{"id":5063,"date":"2022-10-14T07:21:54","date_gmt":"2022-10-14T07:21:54","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5063"},"modified":"2022-10-14T07:21:57","modified_gmt":"2022-10-14T07:21:57","slug":"onko-citroen-e-berlingo-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-citroen-e-berlingo-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran jo vuonna 2017 tavallisen Berlingon s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 versiona. Kun \u00eb-Berlingo esiteltiin ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa, ihmiset eiv\u00e4t odottaneet, ett\u00e4 siit\u00e4 tulisi niin suosittu kuin se on nyt. Se oli itse asiassa yksi ensimm\u00e4isist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isist\u00e4 monitoimiautoista\/pakettiautoista, ja \u00eb-Berlingon uusin sukupolvi esiteltiin vuonna 2021. Onko Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Se riippuu n\u00e4k\u00f6kulmastasi. Jos et ole sellainen, joka ei aio k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 \u00eb-Berlingoa pitk\u00e4n matkan matkoihin, sanoisin, ett\u00e4 \u00eb-Berlingo on todella hyv\u00e4 auto. Se perustuu tunnettuun Stellantis EV -alustaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 on olemassa koko joukko henkil\u00f6autoja, CUV:ita, pakettiautoja, viistoperi\u00e4 ja farmareita, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa s\u00e4hk\u00f6auton alustaa.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti \u00eb-Berlingo eroaa hieman tavallisesta Berlingosta, ja se onnistuu n\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n mielenkiintoiselta ja siistilt\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ja ulkoa. Luotettavuus on melko samanlainen kuin useimmissa muissa Berlingo-malleissa, paitsi voimansiirto on s\u00e4hk\u00f6inen. Ajokokemus ei ole kovin erikoinen, mutta \u00eb-Berlingo tuntuu hieman hauskemmalta ajaa kuin tavallinen Berlingo.<\/p>\n\n\n\n

Arvoltaan Berlingo ei ole monitoimiautojen maailman halvin auto, mutta se on odotettavissa, koska s\u00e4hk\u00f6autoihin liittyy yleens\u00e4 huomattavia lis\u00e4maksuja. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on todella hyv\u00e4, sill\u00e4 \u00eb-Berlingoon mahtuu ongelmitta jopa seitsem\u00e4n ihmist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

50 kWh:n akulla varustettu \u00eb-Berlingo perustuu samaan alustaan, jota Stellantis Group k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 useissa muissa Citro\u00ebnin, Peugeotin, Fiatin ja Opel\/Vauxhallin malleissa. 137 hv ja 191 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4 tarjoaa yksi s\u00e4hk\u00f6moottori, joka on sijoitettu etupy\u00f6rien p\u00e4\u00e4lle, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 \u00eb-Berlingo on yksinomaan FWD-auto.<\/p>\n\n\n\n

Nopeus 0-100 km\/h kest\u00e4\u00e4 yli 11 sekuntia, ja huippunopeus on vain 81 km\/h. Citro\u00ebn sanoo, ett\u00e4 \u00eb-Berlingon pit\u00e4isi pysty\u00e4 kulkemaan noin 180 mailia, mutta t\u00e4m\u00e4 on sen teoreettinen yl\u00e4raja. Taka-ajom\u00e4\u00e4r\u00e4 on l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 130 kilometri\u00e4, jos \u00eb-Berlingoa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n siihen, mihin se on suunniteltu – ihmisten ja rahdin kuljettamiseen.<\/p>\n\n\n\n

