{"id":5103,"date":"2022-10-21T12:30:26","date_gmt":"2022-10-21T12:30:26","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5103"},"modified":"2022-10-21T12:30:29","modified_gmt":"2022-10-21T12:30:29","slug":"yleiset-ford-1-5-ecoboost-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleiset-ford-1-5-ecoboost-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"Yleiset Ford 1.5 EcoBoost -moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Ford 1.5 EcoBoost on yksi uusimmista Ford EcoBoost -moottoreista, sill\u00e4 se esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2014 hieman pienemp\u00e4n\u00e4 versiona edellisest\u00e4 1,6 litran EcoBoost-moottorista. Muutamien l\u00e4hteiden mukaan Ford teki t\u00e4m\u00e4n noudattaakseen Kiinan veroja, jotka ovat paljon alhaisemmat 1,5 litran moottoreille kuin 1,6 litran moottoreille.<\/p>\n\n\n\n

Ford teki t\u00e4m\u00e4n kuitenkin t\u00e4ydellisesti, sill\u00e4 1,5 litran moottori on yht\u00e4 tehokas kuin 1,6 litran moottori 181 hv:n teholla. N\u00e4in ollen t\u00e4m\u00e4 moottori tarjoaa todella hyv\u00e4n tasapainon luotettavuuden, polttoainetehokkuuden, k\u00e4ytt\u00f6kustannusten ja tehon v\u00e4lill\u00e4. Mik\u00e4\u00e4n moottori ei ole t\u00e4ydellinen, sill\u00e4 kaikissa voimansiirroissa on tiettyj\u00e4 rajoituksia ja luotettavuusongelmia, ja t\u00e4m\u00e4 on t\u00e4m\u00e4n artikkelin aihe.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimpiin Fordin 1.5 EcoBoost -moottorin ongelmiin kuuluvat j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t ongelmat, hiilen kertymiseen liittyv\u00e4t ongelmat, polttoainesuuttimien tukkeutumiseen liittyv\u00e4t ongelmat sek\u00e4 tulppien ja k\u00e4\u00e4mien ongelmat. On my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 moottorissa on turboahdin, joka on useimmiten syy siihen, ett\u00e4 1,5 litran moottori voi tarjota 181 hv.<\/p>\n\n\n\n

Jos huolehdit t\u00e4st\u00e4 moottorista asianmukaisesti, se kest\u00e4\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti pitk\u00e4\u00e4n. Toisaalta, jos et ole johdonmukainen huollossa, 1.5L k\u00e4rsii lopulta.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost – J\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4t ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

1.6L EcoBoost k\u00e4rsii suhteellisen vakavista j\u00e4\u00e4hdytykseen liittyvist\u00e4 ongelmista, jotka jopa k\u00e4ynnistiv\u00e4t suuren joukkokanteen Fordia vastaan. Koska 1.5L perustuu l\u00f6yh\u00e4sti 1.6L-moottoriin, n\u00e4m\u00e4 ongelmat koskevat my\u00f6s 1.5L-moottoria, mutta eiv\u00e4t samassa m\u00e4\u00e4rin. Oli miten oli, my\u00f6s 1.5L EcoBoost on mukana t\u00e4ss\u00e4 oikeusjutussa. Vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysongelma liittyy moottorilohkon ja -kannen rakenteeseen, mutta t\u00e4t\u00e4 ei ole vahvistettu 100-prosenttisesti.<\/p>\n\n\n\n

Joidenkin l\u00e4hteiden mukaan j\u00e4\u00e4hdytysneste voi p\u00e4\u00e4st\u00e4 palotilaan, ja jonkin ajan kuluttua j\u00e4\u00e4hdytysnesteen m\u00e4\u00e4r\u00e4 laskee liian alhaiseksi ja aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen, sy\u00f6pymisen, syttymish\u00e4iri\u00f6it\u00e4 ja joskus jopa t\u00e4ydellisen vian. T\u00e4m\u00e4n korjaamiseksi ei ole helppoja keinoja, mink\u00e4 vuoksi joudumme odottamaan, ennen kuin t\u00e4m\u00e4 ryhm\u00e4kanne p\u00e4\u00e4ttyy, mutta monet omistajat ratkaisivat ongelman vaihtamalla koko moottorin takuuseen.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost – Hiilen kertymist\u00e4 koskevat ongelmat.<\/h2>\n\n\n\n

Ford 1.5L EcoBoost on suoraruiskutusmoottori, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on altis hiilikerrostumille, jotka ker\u00e4\u00e4ntyv\u00e4t venttiileihin ja rajoittavat siten ilman virtausta moottoriin. T\u00e4m\u00e4 rasittaa moottoria jonkin verran, mutta ei todenn\u00e4k\u00f6isesti aiheuta vakavia ongelmia. Joka tapauksessa on parempi puhdistaa venttiilit aina tarvittaessa, sill\u00e4 se s\u00e4ilytt\u00e4\u00e4 moottorin tehon pysyv\u00e4sti.<\/p>\n\n\n\n

Jos havaitset tehon menetyst\u00e4, karkeaa tyhj\u00e4k\u00e4ynti\u00e4 tai moottorin syttymish\u00e4iri\u00f6it\u00e4, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 venttiilit ovat hiilikerrostumien peitossa. Ford-mekaanikkojen mukaan t\u00e4m\u00e4 ongelma ilmenee todenn\u00e4k\u00f6isesti vain kerran noin 100 000 kilometrin aikana, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4t\u00e4 ei tarvitse tehd\u00e4 usein. Niin tai n\u00e4in, parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4, on puhdistaa venttiilit Walnut-puhalluksella, joka todenn\u00e4k\u00f6isesti maksaa muutaman sata dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost – Tukkeutuneet polttoainesuuttimet<\/h2>\n\n\n\n

