{"id":5373,"date":"2022-11-18T13:05:27","date_gmt":"2022-11-18T13:05:27","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5373"},"modified":"2022-11-18T13:05:30","modified_gmt":"2022-11-18T13:05:30","slug":"hyundai-ioniq-5-vs-tesla-model-3-kumpi-on-parempi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/hyundai-ioniq-5-vs-tesla-model-3-kumpi-on-parempi\/","title":{"rendered":"Hyundai Ioniq 5 vs Tesla Model 3 – kumpi on parempi?"},"content":{"rendered":"\n

Teslasta on tullut s\u00e4hk\u00f6auton synonyymi, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 yritys k\u00e4ynnisti yhden suurimmista vallankumouksista koko autoteollisuudessa. Tesla Model 3 on suosituin ja todenn\u00e4k\u00f6isesti paras Tesla-s\u00e4hk\u00f6auto, jonka voit ostaa, mik\u00e4 nostaa sen s\u00e4hk\u00f6autopelin huipulle. Monet muut autonvalmistajat seurasivat kuitenkin pian omilla s\u00e4hk\u00f6auton versioillaan.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai on yksi maailman suurimmista autonvalmistajista, mik\u00e4 on melko ilmeist\u00e4, sill\u00e4 se pumppaa jatkuvasti uusia autoja vasemmalle, oikealle ja keskelle. Yksi mielenkiintoisimmista Hyundain valmistamista autoista on Ioniq 5. Siit\u00e4 l\u00e4htien, kun Ioniq 5 tuli markkinoille, ihmiset ovat nopeasti vertailleet sit\u00e4 Tesla Model 3:een. Hyundai Ioniq 5 vs. Tesla Model 3 – kumpi on parempi?<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3 ja Hyundai Ioniq 5 ovat suoranaisia kilpailijoita kompaktista keskikokoiseen luksuss\u00e4hk\u00f6autojen markkinoilla. Tesla Model 3 on n\u00e4ist\u00e4 kahdesta urheilullisempi auto, ja sit\u00e4 on saatavilla muutamana eri versiona, kun taas Hyundai Ioniq 5:n valikoima on siihen verrattuna hieman yksinkertaisempi. