{"id":5024,"date":"2022-10-11T11:49:25","date_gmt":"2022-10-11T11:49:25","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5024"},"modified":"2022-10-11T11:49:28","modified_gmt":"2022-10-11T11:49:28","slug":"uusi-citroen-e-spacetourer-vs-vastaavat-sahkoautot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/uusi-citroen-e-spacetourer-vs-vastaavat-sahkoautot\/","title":{"rendered":"Uusi Citro\u00ebn \u00eb-SpaceTourer vs. vastaavat s\u00e4hk\u00f6autot"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn SpaceTourer julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran jo vuonna 1994, jolloin sen nimi oli Citro\u00ebn Jumpy. Nimi SpaceTourer otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vuonna 2015, kun Jumpy\/SpaceTourerin kolmas sukupolvi julkaistiin. S\u00e4hk\u00f6inen e-SpaceTourer tuli kuitenkin valikoimaan vuonna 2021, ja se on osa suhteellisen pient\u00e4 ryhm\u00e4\u00e4 isompien perheiden s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 MPV-malleja.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme uutta Citro\u00ebn \u00eb-SpaceTourer s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 vs. vastaavat s\u00e4hk\u00f6autot ja kerromme, mit\u00e4 saat kustakin. Sin\u00e4ns\u00e4 Citro\u00ebn e-SpaceTourer kilpailee Peugeot e-Travellerin ja Opel\/Vauxhall Vivaro-e:n kaltaisten autojen kanssa, ja kaikki kolme n\u00e4ist\u00e4 perustuvat samaan alustaan, jonka niiden emoyhti\u00f6 Stellantis on valmistanut.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-SpaceTourer kilpailee kuitenkin my\u00f6s Mercedes EQV:n ja Toyota PROACE Verson kanssa. e-Spacetourer, Peugeot Traveller ja Opel\/Vauxhall Vivaro-e ovat todella samankaltaisia, sill\u00e4 niill\u00e4 on samat tekniset tiedot, sama alusta ja suurin osa mekaanisista ja sis\u00e4tilojen osista. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niill\u00e4 on my\u00f6s samat mitat ja sama lastikapasiteetti.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQV ja Toyota PROACE Verso ovat melko erilaisia, erityisesti EQV, joka tarjoaa suurimman akun ja pisimm\u00e4n mahdollisen toimintas\u00e4teen. EQV maksaa kuitenkin my\u00f6s enemm\u00e4n kuin kaikki muut t\u00e4m\u00e4n artikkelin MPV:t.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-SpaceTourer<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn e-SpaceTourerin hinnat alkavat noin 51 000 eurosta pienemm\u00e4ll\u00e4 50 kW:n akulla varustetussa mallissa, kun taas 75 kW:n akkumalli maksaa noin 5 000 euroa enemm\u00e4n. 50 kW:n mallin toimintas\u00e4de on 111 mailia\/180 km ja 75 kW:n mallin toimintas\u00e4de 164 mailia\/265 km. Kaikkiin versioihin mahtuu jopa 9 henkil\u00f6\u00e4, ja e-SpaceTourer on saatavana my\u00f6s suurempana XL-mallina.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilun osalta e-SpaceTourer ei varmasti voita palkintoja l\u00e4hiaikoina, mutta se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n loukkaa ket\u00e4\u00e4n. Se on mukava, mutkaton perhe-MPV\/van, joka pystyy kaikkeen, mit\u00e4 t\u00e4m\u00e4n segmentin autolta odotetaan.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-Traveller<\/h2>\n\n\n\n

Peugeot e-Travellerin hinnat alkavat 63 000 eurosta pienemm\u00e4n 50 kW:n akkumallin osalta, kun taas suurempi 75 kWh:n malli maksaa hieman alle 70 000 euroa. Suurin toimintas\u00e4de on sama kuin e-SpaceTourerilla, ja e-Traveller on saatavana my\u00f6s keskikokoisena ja pitk\u00e4n\u00e4 versiona. Kaikissa e-Travellerin malleissa on tilaa jopa 9 matkustajalle.<\/p>\n\n\n\n

