{"id":5361,"date":"2022-11-17T14:34:01","date_gmt":"2022-11-17T14:34:01","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5361"},"modified":"2022-11-17T14:34:04","modified_gmt":"2022-11-17T14:34:04","slug":"hyundai-tucson-vs-mazda-cx-5-kumpi-on-parempi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/hyundai-tucson-vs-mazda-cx-5-kumpi-on-parempi\/","title":{"rendered":"Hyundai Tucson vs. Mazda CX 5 – kumpi on parempi?"},"content":{"rendered":"\n

Kompakteista crossovereista on tullut autoteollisuuden uusia suurimpia hittej\u00e4, koska niiss\u00e4 yhdistyv\u00e4t lukuisat edut ilman vakavia haittoja. Ensinn\u00e4kin kompakti crossover on korkeammalla maasta, mik\u00e4 tarjoaa paremman ajoasennon, paremman n\u00e4kyvyyden ja enemm\u00e4n hy\u00f6tyj\u00e4. Niiss\u00e4 on my\u00f6s runsaasti tilaa, tyyli\u00e4, tekniikkaa ja haluttavuutta.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Tucson ja Mazda CX-5 ovat t\u00e4m\u00e4n segmentin kaksi raskassarjalaista, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat markkinoiden suosituimpia autoja kokonaisuutena. Ne n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t hyv\u00e4lt\u00e4, ne ajavat hyvin, ne ovat luotettavia, tehokkaita ja suhteellisen edullisia, mutta kumpi niist\u00e4 kannattaa hankkia? Hyundai Tucson vs. Mazda CX5 – kumpi on parempi?<\/p>\n\n\n\n

Moottorivalintojen osalta Tucson noudattaa nykyajan tehokasta ja hienostunutta moottorikaavaa, joka koostuu bensiini- ja hybridimoottoreista. CX-5:st\u00e4 puolestaan on saatavana my\u00f6s dieselvaihtoehtoja, mutta hybridi-CX-5-malleja ei viel\u00e4 ole. Molemmat ovat saatavana lis\u00e4varusteena AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ajokokemus on samankaltainen, mutta CX-5 tuntuu kuitenkin hieman dynaamisemmalta. Molempien luotettavuus on erinomainen, sill\u00e4 Mazda ja Hyundai valmistavat tunnetusti markkinoiden luotettavimpia autoja. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on my\u00f6s todella hyv\u00e4, mutta Tucson on kokonaisuudessaan hieman tilavampi auto.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Tucson<\/h2>\n\n\n\n

Nykyinen Hyundai Tucson edustaa suurta harppausta edelliseen malliin verrattuna, sill\u00e4 Hyundai lopetti dieselmoottoreiden tarjoamisen ja koska Tucsonin muotoilu on viisi askelta edellist\u00e4 mallia edell\u00e4. Voit odottaa maksavasi Tucsonista v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 27 000 dollaria, kun taas hienosti varustelluista hybridimalleista voit maksaa noin 10 000 dollaria enemm\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Voit valita kahdesta moottorivaihtoehdosta, pienest\u00e4 1,6 litran 4-sylinterisest\u00e4 bensiinimoottorista, jossa on 150 hv, tai 1,6 litran 4-sylinterisest\u00e4 1,6 litran hybridimoottorista, joka on saatavana sek\u00e4 HEV- ett\u00e4 PHEV-muodossa, ja joka tuottaa 230 hv\/265 hv. Vakiovarusteena on FWD, mutta voit halutessasi p\u00e4ivitt\u00e4\u00e4 AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. Useimmissa Tucson-malleissa useimmilla markkinoilla on automaattivaihteisto, mutta joissakin on my\u00f6s manuaalivaihteisto. MPG on 29MPG yhdistettyn\u00e4, kun taas hybridimalli voi saada jopa 40MPG.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti Tucson on todella suuri harppaus edelliseen malliin verrattuna futuristisen n\u00e4k\u00f6isten ajovalojen ja yht\u00e4 futurististen muotoilun yksityiskohtien ansiosta. Sis\u00e4tilat on sisustettu todella kauniisti, ja niiss\u00e4 on paljon tekniikkaa, erityisesti kaksi laajakuvan\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tucson ajaa normaalisti, sill\u00e4 se ei yrit\u00e4 olla kovinkaan urheilullinen.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on erinomainen, kuten useimmilla uusilla Hyundai-maastureilla. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on my\u00f6s todella hyv\u00e4, sill\u00e4 Tucsoniin mahtuu ongelmitta jopa nelj\u00e4 ihmist\u00e4. Kaiken kukkuraksi Tucson saa my\u00f6s yhden t\u00e4m\u00e4n segmentin suurimmista tavaratiloista.<\/p>\n\n\n\n

Mazda CX-5<\/h2>\n\n\n\n

Nykyinen Mazda CX-5 on ollut markkinoilla muutaman vuoden, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen voi ostaa noin 26 000 dollarilla, kun taas hyvin varustelluissa malleissa se maksaa noin 37 000 dollaria. Voit valita kahdesta bensiinimoottorista, pienemm\u00e4st\u00e4 2,0 litran 4-sylinterisest\u00e4, jossa on 165 hv tai tehokkaammasta 2,5 litran 4-sylinterisest\u00e4, jossa on 194 hv. Voit hankkia CX-5:n my\u00f6s 2,2 litran 4-sylinterisell\u00e4 dieselmoottorilla, jossa on 184 hv.<\/p>\n\n\n\n

