{"id":5105,"date":"2022-10-21T12:37:15","date_gmt":"2022-10-21T12:37:15","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5105"},"modified":"2022-10-21T12:37:17","modified_gmt":"2022-10-21T12:37:17","slug":"yleiset-ford-1-6-ecoboost-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleiset-ford-1-6-ecoboost-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"Yleiset Ford 1.6 EcoBoost -moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Fordin EcoBoost-moottoriperhe esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2010 1,6 litran EcoBoost-moottorilla, jonka tehot vaihtelevat 148 hv:n ja 197 hv:n v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori l\u00f6ytyy monista Volvon ja Fordin malleista, ja se on yksi kaikkien aikojen yleisimmist\u00e4 Ford EcoBoost -moottoreista. Kun otetaan huomioon, ett\u00e4 1.6L EcoBoost on ollut k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 jo 12 vuotta, voimme arvioida sen luotettavuutta asianmukaisesti.<\/p>\n\n\n\n

Lyhyesti sanottuna 1,6L EcoBoost on melko luotettava moottori, joka kest\u00e4\u00e4 melko pitk\u00e4\u00e4n. Ford on vuosien varrella tehnyt siihen joitakin hienos\u00e4\u00e4t\u00f6j\u00e4, jotta se vastaisi paremmin autoteollisuuden nykyaikaa. Ford esitteli muutamaa vuotta my\u00f6hemmin my\u00f6s 1,5 litran EcoBoost-moottorin, joka perustui l\u00f6yh\u00e4sti 1,6 litran moottoriin, mik\u00e4 tarkoittaa my\u00f6s sit\u00e4, ett\u00e4 se jakaa tietyt luotettavuusominaisuudet 1,6 litran moottorin kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Kun puhutaan yleisist\u00e4 Fordin 1.5 EcoBoost -moottorin ongelmista, on mainittava ongelmat jakohihnan kanssa, ongelmat j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n kanssa, ongelmat hiilen kertymisen kanssa sek\u00e4 ongelmat sytytystulppien ja sytytyskelojen kanssa. 1.6L EcoBoost on suoraruiskutusmoottori, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 osa n\u00e4ist\u00e4 ongelmista liittyy suoraan siihen.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan 1,6L EcoBoost on todella hyv\u00e4 moottori, ja sen pit\u00e4isi palvella sinua hyvin tulevina vuosina. Aikaisemmat 1,6L-yksik\u00f6t olivat paljon ongelmallisempia, mutta Ford onnistui ratkaisemaan useimmat ongelmat t\u00e4h\u00e4n asti. Mik\u00e4\u00e4n moottori ei kuitenkaan ole t\u00e4ydellinen, ja kerromme t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa, mit\u00e4 vikaa 1,6L EcoBoostissa on.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.6L EcoBoost – Hammashihnaongelmat<\/h2>\n\n\n\n

1.6L EcoBoost -moottorissa ei sin\u00e4ns\u00e4 ole ongelmia jakohihnan kanssa, mutta ongelma on moottorin rakennustapa. Venttiilien ja m\u00e4ntien liikkeiss\u00e4 on jonkin verran p\u00e4\u00e4llekk\u00e4isyytt\u00e4, mik\u00e4 voi olla valtava ongelma, jos hihna pett\u00e4\u00e4. Jos hihna todellakin pett\u00e4\u00e4, se aiheuttaa sen, ett\u00e4 m\u00e4nn\u00e4t ja venttiilit joutuvat kosketuksiin toistensa kanssa, mik\u00e4 voi helposti johtaa vakavaan moottorivaurioon.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n v\u00e4ltt\u00e4miseksi hammashihna on vaihdettava 10 vuoden tai 150 000 kilometrin v\u00e4lein. T\u00e4m\u00e4 on melko pitk\u00e4 vaihtov\u00e4li, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 Ford luottaa hammashihnan suunnitteluun. Oli miten oli, hammashihna on tarkastettava aika ajoin, sill\u00e4 kaikkia 1,6 litran yksik\u00f6it\u00e4 ei ole rakennettu t\u00e4ydellisesti. T\u00e4rkeint\u00e4 on huomata hammashihnaongelmat riitt\u00e4v\u00e4n ajoissa, jotta voit v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 mahdolliset ongelmat my\u00f6hemm\u00e4ss\u00e4 vaiheessa.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.6L EcoBoost – J\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Pahin ongelma, joka voi vaivata 1.6L EcoBoostia, liittyy j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 ongelma aiheutti jopa joukon takaisinkutsuja, huoltotiedotteita ja jopa ryhm\u00e4kanteen Fordia vastaan. N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 ongelma johtuu sylinterin p\u00e4\u00e4n halkeilusta, josta j\u00e4\u00e4hdytysneste voi karata ja aiheuttaa my\u00f6hemmin eritt\u00e4in alhaisen j\u00e4\u00e4hdytysnestetason.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 voi aiheuttaa korroosiota, moottorin syttymish\u00e4iri\u00f6it\u00e4 tai jopa t\u00e4ydellisen moottorih\u00e4iri\u00f6n, mik\u00e4 on varmasti huolestuttavaa. Ford p\u00e4ivitti 1,6 litran moottoria sen elinkaaren aikana ja vaihtoi useita osia est\u00e4\u00e4kseen t\u00e4m\u00e4n tapahtumisen. Emme kuitenkaan ole 100-prosenttisesti varmoja, onko t\u00e4m\u00e4 ongelma ratkaistu kokonaan, sill\u00e4 oikeusjuttuja tulee edelleen.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.6L EcoBoost – Hiilen kertyminen<\/h2>\n\n\n\n

