{"id":5006,"date":"2022-10-11T07:06:22","date_gmt":"2022-10-11T07:06:22","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5006"},"modified":"2022-10-11T07:06:25","modified_gmt":"2022-10-11T07:06:25","slug":"yleiset-bmwn-jaahdytysjarjestelman-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleiset-bmwn-jaahdytysjarjestelman-ongelmat\/","title":{"rendered":"Yleiset BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

BMW valmistaa joitakin markkinoiden kauneimmista ajoneuvoista. BMW:n autot tunnetaan my\u00f6s tarkkuudestaan, poikkeuksellisesta suorituskyvyst\u00e4\u00e4n ja erinomaisesta k\u00e4sitelt\u00e4vyydest\u00e4\u00e4n. Kaikista BMW:n hyvist\u00e4 puolista huolimatta n\u00e4m\u00e4 autot ovat my\u00f6s yksi v\u00e4hiten luotettavista. Yksi BMW:n yleisimmist\u00e4 ongelmista on j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Auton j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4 vastaa siit\u00e4, ett\u00e4 moottori ei ylikuumene siirt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 l\u00e4mp\u00f6\u00e4 ilmaan. Se tekee t\u00e4m\u00e4n sekoittamalla vett\u00e4 ja j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4 koko moottoriin. N\u00e4in ollen se auttaa hallitsemaan moottorin l\u00e4mp\u00f6tilaa ja est\u00e4m\u00e4\u00e4n sen ylikuumenemisen.<\/p>\n\n\n\n

Kun j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on ongelmia, moottori ylikuumenee ja se vaikuttaa my\u00f6s useisiin siihen liitettyihin osiin. Mitk\u00e4 ovat kuitenkin joitakin BMW:n yleisi\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmia?<\/p>\n\n\n\n

Yleisi\u00e4 BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmia ovat viallinen vesipumppu, j\u00e4\u00e4hdyttimen vuoto, vuotava j\u00e4\u00e4hdytin ja huono termostaatti. N\u00e4iden osien korjaaminen auttaa korjaamaan j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat BMW:n yleisi\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmia?<\/h2>\n\n\n\n

Viallinen vesipumppu<\/h3>\n\n\n\n

Vesipumppu on suunniteltu kierr\u00e4tt\u00e4m\u00e4\u00e4n j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4 jatkuvasti j\u00e4\u00e4hdyttimest\u00e4 auton moottorilohkoon ylikuumenemisen est\u00e4miseksi. Se k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nestem\u00e4ist\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytyst\u00e4 useiden letkujen l\u00e4pi virtaavan veden muodossa l\u00e4mm\u00f6n v\u00e4hent\u00e4miseksi. Jos vesipumppu siis vikaantuu, moottoria ei j\u00e4\u00e4hdytet\u00e4 kunnolla ja se ylikuumenee.<\/p>\n\n\n\n

Viallisen vesipumpun merkkej\u00e4 ovat j\u00e4\u00e4hdytysnestevuoto, moottorin ylikuumeneminen, vinkuvat \u00e4\u00e4net ja sy\u00f6pynyt vesipumppu. Jos j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4si on ongelmia viallisen vesipumpun vuoksi, sinun on korjattava vesipumppu ongelman korjaamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Useimmat BMW:n vesipumput vikaantuvat i\u00e4n tai ajoneuvon raskaan k\u00e4yt\u00f6n vuoksi. Siksi useimmat BMW:n vesipumppuongelmat tai j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat ovat yleisempi\u00e4 vanhemmissa autoissa kuin uusissa autoissa.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdyttimen vuoto<\/h3>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdytin auttaa p\u00e4\u00e4sem\u00e4\u00e4n eroon moottorin ylim\u00e4\u00e4r\u00e4isest\u00e4 l\u00e4mm\u00f6st\u00e4. Se on osa j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 vesipumpun, tuulettimen, j\u00e4\u00e4hdyttimen letkujen ja termostaatin kanssa. Jos j\u00e4\u00e4hdyttimess\u00e4 on siis vuoto, se vaikuttaa autosi j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Joitakin huonon j\u00e4\u00e4hdyttimen merkkej\u00e4 ovat moottorin ylikuumeneminen, lietteen kertyminen j\u00e4\u00e4hdyttimeen, alhainen j\u00e4\u00e4hdytysnestetaso ja j\u00e4\u00e4hdytysnesteen vuotaminen.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on vaihdettava vuotava tai vaurioitunut j\u00e4\u00e4hdytin t\u00e4m\u00e4n ongelman v\u00e4ltt\u00e4miseksi. Jos et tee niin, se vaikuttaa my\u00f6s j\u00e4\u00e4hdyttimen letkuihin ja aiheuttaa lis\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Vuotavat j\u00e4\u00e4hdyttimen letkut<\/h3>\n\n\n\n

