{"id":5243,"date":"2022-11-03T18:16:32","date_gmt":"2022-11-03T18:16:32","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5243"},"modified":"2022-11-03T18:16:35","modified_gmt":"2022-11-03T18:16:35","slug":"citroen-e-jumpy-electric-vs-vastaavat-sahkoautot","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/citroen-e-jumpy-electric-vs-vastaavat-sahkoautot\/","title":{"rendered":"Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy electric vs. vastaavat s\u00e4hk\u00f6autot"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy (e-Dispatch) on Citro\u00ebnin valmistama s\u00e4hk\u00f6inen pakettiauto, joka kilpailee Peugeot e-Travellerin, Opel\/Vauxhall Vivaro-e:n ja Toyota Proace Verson kanssa. Kaikki n\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 perustuvat samaan Stellantis-s\u00e4hk\u00f6pakettiauton alustaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne ovat l\u00e4hes identtisi\u00e4 lukuun ottamatta muutamia tekij\u00f6it\u00e4, kuten hintaa, tilaa, ulkon\u00e4k\u00f6\u00e4 ja haluttavuutta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy electricia ja vastaavia s\u00e4hk\u00f6autoja ja kerromme, miksi sinun kannattaa valita yksi niist\u00e4 toisen sijaan. Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy on saatavana kahdessa eri koossa, jotka ovat samoja kuin kaikki muutkin t\u00e4m\u00e4n listan pakettiautot, lukuun ottamatta Toyotaa, jota on saatavana tietyiss\u00e4 alaluokissa, kuten sukkulamallina, mutta joissakin niist\u00e4 ei ole istumapaikkoja yhdeks\u00e4lle henkil\u00f6lle.<\/p>\n\n\n\n

Vauxhall\/Opel Vivaro-e ja \u00eb-Jumpy ovat hinnaltaan todella l\u00e4hell\u00e4 toisiaan, kun taas Peugeot e-Traveller on t\u00e4m\u00e4n luettelon kallein auto. Toyota Proace Verson saa halvimmalla, mutta vain jos et tarvitse istumapaikkoja jopa 9 hengelle.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan kaikki nelj\u00e4 autoa ovat todella samankaltaisia, ja niiden v\u00e4lill\u00e4 on melkoinen niskan p\u00e4\u00e4lle meno. Ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksesi perustuu todenn\u00e4k\u00f6isesti merkkiuskollisuuteesi ja parhaaseen hintaan, jonka saat kustakin n\u00e4ist\u00e4 autoista. N\u00e4in ollen, riippumatta siit\u00e4, kumman p\u00e4\u00e4dyt ostamaan, et todellakaan voi tehd\u00e4 v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy<\/h2>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy on saatavana kahtena eri versiona akun koosta ja pohjaratkaisusta riippuen. Keskikokoinen 50 kW:n malli on halvin, ja se maksaa noin 51 000 euroa, kun taas 75 kWh:n XL-malli on kallein ja maksaa 56 000 euroa. 50 kWh:n mallin toimintas\u00e4de on noin 180 km, kun taas 75 kWh:n mallin toimintas\u00e4de on jopa 260 km.<\/p>\n\n\n\n

Pikalataus on rajoitettu 100 kW:iin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 \u00eb-Jumpyn voi ladata 20 prosentista 80 prosenttiin noin 28 minuutissa. Muotoilullisesti sanoisin, ett\u00e4 \u00eb-Jumpy n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 kaikista autoista parhaalta. Sen tilank\u00e4ytt\u00f6 on erinomaista, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se voidaan t\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ihmisill\u00e4 ja lastilla ongelmitta.<\/p>\n\n\n\n

Peugeot e-Traveller<\/h2>\n\n\n\n

Kuten alussa mainittiin, e-Traveller on l\u00e4hes identtinen \u00eb-Jumpyn kanssa, sill\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 pakettiautot perustuvat tuttuun Stellantis-alustaan, jonka ansiosta voit valita 50 kWh:n ja 75 kWh:n mallin v\u00e4lill\u00e4. Toimintas\u00e4de on rajattu 175 kilometriin 50 kWh:n mallissa ja 255 kilometriin 75 kWh:n mallissa. E-Traveller on saatavana my\u00f6s keskikokoisena tai XL-mallina.<\/p>\n\n\n\n

Pikalatausnopeus on sama kuin \u00eb-Jumpy-mallissa, kun taas hidas lataus tavallisesta kotipistorasiasta kest\u00e4\u00e4 50 kWh:n mallissa noin 8-9 tuntia ja 75 kWh:n mallissa 11 tuntia. (n\u00e4m\u00e4 tilastot ovat samat kaikille pakettiautoille). 63 000 euron l\u00e4ht\u00f6hinta tekee e-Travellerista kalleimman pakettiauton, mutta siin\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s laadukkaampia sisustusmateriaaleja, ja monet pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 mukavampana.<\/p>\n\n\n\n

Vauxhall\/Opel Vivaro-e<\/h2>\n\n\n\n

Kolmas kilpailija t\u00e4ss\u00e4 luettelossa, Vivaro-e alkaa 51 000 eurosta pienemm\u00e4n 50 kWh:n keskikokoisen mallin osalta, kun taas huippumalli XL 75 kWh maksaa 57 000 euroa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on kaikista edullisin XL 75 kWh -malli. Kaikissa versioissa on jopa 9 istumapaikkaa, ja Vivaro-e on kohtuullisen mukava ja tilava pakettiauto.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti se ei ehk\u00e4 ole yht\u00e4 siistin n\u00e4k\u00f6inen kuin kaikki muut t\u00e4m\u00e4n listan pakettiautot, koska Opel p\u00e4\u00e4tti k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 melko rauhallisia linjoja, jotka eiv\u00e4t tee Vivaro-e:st\u00e4 erottuvaa. Jotkut ihmiset kuitenkin pit\u00e4v\u00e4t siit\u00e4, ja siksi Vivaro-e saa varmasti pisteit\u00e4, joita t\u00e4llaiset ostajat saavat.<\/p>\n\n\n\n

