{"id":5140,"date":"2022-10-25T14:11:14","date_gmt":"2022-10-25T14:11:14","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5140"},"modified":"2022-10-25T14:11:17","modified_gmt":"2022-10-25T14:11:17","slug":"kaikki-volkswagen-gen-travel-design-study","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kaikki-volkswagen-gen-travel-design-study\/","title":{"rendered":"Kaikki Volkswagen GEN.TRAVEL Design study"},"content":{"rendered":"\n

Autojen maailma on j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 aikakaudella siit\u00e4 l\u00e4htien, kun s\u00e4hk\u00f6autot valtasivat n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6n. Nyky\u00e4\u00e4n kaikki autonvalmistajat yritt\u00e4v\u00e4t parhaansa mukaan keksi\u00e4 nokkelia ideoita, jotka voivat lis\u00e4t\u00e4 turvallisuutta tiell\u00e4 ja tehd\u00e4 ajokokemuksestamme mahdollisimman helppoa. Jotkut autonvalmistajat pyrkiv\u00e4t t\u00e4h\u00e4n parantamalla jo osaamaansa, mutta toiset ovat kiinnostuneita l\u00e4hinn\u00e4 jostain uudesta.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen kuuluu j\u00e4lkimm\u00e4iseen kategoriaan, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 Volkswagen pyrkii innokkaammin miettim\u00e4\u00e4n uudelleen, mist\u00e4 matkustamisessa on kyse. Koska autojen uusi aikakausi edist\u00e4\u00e4 tehokkuutta, kest\u00e4vyytt\u00e4, teknologiaa, turvallisuutta ja hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6jen v\u00e4hent\u00e4mist\u00e4, VW yritti tehd\u00e4 yhden ainoan tuotteen, joka voi t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 parametrit. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 on olemassa upouusi Volkswagen GEN.TRAVEL Design Study.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa kerromme sinulle kaiken Volkswagen GEN.TRAVEL Design Studysta ja siit\u00e4, mik\u00e4 erottaa sen muusta joukosta. Ensinn\u00e4kin jotkut eiv\u00e4t ehk\u00e4 edes pid\u00e4 Gen.Travelia autona, koska siin\u00e4 ei ole edes ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4. Toki on olemassa monia konsepteja, joissa on sis\u00e4\u00e4nvedett\u00e4v\u00e4 ohjauspy\u00f6r\u00e4, mutta Gen.Travel on t\u00e4ysin ilman ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n luomuksen ideana on tehd\u00e4 t\u00e4ysin autonominen ajoneuvo, joka on suunniteltu korvaamaan lyhyen matkan lent\u00e4minen. T\u00e4m\u00e4 konsepti on ollut esill\u00e4 jo muutaman viime vuoden ajan, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 Volkswagen on ensimm\u00e4inen, joka sit\u00e4 todella kokeilee.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on Volkswagen GEN.TRAVEL -suunnittelututkimus?<\/h2>\n\n\n\n

VW Gen.Travel edustaa ratkaisua muutamaan merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n ongelmaan, jotka liittyv\u00e4t nykyp\u00e4iv\u00e4n matkustamiseen. Koko ihmiskunta on tietoinen siit\u00e4, ett\u00e4 ilmastonmuutos vaatii veronsa planeetaltamme ja ett\u00e4 meid\u00e4n on keksitt\u00e4v\u00e4 ideoita, joilla osa saasteista voidaan korvata jollain puhtaammalla. T\u00e4ss\u00e4 tulee Gen.Travel, auto, joka on suunniteltu pitkien matkojen autonomiseen ajamiseen 0 hiilidioksidip\u00e4\u00e4st\u00f6ll\u00e4 ja suurella akulla.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka autot saastuttavat merkitt\u00e4v\u00e4sti, lentokoneet ovat paljon suurempi ongelma, ja monet ihmiset lent\u00e4v\u00e4t usein jopa lyhyit\u00e4 matkoja, mik\u00e4 ei todellakaan ole tarpeen. Gen.Travelista puuttuu kokonaan ohjauspy\u00f6r\u00e4, ja se on sertifioitu tason 5 autonominen itseajava auto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kuljettajan panosta ei tarvita miss\u00e4\u00e4n vaiheessa.<\/p>\n\n\n\n

