{"id":5331,"date":"2022-11-14T14:32:38","date_gmt":"2022-11-14T14:32:38","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5331"},"modified":"2022-11-14T14:32:41","modified_gmt":"2022-11-14T14:32:41","slug":"onko-citroen-e-jumpy-hyva-auto","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/onko-citroen-e-jumpy-hyva-auto\/","title":{"rendered":"Onko Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy hyv\u00e4 auto?"},"content":{"rendered":"\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy on s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6inen pakettiauto, joka on suunniteltu tarjoamaan sinulle tavallisen pakettiauton toiminnallisuutta ja s\u00e4hk\u00f6isen voimansiirron tuomia lis\u00e4etuja. \u00eb-Jumpy ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4, sill\u00e4 on olemassa jopa kolme muuta pakettiautoa, jotka k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t samaa alustaa kuin t\u00e4m\u00e4. Onko Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy siis hyv\u00e4 auto?<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy voi olla todella hyv\u00e4 auto, jos etsit s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6ist\u00e4 pakettiautoa, joka pystyy kaikkeen muuhun, mit\u00e4 pakettiautolta voi odottaa. Sin\u00e4ns\u00e4 \u00eb-Jumpy tarjoaa sinulle mahdollisuuden valita kahden eri kokoisen akun v\u00e4lill\u00e4 sen mukaan, mit\u00e4 tarvitset. Muotoilu on melko itsevarma, mutta \u00eb-Jumpy ei ole erityisen kaunis.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemuksen osalta \u00eb-Jumpyss\u00e4 ei ole oikeastaan mit\u00e4\u00e4n erikoista, sill\u00e4 se ajaa kuten mik\u00e4 tahansa muu s\u00e4hk\u00f6pakettiauto. Luotettavuus on viel\u00e4 jonkinlainen arvoitus, sill\u00e4 \u00eb-Jumpy on liian tuore k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, jotta sen luotettavuutta voitaisiin arvioida pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Arvoltaan e-Jumpyyn joutuu k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n melko paljon rahaa, mutta se on odotettavissa s\u00e4hk\u00f6pakettiautolta, jopa Citro\u00ebnin merkill\u00e4 varustetulta pakettiautolta. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on erinomaista, sill\u00e4 \u00eb-Jumpy tarjoaa istumapaikat jopa 9 henkil\u00f6lle ja runsaasti tavaratilaa.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Voimansiirtoj\u00e4rjestelm\u00e4<\/h2>\n\n\n\n

\u00eb-Jumpy on saatavana joko 50 kWh:n tai suuremmalla 75 kWh:n akulla. Pienempi 50 kWh:n akku riitt\u00e4\u00e4 noin 180 kilometrin toimintas\u00e4teeseen, kun taas isompi 75 kWh:n akku tarjoaa noin 260 kilometrin toimintas\u00e4teen t\u00e4ydell\u00e4 latauksella. Molemmissa on yksi s\u00e4hk\u00f6moottori, joka on asennettu etuakselille ja jonka teho on 136 hv, ja FWD.<\/p>\n\n\n\n

50 kWh:n akun lataaminen 100 kW:n DC-pikalaturilla kest\u00e4\u00e4 28 minuuttia, kun taas hidas AC-lataus kest\u00e4\u00e4 vastaavasti noin 7-8 tuntia. Toisaalta suurempi 75 kWh:n akkumalli voidaan ladata noin 28 minuutissa 100 kW:n nopealla laturilla, ja hidas vaihtovirtalataus kest\u00e4\u00e4 l\u00e4hes 11 tuntia.<\/p>\n\n\n\n

Jos onnistut l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n 100 kW:n laturin, voit saada noin 80 kilometrin lis\u00e4kantaman vain 10 minuutin pikalatauksella. T\u00e4m\u00e4 ajokilometri voi pienenty\u00e4 melkoisesti, jos s\u00e4\u00e4 on todella kylm\u00e4 ja jos \u00eb-Jumpy on t\u00e4yteen pakattu.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – muotoilu ja ajaminen<\/h2>\n\n\n\n

Muotoilun osalta Citro\u00ebn tunnetaan omituisista, nuorekkaista ja aidon n\u00e4k\u00f6isist\u00e4 autoista, eik\u00e4 \u00eb-Jumpy ole siit\u00e4 poikkeava. Toki se ei ehk\u00e4 ole kaikkein komein pakettiauto, mutta se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n loukkaa ket\u00e4\u00e4n. Sis\u00e4tilat ovat eritt\u00e4in kauniisti sisustettu, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on kokonaisuutena helppo ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja sen kanssa on helppo el\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on melko tavanomainen, eik\u00e4 siin\u00e4 ole oikeastaan mit\u00e4\u00e4n erikoista. \u00eb-Jumpy kulkee kuten mik\u00e4 tahansa polttomoottoripakettiauto, mutta hieman matalampi painopiste tekee siit\u00e4 vakaamman nopeammissa mutkissa.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Luotettavuus ja yleisi\u00e4 ongelmia<\/h2>\n\n\n\n

