{"id":5067,"date":"2022-10-14T09:17:11","date_gmt":"2022-10-14T09:17:11","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5067"},"modified":"2022-10-14T09:17:15","modified_gmt":"2022-10-14T09:17:15","slug":"yleiset-ford-2-0-ecoboost-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleiset-ford-2-0-ecoboost-ongelmat\/","title":{"rendered":"Yleiset Ford 2.0 EcoBoost -ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Ford EcoBoost 2.0 4-sylinterinen moottori esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2010. T\u00e4m\u00e4 suuntaruiskutuskaasumoottori tarjoaa 200hv – 252hv ja 221lb-ft – 270lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori l\u00f6ytyy monista Fordin, Lincolnin, Volvon ja Land Roverin malleista. T\u00e4m\u00e4 moottori pysyi suhteellisen muuttumattomana vuoteen 2015 asti, jolloin Ford muokkasi sit\u00e4 huomattavasti.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 uudelleensuunnittelu tehtiin, jotta moottori tarjoaisi enemm\u00e4n tehoa, mutta tehokkuudesta tinkim\u00e4tt\u00e4. Luotettavuuden kannalta 2.0 EcoBoost n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan melko luotettava moottori, sill\u00e4 yleisi\u00e4 ongelmia ei ole juuri esiintynyt. Toki huollon puutteesta johtuvia ongelmia tulee aina olemaan lukemattomia, mutta jos teet kaiken tarvittavan, t\u00e4m\u00e4 moottori kest\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ford 2.0 EcoBoost -moottorin yleisimpiin ongelmiin kuuluvat muun muassa pakosarjan halkeaman, turbon ohjaussolenoidin, polttoaineen alipainepumpun ja hiilen kertymisen aiheuttamat ongelmat. Mik\u00e4\u00e4n moottori ei kest\u00e4 ikuisesti, eik\u00e4 2.0 EcoBoost ole poikkeus, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 joudut jossain vaiheessa vaihtamaan eri osia.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Fordin EcoBoost-moottorivalikoima on osoittautunut tehokkaammaksi, mutta yht\u00e4 tehokkaaksi kuin jotkut aiemmat suuremmat moottorit. Toki se ei ehk\u00e4 ole yht\u00e4 j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4 kuin 6-sylinterinen tai varsinkaan V8-moottori, mutta useimmat ihmiset ovat enemm\u00e4n kuin tyytyv\u00e4isi\u00e4 2,0 litran moottoriin.<\/p>\n\n\n\n

1. Ford 2.0 EcoBoost – Pakosarja murtunut<\/h2>\n\n\n\n

Sek\u00e4 ensimm\u00e4isess\u00e4 ett\u00e4 toisessa sukupolvessa 2.0 EcoBoost -moottorissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n integroitua pakosarjan rakennetta, joka on valmistettu ter\u00e4ksest\u00e4 ja sijoitettu suoraan sylinterikanteen. T\u00e4ll\u00e4 rakenteella on omat etunsa ja haittansa, mutta nyt keskitymme vain haittoihin.<\/p>\n\n\n\n

Kun t\u00e4m\u00e4 moottori joutuu kovempaan rasitukseen, kuten hinauksen ja vet\u00e4misen aikana, liian korkeat l\u00e4mp\u00f6tilat voivat supistaa ja laajentaa pakosarjaa ja siten aiheuttaa sen halkeamisen. N\u00e4m\u00e4 halkeamat ovat pelkki\u00e4 hiushalkeamia, mutta niiden koko ja m\u00e4\u00e4r\u00e4 voi kasvaa sit\u00e4 mukaa, mit\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n t\u00e4m\u00e4 ongelma j\u00e4\u00e4 huomaamatta. Sin\u00e4ns\u00e4 muista tarkastaa pakosarja aina, kun huollat autoa, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 voi puhaltaa turboahdetun kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

2. Ford 2.0 EcoBoost – Turbon solenoidiongelma<\/h2>\n\n\n\n

Turboahdetun magneettiventtiilin, joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 boost-venttiili, teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on ohjata moottorin saaman boostin m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Se on pieni s\u00e4hk\u00f6yksikk\u00f6, joka ohjaa hukkaportteja auton ECU:n kautta. T\u00e4m\u00e4 pieni moduuli toimii siis er\u00e4\u00e4nlaisena turboahtimen aivona, sill\u00e4 se p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, kuinka paljon ja kuinka usein turbo k\u00e4ynnistyy.<\/p>\n\n\n\n

Kun t\u00e4m\u00e4 venttiili pett\u00e4\u00e4, turboahdin tuottaa joko liikaa tai liian v\u00e4h\u00e4n ahtopaineita ja vaikuttaa siten merkitt\u00e4v\u00e4sti ajokokemukseesi. Hyv\u00e4 uutinen on se, ett\u00e4 varaosa ei maksa kovin paljon rahaa, mutta huono uutinen on se, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 pieni moduuli sijaitsee turboahtimessa, joka on haudattu syv\u00e4lle moottoritilaan.<\/p>\n\n\n\n

