{"id":5227,"date":"2022-11-02T15:23:01","date_gmt":"2022-11-02T15:23:01","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5227"},"modified":"2022-11-02T15:23:04","modified_gmt":"2022-11-02T15:23:04","slug":"onko-citroen-e-dispatch-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-citroen-e-dispatch-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch, joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 \u00eb-Jumpy, on s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6inen pakettiauto, joka on suunniteltu tarjoamaan sinulle kaikki pakettiautolta tuttuja toimintoja, mutta lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6inen voimansiirto. S\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6iset pakettiautot saattavat olla jopa t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4 kokonaissaasteiden v\u00e4hent\u00e4misess\u00e4 kuin henkil\u00f6autot, mink\u00e4 vuoksi \u00eb-Dispatchista toivotaankin tulevan segmenttins\u00e4 standardi. Onko Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Jos etsit s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 pakettiautoa, joka tarjoaa istumapaikat jopa 9 henkil\u00f6lle ja jota voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 kaupalliseen ett\u00e4 yksityiseen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, \u00eb-Dispatch on ehdottomasti hyv\u00e4 valinta. \u00eb-Dispatch k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tunnettua Stellantis-s\u00e4hk\u00f6auton alustaa, ja se jakaa alustansa monien muiden tuttujen Toyotan, Vauxhall\/Opelin ja Peugeotin valmistamien s\u00e4hk\u00f6pakettiautojen kanssa.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti \u00eb-Dispatch pyrkii pit\u00e4m\u00e4\u00e4n kaiken hillittyn\u00e4, mutta koska useimmat Citro\u00ebnit n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t yleens\u00e4 rohkeammilta, \u00eb-Dispatch on t\u00e4rkeimpiin kilpailijoihinsa verrattuna houkuttelevampi pakettiauto. Ajokokemuksessa ei ole mit\u00e4\u00e4n erikoista, sill\u00e4 \u00eb-Dispatch ajaa kuten mik\u00e4 tahansa muu s\u00e4hk\u00f6pakettiauto.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on edelleen mysteeri, ainakin mit\u00e4 tulee pitk\u00e4aikaiseen luotettavuuteen, mutta on joitakin asioita, joista kannattaa puhua. Kyseess\u00e4 on my\u00f6s melko kallis pakettiauto, mutta s\u00e4hk\u00f6pakettiautot maksavat huomattavan lis\u00e4maksun. \u00eb-Dispatch on todella k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen ajoneuvo, sill\u00e4 siin\u00e4 on istumapaikkoja jopa yhdeks\u00e4lle henkil\u00f6lle ja paljon k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevaa kuormatilaa.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

\u00eb-Dispatchissa on valittavana kaksi akkukokoa, joista ensimm\u00e4inen on 50 kWh ja toinen 75 kWh. Pienempi 50 kWh:n akku riitt\u00e4\u00e4 noin 175-180 kilometrin toimintas\u00e4teeseen, kun taas isommalla 75 kWh:n akulla p\u00e4\u00e4set l\u00e4hemm\u00e4s 260 kilometri\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Voit ladata \u00eb-Dispatchin nopeasti 100 kW:n DC-laturilla 20 prosentista 80 prosenttiin noin 38 minuutissa, kun taas hidas AC-lataus kest\u00e4\u00e4 11 tuntia. Pienempi 50 kWh:n akkumalli voi my\u00f6s ladata 100 kW:n teholla, ja pikalataus kest\u00e4\u00e4 28 minuuttia. Hidas vaihtovirtalataus kest\u00e4\u00e4 vastaavasti 7-8 tuntia.<\/p>\n\n\n\n

Kaikissa \u00eb-Dispatchin versioissa on yksi s\u00e4hk\u00f6moottori, joka on asennettu etuakselille, jolloin se on pysyv\u00e4 FWD-kokoonpano ja 136 hv. 10 minuutin pikalataus antaa 80 kilometrin lis\u00e4kantaman, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi useimmille ihmisille.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Suunnittelu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Muotoilun osalta \u00eb-Dispatchissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n tunnettua Citro\u00ebnin muotokielt\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pakettiautoksi suhteellisen rohkealta, mutta ei erityisen kauniilta. Citro\u00ebn ei ole tehnyt \u00eb-Dispatchista s\u00e4hk\u00f6autona erikoisen n\u00e4k\u00f6ist\u00e4, mik\u00e4 on yh\u00e4 kasvava trendi useimpien s\u00e4hk\u00f6autojen kohdalla. My\u00f6sk\u00e4\u00e4n sis\u00e4tilat eiv\u00e4t huuda s\u00e4hk\u00f6autoa, mutta ovat silti kauniisti sisustetut ja eritt\u00e4in helppotajuiset.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus ei ole erityisen erikoinen, sill\u00e4 \u00eb-Dispatch ei yrit\u00e4 olla erikoinen. Se on pakettiauto, jota useimmat ihmiset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t joko perhe- tai yritysk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, ja siksi se on suunniteltu ennakoivaksi ja vakaaksi.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Luotettavuus ja yleiset kysymykset<\/h2>\n\n\n\n