Jos j\u00e4\u00e4hdytin ja vesipumppu ovat kunnossa, mutta j\u00e4\u00e4hdyttimen letkut ovat vaurioituneet tai vuotavat, BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on edelleen ongelmia. Moottoria j\u00e4\u00e4hdytt\u00e4v\u00e4 vesi virtaa useiden j\u00e4\u00e4hdyttimen letkujen l\u00e4pi. Jos siis jokin letkuista on vaurioitunut tai vuotaa, vedell\u00e4 ei ole ihanteellista painetta moottorin j\u00e4\u00e4hdytt\u00e4miseen, ja se voi my\u00f6s valua ulos.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n seurauksena moottori alkaa ylikuumentua, koska sit\u00e4 ei j\u00e4\u00e4hdytet\u00e4 riitt\u00e4v\u00e4sti. Yksi yleisi\u00e4 merkkej\u00e4 j\u00e4\u00e4hdyttimen letkun vioittumisesta on j\u00e4\u00e4hdytysnesteen vuoto. Sinun on vaihdettava vuotavat tai vaurioituneet j\u00e4\u00e4hdyttimen letkut. J\u00e4\u00e4hdyttimen letkut tulisi vaihtaa 60 000 mailin tai nelj\u00e4n vuoden v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

Huono termostaatti<\/h3>\n\n\n\n

Termostaatti on my\u00f6s toinen merkitt\u00e4v\u00e4 osa BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmia. Koska termostaatilla on t\u00e4rke\u00e4 rooli autosi j\u00e4\u00e4hdytyksess\u00e4, se on vaihdettava, kun se on huono, viallinen tai pett\u00e4\u00e4. Termostaatin tarkoituksena on s\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnesteen m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, joka kierr\u00e4tet\u00e4\u00e4n takaisin moottoriin.<\/p>\n\n\n\n

Huonon termostaatin oireita ovat moottorin ylikuumeneminen, l\u00e4mmityksen vaihtelut, l\u00e4mp\u00f6tilan nousu, l\u00e4mp\u00f6tilan vaihtelut ja vuodot. Huomaa, ett\u00e4 kun moottori on kuuma, termostaatti aukeaa laajalle, jotta se voi j\u00e4\u00e4hty\u00e4, mutta kun moottori on kylm\u00e4, se pysyy kiinni, jotta moottori voi l\u00e4mmet\u00e4 ihanteelliseen l\u00e4mp\u00f6tilaan.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat yleisi\u00e4 merkkej\u00e4 BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysnestej\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmista?<\/h3>\n\n\n\n

