{"id":5219,"date":"2022-11-01T15:29:15","date_gmt":"2022-11-01T15:29:15","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5219"},"modified":"2022-11-01T15:29:18","modified_gmt":"2022-11-01T15:29:18","slug":"missa-autoissa-on-sama-pulttikuvio-kuin-mercedeksessa","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/missa-autoissa-on-sama-pulttikuvio-kuin-mercedeksessa\/","title":{"rendered":"Miss\u00e4 autoissa on sama pulttikuvio kuin Mercedeksess\u00e4"},"content":{"rendered":"\n

Mercedes on saksalainen luksusautomerkki, joka tunnetaan maailman maineikkaimpien luksusautojen ja katumaastureiden suunnittelusta. Merkki on ollut olemassa moottoriajoneuvojen perustamisesta l\u00e4htien, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 he tiet\u00e4v\u00e4t pari asiaa siit\u00e4, miten tehd\u00e4 kunnon auto. Erityinen vanteen pulttipiirre viittaa kuvitteelliseen ympyr\u00e4\u00e4n, joka muodostuu kaikkien korvakkeiden reikien keskipisteiden yhdist\u00e4misest\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaikissa autoissa ei ole samaa pulttipohjaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 vanteiden vaihtaminen eri autojen v\u00e4lill\u00e4 ei ole aina mahdollista. Miss\u00e4 autoissa on sama pulttijako kuin Mercedeksess\u00e4? Ensinn\u00e4kin useimmissa nykyaikaisissa Mercedes-henkil\u00f6autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tunnettua 5×112\/5×4.4-pulttijakoa, joka on melko yleinen saksalaisten autojen luksussegmentiss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Audin, BMW:n, Lamborghinin, Bentleyn, McLarenin, Minin, Seatin, Skodan ja VW:n autoissa on t\u00e4sm\u00e4lleen sama pulttijako, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 merkit voivat yleens\u00e4 vaihtaa renkaita kesken\u00e4\u00e4n. Sinun on kuitenkin aina tarkistettava, onko kyseisess\u00e4 Mersussa 5×112-pulttikuvio, sill\u00e4 joissakin malleissa sit\u00e4 ei ole.<\/p>\n\n\n\n

Muista my\u00f6s tarkistaa, onko autossa, johon haluat vaihtaa vanteet, my\u00f6s sama pulttijako, sill\u00e4 jotkin edell\u00e4 lueteltujen merkkien mallit eiv\u00e4t ole yhteensopivia. Lis\u00e4ksi on my\u00f6s merkkej\u00e4, joilla ei useimmiten ole samaa pulttijakoa, lukuun ottamatta muutamia tiettyj\u00e4 malleja, joilla on.<\/p>\n\n\n\n

Mik\u00e4 on pulttikuvio?<\/h2>\n\n\n\n

Vanteen pulttikuvio viittaa kuvitteelliseen ympyr\u00e4\u00e4n, jonka kaikkien korvakkeiden keskipisteet muodostavat. T\u00e4m\u00e4 mitta on t\u00e4rke\u00e4, jos haluat vaihtaa vanteita, sill\u00e4 jos sinulla on kaksi autoa, joissa on samanlainen pulttijako, voit helposti vaihtaa vanteet kesken\u00e4\u00e4n. Toki on my\u00f6s joitakin muita mittoja, jotka on pidett\u00e4v\u00e4 mieless\u00e4, mutta puhumme niist\u00e4 pian.<\/p>\n\n\n\n

Nykyaikaisessa autoteollisuudessa on melko monta erilaista pulttauskuviota, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikissa autoissa ei ole samaa pulttauskuviota. Jopa joissakin Mercedes-malleissa on erilaiset pulttikuviot, erityisesti t\u00e4ysin eri markkinasegmenttiin kuuluvissa malleissa. Esimerkiksi kaupallisessa Mercedes-pakettiautossa ei todenn\u00e4k\u00f6isesti ole samaa pulttikuviota kuin Mercedes Benz A-Class -luokassa.<\/p>\n\n\n\n

Pulttipohjan kaavan ensimm\u00e4inen osa viittaa auton mukana tulevien korvakkeiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4n. Jos kaava n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4lt\u00e4: 5×112, se tarkoittaa, ett\u00e4 numero 5 viittaa siihen, ett\u00e4 autossa on viisi pultinreik\u00e4\u00e4. Kaavan 112-osa viittaa halkaisijaan, joka muodostuu, jos piirret\u00e4\u00e4n ympyr\u00e4 kaikkien viiden rei\u00e4n keskipisteen l\u00e4pi.<\/p>\n\n\n\n

Mist\u00e4 tied\u00e4n pulttipiirustukseni?<\/h2>\n\n\n\n

Voit selvitt\u00e4\u00e4 autosi pulttikuvion muutamalla eri tavalla, ja yleisin ja helpoin tapa on etsi\u00e4 tiedot omistajan k\u00e4sikirjasta. Sinun on kuitenkin muistettava, ett\u00e4 kaikissa omistajan k\u00e4sikirjoissa ei ole n\u00e4it\u00e4 tietoja, joten sinun on l\u00f6ydett\u00e4v\u00e4 toinen tapa.<\/p>\n\n\n\n

