{"id":5190,"date":"2022-10-30T06:37:41","date_gmt":"2022-10-30T06:37:41","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5190"},"modified":"2022-10-30T06:37:44","modified_gmt":"2022-10-30T06:37:44","slug":"taysin-autonomiset-sahkoautot-jotka-antavat-matkustajien-nukkua-vaakatasossa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/taysin-autonomiset-sahkoautot-jotka-antavat-matkustajien-nukkua-vaakatasossa\/","title":{"rendered":"T\u00e4ysin autonomiset s\u00e4hk\u00f6autot, jotka antavat matkustajien nukkua vaakatasossa"},"content":{"rendered":"\n

Autojen perustamisesta l\u00e4htien mik\u00e4\u00e4n ei ole muuttunut merkitt\u00e4v\u00e4sti, sill\u00e4 k\u00e4yt\u00e4mme edelleen moottoreiden k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 ja ihmisten ohjaamia autoja. Kyll\u00e4, s\u00e4hk\u00f6autot alkavat olla yh\u00e4 suositumpia, ja nykyinen autojen sis\u00e4inen teknologia tuntuu joskus taikuudelta. Autonomiset autot tulevat kuitenkin todenn\u00e4k\u00f6isesti olemaan autoteollisuuden suurin vallankumous.<\/p>\n\n\n\n

Monet merkit luovat nyky\u00e4\u00e4n autoja, joiden uskovat olevan paras versio autosta muutamaan vuosikymmeneen. VW esitteli hiljattain Gen.Travel -konseptiauton, jonka avulla voit nukkua, kun auto vie sinut m\u00e4\u00e4r\u00e4np\u00e4\u00e4h\u00e4si. T\u00e4m\u00e4n artikkelin aiheena ovatkin t\u00e4ysin autonomiset s\u00e4hk\u00f6autot, joissa matkustajat voivat nukkua vaakatasossa.<\/p>\n\n\n\n

VW Gen.Travel ei kuitenkaan ole ainoa auto, joka antaa nukkua, sill\u00e4 my\u00f6s NIO ja Volvo esittiv\u00e4t omat ideansa. Aiomme esitell\u00e4 sinulle tulevaisuuden t\u00e4ysin autonomisissa s\u00e4hk\u00f6autoissa nukkumisen maailman, joten lue artikkeli, jotta saat tiet\u00e4\u00e4, mik\u00e4 meit\u00e4 odottaa tulevina vuosikymmenin\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 t\u00e4llaiset autot ovat nyt vasta konseptimuodossa, eik\u00e4 niit\u00e4 siis voi ostaa tai laillisesti ajaa miss\u00e4\u00e4n p\u00e4in maailmaa. Oli miten oli, useimmat asiantuntijat uskovat, ett\u00e4 tulevaisuus on aivan nurkan takana.<\/p>\n\n\n\n

1. Volkswagen Gen.Travel<\/h2>\n\n\n\n

Muutama p\u00e4iv\u00e4 sitten Volkswagen hemmotteli meit\u00e4 ensisilm\u00e4yksell\u00e4 ja syv\u00e4llisell\u00e4 kokemuksella upouudesta VW Gen.Travel Concept -konseptiautosta. T\u00e4m\u00e4 futuristinen luomus on suunniteltu niin, ett\u00e4 voit rentoutua, kun se tekee kaiken ty\u00f6n. Valtavalla akulla varustetun auton pit\u00e4isi pysty\u00e4 kuljettamaan sinut pitkille matkoille, ja kyll\u00e4, siin\u00e4 voi rentoutua ja nukkua vaakatasossa.<\/p>\n\n\n\n

Koko t\u00e4m\u00e4n auton tarkoitus on esitell\u00e4, miten voimme muuttaa ajokokemuksemme t\u00e4ysin, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 auto ei tarvitse kuljettajaa lainkaan. VW uskoo, ett\u00e4 n\u00e4it\u00e4 autoja ei tulla ostamaan vaan vuokraamaan. VW toivoo my\u00f6s, ett\u00e4 t\u00e4llaiset autot poistavat kokonaan tarpeen lyhyen matkan lent\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n

