{"id":5010,"date":"2022-10-11T07:20:19","date_gmt":"2022-10-11T07:20:19","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5010"},"modified":"2022-10-11T07:20:23","modified_gmt":"2022-10-11T07:20:23","slug":"bmw-b58-moottoreiden-yleiset-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/bmw-b58-moottoreiden-yleiset-ongelmat\/","title":{"rendered":"BMW B58 -moottoreiden yleiset ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

BMW B58:n turboahdettu suorasuuntainen kuutosmoottori aloitti tuotantonsa vuonna 2015. Se korvasi BMW N55 -moottorin, ja se on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 yksi markkinoiden parhaista BMW-moottoreista. Kuten useimmilla moottoreilla, my\u00f6s BMW B58 -moottorilla on muutamia ongelmia, jotka kiinnostuneiden k\u00e4ytt\u00e4jien on hyv\u00e4 tiet\u00e4\u00e4. Mutta mitk\u00e4 ovat BMW B58 -moottorin yleiset ongelmat?<\/p>\n\n\n\n

BMW B58 -moottorin yleisi\u00e4 ongelmia ovat venttiilikannen tiivisteen vikaantuminen, j\u00e4\u00e4hdytysnesteen h\u00e4vi\u00e4minen, VANOS-solenoidin vikaantuminen ja \u00f6ljynsuodattimen hajoaminen. Toistaiseksi ongelmia on v\u00e4h\u00e4n, sill\u00e4 BMW B58 -moottori on ollut markkinoilla muutaman vuoden. Mutta kun moottoriin kertyy useita kilometrej\u00e4, ongelmia ilmenee viel\u00e4 muutamia.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan BMW B58 -moottori on yksi parhaista BMW-moottoreista. Se nimettiin yhdeksi 10 parhaasta moottorista vuonna 2016, ja se on asennettu joihinkin BMW:n j\u00e4nnitt\u00e4vimpiin malleihin. T\u00e4llaisia ovat esimerkiksi BMW Z4 M40i, 340i, X3 ja X4 M40i.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat BMW B58 -moottoreiden yleiset ongelmat?<\/h2>\n\n\n\n

Venttiilikannen tiivisteen vikaantuminen<\/h3>\n\n\n\n

Venttiilikannen tiivisteen vikaantuminen on yleist\u00e4 kaikissa nykyaikaisissa, turboahdetuissa BMW-moottoreissa. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 venttiilikannen tiiviste on valmistettu kumista, kun taas tiiviste on valmistettu muovista. N\u00e4in ollen n\u00e4m\u00e4 osat ovat heikkoja eiv\u00e4tk\u00e4 kest\u00e4 hyvin pitk\u00e4\u00e4 aikaa. Kun autosi on ajanut yli 70 000 kilometri\u00e4, n\u00e4m\u00e4 osat on syyt\u00e4 tarkastaa tarkkaan.<\/p>\n\n\n\n

Kun autosi on ajanut yli 70 000 kilometri\u00e4, sinun pit\u00e4isi seurata ja vaihtaa kuminen venttiilikannen tiiviste ja muovitiiviste. Merkkej\u00e4 venttiilikannen tiivisteen pett\u00e4misest\u00e4 ovat palava haju, moottori\u00f6ljyn v\u00e4h\u00e4inen palaminen, savu venttiilikannen alueelta ja \u00f6ljy sytytystulpissa. Vaihda huono tai halkeillut kumi ongelman korjaamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

