{"id":5119,"date":"2022-10-23T11:43:30","date_gmt":"2022-10-23T11:43:30","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5119"},"modified":"2022-10-23T11:43:34","modified_gmt":"2022-10-23T11:43:34","slug":"uusi-citroen-e-dispatch-electric-vs-vastaavat-sahkoautot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/uusi-citroen-e-dispatch-electric-vs-vastaavat-sahkoautot\/","title":{"rendered":"Uusi Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch electric vs. vastaavat S\u00e4hk\u00f6autot"},"content":{"rendered":"\n

Uusi Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch (my\u00f6s e-Jumpy) esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran muutama vuosi sitten, ja se on nyt yksi markkinoiden suosituimmista s\u00e4hk\u00f6pakettiautoista. Se ei kuitenkaan ole markkinoiden ainoa s\u00e4hk\u00f6pakettiauto, sill\u00e4 monet muutkin kilpailevat s\u00e4hk\u00f6pakettiautot taistelevat ostajista, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 segmentti on viel\u00e4 aivan liian nuori ollakseen suuri.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatchiin saa kaksi eri kokoista akkua, ja siihen mahtuu kerralla jopa 9 henkil\u00f6\u00e4. Alusta, jolla se istuu, on yhteinen monien muiden Stellantis-sateenvarjon s\u00e4hk\u00f6autojen kanssa, joista osa on Citro\u00ebn \u00eb-Dispatchin suoria kilpailijoita.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4it\u00e4 ovat Opel\/Vauxhall e-Vivaro, Peugeot e-Traveller ja Toyota PROACE Electric. Kaikki n\u00e4m\u00e4 ovat melko samanlaisia akkujen koon, tilan ja toimintas\u00e4teen suhteen. Lis\u00e4ksi Peugeot ja Opel k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa Stellantis-alustaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat todella samanlaisia, l\u00e4hes identtisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s Toyota PROACE electric jakaa saman alustan kuin n\u00e4m\u00e4, vaikka Toyota ei ole lainkaan Stellantis-merkki. Kaiken kaikkiaan n\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 pakettiautoa\/MPV:t\u00e4 ovat enemm\u00e4n tai v\u00e4hemm\u00e4n samanlaisia, ja voittaja ratkaistaan todenn\u00e4k\u00f6isesti merkkiuskollisuudestasi riippuen.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch\/e-Jumpy on todella tilava MPV\/pakettiauto, sill\u00e4 siihen mahtuu jopa 9 henke\u00e4 kaikissa kokoonpanoissa. \u00eb-Dispatchin hinnat alkavat noin 50 000 eurosta pienemm\u00e4st\u00e4 50 kw:n versiosta, jonka toimintas\u00e4de on noin 180 km. Korkeamman hintaluokan 75 kWh:n akkumallit maksavat noin 56 000 euroa, ja niiden toimintas\u00e4de on yli 260 km.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 mielenkiintoiselta, mutta se ei ole mit\u00e4\u00e4n erityist\u00e4, kuten useimmat t\u00e4m\u00e4n segmentin pakettiautot. Voit valita \u00eb-Dispatchin kahdesta koosta, keskikokoisesta M-mallista tai suurikokoisesta XL-mallista.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-Traveller<\/h2>\n\n\n\n

My\u00f6s Peugeot e-Traveller perustuu samaan alustaan kuin Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch (e-Jumpy). T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sill\u00e4 on samat akkukoot eli pienempi 50 kWh:n akku ja suurempi 75 kWh:n akku, joiden kantama on sama. Kaikissa e-Travellerin versioissa voi istua kerrallaan jopa yhdeks\u00e4n henkil\u00f6\u00e4 ilman mink\u00e4\u00e4nlaisia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

e-Travellerin l\u00e4ht\u00f6hinta on noin 63 000 euroa, mik\u00e4 on melko paljon enemm\u00e4n kuin \u00eb-Dispatchin, jonka kanssa se jakaa suurimman osan osistaan. Peugeot n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kuitenkin hieman paremmalta, ja sen matkustamossa on k\u00e4ytetty tiettyj\u00e4 laadukkaampia materiaaleja. Kaiken kaikkiaan kyseess\u00e4 on todella mukava pakettiauto\/MPV, jonka pit\u00e4isi riitt\u00e4\u00e4 useimmille.<\/p>\n\n\n\n

Opel\/Vauxhall Vivaro-e<\/h2>\n\n\n\n

Opel\/Vauxhall Vivaro-e perustuu my\u00f6s samaan alustaan kuin kaikki muut t\u00e4ss\u00e4 luetellut pakettiautot\/MPV:t. Saat 50 kWh:n mallin noin 51 000 eurolla, kun taas isompi 75 kWh:n malli maksaa v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 57 000 euroa. Vivaro-e on siis l\u00e4hes samanlainen kuin Citro\u00ebn e-Jumpy, joten n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat todenn\u00e4k\u00f6isesti samankaltaisimmat pakettiautot t\u00e4ss\u00e4 luettelossa.<\/p>\n\n\n\n

Vivaro-e on saatavana keskikokoisena ja eritt\u00e4in suurena riippuen siit\u00e4, mit\u00e4 haluat. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 molempiin mahtuu kerrallaan jopa 9 henkil\u00f6\u00e4. Toimintas\u00e4de on 180-260 km, mik\u00e4 on t\u00e4sm\u00e4lleen sama kuin e-Jumpy\/\u00eb-Dispatchilla.<\/p>\n\n\n\n