2. Nio Eve<\/h2>\n\n\n\n

VW ei oikeastaan ole ensimm\u00e4inen br\u00e4ndi, joka on esitt\u00e4nyt t\u00e4m\u00e4n idean, sill\u00e4 Nio Eve -projekti esiteltiin ensimm\u00e4isen kerran jo vuonna 2015. Kesti melko monta vuotta ennen kuin Nio n\u00e4ytti ”valmiin” auton liven\u00e4, ja ideana on antaa sinun nukkua, kun t\u00e4m\u00e4 Level 5 -autonomian konseptiauto vie sinut minne ikin\u00e4 haluatkin.<\/p>\n\n\n\n

On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 Eevasta ei ole yht\u00e4 paljon teknisi\u00e4 yksityiskohtia kuin Gen.Travelin kohdalla, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ei ole k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 yht\u00e4 toimiva. Niin tai n\u00e4in, Even sis\u00e4tilat ovat t\u00e4ysin modulaariset, sill\u00e4 niiden avulla voit muuttaa istuinaluetta ja tehd\u00e4 itsellesi mukavan pehmoisen s\u00e4ngyn.<\/p>\n\n\n\n

3. Volvo 360c<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat maksimoida mukavuuden, ylellisyyden ja turvallisuuden tulevaisuudessa, tulet ilahtumaan siit\u00e4, ett\u00e4 Volvolla on my\u00f6s auto, joka t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tyhji\u00f6n, se on nimelt\u00e4\u00e4n Volvo 360c. 360c on n\u00e4ist\u00e4 kolmesta autosta kiistatta siisteimm\u00e4n n\u00e4k\u00f6inen, ja se on my\u00f6s se, joka on tehnyt koko joukon testej\u00e4 ja jota n\u00e4hd\u00e4\u00e4n toisinaan testattavan yleisill\u00e4 teill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

360c:st\u00e4 on kolme erilaista variaatiota: luksusmalli, joka on varustettu kaikenlaisilla vempaimilla, ty\u00f6painotteinen malli, jossa on kokousty\u00f6piste, jossa voit pit\u00e4\u00e4 kokouksen liikkeell\u00e4 ollessasi, ja nukkumaversio, jossa voit maata vaakatasossa ja nukkua samalla, kun 360c kuljettaa sinut m\u00e4\u00e4r\u00e4np\u00e4\u00e4h\u00e4si.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko saatavilla t\u00e4ysin autonomisia autoja, joissa voi nukkua?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4llaiset autot ovat konseptiautoja, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat testialustoja tulevia iteraatioita varten, eiv\u00e4tk\u00e4 ne siten ole ostettavissa. Tosiasia on, ett\u00e4 n\u00e4it\u00e4 autoja ei ole saatavilla pitk\u00e4\u00e4n aikaan, koska t\u00e4ysin autonomisen tason 5 auton valmistaminen kaikkine toiminnallisuuksineen ja turvallisuustakuineen edellytt\u00e4\u00e4 nykyisen liikennej\u00e4rjestelm\u00e4n t\u00e4ydellist\u00e4 uudistamista.<\/p>\n\n\n\n

Monet autonvalmistajat toteavat, ett\u00e4 joissakin autoissa on jo kaikki tarvittavat laitteisto- ja ohjelmisto-ominaisuudet. N\u00e4it\u00e4 autoja ei ole viel\u00e4 laillista tai toiminnallisesti mahdollista ottaa k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n nykyisess\u00e4 liikenteess\u00e4, koska se voi olla valtava turvallisuusriski.<\/p>\n\n\n\n