Viel\u00e4 on liian aikaista sanoa, onko \u00eb-Jumpy luotettava auto pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4, mutta se on varmasti luotettavampi kuin polttomoottorilla varustetut kollegansa, jotka tarvitsevat yleens\u00e4 enemm\u00e4n huoltoa. K\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 on kuitenkin jonkin verran tietoja \u00eb-Jumpyn k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4st\u00e4 Stellantis-alustasta, ja n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 \u00eb-Jumpy k\u00e4rsii my\u00f6s tietyist\u00e4 ongelmista, jotka ovat yleisi\u00e4 muissa Citro\u00ebnin malleissa.<\/p>\n\n\n\n

Aluksi on mainittava, ett\u00e4 \u00eb-Jumpy voi kokea ongelmia latauksen aikana, jolloin laturi ei pysty aina tarjoamaan t\u00e4ytt\u00e4 100 kW:n tehoa. Muita ongelmia ovat ongelmat eri varusteiden, kuten liukuovien ja turvatyynyjen kanssa. Maksimiet\u00e4isyyden tiedet\u00e4\u00e4n pienenev\u00e4n tietyiss\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy – Arvo ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys<\/h2>\n\n\n\n

50 kWh:n l\u00e4ht\u00f6hinnaltaan noin 51 100 euron l\u00e4ht\u00f6hinnalla 50 kWh:n l\u00e4ht\u00f6tason malli on varmasti kallis, mutta se ei ole mit\u00e4\u00e4n verrattuna 75 kWh:n XL-malliin, joka maksaa paremmissa varusteluissa l\u00e4hemm\u00e4s 60 000 euroa. T\u00e4m\u00e4 on paljon rahaa Citro\u00ebnista, ja monet pit\u00e4v\u00e4t sit\u00e4 liian kalliina pakettiautoksi. Oli miten oli, t\u00e4m\u00e4 on yleist\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autojen kohdalla.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on vertaansa vailla, sill\u00e4 \u00eb-Jumpy tarjoaa jopa 9 mukavaa ja tilavaa istuinta ja valtavan kuormatilan. N\u00e4kyvyys on my\u00f6s loistava, sill\u00e4 \u00eb-Jumpy on saatavana monilla apuominaisuuksilla, jotka tekev\u00e4t el\u00e4m\u00e4st\u00e4si varmasti helpompaa ja turvallisempaa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy sama kuin Citro\u00ebn e-Dispatch?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, useimmat markkinat ymp\u00e4ri maailmaa saavat Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy -nimen, kun taas jotkut saavat my\u00f6s e-Dispatch -nimen. Oli miten oli, n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat melko identtisi\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ainoa ero niiden v\u00e4lill\u00e4 on nimi.<\/p>\n\n\n\n

Toki joillakin markkinoilla on korkeammat hintalaput, jotka johtuvat p\u00e4\u00e4asiassa korkeammista veroista ja niihin liittyvist\u00e4 kustannuksista, mutta kaiken kaikkiaan n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat identtisi\u00e4. e-Jumpy\/e-Dispatch on ollut markkinoilla vuodesta 1994 l\u00e4htien, ja se on ollut yksi Euroopan myydyimmist\u00e4 pakettiautoista siit\u00e4 l\u00e4htien, kun se julkaistiin.<\/p>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn \u00eb-Jumpya saatavana eri kokoja?<\/h3>\n\n\n\n

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy on saatavana kahdessa koossa, keskikokoisena e-Jumpyn\u00e4 ja XL-kokoisena e-Jumpyn\u00e4. Joillekin markkinoille on kuitenkin saatavana my\u00f6s lis\u00e4malli, XS e-Jumpy, XS \u00eb-Jumpyn pituus on 4,60 metri\u00e4, kun taas keskikokoisen \u00eb-Jumpyn pituus on 4,95 metri\u00e4. Huippumalli XL on 5,30 metri\u00e4 pitk\u00e4, ja se on suurin koskaan markkinoille tullut \u00eb-Jumpy.<\/p>\n\n\n\n

Kaikkien Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy -mallien korkeus on 1,90 metri\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne mahtuvat l\u00e4hes kaikkiin pys\u00e4k\u00f6intitaloihin kaikkialla maailmassa.<\/p>\n\n\n\n

Onko Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy suosittu pakettiauto?<\/h3>\n\n\n\n

Mainitsimme jo, ett\u00e4 Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy jakaa monia osia tiettyjen Peugeot-, Vauxhall\/Opel- ja Toyota-mallien kanssa. \u00eb-Jumpy on kuitenkin Ranskasta tuleva myydyin MPV\/LCV, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se on yksi segmenttins\u00e4 myydyimmist\u00e4 autoista yleens\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan Citro\u00ebn toivoo tekev\u00e4ns\u00e4 \u00eb-Jumpysta yhden maailman suosituimmista pakettiautoista, mik\u00e4 on luultavasti paljon helpompaa, jos on autonvalmistaja, jolla on Euroopan myydyin yhdistelm\u00e4pakettiauto.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Citro\u00ebn \u00eb-Jumpy on s\u00e4hk\u00f6k\u00e4ytt\u00f6inen pakettiauto, joka on suunniteltu tarjoamaan sinulle tavallisen pakettiauton toiminnallisuutta ja s\u00e4hk\u00f6isen voimansiirron tuomia lis\u00e4etuja. \u00eb-Jumpy ei suinkaan ole ainoa vaihtoehto t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4, sill\u00e4 on olemassa jopa<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5120,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[55],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5331"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5331"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5331\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5332,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5331\/revisions\/5332"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5120"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5331"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5331"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5331"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}