{"id":51,"date":"2021-06-16T10:38:03","date_gmt":"2021-06-16T10:38:03","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=51"},"modified":"2021-06-16T10:38:03","modified_gmt":"2021-06-16T10:38:03","slug":"voiko-ruostetta-korjata-auton-alta","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/voiko-ruostetta-korjata-auton-alta\/","title":{"rendered":"Voiko ruostetta korjata auton alta?"},"content":{"rendered":"\n

Useimmiten ruoste voidaan korjata. Joidenkin ruostetapausten v\u00e4lill\u00e4 on suuria eroja, ja jotkin niist\u00e4 saattavat vaatia vain pient\u00e4 korjausta, kun taas toiset saattavat vaatia paljon korin korjausta. Joissakin ruosteisissa autoissa tarvitaan jopa kokonaan uusia autopaneeleita.<\/p>\n\n\n\n

Kysymys ei siis ole siit\u00e4, onko se mahdollista, vaan siit\u00e4, onko ruostuneen auton korjaaminen j\u00e4rkev\u00e4\u00e4? Ruostuneen alueen hionta ja hiominen maksaa paljon v\u00e4hemm\u00e4n kuin paneelien hitsaus ja vaihto. Ruostunut auto kannattaa siis korjata vain, jos se on taloudellisesti mahdollista.<\/p>\n\n\n\n

Ruostunut auto voi my\u00f6s olla valtava ongelma, joka odottaa tapahtuvan, varsinkin jos auton runko on ruosteessa. Auton rakenteellinen eheys vaarantuu, ja auto voi kirjaimellisesti hajota kahtia. T\u00e4llaisia ruostetasoja ei yleens\u00e4 kannata korjata hinnalla mill\u00e4 hyv\u00e4ns\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On turvallista sanoa, ett\u00e4 jos et omista rajoitetun er\u00e4n eritt\u00e4in arvokasta erikoisautoa, joka saattaisi hy\u00f6ty\u00e4 ylh\u00e4\u00e4lt\u00e4 alas pulttien ja muttereiden avulla teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 kunnostuksesta, vakavan ruosteen korjaaminen on turhaa. Muut kuin erikoisautot, joissa on suuria ruostekohtia, ovat yleens\u00e4 vanhempia ja s\u00e4ilytt\u00e4v\u00e4t v\u00e4hemm\u00e4n todenn\u00e4k\u00f6isesti arvonsa j\u00e4lkeenp\u00e4in.<\/p>\n\n\n\n

Pienempien ruostekohtien korjaaminen<\/h2>\n\n\n\n

Pienemm\u00e4t ruostekohdat ovat melko yleisi\u00e4 yli 20 vuotta vanhoissa autoissa. Monissa n\u00e4ist\u00e4 autoista ei ole tehtaalta l\u00e4htien k\u00e4ytetty ruostesuojaa, ja niiden jopa odotetaan ruostuvan, jos mit\u00e4\u00e4n ennakoivia toimenpiteit\u00e4 ei ole tehty.<\/p>\n\n\n\n

Ensin pit\u00e4isi paikallistaa kaikki mahdolliset ruostekohdat, ja t\u00e4t\u00e4 varten on luultavasti paras idea vied\u00e4 auto katsastukseen. Kun olet onnistuneesti paikantanut kaikki ruostekohdat, mene eteenp\u00e4in ja osta kaikki tarvittavat v\u00e4lineet, kuten hienojakoista hiekkapaperia, hiomakone, maaliprimeri, purkki mustaa automaalia ja laadukas rasvanpoistoaine.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi sinun kannattaa ostaa my\u00f6s asianmukaiset suojavarusteet, kuten kunnolliset suojalasit ja -k\u00e4sineet. Lis\u00e4ksi autonostin tai pikatunkki on my\u00f6s hyv\u00e4 idea, koska ruoste sijaitsee todenn\u00e4k\u00f6isesti auton alapuolella.<\/p>\n\n\n\n

Ensin ruostekohta on puhdistettava, hiottava ja viimeistelt\u00e4v\u00e4 esivalmistelut hiomalla pinta paljaaseen metalliin. Kun olet onnistuneesti p\u00e4\u00e4ssyt eroon kaikesta ruosteesta, sinun pit\u00e4isi pohjustaa alue ja odottaa, ett\u00e4 pohjamaali kuivuu. Sen j\u00e4lkeen voit jatkaa ja maalata alueen.<\/p>\n\n\n\n

Ennakoivat ruostesuojaustoimenpiteet<\/h2>\n\n\n\n

Kun olet maalannut alueen, on my\u00f6s hyv\u00e4 ryhty\u00e4 joihinkin ennakoiviin toimenpiteisiin, joilla varmistetaan, ett\u00e4 ruostuminen on ep\u00e4todenn\u00e4k\u00f6isemp\u00e4\u00e4. Luonnollinen seuraava askel edellisess\u00e4 osiossa korostetun prosessin j\u00e4lkeen on k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tervapohjaista ainetta, jota kutsutaan my\u00f6s pohjamaaliksi, suojaamaan herkki\u00e4 alueita entisest\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 aine on tehty luomaan suojakerros maalin ja elementtien v\u00e4liin, ja jos sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n onnistuneesti, sen pit\u00e4isi suojata paneelia vuoden tai kahden ajan. T\u00e4m\u00e4 prosessi maksaa yleens\u00e4 100-200 dollaria, ja se on toistettava vuoden tai kahden v\u00e4lein.<\/p>\n\n\n\n