Ideana on, ett\u00e4 Gen.Travelista tulee auto\/palvelu, jonka voi vuokrata. Gen.Travelin teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on sitten saapua haluamaasi paikkaan ja vied\u00e4 sinut m\u00e4\u00e4r\u00e4np\u00e4\u00e4h\u00e4si t\u00e4ysin mukavasti ilman, ett\u00e4 sinun tarvitsee koskea mihink\u00e4\u00e4n hallintalaitteisiin. Toki t\u00e4m\u00e4 tekniikka on viel\u00e4 lapsenkengiss\u00e4, mutta VW p\u00e4\u00e4tti, ett\u00e4 on aika kokeilla jotain uutta.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on VW Gen.Travel -suunnittelututkimuksen tarkoitus?<\/h2>\n\n\n\n

Gen.Travelin tarkoituksena on tehd\u00e4 useampia asioita kerralla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi toimia yleisen\u00e4 ideana, jota autonvalmistajien pit\u00e4isi harkita, ja samalla se on my\u00f6s VW:n tulevien teknologioiden testialusta. Volkswagenin mukaan Gen.Travel tuo alalle monia uusia asioita, joista osa tulee varmasti l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n tiens\u00e4 nykyisiin ja seuraavan sukupolven VW-autoihin.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ydellinen esimerkki t\u00e4st\u00e4 on huippuluokan Active Body Control -jousitus, joka laskee sek\u00e4 sivuttais- ett\u00e4 pystysuuntaiset liikkeet kaarreajossa ja s\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4 auton j\u00e4ykkyytt\u00e4 ja kallistuksenesto-ominaisuuksia mukavuuden, dynamiikan ja kaikkien muiden ajo-ominaisuuksien optimoimiseksi.<\/p>\n\n\n\n

Muita uutuuksia ovat muun muassa valtavat lasipinnat ja uuden ajan Gullwing-ovet, jotka on suunniteltu niin, ett\u00e4 ne ovat mahdollisimman v\u00e4h\u00e4n esteen\u00e4 sek\u00e4 autoon noustessa ja siit\u00e4 ulos noustessa ett\u00e4 ajon aikana. Seuraavan sukupolven dynaaminen ymp\u00e4rist\u00f6n valaistus, joka kommunikoi kuljettajan kanssa, on my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4 osa koko kokemusta, ja t\u00e4m\u00e4 tulee todenn\u00e4k\u00f6isesti jossain vaiheessa my\u00f6s sarjatuotantomalleihin.<\/p>\n\n\n\n

Saavuttaako VW Gen.Travel Design Study tavoitteensa?<\/h2>\n\n\n\n

On turvallista sanoa, ett\u00e4 VW Gen.Travelin taustalla oleva ajatus on eritt\u00e4in kunnianhimoinen ja ett\u00e4 VW yritt\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 jotain, mik\u00e4 ei ole t\u00e4ss\u00e4 vaiheessa edes laillista. Sin\u00e4ns\u00e4 Gen.Travel on l\u00e4hinn\u00e4 idea, konsepti ja tulevaisuudenn\u00e4kym\u00e4, jonka tarkoituksena on her\u00e4tt\u00e4\u00e4 pohtimaan, mit\u00e4 voimme kollektiivisesti tehd\u00e4 planeettamme pelastamiseksi pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