Vakiovarusteena on neliveto, mutta voit halutessasi vaihtaa AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n. CX-5:n saa useimmilla markkinoilla my\u00f6s automaattivaihteistolla. Muotoilun osalta voimme helposti sanoa, ett\u00e4 CX-5 on vanhentunut todella hyvin, sill\u00e4 Mazdan nykyinen muotoilu kest\u00e4\u00e4 todella hyvin ajan hammasta. My\u00f6s sis\u00e4tilat n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t mukavilta, mutta niiss\u00e4 n\u00e4kyy hieman enemm\u00e4n ik\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on my\u00f6s loistava, aivan erinomainen. Ajokokemuksessa CX-5 tekee eron, sill\u00e4 se on yksi t\u00e4m\u00e4n segmentin dynaamisimmista crossovereista. Sis\u00e4tilojen osalta se j\u00e4\u00e4 vajaaksi, ja CX-5:n polttoainetehokkuus on parhaimmillaan noin 30MPG.<\/p>\n\n\n\n

Tuomio – Hyundai Tucson on parempi.<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka CX-5 on huikea katumaasturi, Tucson vie voiton, koska se on uudempi malli ja vastaa t\u00e4m\u00e4n segmentin uusinta tarjontaa. CX-5:st\u00e4 puuttuu tiettyj\u00e4 ominaisuuksia, erityisesti teknologiaosastolla, jossa Tucson vie sen helposti. On my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 markkinoilla ei ole CX-5:n hybridimallia.<\/p>\n\n\n\n

Tucson tarjoaa enemm\u00e4n tilaa ja paremman n\u00e4k\u00f6isen ulko- ja sisustan. CX-5:ss\u00e4 on parempi ajodynamiikka, mutta mukavuudessa Tucson onnistuu p\u00e4ihitt\u00e4m\u00e4\u00e4n sen. Voimme helposti sanoa, ett\u00e4 Tucson vie voiton, mutta meid\u00e4n on odotettava, ett\u00e4 Mazda tuo markkinoille seuraavan sukupolven CX-5:n, sill\u00e4 siit\u00e4 tulee todella mielenkiintoinen vertailu.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Hyundai Tucson turvallisempi kuin Mazda CX-5?<\/h3>\n\n\n\n

IIHS antoi sek\u00e4 CX-5:lle ett\u00e4 Tucsonille korkeimman ”Top Safety Pick Plus” -palkintonsa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 molemmat ovat erinomaisia turvallisuuden suhteen. On kuitenkin mainittava, ett\u00e4 CX-5 suoriutuu hieman paremmin vartalovammojen ja ajovalotekniikoiden osalta kaikissa vaihtoehdoissa, kun taas Tucson on parempi ADAS:n ja turvavy\u00f6muistutusten osalta.<\/p>\n\n\n\n

Voimme helposti sanoa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat niskan p\u00e4\u00e4ll\u00e4, sill\u00e4 sek\u00e4 Hyundai ett\u00e4 Mazda ovat onnistuneet t\u00e4ydellist\u00e4m\u00e4\u00e4n turvallisten ja kest\u00e4vien autojen tekemisen taidon.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai Tucson parempi perheauto kuin Mazda CX-5?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Tucson on huomattavasti suurempi kuin CX-5, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se tarjoaa kauttaaltaan enemm\u00e4n tilaa. On my\u00f6s mainittava, ett\u00e4 Tucson on suunniteltu ensisijaisesti perhek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, kun taas CX-5 ei ole yht\u00e4 perhekeskeinen. T\u00e4m\u00e4 ei tarkoita, etteik\u00f6 CX-5 olisi hyv\u00e4 perheauto, vaan pikemminkin sit\u00e4, ett\u00e4 Tucson on parempi.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai Tucson luotettavampi kuin Mazda CX-5?<\/h3>\n\n\n\n

J.D. Powerin mukaan Tucson sai luotettavuusluokituksen 88\/100, kun taas Mazda CX-5 sai luotettavuusluokituksen 81\/100. Molemmat arvosanat ovat erinomaisia, eiv\u00e4tk\u00e4 erot ole merkitt\u00e4vi\u00e4, mutta ne todellakin kertovat, ett\u00e4 Tucson on kokonaisuutena hieman luotettavampi.<\/p>\n\n\n\n

Tucson on kuitenkin viel\u00e4 aivan liian tuore n\u00e4hd\u00e4kseen, miten hyvin se p\u00e4rj\u00e4\u00e4 pitk\u00e4n aikav\u00e4lin luotettavuudessa, mutta t\u00e4m\u00e4n ei pit\u00e4isi olla ongelma, sill\u00e4 useimmat Hyundai-mallit ovat yleens\u00e4 johdonmukaisia t\u00e4ss\u00e4 suhteessa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Kompakteista crossovereista on tullut autoteollisuuden uusia suurimpia hittej\u00e4, koska niiss\u00e4 yhdistyv\u00e4t lukuisat edut ilman vakavia haittoja. Ensinn\u00e4kin kompakti crossover on korkeammalla maasta, mik\u00e4 tarjoaa paremman ajoasennon, paremman n\u00e4kyvyyden ja enemm\u00e4n<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5030,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36,49],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5361"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5361"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5361\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5362,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5361\/revisions\/5362"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5030"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5361"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5361"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5361"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}