Sen tunnistaminen, onko BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4si ongelma, ei ole kovin vaikeaa, sill\u00e4 on olemassa useita oireita, joita kannattaa tarkkailla. Yleisi\u00e4 merkkej\u00e4 ongelmallisesta j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4 ovat h\u00f6yry\u00e4v\u00e4 konepelti, j\u00e4\u00e4hdytysnestevuodot, valkoinen pakokaasusavu ja korkea moottorin l\u00e4mp\u00f6tila. Jos satut huomaamaan jonkin n\u00e4ist\u00e4 merkeist\u00e4, vie autosi mekaanikolle.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 BMW-mallit ovat synonyymej\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ongelmille?<\/h3>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ongelmat ovat yleisi\u00e4 kaikissa BMW-malleissa. Joissakin malleissa j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ongelmia on kuitenkin enemm\u00e4n kuin toisissa, kuten BMW 3-sarjan (E46) malleissa vuosimallia 1999-2005, BMW 3-sarjan malleissa vuosimallia 2006-2011 ja BMW X5 -malleissa vuosimallia 2007-2012. N\u00e4iden BMW-mallien omistajien tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota autonsa j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Miksi BMW:st\u00e4ni katoaa jatkuvasti j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Jos BMW:st\u00e4si h\u00e4vi\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4, se on merkki siit\u00e4, ett\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4ss\u00e4 on vuoto. Ep\u00e4iltyj\u00e4 ovat muun muassa huono p\u00e4\u00e4n tiiviste, vaurioitunut j\u00e4\u00e4hdytin tai heikko j\u00e4\u00e4hdyttimen korkki. Jos huomaat, ett\u00e4 sinulla on j\u00e4\u00e4hdytysnestevuoto, sinun on syyt\u00e4 k\u00e4yd\u00e4 mekaanikon luona, ennen kuin se johtaa vakaviin ongelmiin, jotka maksavat sinulle paljon.<\/p>\n\n\n\n

Mink\u00e4 ajan kuluttua minun pit\u00e4isi huuhdella BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysneste?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten mik\u00e4 tahansa muu neste autossasi, vanhan j\u00e4\u00e4hdytysnesteen vaihtaminen tai huuhteleminen on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4 BMW:n sujuvan toiminnan kannalta. J\u00e4\u00e4hdytysnesteen huuhtelu suositellaan teht\u00e4v\u00e4ksi 30 000 kilometrin tai kahden vuoden v\u00e4lein. On kuitenkin muutamia tapauksia, joissa BMW voi olla huuhtelematta pidemm\u00e4n aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Mist\u00e4 tied\u00e4n, onko j\u00e4\u00e4hdytysnesteletku tukossa?<\/h3>\n\n\n\n

Aloita irrottamalla j\u00e4\u00e4hdyttimen korkki, kun auto on kylm\u00e4. Laita seuraavaksi \u00e4lypuhelimen taskulamppu p\u00e4\u00e4lle ja katso j\u00e4\u00e4hdyttimen sis\u00e4lle. Jos j\u00e4\u00e4hdyttimen neste n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mutavedelt\u00e4 tai haisee kumille tai jos j\u00e4\u00e4hdyttimen lamellit ovat sy\u00f6pyneet valkoisilla rapautuneilla kerrostumilla, j\u00e4\u00e4hdyttimen letku on tukossa. Pyyd\u00e4 mekaanikkoa katsomaan sit\u00e4 ja poistamaan tukos.<\/p>\n\n\n\n

Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s<\/h2>\n\n\n\n

Nyt kun tunnet joitakin BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n yleisimpi\u00e4 ongelmia, sinun kannattaa varmistaa, ett\u00e4 BMW:si tarkastetaan ja huolletaan suositusten mukaisesti. Useimmat BMW:n j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat johtuvat huolimattomuudesta tai asianmukaisen hoidon puutteesta. Asianmukaisella hoidolla ja huollolla useimmat n\u00e4ist\u00e4 ongelmista voidaan v\u00e4ltt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi BMW-k\u00e4ytt\u00e4jien tulisi varmistaa, ett\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnesteen taso on oikea, ja huuhdella se noin 30 000 kilometrin v\u00e4lein.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW valmistaa joitakin markkinoiden kauneimmista ajoneuvoista. BMW:n autot tunnetaan my\u00f6s tarkkuudestaan, poikkeuksellisesta suorituskyvyst\u00e4\u00e4n ja erinomaisesta k\u00e4sitelt\u00e4vyydest\u00e4\u00e4n. Kaikista BMW:n hyvist\u00e4 puolista huolimatta n\u00e4m\u00e4 autot ovat my\u00f6s yksi v\u00e4hiten luotettavista. Yksi BMW:n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5006"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5006"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5006\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5007,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5006\/revisions\/5007"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5006"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5006"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5006"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}