Verrattuna e-SpaceToureriin e-Travellerin hinta nousee huomattavasti, vaikka n\u00e4m\u00e4 kaksi ovatkin hyvin samanlaisia. Toki Peugeot n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kiistatta paremmalta ja sen sis\u00e4tilat on varustettu laadukkaammilla materiaaleilla, mutta tosiasia on, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat samanlaisia, eik\u00e4 e-Travellerin hinnankorotus ole sen arvoinen.<\/p>\n\n\n\n

Opel\/Vauxhall Vivaro-e<\/h2>\n\n\n\n

50 kWh Vivaro-e on 50 000 euron l\u00e4ht\u00f6hinnallaan edullisin n\u00e4ist\u00e4 kolmesta, kun taas 75 kWh:n malli maksaa 56 000 euroa, mik\u00e4 alittaa my\u00f6s e-Travellerin ja on l\u00e4hes sama kuin e-SpaceTourerin hinta. Vivaro-e on saatavana my\u00f6s M- ja XL-kokoisena, ja siihen mahtuu istumaan jopa 9 henkil\u00f6\u00e4 samaan tapaan kuin kahteen edell\u00e4 mainittuun malliin.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilun kannalta Vivaro-e vaikuttaa n\u00e4ist\u00e4 kolmesta siistimm\u00e4lt\u00e4, ja se hallitsee tilaa paremmin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se tarjoaa eniten tilaa sis\u00e4lt\u00e4. Sis\u00e4tilat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t mukavilta, mutta ne ovat luultavasti v\u00e4hemm\u00e4n j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4t kuin kahdessa sisaruskilpailijassaan.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes EQV<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat suurimman toimintas\u00e4teen ja ylellisyytt\u00e4, sinun on valittava Mercedes EQV. EQV:n l\u00e4ht\u00f6hinta on 67 000 euroa, ja siin\u00e4 on 60 kWh:n akku, jonka maksimiet\u00e4isyys on 130 mailia\/205 kilometri\u00e4. Jos haluat ostaa 90 kWh:n huippumallin, jonka toimintas\u00e4de on 190 mailia\/305 kilometri\u00e4, sinun on maksettava yli 70 000 euroa.<\/p>\n\n\n\n

EQV on mukavampi, ylellisempi ja paremman n\u00e4k\u00f6inen monik\u00e4ytt\u00f6auto kuin kaikki muut t\u00e4ss\u00e4 luettelossa mainitut, mutta se j\u00e4\u00e4 niist\u00e4 kaikista j\u00e4lkeen, sill\u00e4 se ei tarjoa 9-paikkaista autoa. EQV:hen mahtuu maksimissaan 7 henkil\u00f6\u00e4, joten jos et tarvitse 9 istuinta, EQV on t\u00e4ss\u00e4 selke\u00e4 valinta.<\/p>\n\n\n\n

Toyota PROACE Verso<\/h2>\n\n\n\n

Toyota PROACE Verso on viimeinen kilpailija t\u00e4ss\u00e4, ja saatat yll\u00e4tty\u00e4 huomatessasi, ett\u00e4 PROACE luottaa Stellantis-hankkeesta per\u00e4isin olevaan voimansiirtoon, mik\u00e4 tarkoittaa samaa toimintas\u00e4dett\u00e4 ja samaa akun kokoa kuin kolme ensimm\u00e4ist\u00e4 MPV:t\u00e4 t\u00e4ll\u00e4 listalla. Versoon mahtuu 8 matkustajaa keskikokoiseen malliin ja jopa 9 matkustajaa suurempaan malliin.<\/p>\n\n\n\n