Moniin kysymyksiin on vastattava, ja monet ongelmat on ratkaistava ennen kuin n\u00e4m\u00e4 autot sallitaan yleisill\u00e4 teill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on autonomisten autojen nykyinen taso?<\/h3>\n\n\n\n

Voimme luottavaisin mielin todeta, ett\u00e4 olemme jossain autonomian tason 0 ja tason 3 v\u00e4limaastossa. Suurin osa autoista on viel\u00e4 tasolla 0, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 autoissa ei ole mink\u00e4\u00e4nlaista automaatiota. T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita, etteik\u00f6 n\u00e4iss\u00e4 autoissa voisi olla tiettyj\u00e4 ADAS-ominaisuuksia, kuten AEB, ESP, kaistalla pysymisen avustin tai kuolleen kulman avustin, sill\u00e4 ne ovat vain varoitusj\u00e4rjestelmi\u00e4, eiv\u00e4t automaatioj\u00e4rjestelmi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Nyky\u00e4\u00e4n yleisill\u00e4 teill\u00e4 liikenn\u00f6iviss\u00e4 edistyksellisimmiss\u00e4 autoissa on autonomian taso 3, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 auto voi suorittaa l\u00e4hes kaikki ajoteht\u00e4v\u00e4t tietyss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, mutta ihmisen on silti useimmissa tilanteissa ohjattava niit\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mitk\u00e4 ovat itseohjautuvan auton vaikeimmat haasteet?<\/h3>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen ongelma on se, ett\u00e4 useimmat yritykset kehitt\u00e4v\u00e4t nyky\u00e4\u00e4n omia j\u00e4rjestelmi\u00e4\u00e4n eiv\u00e4tk\u00e4 tee yhteisty\u00f6t\u00e4 tekniikan standardoimiseksi, mik\u00e4 hidastaa yleist\u00e4 edistyst\u00e4. Koska j\u00e4rjestelmien v\u00e4lill\u00e4 on paljon eroja, n\u00e4iden autojen on \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen vaikeaa toimia yhdess\u00e4 samalla tasolla viestinn\u00e4n, turvallisuuden ja tehokkuuden osalta.<\/p>\n\n\n\n

Muita merkitt\u00e4vi\u00e4 ongelmia ovat muun muassa mahdollisuus murtautua t\u00e4ysin autonomiseen autoon ilmasta k\u00e4sin ja ottaa auto t\u00e4ysin haltuun et\u00e4n\u00e4. Tieolosuhteet vaihtelevat huomattavasti, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n on pystytt\u00e4v\u00e4 sopeutumaan kaikenlaisiin teihin, mik\u00e4 on l\u00e4hes mahdotonta, kun otetaan huomioon joidenkin alueiden nykyinen infrastruktuuri.<\/p>\n\n\n\n

S\u00e4\u00e4ll\u00e4 itsess\u00e4\u00e4n voi olla valtava merkitys, samoin kuin tutkah\u00e4iri\u00f6ill\u00e4 ja tietyill\u00e4 liikenneolosuhteilla. Haastavin n\u00e4k\u00f6kohta on luultavasti onnettomuusvastuu ja tilanteet, joissa auto joutuu tekem\u00e4\u00e4n vaikeita p\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 monissa ennalta arvaamattomissa tilanteissa, joissa ihmishenki\u00e4 on vaarassa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Autojen perustamisesta l\u00e4htien mik\u00e4\u00e4n ei ole muuttunut merkitt\u00e4v\u00e4sti, sill\u00e4 k\u00e4yt\u00e4mme edelleen moottoreiden k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4 ja ihmisten ohjaamia autoja. Kyll\u00e4, s\u00e4hk\u00f6autot alkavat olla yh\u00e4 suositumpia, ja nykyinen autojen sis\u00e4inen teknologia tuntuu joskus<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5141,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[18,19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5190"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5190"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5190\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5191,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5190\/revisions\/5191"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5141"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5190"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5190"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5190"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}