Toiseksi helpoin tapa selvitt\u00e4\u00e4 pulttien malli on pyyt\u00e4\u00e4 apua j\u00e4lleenmyyj\u00e4lt\u00e4si. Antamalla joitakin perustietoja autostasi, kuten vuosimalli, malli ja VIN-numero, j\u00e4lleenmyyj\u00e4n pit\u00e4isi pysty\u00e4 v\u00e4litt\u00f6m\u00e4sti kertomaan pulttien malli. J\u00e4lleenmyyj\u00e4t eiv\u00e4t v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 aina ole innokkaita auttamaan sinua t\u00e4ss\u00e4 asiassa, koska on suhteellisen helppoa mitata autosi pulttijako itse.<\/p>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin auton pulttikuvio mitataan eri tavalla riippuen siit\u00e4, onko autossa pariton vai parillinen m\u00e4\u00e4r\u00e4 pultinreiki\u00e4. Jos autossa on parillinen m\u00e4\u00e4r\u00e4 reiki\u00e4, sinun tarvitsee vain mitata kahden reik\u00e4keskipisteen v\u00e4linen et\u00e4isyys rinnakkain toisistaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos autossasi on pariton m\u00e4\u00e4r\u00e4 reiki\u00e4, sinun on mitattava rei\u00e4t vinosti, kuten t\u00e4ss\u00e4 esimerkiss\u00e4 on esitetty.<\/p>\n\n\n\n

Miksi autoissa on erilaiset pulttijako?<\/h2>\n\n\n\n

Syy siihen, miksi autoissa on erilaiset pulttipinnat, on se, ett\u00e4 ne ovat vain kehittyneet sellaisiksi. Jotkin merkit alkoivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yht\u00e4 pulttauskuviota, kun taas toiset merkit eri puolilla maailmaa alkoivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 eri pulttauskuviota. Toinen syy siihen, miksi autoissa on erilaiset pulttipinnat, on se, ett\u00e4 joissakin autoissa tarvitaan turvallisuussyist\u00e4 enemm\u00e4n korvakkeita.<\/p>\n\n\n\n

Puoliper\u00e4vaunun tavallisessa korvakuvioinnissa on v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 8-12 reik\u00e4\u00e4, koska se on tarpeen suuremman ja painavamman vanteen kiinnitt\u00e4miseksi kunnolla. Toisaalta autossa, jossa on todella pieni vanne, ei ole tarpeeksi tilaa, jotta siihen voitaisiin asentaa niin monta korvaketta.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi v\u00e4hemm\u00e4n pultinreiki\u00e4 tekee valmistusprosessista helpompaa ja halvempaa. Toki se ei ehk\u00e4 n\u00e4yt\u00e4 silt\u00e4 tietyn auton kohdalla, mutta jos kyseess\u00e4 on merkki, joka valmistaa vuosittain satoja, ellei jopa miljoonia autoja, n\u00e4m\u00e4 erot ovat varmasti merkitt\u00e4vi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Voinko asentaa vanteet, joissa on erilainen pulttijako?<\/h3>\n\n\n\n

Et voi asentaa py\u00f6ri\u00e4, joiden pulttijako on erilainen, ilman j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6rien sovittimia, joilla erot voidaan kompensoida. Sinun on kuitenkin oltava erityisen varovainen k\u00e4ytt\u00e4ess\u00e4si n\u00e4it\u00e4 py\u00f6r\u00e4nsovittimia, sill\u00e4 niiden valmistuksen ja asennuksen on oltava koulutettujen ammattilaisten tekem\u00e4, sill\u00e4 muuten ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 turvallisia kuin OEM-py\u00f6rien pit\u00e4isi olla.<\/p>\n\n\n\n

Todellisuudessa on niin, ett\u00e4 vaikka n\u00e4m\u00e4 adapterit voivat olla riitt\u00e4v\u00e4n turvallisia, sinun on parempi olla ilman niit\u00e4, koska ei yksinkertaisesti ole mit\u00e4\u00e4n syyt\u00e4 ottaa riski\u00e4, jos se ei ole ehdottoman v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mist\u00e4 tied\u00e4n, sopiiko py\u00f6r\u00e4 autooni?<\/h3>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin pulttijako on ilmeinen mitta, jonka on vastattava, paitsi jos valitset korkealaatuisia, laadukkaasti valmistettuja ja asennettuja py\u00f6r\u00e4nsovittimia. Toiseksi sinun on varmistettava, ett\u00e4 py\u00f6r\u00e4n halkaisija sopii autoosi.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on my\u00f6s pidett\u00e4v\u00e4 mieless\u00e4, ett\u00e4 vanteen ja renkaan leveydest\u00e4 ei voi tinki\u00e4 kovin paljon. Voit my\u00f6s ostaa v\u00e4likkeit\u00e4, joiden avulla voit asentaa leve\u00e4mm\u00e4t py\u00f6r\u00e4t, mutta my\u00f6s n\u00e4m\u00e4 on asennettava koulutettujen ammattilaisten toimesta.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko j\u00e4lkimarkkinapy\u00f6r\u00e4t hyv\u00e4 idea Mercedekselle?<\/h3>\n\n\n\n

Se riippuu itse py\u00f6r\u00e4st\u00e4. On turvallista sanoa, ett\u00e4 OEM-Mersun vanne on loogisin valinta Mercedesiin, mutta jos haluat kaunistella asioita, varmista, ett\u00e4 valitset laadukkaan vanteen, jonka on valmistanut hyv\u00e4maineinen valmistaja ja jolla on jonkinlainen todiste aitoudesta, sill\u00e4 v\u00e4\u00e4renn\u00f6ksi\u00e4 on paljon.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Mercedes on saksalainen luksusautomerkki, joka tunnetaan maailman maineikkaimpien luksusautojen ja katumaastureiden suunnittelusta. Merkki on ollut olemassa moottoriajoneuvojen perustamisesta l\u00e4htien, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 he tiet\u00e4v\u00e4t pari asiaa siit\u00e4, miten tehd\u00e4 kunnon<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[11],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5219"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5219"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5219\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5220,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5219\/revisions\/5220"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5219"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5219"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5219"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}