VW kertoo my\u00f6s, ett\u00e4 Gen.Travel on suunniteltu toimimaan yhdess\u00e4 monien rentoutusj\u00e4rjestelmien kanssa, joiden tarkoituksena on jopa auttaa nukahtamaan autossa. On turvallista sanoa, ett\u00e4 Gen.Travel on t\u00e4ss\u00e4 vaiheessa vain idea, eik\u00e4 siit\u00e4 ole tulossa standardia l\u00e4hiaikoina.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, tietyt Gen.Travelin sis\u00e4lt\u00e4m\u00e4t j\u00e4rjestelm\u00e4t tulevat todenn\u00e4k\u00f6isesti levi\u00e4m\u00e4\u00e4n helpommin saatavilla oleviin ja nykyisiin VW-malleihin.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tason 5 autonominen ajaminen tarkoittaa?<\/h3>\n\n\n\n

Taso 5:n autonominen ajaminen tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 ”kuljettaja ei en\u00e4\u00e4 osallistu ajamiseen kokonaisuudessaan”. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 tason 5 autonominen auto voi tehd\u00e4 kaiken itse eik\u00e4 se tarvitse ohjauspy\u00f6r\u00e4\u00e4 tai polkimia.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi tason 5 autonomiset autot eiv\u00e4t edes vaadi, ett\u00e4 olet hereill\u00e4 autossa tai edes ehdota nukkumaanmenoa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 tason 5 auto on suunniteltu tekem\u00e4\u00e4n aivan kaiken itse, mukaan lukien pys\u00e4k\u00f6inti, p\u00e4\u00e4t\u00f6ksenteko riskitilanteissa ja jopa reitin valinta.<\/p>\n\n\n\n

Onko t\u00e4ysin autonominen auto laillinen?<\/h3>\n\n\n\n

Ei aivan. Vaikka joissakin osavaltioissa t\u00e4ysin autonomiset autot saavat liitty\u00e4 liikenteeseen, sit\u00e4 ei ole kielletty massatasolla. Monet autonvalmistajat sanovat nyky\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 heid\u00e4n autoissaan on kaikki tarvittava tekniikka t\u00e4ysin autonomiseen ajamiseen, mutta t\u00e4m\u00e4 her\u00e4tt\u00e4\u00e4 paljon kysymyksi\u00e4 s\u00e4\u00e4ntelyn n\u00e4k\u00f6kulmasta.<\/p>\n\n\n\n

On edelleen ongelmallista p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4, kuka on syyllinen, kun t\u00e4ysin autonominen auto joutuu onnettomuuteen, ja miten voidaan hallita liikennett\u00e4, jossa osa autoista on t\u00e4ysin autonomisia ja osa ihmisten kuljettamia. Toistaiseksi t\u00e4ysin ja esteett\u00f6m\u00e4sti autonominen autoilu on laitonta, ainakin massamittakaavassa.<\/p>\n\n\n\n

Onko VW Gen.Travel oikea auto?<\/h3>\n\n\n\n

Riippuu siit\u00e4, miten m\u00e4\u00e4rittelet auton. VW:n mukaan Gen.Travel on vain s\u00e4hk\u00f6auto, joka on t\u00e4ysin itsen\u00e4inen ja t\u00e4ysin autonominen. Joidenkin mielest\u00e4 autoksi voidaan kuitenkin katsoa vain, jos siin\u00e4 on ohjauspy\u00f6r\u00e4 jossain muodossa tai tavalla.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Autojen maailma on j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4ll\u00e4 aikakaudella siit\u00e4 l\u00e4htien, kun s\u00e4hk\u00f6autot valtasivat n\u00e4ytt\u00e4m\u00f6n. Nyky\u00e4\u00e4n kaikki autonvalmistajat yritt\u00e4v\u00e4t parhaansa mukaan keksi\u00e4 nokkelia ideoita, jotka voivat lis\u00e4t\u00e4 turvallisuutta tiell\u00e4 ja tehd\u00e4 ajokokemuksestamme mahdollisimman helppoa.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5141,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5140"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5140"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5140\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5142,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5140\/revisions\/5142"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5141"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5140"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5140"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5140"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}