{"id":5259,"date":"2022-11-06T07:02:53","date_gmt":"2022-11-06T07:02:53","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5259"},"modified":"2022-11-06T07:02:55","modified_gmt":"2022-11-06T07:02:55","slug":"volkswagen-phaeton-vs-volkswagen-phaeton-d2","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/volkswagen-phaeton-vs-volkswagen-phaeton-d2\/","title":{"rendered":"Volkswagen Phaeton vs. Volkswagen Phaeton D2"},"content":{"rendered":"\n

Volkswagen Phaeton on VW:n suurin sedan, joka on tehty niille, jotka haluavat mieluummin kyydin kuin ajavat autoa itse. Phaetonin ensimm\u00e4inen versio ilmestyi vuonna 2002, ja sit\u00e4 seurasi vuonna 2014 mittava uudistettu versio. Phaeton lopetettiin virallisesti jo vuonna 2016, mutta VW suunnitteli sen seuraajan julkaisemista.<\/p>\n\n\n\n

Kunnes Dieselgate tapahtui, jolloin VW joutui miettim\u00e4\u00e4n uudelleen koko tuotestrategiansa. Valtavien maksusakkojen ja korvausten ansiosta uusi Volkswagen Phaeton romutettiin lopulta kokonaan. Monet uskottavat l\u00e4hteet v\u00e4itt\u00e4v\u00e4t, ett\u00e4 Phaeton oli yksi yhti\u00f6n historian suurimmista rahasakoista, sill\u00e4 VW:n kerrotaan menett\u00e4neen jopa 28 000 euroa jokaisesta myydyst\u00e4 yksik\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4m\u00e4 ovat t\u00e4rkeimm\u00e4t syyt siihen, miksi Phaetonia ei koskaan toteutettu, mutta hein\u00e4kuussa 2022 VW julkaisi ennenn\u00e4kem\u00e4tt\u00f6mi\u00e4 kuvia siit\u00e4, mink\u00e4 piti olla uusi Phaeton. N\u00e4in tehtiin auton 20-vuotisjuhlan kunniaksi, ja voimme vilpitt\u00f6m\u00e4sti sanoa, ett\u00e4 D2 Phaeton vaikuttaa vaikuttavalta paketilta.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme Volkswagen Phaetonin 1. sukupolvea ja Volkswagen Phaeton D2:ta ja kerromme, mit\u00e4 kaikkea meilt\u00e4 j\u00e4i n\u00e4kem\u00e4tt\u00e4. Kuka tiet\u00e4\u00e4, ehk\u00e4 D2 Phaeton n\u00e4kee p\u00e4iv\u00e4nvalon joskus my\u00f6hemmin.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Phaeton<\/h2>\n\n\n\n

Kun alkuper\u00e4inen VW Phaeton tuli markkinoille, ihmiset huomasivat nopeasti, ett\u00e4 siin\u00e4 oli tiettyj\u00e4 ominaisuuksia, joita ei ole monissa autoissa nyky\u00e4\u00e4n. Alkuper\u00e4inen Phaeton ei perustunut samaan alustaan kuin Audi A8, vaan Bentley Flying Spuriin. Toki moottorit jaettiin kaikkien n\u00e4iden kolmen merkin kesken, mutta Phaeton ei j\u00e4\u00e4nyt mist\u00e4\u00e4n paitsi.<\/p>\n\n\n\n

Alkuper\u00e4ist\u00e4 Phaetonia on saatavana sek\u00e4 diesel- ett\u00e4 bensiinimoottorilla V6, bensiinimoottorilla V8, diesel-V10 tai malliston huipulla olevalla bensiinimoottorilla W12. Kaikki Phaeton-mallit tarjoavat v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 241 hv, kun taas edell\u00e4 mainittu W12-malli tarjoaa 450 hv, ja se on yksi tasaisimmista voimansiirroista, joita mist\u00e4\u00e4n autosta l\u00f6ytyy. Useimpiin malleihin kuului AWD-ajo, mutta joihinkin malleihin oli saatavana my\u00f6s FWD-asennus.<\/p>\n\n\n\n

Alkuper\u00e4isen Phaetonin saa nyky\u00e4\u00e4n jo 5 000 dollarilla, kun taas 1. sukupolven Phaetonista maksetaan keskim\u00e4\u00e4rin noin 12 000 dollaria. T\u00e4ll\u00e4 hinnalla VW Phaeton on ehdoton luksusautohinta, mutta yll\u00e4pitokustannukset eiv\u00e4t ole yht\u00e4 houkuttelevat. Niin tai n\u00e4in, alkuper\u00e4inen Phaeton tarjoaa kaikin puolin valtavasti tilaa ja on kaiken kaikkiaan todella mukava auto.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus ei ole auton vahvin puoli, l\u00e4hinn\u00e4 siksi, ett\u00e4 ihmiset ostavat niit\u00e4 halvalla ja pyrkiv\u00e4t yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n niit\u00e4 halvalla. Siit\u00e4 huolimatta alkuper\u00e4isess\u00e4 Phaetonissa on vahvat moottorit, todella mukava kyyti, yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4n paljon tekniikkaa, ja se on turvallinen kuin tankki.<\/p>\n\n\n\n