Toyota Proace Verso<\/h2>\n\n\n\n

Viimeinen haastaja t\u00e4ll\u00e4 listalla on Toyota Proace Verso, joka yll\u00e4tt\u00e4en my\u00f6s lainaa Stellantiksen s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 alustaa, mutta Toyota ei ole Stellantiksen hallinnoima, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Toyota osti alustan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4kseen sit\u00e4 malleissaan. T\u00e4m\u00e4 tulee yll\u00e4tyksen\u00e4, sill\u00e4 Toyota on yleens\u00e4 tunnettu siit\u00e4, ett\u00e4 se kehitt\u00e4\u00e4 oman alustansa, mutta t\u00e4m\u00e4 on todenn\u00e4k\u00f6isesti halvempi vaihtoehto.<\/p>\n\n\n\n

Proace Verso on saatavana keskikokoisena ja XL-muodossa sek\u00e4 50 kWh:n ett\u00e4 75 kWh:n muodossa, ja kaikki tekniset tiedot ovat samat kuin kaikilla muillakin t\u00e4m\u00e4n listan pakettiautoilla. Proacea on kuitenkin saatavana joko 8- tai 9-paikkaisena sek\u00e4 erityisen\u00e4 henkil\u00f6kuljetuksiin suunniteltuna shuttle-mallina. 50 000 euron l\u00e4ht\u00f6hinta tekee 8-paikkaisesta 50 kWh:n Proacesta halvimman, mutta 75 kWh:n malli 9-paikkaisena maksaa l\u00e4hes 60 000 euroa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Miksi kaikki n\u00e4m\u00e4 s\u00e4hk\u00f6pakettiautot k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa alustaa?<\/h3>\n\n\n\n

Vastaus t\u00e4h\u00e4n kysymykseen on melko yksinkertainen – kustannukset. Erillisen s\u00e4hk\u00f6auton alustan kehitt\u00e4minen maksaa todenn\u00e4k\u00f6isesti muutaman miljardin dollarin, mink\u00e4 vuoksi monella merkill\u00e4 ei ole siihen varaa. VAG suunnitteli oman alustansa, mutta sit\u00e4 alustaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n Audissa, Porschessa, Skodassa ja kaikissa muissa VAG:n tuotteissa.<\/p>\n\n\n\n

Jotta yritys ei hautaudu taloudellisesti, on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 n\u00e4it\u00e4 alustoja yhdess\u00e4 muiden autonvalmistajien kanssa, koska se alentaa kokonaisriisi\u00e4 melkoisesti. Lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6autoja ei viel\u00e4 myyd\u00e4 kovinkaan paljon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 todelliset voitot tulevat todenn\u00e4k\u00f6isesti my\u00f6hemmin.<\/p>\n\n\n\n

Onko pistokehybridipakettiauto parempi kuin s\u00e4hk\u00f6pakettiauto?<\/h3>\n\n\n\n

Plug-in-hybridipakettiauto saattaa olla hyv\u00e4 valinta niille, jotka eiv\u00e4t ole viel\u00e4 valmiita siirtym\u00e4\u00e4n t\u00e4ysin s\u00e4hk\u00f6iseen voimansiirtoon, mutta plug-in-hybridipakettiautoja ei todellakaan ole kovin montaa, joista voit valita. Toisaalta s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 pakettiautoja on melko paljon.<\/p>\n\n\n\n

Sanoisin, ett\u00e4 jos voit hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 s\u00e4hk\u00f6pakettiautoa t\u00e4ysimittaisesti, on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4 valita s\u00e4hk\u00f6pakettiauto 99 prosentissa tilanteista. Jos et kuitenkaan pysty siihen ja ajattelet, ett\u00e4 pakettiauton lataaminen on joskus vaikeaa, kannattaa odottaa hetki, ennen kuin se onnistuu mukavasti, ja n\u00e4in ollen valita mink\u00e4 tahansa PH-s\u00e4hk\u00f6auton.<\/p>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 Citro\u00ebn hyvi\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Citro\u00ebnin s\u00e4hk\u00f6autot ovat ker\u00e4nneet viime aikoina melko paljon kiinnostusta, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 he ilmeisesti tekev\u00e4t jotain oikein. Toki siell\u00e4 ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n ”luksusluokan” s\u00e4hk\u00f6autoja, mutta Citro\u00ebn tekee loistavia puoliedullisia s\u00e4hk\u00f6autoja, erityisesti e-C4:n kaltaisia autoja, joka on moderni iteraatio siit\u00e4, milt\u00e4 suosituimman segmentin auton pit\u00e4isi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy (e-Dispatch) on Citro\u00ebnin valmistama s\u00e4hk\u00f6inen pakettiauto, joka kilpailee Peugeot e-Travellerin, Opel\/Vauxhall Vivaro-e:n ja Toyota Proace Verson kanssa. Kaikki n\u00e4m\u00e4 nelj\u00e4 perustuvat samaan Stellantis-s\u00e4hk\u00f6pakettiauton alustaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5120,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5243"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5243"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5243\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5244,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5243\/revisions\/5244"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5120"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5243"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5243"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5243"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}