Toyota PROACE electric<\/h2>\n\n\n\n

Viimeinen pakettiauto\/MPV, jonka aiomme mainita t\u00e4n\u00e4\u00e4n, on Toyota Proace electric, t\u00e4ysin Toyotan suunnittelema ja rakentama pakettiauto, joka my\u00f6s jakaa alustansa kaikkien muiden t\u00e4m\u00e4n luettelon pakettiautojen kanssa. Vaikka Toyota on yksi niist\u00e4 merkeist\u00e4, joilla on tapana kehitt\u00e4\u00e4 autoja itse, se p\u00e4\u00e4tti ostaa Stellantis-alustan, koska se on taloudellisesti edullisempaa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 PROACE on saatavissa joko 50 kWh:n tai 75 kWh:n akulla, ja toimintas\u00e4de on suurin piirtein sama kuin kaikilla muilla vaihtoehdoilla. PROACEa on saatavana useammissa varustetasoissa ja kokoonpanoissa, mutta kaikissa ei ole 9-paikkaisia istuimia, mik\u00e4 on varmasti haittapuoli. L\u00e4ht\u00f6hinnat ovat noin 50 000 euroa, kun taas 9-paikkaiset 75 kWh:n akkumallit maksavat l\u00e4hemm\u00e4s 60 000 euroa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Ovatko s\u00e4hk\u00f6pakettiautot sen arvoisia?<\/h3>\n\n\n\n

Ensi silm\u00e4yksell\u00e4 s\u00e4hk\u00f6pakettiauto ei ehk\u00e4 tunnu parhaalta idealta, mutta sen ostaminen on kuitenkin varsin j\u00e4rkev\u00e4\u00e4, sill\u00e4 niiden avulla voit s\u00e4\u00e4st\u00e4\u00e4 paljon rahaa auton rahoituksen ja autokantaleasingin kautta. Joillakin markkinoilla, kuten Ison-Britannian markkinoilla, saat huomattavia alennuksia, jos otat PHEV:n tai EV:n autokannan ajoneuvoksi.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos ostat n\u00e4it\u00e4 pitk\u00e4n matkan kuljetusautoiksi, voi olla parempi valita dieselversio, jos et ole kovin kiinnostunut likaisesta dieselist\u00e4. Sanovatpa muut mit\u00e4 tahansa, dieselpakettiautot ovat edelleen maailman ykk\u00f6svalinta, koska ne ovat halvempia, niiden kanssa on helpompi el\u00e4\u00e4, ne voidaan tankata muutamassa minuutissa ja niiden toimintas\u00e4de on paljon pidempi t\u00e4ydell\u00e4 tankilla.<\/p>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 Stellantis hyvi\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Usko tai \u00e4l\u00e4, mutta Stellantisin s\u00e4hk\u00f6autot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t olevan suositumpia kuin useimmat muut markkinoilla olevat s\u00e4hk\u00f6autot, jopa niin paljon, ett\u00e4 Stellantis myy Euroopassa enemm\u00e4n s\u00e4hk\u00f6autoja vuodessa kuin Tesla. Todellisuudessa Stellantisin sateenvarjon alla valmistetaan jo kymmeni\u00e4 EV-autoja, mik\u00e4 tekee niist\u00e4 todella yleisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 autot onnistuvat olemaan my\u00f6s todella luotettavia, mik\u00e4 on jonkinlainen positiivinen k\u00e4\u00e4nne Citro\u00ebnin ja Peugeotin kaltaisille tuotemerkeille. Stellantis valmistaa siis kilpailukykyisi\u00e4, tehokkaita, monipuolisia ja suhteellisen edullisia s\u00e4hk\u00f6autoja, joilla on oma paikkansa s\u00e4hk\u00f6autojen nykymaailmassa.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 Citro\u00ebn-mallit muistuttavat Citro\u00ebn \u00eb-Dispatchia?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4ll\u00e4 hetkell\u00e4 Citro\u00ebnilla on valikoimassaan kolme s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 monitoimiautoa\/pakettiautoa, joihin kuuluvat \u00eb-Dispatch\/e-Jumpy, Citro\u00ebn e-Berlingo ja Citro\u00ebn e-SpaceTourer. e-Berlingo on kolmesta pienin, mutta my\u00f6s suosituin, sill\u00e4 se sopii erinomaisesti perhek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n\n\n\n

e-SpaceTourer on hyvin samankaltainen kuin \u00eb-Dispatch\/e-Jumpy, sill\u00e4 molempiin mahtuu yhteens\u00e4 yhdeks\u00e4n matkustajaa. Citro\u00ebn suunnitteli e-SpaceTourerin enemm\u00e4n perheille suunnatuksi s\u00e4hk\u00f6autoksi, kun taas \u00eb-Dispatch\/e-Jumpy on enemm\u00e4n suunnattu yritysk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Uusi Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch (my\u00f6s e-Jumpy) esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran muutama vuosi sitten, ja se on nyt yksi markkinoiden suosituimmista s\u00e4hk\u00f6pakettiautoista. Se ei kuitenkaan ole markkinoiden ainoa s\u00e4hk\u00f6pakettiauto, sill\u00e4 monet muutkin kilpailevat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5120,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5119"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5119"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5119\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5121,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5119\/revisions\/5121"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5120"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5119"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5119"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5119"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}