{"id":5115,"date":"2022-10-23T11:09:57","date_gmt":"2022-10-23T11:09:57","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5115"},"modified":"2022-10-23T11:10:00","modified_gmt":"2022-10-23T11:10:00","slug":"yleiset-ford-fiesta-ecoboost-moottorin-ongelmat","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/yleiset-ford-fiesta-ecoboost-moottorin-ongelmat\/","title":{"rendered":"Yleiset Ford Fiesta EcoBoost -moottorin ongelmat"},"content":{"rendered":"\n

Ford Fiesta on yksi Fordin pienimmist\u00e4 ja suosituimmista malleista vuosikymmenien ajan. Fiesta julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran jo vuonna 1976, ja sit\u00e4 on valmistettu jatkuvasti siit\u00e4 l\u00e4htien. T\u00e4n\u00e4 aikana Fiesta poiki seitsem\u00e4n eri sukupolvea, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 yhden pitk\u00e4ik\u00e4isimmist\u00e4 tuotannossa olevista Ford-malleista, jonka ohittavat vain Mustang ja muutama muu malli.<\/p>\n\n\n\n

Moottoripuolella Fiesta on ottanut k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n kaksi EcoBoost-moottoria kahdessa viimeisimm\u00e4ss\u00e4 sukupolvessa. Useimmissa Fiesta-malleissa on Fordin 1.0 EcoBoost-moottori, kun taas kuumassa viistoper\u00e4isess\u00e4 Fiesta ST:ss\u00e4 on Fordin 1,5 litran EcoBoost-moottori. 1.0L EcoBoost-moottori tarjoaa 100-125 hv, kun taas 1.5L EcoBoost-moottori tarjoaa 200 hv.<\/p>\n\n\n\n

Molemmat moottorit n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t toimivan luotettavuuden kannalta hyvin, mutta niit\u00e4 on huollettava, jos haluat niiden kest\u00e4v\u00e4n. Onneksi n\u00e4m\u00e4 moottorit eiv\u00e4t ole kovin kalliita huoltaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmat omistajat pit\u00e4v\u00e4t niist\u00e4 huolta. Yleisimm\u00e4t Fordin 1.0 EcoBoost -moottorin ongelmat liittyv\u00e4t korkeapaineisiin polttoainepumppuihin ja \u00f6ljyvuotoihin.<\/p>\n\n\n\n

Yleisimm\u00e4t Fordin 1.5 EcoBoost -moottorin ongelmat liittyv\u00e4t j\u00e4\u00e4hdytysj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n ja hiilen kertymiseen. Kaiken kaikkiaan molemmat ovat loistavia. 1.0L EcoBoost riitt\u00e4\u00e4 99 %:ssa tilanteista, kun taas ST:n 1.5L EcoBoost on tehty harrastajille.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta EcoBoost -moottorin ongelmat – Ford 1.0 EcoBoost -polttoaineen korkeapainepumpun ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ford Fiestassa oleva 1.0 EcoBoost 3-sylinterinen moottori on suoraruiskutusmoottori, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on kevyempi ja tehokkaampi kuin vastaava ep\u00e4suoraruiskutusmoottori. T\u00e4m\u00e4 tuo mukanaan monia etuja, mutta siihen liittyy my\u00f6s tiettyj\u00e4 haittoja, kuten hiilen kertyminen ja ennen kaikkea polttoaineen korkeapainepumpun ongelmat.<\/p>\n\n\n\n

Ongelmana on, ett\u00e4 1.0 EcoBoost -moottorissa k\u00e4ytetty pumppu toimii eritt\u00e4in nopealla m\u00e4nn\u00e4ll\u00e4, jonka on ty\u00f6nnett\u00e4v\u00e4 polttoainetta moottoriin todella aggressiivisesti. N\u00e4in ollen pumppu, vastaavat polttoaineventtiilit ja polttoaineen s\u00e4\u00e4t\u00f6venttiili ovat kaikki alttiita vioittumaan, koska ne kest\u00e4v\u00e4t suurta rasitusta jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta EcoBoost -moottorin ongelmat – Ford 1.0 EcoBoost -\u00f6ljyvuodot<\/h2>\n\n\n\n

Fordin 1.0 EcoBoost -moottoreissa on paljon tiivisteit\u00e4, tiivisteit\u00e4 ja o-renkaita, jotka kaikki on valmistettu muovista. Ajan my\u00f6t\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kuluvat yleens\u00e4 nopeasti, varsinkin jos ne on asennettu huomattavasti kovempiin materiaaleihin, kuten alumiiniin tai ter\u00e4kseen. Kun n\u00e4in v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 tapahtuu, tulee \u00f6ljyvuotoja.<\/p>\n\n\n\n