L\u00e4ht\u00f6hinta on 60 000 euroa pienemm\u00e4ll\u00e4 akulla ja pienemm\u00e4ll\u00e4 muotokannalla, kun taas Verson 9-paikkaisen version suurempi akku maksaa 5 000 euroa enemm\u00e4n. Toyotan sis\u00e4tilat ovat mukavasti sisustettu, mutta se j\u00e4\u00e4 j\u00e4lkeen alkuper\u00e4isist\u00e4 kolmesta Stellantisin valmistamasta monik\u00e4ytt\u00f6autosta, koska kaikissa versioissa ei ole 9-paikkaista j\u00e4rjestely\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen saamiseksi on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 enemm\u00e4n rahaa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn e-SpaceTourer parempi kuin e-Traveller, Vivaro-e, PROACE Verso ja Mercedes EQV?<\/h3>\n\n\n\n

Paras MPV t\u00e4ss\u00e4 on Mercedes EQV, mutta vain, jos et tarvitse kerralla yli 7 istumapaikkaa. Jos tarvitset yli 7 istumapaikkaa kerrallaan, antaisin etuly\u00f6ntiaseman Citro\u00ebn e-SpaceTourerille, koska se tasapainottaa kustannukset, muotoilun, kapasiteetin, istumapaikat ja tekniikan parhaiten. e-Traveller on yksinkertaisesti liian kallis ilman hyv\u00e4\u00e4 syyt\u00e4, kun taas Vivaro-e on l\u00e4hell\u00e4 toista.<\/p>\n\n\n\n

PROACE Verso on my\u00f6s todella hyv\u00e4 vaihtoehto, mutta siit\u00e4 puuttuu joustavuutta, sill\u00e4 kaikissa malleissa ei ole 9-paikkaista j\u00e4rjestely\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6iset MPV:t suosittuja?<\/h3>\n\n\n\n

Ei oikeastaan. S\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 MPV:it\u00e4 ei ollut saatavilla edes vuosi tai kaksi sitten, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat vasta tulossa markkinoille. Koska n\u00e4m\u00e4 autot eiv\u00e4t ole useimmille ihmisille tyypillisi\u00e4 ty\u00f6matka-autoja, ei ole 100-prosenttisen varmaa, miten hyvin ne p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4t. Jos niit\u00e4 kuitenkin k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n kaupunkikuljetusajoneuvoina ja kaupallisina pakettiautoina, ne voivat olla todella hyvi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Meid\u00e4n on odotettava ja katsottava, tuleeko n\u00e4ist\u00e4 autoista suosittuja, mutta toistaiseksi n\u00e4it\u00e4 ei ole paljon liikenteess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko s\u00e4hk\u00f6inen monik\u00e4ytt\u00f6inen pakettiauto j\u00e4rkev\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

No, se riippuu k\u00e4ytt\u00f6skenaariostasi. Jos olet tyyppi, joka ajaa paljon pitki\u00e4 matkoja, n\u00e4m\u00e4 eiv\u00e4t ole paras valinta. Jos sinulla on kuitenkin tapana tehd\u00e4 lyhyit\u00e4 ty\u00f6matkoja kaupungissa, n\u00e4m\u00e4 voivat s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 sek\u00e4 rahaa ett\u00e4 aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Koska useimmat kaupungit ymp\u00e4ri maailmaa tarjoavat s\u00e4hk\u00f6autoille monia etuja, kuten erityispys\u00e4k\u00f6inti\u00e4 ja ruuhkamaksujen v\u00e4ltt\u00e4mist\u00e4, s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6inen pakettiauto\/MPV voi itse asiassa olla todella hyv\u00e4 ajatus, varsinkin jos omistat niit\u00e4 useita.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn SpaceTourer julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran jo vuonna 1994, jolloin sen nimi oli Citro\u00ebn Jumpy. Nimi SpaceTourer otettiin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vuonna 2015, kun Jumpy\/SpaceTourerin kolmas sukupolvi julkaistiin. S\u00e4hk\u00f6inen e-SpaceTourer tuli kuitenkin valikoimaan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5025,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5024"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5024"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5024\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5026,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5024\/revisions\/5026"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5025"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5024"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5024"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5024"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}