J\u00e4\u00e4hdytysnesteen menetys<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on toinen ongelma, johon BMW B58 -moottorin k\u00e4ytt\u00e4jien on syyt\u00e4 varautua. Yll\u00e4tt\u00e4en useimmat k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4t, jotka ovat raportoineet j\u00e4\u00e4hdytysnesteen menetyksest\u00e4, eiv\u00e4t ole l\u00f6yt\u00e4neet mit\u00e4\u00e4n vikaa j\u00e4\u00e4hdytysnesteeseen liitetyist\u00e4 osista. Useimmat ammattitaitoiset mekaanikot ep\u00e4ilev\u00e4t kuitenkin j\u00e4\u00e4hdytysnestes\u00e4ili\u00f6n korkin olevan l\u00f6ys\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos siis havaitset j\u00e4\u00e4hdytysnesteen h\u00e4vi\u00e4mist\u00e4, kokeile kirist\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnestes\u00e4ili\u00f6n korkki ja katso, poistuuko ongelma. Jos n\u00e4in ei tapahdu, ongelma on j\u00e4\u00e4hdytysnesteeseen liitetyiss\u00e4 osissa, kuten puhjenneessa j\u00e4\u00e4hdyttimess\u00e4, v\u00e4\u00e4ntyneess\u00e4 p\u00e4\u00e4n tiivisteess\u00e4 tai huonossa letkunkiristimess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Yleisi\u00e4 merkkej\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnesteen h\u00e4vi\u00e4misest\u00e4 ovat n\u00e4kyv\u00e4t vuodot, moottorin ylikuumeneminen, j\u00e4\u00e4hdytysnesteen h\u00e4vi\u00e4minen ja j\u00e4\u00e4hdytysnesteen sekoittuminen \u00f6ljyyn. Korjaa taustalla olevat ongelmat, jotta voit est\u00e4\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysnestevuodot. Lis\u00e4ksi kannattaa varmistaa, ett\u00e4 autossa on riitt\u00e4v\u00e4sti j\u00e4\u00e4hdytysnestett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

VANOS-solenoidin vika<\/h3>\n\n\n\n

Siit\u00e4 l\u00e4htien, kun BMW otti k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n VANOSin eli muuttuvan venttiilien ajoituksen vuonna 1992, t\u00e4m\u00e4 komponentti on ollut hyvin ongelmallinen ja on sit\u00e4 edelleen. Siit\u00e4 huolimatta suurin osa VANOS-ongelmista liittyy VANOS-solenoideihin. Jos BMW-mallissasi on siis BMW B58 -moottori, voit odottaa VANOS-ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Toisin kuin muissa BMW:n moottoreissa olevat VANOS-solenoidit, B58-mallin VANOS-j\u00e4rjestelm\u00e4 on jokseenkin haastava korjata, ja se voi tulla kalliiksi. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 ajoitusketju on siirretty moottorin takaosaan. Valitettavasti VANOS-solenoidit sijaitsevat ajoitusketjun vieress\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llaisen rakenteen vuoksi VANOS-solenoidien vaihtaminen taakse sijoitettuun ajoitusketjuun on melko hankalampaa kuin sen vaihtaminen eteen sijoitettuun ketjuun. Joitakin yleisi\u00e4 merkkej\u00e4 huonoista VANOS-solenoideista ovat karkea tyhj\u00e4k\u00e4ynti, huono polttoainetehokkuus, tehon menetys ja VANOS-vikakoodit.<\/p>\n\n\n\n

Jos VANOS-solenoidi on vikaantunut, se kannattaa vaihtaa ongelman korjaamiseksi. Lis\u00e4ksi useimmat VANOS-solenoidit vikaantuvat, kun auto on ajanut yli 80 000 kilometri\u00e4. Mutta jos auto on kunnossa ja sit\u00e4 huolletaan asianmukaisesti, VANOS-solenoidi voidaan joutua vaihtamaan, kun auto on ajanut yli 100 000 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

\u00d6ljynsuodattimen hajoaminen<\/h3>\n\n\n\n

Vaikka t\u00e4m\u00e4 ongelma ei ole yleinen muissa BMW:n moottoreissa, sit\u00e4 voi esiinty\u00e4 BMW B58 -moottoreissa. BMW B58 -moottorin \u00f6ljynsuodatin on altis leikkautumaan pohjastaan. T\u00e4m\u00e4n seurauksena osa \u00f6ljynsuodattimesta j\u00e4\u00e4 jumiin \u00f6ljynsuodatinkotelon pohjaan.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka t\u00e4m\u00e4 on yleinen ongelma t\u00e4ss\u00e4 moottorissa, se ei ole suuri ongelma. Sit\u00e4 paitsi siit\u00e4 ei ole suurta vaivaa, koska \u00f6ljynsuodatin voidaan vaihtaa jokaisen \u00f6ljynvaihdon yhteydess\u00e4. Sit\u00e4 vastoin, jos \u00f6ljynsuodatinkotelo on vaurioitunut tai \u00f6ljynsuodatin juuttuu, se on ehk\u00e4 vaihdettava uuteen.<\/p>\n\n\n\n