Avain \u00f6ljyvuotojen aiheuttamien mahdollisten vahinkojen v\u00e4ltt\u00e4miseen on tarkastaa n\u00e4m\u00e4 osat aina, kun huollat autoa. Moottori\u00f6ljyn puute voi aiheuttaa lukuisia haitallisia moottoriongelmia, jotka voivat jopa tuhota moottorin kokonaan. Muista my\u00f6s etsi\u00e4 n\u00e4kyvi\u00e4 \u00f6ljyvuotoja, \u00f6ljyn palamisen hajua tai moottoritilasta tulevaa savua.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta EcoBoost -moottorin ongelmat – Ford 1.5 EcoBoost -moottorin j\u00e4\u00e4hdytysongelmat.<\/h2>\n\n\n\n

Fordin 1.5 EcoBoost -moottori perustuu l\u00f6yh\u00e4sti isoveljeens\u00e4, 1.6 EcoBoostiin. Ford otti 1.5-moottorin k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n noudattaakseen veroryhmi\u00e4 tietyiss\u00e4 maissa. On my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 Ford onnistui tekem\u00e4\u00e4n 1.5 EcoBoost -moottorista yht\u00e4 tehokkaan, ellei jopa tehokkaamman kuin sen isompi 1.6-moottori, mik\u00e4 on varmasti h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4\u00e4. Molemmat k\u00e4rsiv\u00e4t kuitenkin j\u00e4\u00e4hdytysongelmista.<\/p>\n\n\n\n

Ongelma on se, ett\u00e4 j\u00e4\u00e4hdytysneste p\u00e4\u00e4see jotenkin polttokammioon, mik\u00e4 johtaa v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 alhaisiin j\u00e4\u00e4hdytysnestetasoihin, jotka voivat ylikuumentaa moottorin, elleiv\u00e4t jopa tuhota sit\u00e4. T\u00e4m\u00e4 on aiheuttanut valtavan joukkokanteen Fordia vastaan, joka n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yh\u00e4 nousevan esiin.<\/p>\n\n\n\n

Ford Fiesta EcoBoostin moottorin ongelmat – Fordin 1.5 EcoBoostin hiilikertym\u00e4ongelmat.<\/h2>\n\n\n\n

Olemme jo puhuneet siit\u00e4, ett\u00e4 suoraruiskutusmoottorit ovat monin tavoin parempia kuin ep\u00e4suoraruiskutusmoottorit. Hyv\u00e4 esimerkki t\u00e4st\u00e4 on se, ett\u00e4 suoraruiskutusmoottori on yleens\u00e4 tehokkaampi, tehokkaampi ja paremmin pakattu kuin samankokoinen ep\u00e4suoraruiskutusmoottori. Hiilen kertyminen on kuitenkin todenn\u00e4k\u00f6isesti yleisin ongelma suoraruiskutusmoottoreissa.<\/p>\n\n\n\n

Kun polttoaine kulkeutuu moottoriin, moottorin venttiileihin kertyy usein hiilikerrostumia, jotka voivat rajoittaa ilman virtausta palotilaan. T\u00e4m\u00e4 aiheuttaa ep\u00e4tasaisia polttoaine- ja ilmaseoksia, mik\u00e4 v\u00e4ist\u00e4m\u00e4tt\u00e4 johtaa tehon v\u00e4henemiseen. Fiesta ST:n kaltaisessa suorituskykyisess\u00e4 autossa tehon puute on viimeinen asia, jonka haluat. Muista siis maksaa muutama sata dollaria ja puhdistaa moottori Walnut-puhallusmenetelm\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Fordin 1.0 EcoBoost hyv\u00e4 moottori?<\/h3>\n\n\n\n

Ford 1.0 EcoBoost on todella hyv\u00e4 moottori monesta eri n\u00e4k\u00f6kulmasta. Ensinn\u00e4kin se on vain 1,0 litran 3-sylinterinen moottori, mutta se tarjoaa 125 hv, tehon, johon jotkut valmistajat pystyv\u00e4t vain 2,0 litran 4-sylinterisill\u00e4 moottoreilla. Lis\u00e4ksi 1.0 EcoBoost -moottori on eritt\u00e4in tehokas, sill\u00e4 sen kulutus on jopa 50MPG, mik\u00e4 on todella hyv\u00e4 luku bensiinimoottorille.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuuden kannalta<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford Fiesta on yksi Fordin pienimmist\u00e4 ja suosituimmista malleista vuosikymmenien ajan. Fiesta julkaistiin ensimm\u00e4isen kerran jo vuonna 1976, ja sit\u00e4 on valmistettu jatkuvasti siit\u00e4 l\u00e4htien. T\u00e4n\u00e4 aikana Fiesta poiki seitsem\u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5115"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5115"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5115\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5116,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5115\/revisions\/5116"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5115"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5115"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5115"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}