Luotettavuuden osalta \u00eb-Dispatch onnistuu s\u00e4ilytt\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikki ne ominaisuudet, joita Stellantis-pohjaisilta ajoneuvoilta on totuttu odottamaan. Toki joitakin takaisinkutsuja oli, mutta mik\u00e4\u00e4n niist\u00e4 ei ollut erityisen vaikea ratkaista. Voit odottaa tiettyj\u00e4 ongelmia latausj\u00e4rjestelmist\u00e4 tai s\u00e4hk\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Muita mahdollisia ongelmia ovat erilaiset varusteongelmat, ongelmat turvatyynyjen kanssa ja mahdolliset ongelmat maksimiet\u00e4isyydess\u00e4, jossa kylm\u00e4 s\u00e4\u00e4 ja raskas lasti voivat alentaa kokonaisiet\u00e4isyytt\u00e4 melkoisesti.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

Keskikokoisen 50 kW:n \u00eb-Dispatchin l\u00e4ht\u00f6hinta on noin 51 000 euroa, kun taas kalliimpien 75 kWh:n XL-versioiden hinta on noin 60 000 euroa. N\u00e4in \u00eb-Dispatch on halvempi kuin Peugeot e-Traveller, mutta kalliimpi kuin Vivaro-e. Kaiken kaikkiaan se on hinta, joka s\u00e4hk\u00f6autosta on maksettava, sill\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 ovat yli 50 000 euron arvoisia ajoneuvoja.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyydess\u00e4 ei todellakaan ole paljoa valittamista, sill\u00e4 \u00eb-Dispatch tarjoaa istumapaikat jopa yhdeks\u00e4lle henkil\u00f6lle ja todella suuren kuormatilan. Voit pakata \u00eb-Dispatchin \u00e4\u00e4ri\u00e4\u00e4n my\u00f6ten t\u00e4yteen, mutta runsaan tekniikan ansiosta se ei haittaa n\u00e4kyvyytt\u00e4si, mik\u00e4 on todella t\u00e4rke\u00e4\u00e4, kun ajat n\u00e4in isoa autoa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch?<\/h3>\n\n\n\n

No, se riippuu k\u00e4ytt\u00f6skenaariostasi ja siit\u00e4, millaista ajoa sinulla on tapana tehd\u00e4 eniten. Jos siis suunnittelet k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4si pakettiautoa vain p\u00e4ivitt\u00e4isen\u00e4 ty\u00f6matkapakettina, etk\u00e4 aja kovin montaa kilometri\u00e4 joka p\u00e4iv\u00e4, \u00eb-Dispatchissa on paljon j\u00e4rke\u00e4. Lis\u00e4ksi jos sinulla on paikka, jossa voit pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4 ladattuna, kun et k\u00e4yt\u00e4 sit\u00e4, se voi olla parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4 sille.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos aiot ajaa paljon kilometrej\u00e4 maantiell\u00e4 eik\u00e4 sinulla ole autotallia, jossa voit pit\u00e4\u00e4 sit\u00e4 ladattuna, sinun on parempi investoida dieselvaihtoehtoon, sill\u00e4 dieselk\u00e4ytt\u00f6iset pakettiautot ovat edelleen parhaita pitk\u00e4n matkan matkoilla.<\/p>\n\n\n\n

Miten Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch vertautuu Peugeot e-Travelleriin, Toyota PROACEen ja Vauxhall\/Opel e-Vivaroon?<\/h3>\n\n\n\n

Kaikki n\u00e4m\u00e4 kolme perustuvat identtiseen alustaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kaikissa kolmessa on joko 50 kWh:n tai 75 kWh:n akku. Peugeot on kallein, kun taas \u00eb-Dispatch ja Vivaro-e ovat l\u00e4hes identtisi\u00e4. Proace on n\u00e4ist\u00e4 kaikista halvin, mutta se koskee vain mallia, johon mahtuu jopa 8 ihmist\u00e4, eik\u00e4 9:\u00e4\u00e4, kuten kaikkiin muihin pakettiautoihin.<\/p>\n\n\n\n

Sanoisin, ett\u00e4 \u00eb-Dispatch tai Proace Verso ovat parhaita, koska \u00eb-Dispatch n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hienoimmalta ja edustaa parasta vastinetta, kun taas Proace Versosta on monia alavaihtoehtoja, joista jotkut saattavat olla juuri sit\u00e4, mit\u00e4 etsit.<\/p>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch saatavana pistokehybridin\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, Citro\u00ebn Dispatch on nyt saatavilla vain s\u00e4hk\u00f6isen\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 et voi pian ostaa upouutta \u00eb-Dispatchia, joka ei ole s\u00e4hk\u00f6inen. Plug-in Dispatch -malleja ei koskaan ollut edes saatavilla, koska Citro\u00ebn n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan kiinnostunut vain t\u00e4yss\u00e4hk\u00f6pakettiautojen valmistuksesta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Dispatch, joka tunnetaan my\u00f6s nimell\u00e4 \u00eb-Jumpy, on s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6inen pakettiauto, joka on suunniteltu tarjoamaan sinulle kaikki pakettiautolta tuttuja toimintoja, mutta lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6inen voimansiirto. S\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6iset pakettiautot saattavat olla jopa t\u00e4rke\u00e4mpi\u00e4 kokonaissaasteiden<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5120,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5227"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5227"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5227\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5228,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5227\/revisions\/5228"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5120"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5227"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5227"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5227"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}