Suoraruiskutusmoottoreilla on muutamia merkitt\u00e4vi\u00e4 etuja, kuten tarkempi polttoaineen jakeluj\u00e4rjestelm\u00e4, joka suosii parempaa polttoainetehokkuutta ja enemm\u00e4n tehoa. T\u00e4m\u00e4 mahdollistaa my\u00f6s sen, ett\u00e4 autonvalmistaja voi tehd\u00e4 pienemm\u00e4n ja kevyemm\u00e4n moottorin ja parantaa auton dynamiikkaa ja tehokkuutta entisest\u00e4\u00e4n. Suoraruiskutusmoottorit ovat my\u00f6s ymp\u00e4rist\u00f6n kannalta hyvi\u00e4, koska polttoainetta menee v\u00e4hemm\u00e4n hukkaan.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4h\u00e4n rakenteeseen liittyy kuitenkin my\u00f6s muutamia haittoja, sill\u00e4 suoraruiskutusmoottoreilla on taipumus aiheuttaa hiilikerrostumia venttiileihin ja rajoittaa moottoriin menev\u00e4\u00e4 ilmavirtaa. T\u00e4m\u00e4 ei todenn\u00e4k\u00f6isesti aiheuta vakavia moottoriongelmia, mutta se alentaa kokonaistehoa. Selviyty\u00e4ksesi t\u00e4st\u00e4, muista maksaa muutama sata dollaria moottorin Walnut-puhalluspuhalluksen puhdistustekniikasta.<\/p>\n\n\n\n

Ford 1.6L EcoBoost – Sytytystulppa- ja sytytyskelaongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Kaikki kaasumoottorit vaativat sytytystulpan ja sytytyskelan huoltoa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole ongelma. Koska 1.6L EcoBoost on kuitenkin sek\u00e4 turboahdettu ett\u00e4 suoraruiskutusmoottori, sek\u00e4 sytytystulpat ett\u00e4 sytytyskelat joutuvat suurempaan rasitukseen kuin ei-turboahdetut ep\u00e4suoraruiskutusmoottorit.<\/p>\n\n\n\n

Palamisprosessi vaatii voimakkaampaa kipin\u00e4\u00e4 ja aiheuttaa siten n\u00e4iden kahden olennaisen komponentin nopeamman kulumisen. Fordin mukaan ne on vaihdettava noin 90 000 kilometrin v\u00e4lein, mutta monet omistajat valittivat, ett\u00e4 ne on vaihdettava jo 50 000 kilometrin j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka kauan Ford EcoBoost 1.6L -moottori kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Aikaisemmat Fordin 1.6 EcoBoost -moottorit eiv\u00e4t ole yht\u00e4 luotettavia kuin my\u00f6hemm\u00e4t yksik\u00f6t, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne kest\u00e4v\u00e4t todenn\u00e4k\u00f6isesti parhaimmillaan 100 000 – 200 000 kilometri\u00e4 tarvitsematta suurempaa peruskorjausta. My\u00f6hemmiss\u00e4 yksik\u00f6iss\u00e4 on p\u00e4ivitettyj\u00e4 j\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka suojaavat moottoria monilta aiempien tuotantomallien ongelmilta, ja n\u00e4in ollen ne voivat kest\u00e4\u00e4 pidemp\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Kaikki riippuu siit\u00e4, miten hyvin huolehdit moottorista ja k\u00e4yt\u00e4tk\u00f6 sit\u00e4 v\u00e4\u00e4rin vai et. Jos olet huolellinen ja huollat autoa kunnolla ja s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti, sinun pit\u00e4isi olla ongelmattomampi todella pitk\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Voinko viritt\u00e4\u00e4 Fordin 1.6L EcoBoost -moottorin?<\/h3>\n\n\n\n

N\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kyll\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 monet ihmiset viritt\u00e4v\u00e4t 1.6L EcoBoost moottoria, joskus jopa 400hv tai jotain. T\u00e4m\u00e4 on teht\u00e4v\u00e4 todella hienostuneesti, sill\u00e4 t\u00e4llaiset tehot voivat vahingoittaa 1.6L-moottoria vakavasti.<\/p>\n\n\n\n

Jotkut sanovat, ett\u00e4 EcoBoost voi kest\u00e4\u00e4 jopa 25PSI:n ahtopaineen varastomuodossa, mutta kaikki t\u00e4t\u00e4 suuremmat tehot vaativat huomattavampia parannuksia, jotka todenn\u00e4k\u00f6isesti maksavat paljon rahaa. Lis\u00e4ksi vaihteistoa on vahvistettava, jotta se selviytyy t\u00e4llaisesta v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin kasvusta.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka tehokas Ford EcoBoost 1.6L -moottori on?<\/h3>\n\n\n\n

Ford EcoBoost -moottorit lupaavat jopa 30 % paremmat p\u00e4\u00e4st\u00f6t verrattuna vanhempiin Fordin suuritilavuuksisiin imumoottoreihin. Fordin mukaan 1,6L EcoBoost -moottorin kulutus voi olla jopa 46MPG, mutta todelliset testit ovat osoittaneet, ett\u00e4 todellinen keskikulutus on jossain 35MPG:n ja 40MPG:n v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Fordin EcoBoost-moottoriperhe esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran vuonna 2010 1,6 litran EcoBoost-moottorilla, jonka tehot vaihtelevat 148 hv:n ja 197 hv:n v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4m\u00e4 moottori l\u00f6ytyy monista Volvon ja Fordin malleista, ja se on<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5105"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5105"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5105\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5106,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5105\/revisions\/5106"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5105"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5105"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5105"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}