Suoraruiskutusmoottoreilla on lukemattomia etuja jokap\u00e4iv\u00e4isiss\u00e4 sovelluksissa, mutta niihin liittyy my\u00f6s tiettyj\u00e4 luontaisia puutteita, jotka on tavalla tai toisella hoidettava. Puhuimme jo hiilikerrostumiin liittyvist\u00e4 ongelmista, mutta meid\u00e4n on my\u00f6s mainittava kaikki tukkeutuneisiin polttoainesuuttimiin liittyv\u00e4t ongelmat, jotka ovat my\u00f6s yleisi\u00e4 suoraruiskutusmoottoreissa.<\/p>\n\n\n\n

Jos tunnet 1,5 litran moottorin k\u00e4yntiinl\u00e4htemisen pitk\u00e4\u00e4n, tyhj\u00e4k\u00e4ynnin olevan huono, syttyv\u00e4n v\u00e4\u00e4rin tai yksinkertaisesti polttoaineen kulutustehokkuuden olevan huono, on hyvin todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 syyn\u00e4 ovat tukkeutuneet polttoainesuuttimet. T\u00e4m\u00e4n ratkaisemiseksi sinun on joko puhdistettava ruiskut, vaihdettava ruiskun tiivisteet tai vaihdettava ruiskut kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.5 EcoBoost – Tulpat ja k\u00e4\u00e4mit – ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Sytytyskelojen ja sytytystulppien ongelmat eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole luotettavuusongelmia, sill\u00e4 ne ovat yleisi\u00e4 huoltotarpeita. Mainitsemme ne kuitenkin t\u00e4ss\u00e4, koska ne ovat elint\u00e4rkeit\u00e4 moottorin pitk\u00e4n aikav\u00e4lin suorituskyvyn kannalta. Koska 1,5L EcoBoost on turboahdettu moottori, se vaatii voimakkaampia kipin\u00f6it\u00e4 saadakseen sen k\u00e4yntiin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 aiheuttaa v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 suurempaa rasitusta tulppiin ja k\u00e4\u00e4meihin, mik\u00e4 aiheuttaa niiden kulumista nopeammin kuin muissa moottoreissa, joissa ei ole turboahdinta. N\u00e4m\u00e4 ”ongelmat” eiv\u00e4t ole yht\u00e4 yleisi\u00e4 kuin suuremmissa EcoBoost-moottoreissa, sill\u00e4 1,5 litran moottori ei ole erityisen tehokas eik\u00e4 sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4 raskaammissa autoissa, joilla on taipumus vet\u00e4\u00e4 ja hinata usein.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka kauan Ford 1.5 EcoBoost kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Jos pid\u00e4t siit\u00e4 asianmukaista huolta ja teet kaikki huoltopalvelut aina tarvittaessa, voit helposti nauttia 1,5L EcoBoost -moottoristasi yli 100-150 000 kilometrin ajan. Muista vain huoltaa auto s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti ja asianmukaisesti \u00e4l\u00e4k\u00e4 k\u00e4yt\u00e4 moottoria v\u00e4\u00e4rin.<\/p>\n\n\n\n

On eritt\u00e4in vaikeaa arvioida kunnolla, kuinka kauan moottori voi kest\u00e4\u00e4, koska siihen liittyy yksinkertaisesti liian monta muuttujaa. Jotkin 1,5 litran EcoBoost-moottorit kest\u00e4v\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti 200 000 tai jopa 300 000 kilometri\u00e4, kun taas toiset voivat pett\u00e4\u00e4 jo 50 000 kilometrill\u00e4. T\u00e4st\u00e4 aiheesta ei ole sovittua yksimielisyytt\u00e4, ja niin se todenn\u00e4k\u00f6isesti pysyykin.<\/p>\n\n\n\n

Onko Ford EcoBoost 1.5 hyv\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Fordin 1,5 litran EcoBoost-moottori on todella hyv\u00e4 moottori monista eri syist\u00e4. Ensinn\u00e4kin se on pienen tilavuuden moottori, joka tarjoaa enemm\u00e4n tehoa kuin monet huomattavasti suuremmat moottorit. Toiseksi se on todella tehokas moottori, joka ei kuluta paljon polttoainetta eik\u00e4 polta ylim\u00e4\u00e4r\u00e4ist\u00e4 \u00f6ljy\u00e4, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 luonnostaan halvemman k\u00e4ytt\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kolmanneksi t\u00e4m\u00e4 moottori on my\u00f6s todella luotettava, eik\u00e4 se vaadi usein korjauksia. Kun n\u00e4in k\u00e4y, korjaukset ovat yleens\u00e4 melko edullisia ottaen huomioon moottorista saatavan tehon.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka paljon tehoa 1,5 litran Ford EcoBoost pystyy k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 1,5 litran Ford EcoBoost -moottori pystyy k\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n jopa 400 hv muutaman uskottavan viritysl\u00e4hteen mukaan verkossa. T\u00e4m\u00e4 on eritt\u00e4in suuri luku n\u00e4in pienelle moottorille, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 on teht\u00e4v\u00e4 monia asioita, jotta moottori todella kest\u00e4\u00e4 400 hv ilman, ett\u00e4 se r\u00e4j\u00e4ht\u00e4\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford 1.5 EcoBoost on yksi uusimmista Ford EcoBoost -moottoreista, sill\u00e4 se esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2014 hieman pienemp\u00e4n\u00e4 versiona edellisest\u00e4 1,6 litran EcoBoost-moottorista. Muutamien l\u00e4hteiden mukaan Ford teki t\u00e4m\u00e4n noudattaakseen<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5103"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5103"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5103\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5104,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5103\/revisions\/5104"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5103"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5103"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5103"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}