Joitakin yleisi\u00e4 merkkej\u00e4 huonosta \u00f6ljynsuodattimesta ovat moottori\u00f6ljyn merkkivalon syttyminen, normaalia alhaisempi \u00f6ljynpaine ja \u00f6ljyn tippuminen suodattimesta. T\u00e4m\u00e4n ongelman korjaamiseksi sinun on vaihdettava vaurioitunut tai kulunut \u00f6ljynsuodatin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Onko BMW B58 -moottori luotettava?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, BMW B58 -moottori on luotettavampi kuin useimmat BMW-moottorit. Esimerkiksi B58-moottorissa on rekister\u00f6ity v\u00e4hemm\u00e4n ongelmia ensimm\u00e4isten k\u00e4ytt\u00f6vuosiensa aikana kuin N55-moottorissa. T\u00e4st\u00e4 huolimatta joitakin asioita, joita t\u00e4ss\u00e4 moottorissa kannattaa varoa, ovat sauvat, laakerit ja m\u00e4nn\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan BMW B58 -moottorit kest\u00e4v\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

Kuten useimpien BMW-moottoreiden, BMW B58:n moottoreiden pit\u00e4isi oikealla hoidolla ja kunnossapidolla kest\u00e4\u00e4 yli 250 000 kilometri\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori on eritt\u00e4in kest\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 B58-lohko ja sis\u00e4osat ovat kohtuullisen kest\u00e4vi\u00e4. Siit\u00e4 huolimatta sinun tulisi noudattaa BMW:n suosittelemia m\u00e4\u00e4r\u00e4aikaishuoltoja.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi pienet asiat, kuten pallonivelten ja vetotankojen vaihtaminen, tulisi tehd\u00e4, kun autolla on ajettu yli 70 000 kilometri\u00e4. Lis\u00e4ksi esimerkiksi \u00f6ljynsuodattimet tulisi vaihtaa \u00f6ljynvaihdon yhteydess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 eroja on BMW B58- ja B58TU1-moottoreiden v\u00e4lill\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

BMW B58 on alkuper\u00e4inen moottori, kun taas B58TU1 on muunnettu moottori. B58TU1-moottorissa on siis joitakin ominaisuuksia, jotka tekev\u00e4t siit\u00e4 hieman paremman kuin alkuper\u00e4isest\u00e4 B58-moottorista. N\u00e4it\u00e4 ovat muun muassa tarkistettu polttoainej\u00e4rjestelm\u00e4, jaettu j\u00e4\u00e4hdytys, hiukkassuodattimet, p\u00e4ivitetty sylinterin p\u00e4\u00e4, jossa on integroitu jakotukki, ajoitusketjun uudelleen suunnittelu ja kampikammion uudelleen suunnittelu.<\/p>\n\n\n\n

Loppup\u00e4\u00e4telm\u00e4t<\/h2>\n\n\n\n

BMW B58 -moottorissa on muutamia seikkoja, joihin kiinnostuneiden ostajien ja k\u00e4ytt\u00e4jien tulisi olla valmiita. Kaiken kaikkiaan se on yksi parhaista BMW-moottoreista ja eritt\u00e4in luotettava. Siin\u00e4 on my\u00f6s enemm\u00e4n tehoa ja se toimii tehokkaasti.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

BMW B58:n turboahdettu suorasuuntainen kuutosmoottori aloitti tuotantonsa vuonna 2015. Se korvasi BMW N55 -moottorin, ja se on t\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 yksi markkinoiden parhaista BMW-moottoreista. Kuten useimmilla moottoreilla, my\u00f6s BMW B58 -moottorilla<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[6],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5010"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5010"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5010\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5011,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5010\/revisions\/5011"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5010"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5010"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5010"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}