{"id":5027,"date":"2022-10-11T12:25:10","date_gmt":"2022-10-11T12:25:10","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5027"},"modified":"2022-10-11T12:25:14","modified_gmt":"2022-10-11T12:25:14","slug":"uusi-citroen-e-berlingo-sahkoauto-vs-vanha-berlingo","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/uusi-citroen-e-berlingo-sahkoauto-vs-vanha-berlingo\/","title":{"rendered":"Uusi Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo s\u00e4hk\u00f6auto vs. vanha Berlingo"},"content":{"rendered":"\n

Citroen Berlingo on ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 vuodesta 1996 l\u00e4htien monissa eri variaatioissa ja kokoonpanoissa. Vuosi 2008 oli Berlingon ensimm\u00e4inen p\u00e4ivitys, kun 2. sukupolvi tuli markkinoille, joka my\u00f6s korvattiin Berlingon 3. sukupolven (nykyisell\u00e4) versiolla vuonna 2018. Vuonna 2021 Citroen julkaisi Berlingon viimeisen version, 3. sukupolven p\u00e4ivityksen, jossa oli my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6moottori nimelt\u00e4 e-Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

Nyt on jo suhteellisen selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6iset monitoimiautot\/pakettiautot ovat vasta k\u00e4ynnistym\u00e4ss\u00e4 ja ett\u00e4 suurin osa ihmisist\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niit\u00e4 kaupallisiin tarkoituksiin. N\u00e4in ollen on joskus j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 valita vanhempi malli, koska se tarjoaa suunnilleen samat toiminnot, mutta paljon halvemmalla. Siksi vertailemme t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa uutta Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo electricia ja vanhaa Berlingoa.<\/p>\n\n\n\n

Vuoden 2021 e-Berlingo maksaa paljon enemm\u00e4n kuin vanhempi Berlingo, niin paljon enemm\u00e4n, ett\u00e4 joskus voit ostaa kaksi k\u00e4ytetty\u00e4 vanhempaa Berlingo-mallia yhden uuden e-Berlingon hinnalla. Jos otetaan huomioon, ett\u00e4 monet ostavat n\u00e4it\u00e4 ajoneuvoja ajoneuvokannaksi, k\u00e4y heti selv\u00e4ksi, ett\u00e4 vanhemman mallin valitsemalla voi s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 paljon rahaa.<\/p>\n\n\n\n

e-Berlingolla on omat etunsa, kuten halvemmat k\u00e4ytt\u00f6kustannukset, takuut, leasing-alennukset, enemm\u00e4n toimintoja, korkeampi turvallisuusstandardi ja parempi tekniikka. Toisaalta vanha Berlingo on halvempi, helpommin saatavilla, helpompi el\u00e4\u00e4 ja tarjoaa suunnilleen samat toiminnot.<\/p>\n\n\n\n

Uusi Citroen e-Berlingo<\/h2>\n\n\n\n

Noin 32 000 euron l\u00e4ht\u00f6hinnallaan e-Berlingo ei ole segmenttins\u00e4 halvin auto, mutta sen saa, jos haluaa ostaa s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isen monitoimiauton\/pakettiauton suoraan tehtaalta. e-Berlingossa on 50 kWh:n akku, joka on yhteinen monien muiden Stellantis-valmisteisten autojen kanssa, ja sen maksimiet\u00e4isyys on noin 174 mailia\/280 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkiin e-Berlingo -malleihin on saatavilla 136 hv, ja akku voidaan ladata 20 prosentista 80 prosenttiin noin 23 minuutissa 50 kW:n DC-pikalatauksen ansiosta. 50 kW:n tasavirtalataus ei ole nyky\u00e4\u00e4n mit\u00e4\u00e4n erikoista, mutta e-Berlingossa on vain 50 kWh:n akku. Uusi e-Berlingo tarjoaa eniten tilaa kaikista Berlingo-malleista.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 e-Berlingon takapenkille voi pakata enemm\u00e4n ihmisi\u00e4 ja tavaraa ja silti olla suhteellisen mukavasti. On sanottava, ett\u00e4 Berlingon toimintas\u00e4de k\u00e4rsii, jos pakkaat e-Berlingon t\u00e4yteen, kiitos l\u00e4hes 600 litran tavaratilan.<\/p>\n\n\n\n

Uusi e-Berlingo saa koko joukon nykyaikaisia avustus- ja turvallisuusominaisuuksia, jotka pit\u00e4v\u00e4t sinut sek\u00e4 turvassa ett\u00e4 viihdytt\u00e4v\u00e4n\u00e4 pitk\u00e4ll\u00e4 matkalla. S\u00e4hk\u00f6autojen mukana tulee paljon erikoistarjouksia, alennuksia ja kaupunkien v\u00e4lisi\u00e4 etuja, jotka voivat joskus olla ratkaisevia, jos ostat n\u00e4it\u00e4 ajoneuvoja ajoneuvokannaksi.<\/p>\n\n\n\n