Kannattaa my\u00f6s tutustua erilaisiin \u00f6ljysuihkeisiin, jotka on my\u00f6s tehty suojaamaan paneeleita ruostumiselta. Niit\u00e4 on saatavana tippuvina tai tippumattomina, mutta tippumattomat vaativat auton paneelien poraamista, mik\u00e4 ei ole koskaan hyv\u00e4 ajatus. Molemmat ovat my\u00f6s hinnaltaan samanlaisia kuin tervapohjaiset pinnoitteet.<\/p>\n\n\n\n

Voit my\u00f6s tutustua erityiseen elektroniseen moduuliin, joka strategisesti sijoitettuna l\u00e4hett\u00e4\u00e4 jatkuvaa s\u00e4hk\u00f6virtaa koko auton koriin ja tekee ruostumisen teoriassa mahdottomaksi. N\u00e4m\u00e4 on kuitenkin tehty ensisijaisesti veneisiin ja jatkuvasti veden alla oleviin pintoihin, muuten ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 tehokkaita, ja nekin maksavat muutamia satoja dollareita.<\/p>\n\n\n\n

Vakavan ruosteen korjaaminen<\/h2>\n\n\n\n

Kaikki edell\u00e4 mainitut ruostekohdat voidaan korjata ja korjataan melko usein. Mutta jos autossasi on paljon ruostepilkkuja tai olemassa olevien ruostepilkkujen taso on vakavampi, korjaaminen on paljon vaikeampaa. Jos paneelisi on t\u00e4ysin ruostunut, et voi tehd\u00e4 mit\u00e4\u00e4n sen pelastamiseksi.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 edess\u00e4si on todenn\u00e4k\u00f6isesti kokonaan uusi paneeli, ja jos ruoste on levinnyt my\u00f6s muihin paneeleihin (mik\u00e4 on usein tilanne), tarvitset my\u00f6s kaikki lis\u00e4paneelit. N\u00e4m\u00e4 korjausty\u00f6t voivat maksaa paljon rahaa, ja ne vaativat kokeneen mekaanikon ja paljon aikaa.<\/p>\n\n\n\n

Jos rakenneosissa on vakavaa ruostetta, peli on melko pitk\u00e4lti pelattu, koska n\u00e4m\u00e4 korjaukset edellytt\u00e4v\u00e4t auton purkamista kokonaan. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 l\u00e4hes kaikki ruosteet voidaan korjata tavalla tai toisella, mutta jotkin tasot ovat kohtuullisen korjauskelvottomia.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun korjata autoni ruoste?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu ruosteesta, kyseisest\u00e4 autosta ja sinusta. Jos ruostekohdat ovat pieni\u00e4 ja helposti saavutettavissa, korjaa ne. Jos ruostepaikat ovat suuria ja vakavia, siin\u00e4 ei ole kovinkaan paljon j\u00e4rke\u00e4, jos auto ei ole mink\u00e4\u00e4n arvoinen.<\/p>\n\n\n\n

Jos omistat esimerkiksi klassisen 911-auton tai jonkin muun arvokkaan auton, auton korjaaminen voi olla j\u00e4rkev\u00e4\u00e4. Ja se riippuu my\u00f6s siit\u00e4, mit\u00e4 haluat. Jos rakastat autoasi ja inhoat sit\u00e4, ett\u00e4 se menee n\u00e4in, korjaa se, mutta vain jos se on lopulta taloudellisesti j\u00e4rkev\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka usein ruostetta esiintyy?<\/h3>\n\n\n\n

Nykyaikaisissa autoissa ruoste ei ole kovin yleist\u00e4, kiitos monien ruostesuojamenetelmien ja tehtaan ennakoivien toimenpiteiden. Lis\u00e4ksi monilla uudemmilla autoilla on my\u00f6s takuu monille erilaisille vaurioille, mukaan lukien ruoste.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmat, paljon k\u00e4ytetyt ja kolhiintuneet autot ovat paljon alttiimpia ruostumiselle. P\u00e4\u00e4llyst\u00e4m\u00e4tt\u00f6m\u00e4t tiet, kiveniskem\u00e4, suola ja pitk\u00e4aikainen kosteusaltistus voivat etenem\u00e4\u00e4n ruostuminen vakaviksi ongelmiksi, joten tarkista auto aina silloin t\u00e4ll\u00f6in.<\/p>\n\n\n\n

Onko t\u00e4ysin ruostuneen auton pelastaminen j\u00e4rkev\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ysin ruostunut auto on auto, jossa on runsaasti vakavia ruostepilkkuja ja jopa kasa rakenteellista koriruostetta. N\u00e4it\u00e4 ei kannata korjata 99 %:ssa tapauksista. Mutta jos kyseess\u00e4 on rajoitettu er\u00e4, eritt\u00e4in haluttu klassikko, se voi olla jopa j\u00e4rkev\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Pari vuotta sitten er\u00e4s mies l\u00f6ysi 60-luvun Ferrari 250 GTO:n kirjaimellisesti haudattuna takapihaltaan. Auto oli t\u00e4ysin ruostunut, mutta entis\u00f6innin j\u00e4lkeen auton arvo nousi huimasti useisiin kymmeniin miljooniin dollareihin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Useimmiten ruoste voidaan korjata. Joidenkin ruostetapausten v\u00e4lill\u00e4 on suuria eroja, ja jotkin niist\u00e4 saattavat vaatia vain pient\u00e4 korjausta, kun taas toiset saattavat vaatia paljon korin korjausta. Joissakin ruosteisissa autoissa tarvitaan<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[15],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/51"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=51"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/51\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=51"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=51"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=51"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}