3. Ford 2.0 EcoBoost – Matalapaineisen polttoainepumpun ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Fordin 2.0 EcoBoost -moottori k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 periaatteessa kahta polttoainepumppua, matalapaineista polttoainepumppua ja korkeapaineista polttoainepumppua. Koska kyseess\u00e4 on suoraruiskutusmoottori, korkeapaineinen polttoainepumppu pumppaa polttoainetta ruiskutussuuttimiin l\u00e4hes 30 000psi:n paineella. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 korkeapainepumppu tarvitsee matalapainepumpun, joka pumppaa polttoainetta s\u00e4ili\u00f6st\u00e4 korkeapainepumppuun.<\/p>\n\n\n\n

2.0 EcoBoostissa on kuitenkin pieni polttoainesuodatin, joka sijaitsee juuri matalapainepumpun edess\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se voi tukkeutua ja aiheuttaa pumpun liiallisen ty\u00f6n. T\u00e4m\u00e4 johtaa v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 siihen, ett\u00e4 matalapainepolttoainepumppu vikaantuu pian, ja siksi se on vaihdettava yhdess\u00e4 tukkeutuneen polttoainesuodattimen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

4. Ford 2.0 EcoBoost – Hiilikerrostumat<\/h2>\n\n\n\n

Suoraruiskutusmoottorit k\u00e4rsiv\u00e4t l\u00e4hes aina hiilikerrostumista, eik\u00e4 2.0 EcoBoost ole poikkeus. Muut kuin suoraruiskutusmoottorit toimittavat polttoaineen imusarjan kautta eritt\u00e4in korkeassa paineessa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 venttiilit pysyv\u00e4t koko ajan puhtaina. Suoraruiskutusmoottorit aiheuttavat v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 hiilikerrostumia venttiileihin ja rajoittavat ilman virtausta moottoriin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on hidas prosessi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kerrostumat eiv\u00e4t ker\u00e4\u00e4nny yhdess\u00e4 y\u00f6ss\u00e4. Kun niit\u00e4 kuitenkin kertyy, varmista, ett\u00e4 venttiilit puhdistetaan mahdollisimman pian, sill\u00e4 se voi rasittaa moottoria ja aiheuttaa monia ongelmia my\u00f6hemmin. Paras menetelm\u00e4 t\u00e4h\u00e4n on k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 niin sanottua Walnut-r\u00e4j\u00e4ytyst\u00e4, joka todenn\u00e4k\u00f6isesti maksaa sinulle muutaman sata dollaria.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Vaatiiko Ford 2.0 EcoBoost premium-polttoainetta?<\/h3>\n\n\n\n

Ford 2.0 EcoBoost toimii hienosti tavallisella bensiinill\u00e4, mutta teho ei ole 100 %. Sin\u00e4ns\u00e4 voit k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tavallista polttoainetta, mutta premium-polttoaineen k\u00e4ytt\u00f6 on aina parempi valinta. Premium-polttoaine parantaa yleist\u00e4 polttoainetehokkuutta, v\u00e4hent\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4st\u00f6j\u00e4 ja antaa aina lis\u00e4\u00e4 tehoa.<\/p>\n\n\n\n

Premium-polttoaine on kemiallisesti monin tavoin ylivoimaista, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 premium-polttoaineen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 on lukemattomia etuja kaikissa autoissa ja moottoreissa, ei vain niiss\u00e4, jotka erityisesti ”tarvitsevat” premium-polttoainetta.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan 2.0 Ford EcoBoost -moottori kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Fordin 2.0 EcoBoost -moottorin pit\u00e4isi helposti kest\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 150 000 kilometri\u00e4, jos siit\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n asianmukaista huolta. Joissakin tapauksissa omistajat ovat valittaneet moottorin vikaantumisesta paljon aikaisemmin, mutta se ei n\u00e4yt\u00e4 olevan yleinen ongelma.<\/p>\n\n\n\n

Jos huolehdit moottorista asianmukaisesti ja vaihdat \u00f6ljyt ja suodattimet aina tarvittaessa sek\u00e4 puhdistat moottorin kaikista hiilij\u00e4\u00e4mist\u00e4, sinun pit\u00e4isi olla ongelmaton. 150 000 kilometrin j\u00e4lkeen kohtaat todenn\u00e4k\u00f6isesti vakavampia ongelmia, jotka vaativat kalliita varaosia, mutta silloinkin moottori kest\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaatiiko Ford 2.0 EcoBoost synteettist\u00e4 \u00f6ljy\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, monissa Ford-malleissa nyky\u00e4\u00e4n oleva 2.0 EcoBoost -moottori k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 synteettist\u00e4 \u00f6ljy\u00e4. Kannattaa kuitenkin aina k\u00e4yd\u00e4 l\u00e4pi omistajan k\u00e4sikirja vain ollaksesi 100-prosenttisen varma. Synteettinen \u00f6ljy on viskositeetiltaan vakaata ja suojaa moottoria kulumiselta todella hyvin.<\/p>\n\n\n\n

Se my\u00f6s parantaa palamisen hapettumista ja pit\u00e4\u00e4 l\u00e4mp\u00f6tilat vakaina, mik\u00e4 on todella t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jos kuljetat tai hinaat usein 2.0 EcoBoost -moottoriasi.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford EcoBoost 2.0 4-sylinterinen moottori esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2010. T\u00e4m\u00e4 suuntaruiskutuskaasumoottori tarjoaa 200hv – 252hv ja 221lb-ft – 270lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori l\u00f6ytyy monista Fordin, Lincolnin, Volvon ja Land<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5067"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5067"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5067\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5068,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5067\/revisions\/5068"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5067"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5067"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5067"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}