Vanha Citroen Berlingo -malli<\/h2>\n\n\n\n

Berlingon toinen sukupolvi esiteltiin jo vuonna 2008, ja se oli jatkuvassa tuotannossa vuoteen 2018 asti. Berlingon 2. sukupolven hyv\u00e4n\u00e4 puolena on se, ett\u00e4 se on saatavana 1,6 litran nelisylinterisell\u00e4 bensiinimoottorilla, jonka teho on joko 90 hv, 98 hv tai 120 hv, sek\u00e4 nipulla dieselmoottoreita, joiden teho vaihtelee 75 hv ja 120 hv v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Varhaisia 2. sukupolven Berlingo-malleja saa nyky\u00e4\u00e4n k\u00e4ytettyn\u00e4 jo 5 000 eurolla, kun taas uudemmat, suhteellisen hyvin hoidetut ja v\u00e4hemm\u00e4n ajetut mallit maksavat 15 000-20 000 euroa, mik\u00e4 on edelleen todella hyv\u00e4 hinta. Et saa uusinta tekniikkaa ja turvallisuusominaisuuksia, mutta saat 678 litran tavaratilan, joka on suurempi kuin uudessa e-Berlingossa.<\/p>\n\n\n\n

Dieselmallien kulutus voi olla jopa 60MPG ilman lastia, kun taas bensiinik\u00e4ytt\u00f6iset, t\u00e4yteen pakatut mallit voivat parhaimmillaan saavuttaa puolet t\u00e4st\u00e4. Useimmat n\u00e4ist\u00e4 ovat takuun ulkopuolella, eik\u00e4 voi tiet\u00e4\u00e4, miten joku on kohdellut niit\u00e4 ennen sinua, joten vanhemman k\u00e4ytetyn auton ostaminen on aina riski.<\/p>\n\n\n\n

Sin\u00e4ns\u00e4 sinun on teht\u00e4v\u00e4 ennen ostoa tarkastuksia, jotka voivat olla kalliita, jos ostat useita t\u00e4llaisia autoja ajoneuvokannaksi.<\/p>\n\n\n\n

Johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s – Uusi e-Berlingo on parempi, mutta vanhempi Berlingo on j\u00e4rkev\u00e4mpi.<\/h2>\n\n\n\n

Uusi e-Berlingo on selv\u00e4sti parempi auto, sill\u00e4 siin\u00e4 on kaikki, mit\u00e4 voit odottaa 2000-luvun perheen monitoimiautolta. Jos ostat Berlingon perheautoksi, uuden e-Berlingon ostaminen on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, mutta vain jos osaat el\u00e4\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoa.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos v\u00e4lit\u00e4t enemm\u00e4n toiminnallisuudesta ja haluat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 autoja kaupallisiin tarkoituksiin, on paljon j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4 valita vanhempi malli, koska sill\u00e4 s\u00e4\u00e4st\u00e4t paljon rahaa ja se on silti k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Citroen e-Berlingo ylellinen monik\u00e4ytt\u00f6auto?<\/h3>\n\n\n\n

Yli 30 000 euron l\u00e4ht\u00f6hinnallaan e-Berlingo voisi yht\u00e4 hyvin olla luksus-MPV-segmentin ovella, joka on laadun, merkkihinnoittelun ja yleisen mukavuuden osalta selke\u00e4 askel Berlingon yl\u00e4puolella. S\u00e4hk\u00f6autot ovat kuitenkin kalliimpia kuin polttomoottoriautot, eik\u00e4 e-Berlingo poikkea t\u00e4st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Siksi emme voi kutsua e-Berlingoa luksus-MPV:ksi, sill\u00e4 luksus-MPV tarkoittaa enemm\u00e4n kaikkea.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Citroen e-Berlingo?<\/h3>\n\n\n\n

Ennen kuin l\u00e4hdet ostamaan e-Berlingoa, sinun on ensin otettava huomioon muutama tekij\u00e4. Ensinn\u00e4kin, jos sinulla ei ole kokemusta s\u00e4hk\u00f6auton kanssa el\u00e4misest\u00e4, suosittelen, ett\u00e4 valitset ensin pistokehybridin, jotta voit tuntea, mit\u00e4 s\u00e4hk\u00f6auton omistaminen vaatii.<\/p>\n\n\n\n

Jos sinulla on tarpeeksi kokemusta, sinun on pidett\u00e4v\u00e4 mieless\u00e4si, ett\u00e4 31 000 euron e-Berlingon ostaminen ei ole hyvin k\u00e4ytetty\u00e4 rahaa, sill\u00e4 31 000 eurolla saa paljon enemm\u00e4n l\u00e4hes jokaisessa segmentiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Onko j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 ostaa k\u00e4ytettyj\u00e4 monik\u00e4ytt\u00f6autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Usko tai \u00e4l\u00e4, useimmat ihmiset ostavat vain k\u00e4ytettyj\u00e4 monik\u00e4ytt\u00f6autoja, sill\u00e4 uusien monik\u00e4ytt\u00f6autojen ostaminen on joskus yht\u00e4 kallista kuin uuden luksusauton ostaminen. On j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 ostaa mik\u00e4 tahansa k\u00e4ytetty auto, jos tied\u00e4t, mit\u00e4 pit\u00e4\u00e4 varoa ja jos teet kaikki tarvittavat tarkastukset ja tarkistukset ennen ostoa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citroen Berlingo on ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 vuodesta 1996 l\u00e4htien monissa eri variaatioissa ja kokoonpanoissa. Vuosi 2008 oli Berlingon ensimm\u00e4inen p\u00e4ivitys, kun 2. sukupolvi tuli markkinoille, joka my\u00f6s korvattiin Berlingon 3. sukupolven<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4948,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5027"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5027"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5027\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5028,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5027\/revisions\/5028"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4948"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5027"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5027"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5027"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}