Volkswagen Phaeton D2<\/h2>\n\n\n\n

Uskokaa tai \u00e4lk\u00e4\u00e4, Tesla Model S oli my\u00f6s syy siihen, miksi D2 Phaetonia ei koskaan toteutettu, sill\u00e4 tuolloin VW p\u00e4\u00e4tti suunnata suurimman osan taloudellisista ponnisteluistaan MEB-s\u00e4hk\u00f6autoalustaan. Kulissien takana VW:n insin\u00f6\u00f6rit kuitenkin ty\u00f6stiv\u00e4t Phaetonin uutta sukupolvea, joka lopulta n\u00e4ki p\u00e4iv\u00e4nvalon kes\u00e4ll\u00e4 2022.<\/p>\n\n\n\n

D2 Phaeton, joka on saatavana vain pitk\u00e4vetoisena, oli tarkoitus varustaa joko V6-dieselmoottorilla, bensiinihybridill\u00e4, V8-dieselmoottorilla tai jopa nykyisest\u00e4 Bentley Flying Spurista tutulla W12-moottorilla. L\u00e4hteiden mukaan t\u00e4m\u00e4 moottori tuottaisi noin 650 hevosvoimaa ja valtavan v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin. VW k\u00e4ytti joitakin D2 Phaetonista saamiaan kokemuksia nykyisen, vain kiinalaisille suunnatun VW Phideonin tuotannossa.<\/p>\n\n\n\n

D2 Phaetonin sis\u00e4tilat ovat todellinen tekniikan ja ylellisyyden juhlaa, sill\u00e4 ne muistuttavat VW Touaregia, mutta niiss\u00e4 on laadukkaampia materiaaleja. D2 Phaetonissa on tilaa vaikka jalkapallo-ottelulle, sill\u00e4 se on saatavana vain LWB-muodossa. Katsotpa sit\u00e4 miten tahansa, D2 Phaeton on todellinen lippulaivasedan.<\/p>\n\n\n\n

Maailmalla oli kuitenkin toisenlaiset suunnitelmat, ja Dieselgate, s\u00e4hk\u00f6autot ja D1 Phaetonin hidas myynti merkitsiv\u00e4t sit\u00e4, ett\u00e4 Phaeton D2 oli vain kaukainen haave.<\/p>\n\n\n\n

Tuomio – Phaeton D2 on upea auto, mutta sit\u00e4 ei koskaan toteutettu.<\/h2>\n\n\n\n

On vaikea verrata 20 vuotta myynniss\u00e4 ollutta autoa ja autoa, jota ei koskaan edes rakennettu. D2 Phaeton antaa meille kuitenkin mahdollisuuden n\u00e4hd\u00e4, mit\u00e4 olisi voinut olla, jos t\u00e4llaiset autot olisivat olleet yht\u00e4 suosittuja kuin aikoinaan. VW tiet\u00e4\u00e4, ett\u00e4 jos he tulisivat ulos uudella Phaetonilla, myynti ei luultavasti riitt\u00e4isi.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4in ollen j\u00e4\u00e4mme miettim\u00e4\u00e4n, tekik\u00f6 VW t\u00e4ss\u00e4 hyv\u00e4n valinnan, mutta my\u00f6s Audi A8:n, joka jakaa koko filosofiansa Phaetonin kanssa, myynti laskee nopeasti. N\u00e4in ollen on enemm\u00e4n kuin todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 D2 olisi vain yksi VW:n rahasampo.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Volkswagen Phaeton todellinen luksusauto?<\/h3>\n\n\n\n

Volkswagen on yksi niist\u00e4 merkeist\u00e4, jotka onnistuvat kulkemaan luksusautojen ja tavallisempien autojen rajalla. Jotkut niiden malleista, kuten Polo, Golf tai Jetta, eiv\u00e4t ole luksusautoja, vaikka ne ovatkin laatutuotteita. Toisaalta VW Phaetonia, Touaregia ja mahdollisesti jopa VW Arteonia voidaan pit\u00e4\u00e4 luksusautoina.<\/p>\n\n\n\n

Phaeton on ylivoimaisesti kaikkien aikojen ylellisin VW, ja jotkut pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 jopa kokonaisuutena parempana autona verrattuna saksalaiseen luksuskolmikkoon tuolta aikakaudelta.<\/p>\n\n\n\n

Miten VW Phaeton vertautuu Mercedes S-luokkaan, BMW 7-sarjaan ja Audi A8:aan?<\/h3>\n\n\n\n

No, kun kyse on merkkihakuisuudesta, VW Phaeton ei yksinkertaisesti p\u00e4rj\u00e4\u00e4, ja kun otetaan huomioon, ett\u00e4 suurin osa ihmisist\u00e4 ei ole edes kovin tietoinen siit\u00e4, kuinka hyv\u00e4 Phaeton oikeastaan on, se menett\u00e4\u00e4 varmasti paljon ostajia, koska sill\u00e4 ei ole kaikkein korkealuokkaisinta merkki\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sis\u00e4ll\u00f6llisesti Phaeton on kuitenkin saksalaisten kilpailijoidensa tasolla ja jopa p\u00e4ihitt\u00e4\u00e4 ne monilla eri osa-alueilla. Lis\u00e4ksi alkuper\u00e4inen Phaeton oli kalliimpi kuin melko kyseenalainen W220 S-luokka.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Volkswagen Phaeton on VW:n suurin sedan, joka on tehty niille, jotka haluavat mieluummin kyydin kuin ajavat autoa itse. Phaetonin ensimm\u00e4inen versio ilmestyi vuonna 2002, ja sit\u00e4 seurasi vuonna 2014 mittava<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5260,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[19],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5259"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5259"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5259\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5261,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5259\/revisions\/5261"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5260"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5259"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5259"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5259"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}