinen katumaasturi. Kaiken kaikkiaan Santa Fe ajaa kuten useimmat muutkin t\u00e4m\u00e4n segmentin keskikokoiset katumaasturit.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fe – Luotettavuus ja yleiset ongelmatilanteet<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta useimmat arvostetut verkkol\u00e4hteet, kuten J.D. Power, RepairPal ja Consumer Reports, toteavat, ett\u00e4 Santa Fe kuuluu ”luotettavimpien keskikokoisten katumaastureiden ryhm\u00e4\u00e4n”. T\u00e4m\u00e4 merkitsee paljon, koska keskikokoiset katumaasturit ovat tunnetusti kalliita korjata, etenkin uudemmat mallit, joissa on runsaasti varusteita ja tekniikkaa.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimpi\u00e4 Santa Fen ongelmia ovat moottorin sammuminen, liiallinen \u00f6ljynkulutus sek\u00e4 auton infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n ja akkuun\/akkuvirtalaturiin liittyv\u00e4t s\u00e4hk\u00f6ongelmat. On my\u00f6s mainittava ABS-moduuliin liittyv\u00e4t ongelmat, r\u00e4j\u00e4ht\u00e4v\u00e4 kattoluukku ja mahdollisesti jopa mahdolliset tulipalovaarat.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fe – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Alkutason FWD SE -mallin perushinta on reilusti alle 30 000 dollaria, mik\u00e4 on todella hyv\u00e4 hinta siihen n\u00e4hden, mit\u00e4 saat. T\u00e4ysin kuormitettu kalligrafinen malli maksaa sinulle todella helposti 41 000 dollaria, mik\u00e4 on hieman vaikeampi niell\u00e4, sill\u00e4 40 000 dollarilla saat joistakin muhkeista katumaastureista, jotka ovat sek\u00e4 suurempia ett\u00e4 tehokkaampia.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydess\u00e4 ei ole mit\u00e4\u00e4n h\u00e4vett\u00e4v\u00e4\u00e4, sill\u00e4 Santa Fe tarjoaa suuret tilavat istuimet, suuren tavaratilan ja loistavan n\u00e4kyvyyden kaikkiin suuntiin. Siin\u00e4 on runsaasti perheyst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4 ominaisuuksia, kuten sis\u00e4tilojen s\u00e4ilytystilat, USB-portit, langattomat lataustyynyt ja aurinkosuojat. Santa Feen on my\u00f6s helppo p\u00e4\u00e4st\u00e4 sis\u00e4\u00e4n ja ulos korkeamman maavaran ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 autot kilpailevat Hyundai Santa Fen kanssa?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Santa Fen l\u00e4hin kilpailija on Kia Sorento, joka k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suurin piirtein samaa voimansiirtoa ja muuta alustaa. Muita kilpailijoita ovat Subaru Forester, Honda CR-V, Nissan Rogue, Toyota RAV-4, Jeep Cherokee, Chevy Equinox, Mazda CX-5 ja Ford Escape.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on eritt\u00e4in kilpailtu segmentti, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Santa Fen kanssa kilpailevia katumaastureita on paljon enemm\u00e4n, mutta n\u00e4m\u00e4 ovat kaiken kaikkiaan suosituimmat.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai Santa Fe luksusmaasturi?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ysin varusteltu Hyundai Santa Fe tehokkaimmalla moottorilla, AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4 ja Calligraphy-varustetasoilla maksaa noin 40 000-42 000 dollaria, mik\u00e4 on varmasti paljon rahaa. ”Halvin” todellinen luksuskilpailija on kuitenkin Volvo XC90, jonka hinta on hieman alle 50 000 dollaria. Mercedes GLE maksaa l\u00e4hemm\u00e4s 60 000 dollaria ja BMW X5 reilusti yli 60 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Santa Fe on jossain halvan katumaasturin ja luksusmaasturin v\u00e4liss\u00e4, mutta se ei pysty kilpailemaan todellisten luksusmaastureiden kanssa lainkaan.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan Hyundai Santa Fen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

On vaikea ennustaa, kuinka kauan mik\u00e4 tahansa auto kest\u00e4\u00e4, sill\u00e4 se riippuu l\u00e4hinn\u00e4 siit\u00e4, kuinka hyvin pid\u00e4t siit\u00e4 huolta. Jos kuitenkin ennustaisimme, sanoisimme, ett\u00e4 Santa Fen pit\u00e4isi helposti kest\u00e4\u00e4 200 000-250 000 kilometri\u00e4 ilman suurempia korjauksia.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Hyundai Santa Fe on keskikokoinen perhemaasturi, joka esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran 2000-luvun alussa. Santa Fen kaksi ensimm\u00e4ist\u00e4 sukupolvea olivat perheiden suosiossa, mutta todellinen hypp\u00e4ys suosiossa tapahtui kahden viimeisimm\u00e4n sukupolven, erityisesti uusimman<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5002,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5001"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5001"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5001\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5003,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5001\/revisions\/5003"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5002"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5001"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5001"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5001"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}