100 kW:n DC-pikalatausnopeudella \u00eb-Berlingon voi ladata 20 prosentista 80 prosenttiin reilussa 23 minuutissa, kun taas hidas vaihtovirtalataus kotipistorasiasta kest\u00e4\u00e4 noin 5-6 tuntia. N\u00e4in ollen 10 minuutin latauksen pit\u00e4isi riitt\u00e4\u00e4 jopa 70 mailin toimintas\u00e4teeseen.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo – muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Muotoilullisesti Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo ei n\u00e4yt\u00e4 kovin erilaiselta kuin tavallinen Berlingo, lukuun ottamatta ehk\u00e4 muutamia muotoilullisia yksityiskohtia ja sinisen maalin lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 tiettyihin muotoilukappaleisiin. \u00eb-Berlingon sis\u00e4tilat ovat hieman rohkeammat verrattuna useimpiin t\u00e4m\u00e4n segmentin autoihin. T\u00e4m\u00e4 ei ole yll\u00e4tys, sill\u00e4 Citro\u00ebn on aina ollut merkki, joka on tunnettu rohkeasta muotoilusta.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on melko normaali, lukuun ottamatta sit\u00e4, ett\u00e4 \u00eb-Berlingo on s\u00e4hk\u00f6auto. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on suhteellisen mukava, mutta se rullaa melko paljon mutkissa. Joka tapauksessa se tuntuu istutetummalta kuin tavallinen Berlingo, koska painopiste on alempana ja jousitus on j\u00e4ykempi, jotta se selviytyy lis\u00e4painosta.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo – Luotettavuus ja yleisi\u00e4 ongelmia<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta \u00eb-Berlingo onnistuu olemaan paljon parempi kuin tavallinen Berlingo, koska siin\u00e4 ei ole polttomoottoria, perinteist\u00e4 vaihteistoa, polttoaines\u00e4ili\u00f6t\u00e4, vesipumppua, pakoputkea tai monia muita komponentteja. T\u00e4m\u00e4 ei kuitenkaan tarkoita, ett\u00e4 Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo olisi virheet\u00f6n, sill\u00e4 sit\u00e4 se ei ole.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t \u00eb-Berlingo-ongelmat liittyv\u00e4t etujousituksen kolinaan, ilmastointituulettimeen, liukuoviin, jarruihin ja kantama-ahdistukseen. Puhuimme jo siit\u00e4, miten toimintas\u00e4de voi pienenty\u00e4, jos \u00eb-Berlingoon pakataan paljon tavaraa, varsinkin jos se yhdistet\u00e4\u00e4n kylm\u00e4\u00e4n s\u00e4\u00e4h\u00e4n. Jotkut ovat jopa sanoneet, ett\u00e4 silloin toimintas\u00e4de voi j\u00e4\u00e4d\u00e4 alle 100 kilometrin.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Voit odottaa maksavasi noin 40 000 euroa upouudesta alemman varustetason \u00eb-Berlingosta, mik\u00e4 on melko paljon rahaa Citro\u00ebnista. T\u00e4llaisia autoja ostavat ovat kuitenkin yleens\u00e4 tyytyv\u00e4isi\u00e4, sill\u00e4 se tarjoaa todella monipuolisen kokemuksen, lukuun ottamatta ehk\u00e4 suurinta toimintas\u00e4dett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on erinomaista, sill\u00e4 \u00eb-Berlingoon mahtuu jopa seitsem\u00e4n ihmist\u00e4 ja paljon tavaraa. N\u00e4kyvyys on todella hyv\u00e4, ja autoon on helppo nousta sis\u00e4\u00e4n ja ulos. Monet perheyst\u00e4v\u00e4lliset ominaisuudet takaavat, ett\u00e4 perheesi viihtyy ja viihdytt\u00e4\u00e4 pitk\u00e4ll\u00e4kin matkalla.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo parempi kuin tavallinen Berlingo?<\/h3>\n\n\n\n

Riippuu siit\u00e4, mit\u00e4 haluat, mutta voimme sanoa, ett\u00e4 tavallisen bensiini-\/dieselk\u00e4ytt\u00f6isen Berlingon ostaminen on j\u00e4rkev\u00e4mp\u00e4\u00e4 useimpiin tarpeisiin. T\u00e4m\u00e4 johtuu siit\u00e4, ett\u00e4 \u00eb-Berlingoa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tyypillisesti ihmisten ja tavaroiden kuljettamiseen pidemmill\u00e4 matkoilla, jolloin s\u00e4hk\u00f6inen voimansiirto on hieman uhkapeli\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Toki \u00eb-Berlingolla matkustaminen voi olla halvempaa ja v\u00e4hemm\u00e4n haitallista, mutta et voi luottaa siihen, ett\u00e4 latausinfrastruktuuri on aina apunasi. Kun t\u00e4h\u00e4n yhdistet\u00e4\u00e4n viel\u00e4 tavalliseen Berlingoon verrattuna maksettava huomattava hintapreemio, alkaa olla selv\u00e4\u00e4, miksi se ei ehk\u00e4 ole parempi vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Miten kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 vaikuttaa s\u00e4hk\u00f6auton toimintas\u00e4teeseen?<\/h3>\n\n\n\n

AAA:n mukaan kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 voi heikent\u00e4\u00e4 kantamaa jopa 40 prosenttia, mik\u00e4 on paljon. Joidenkin l\u00e4hteiden mukaan se on l\u00e4hemp\u00e4n\u00e4 20 prosenttia, mutta todella kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 voi vaikuttaa akkuun l\u00e4hemm\u00e4s 40 prosenttia. Jos s\u00e4hk\u00f6autosi kantama ei ole alusta alkaen suuri ja jos sinulla on tapana ajaa usein pitki\u00e4 matkoja, ei ole j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 valita s\u00e4hk\u00f6autoa.<\/p>\n\n\n\n

Toki, jos k\u00e4yt\u00e4t sit\u00e4 vain ty\u00f6matkaliikenteess\u00e4 ja sinulla on paikka, jossa voit ladata sen y\u00f6n yli, t\u00e4m\u00e4n ei pit\u00e4isi olla liian suuri ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Lopettaako Citro\u00ebn bensiini- ja dieselmoottorilla varustetut Berlingo-mallit?<\/h3>\n\n\n\n

Citro\u00ebn brassin viimeaikaisten lausuntojen mukaan Citro\u00ebn Berlingon bensiini- ja dieselmallit lopetetaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Berlingon saa nyt vain s\u00e4hk\u00f6autona. Sama juttu koskee my\u00f6s Citro\u00ebn SpaceTourer MPV:t\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Berlingo esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran jo vuonna 2017 tavallisen Berlingon s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4 versiona. Kun \u00eb-Berlingo esiteltiin ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa, ihmiset eiv\u00e4t odottaneet, ett\u00e4 siit\u00e4 tulisi niin suosittu kuin se on nyt. Se<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4948,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5063"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5063"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5063\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5064,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5063\/revisions\/5064"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4948"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5063"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5063"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5063"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}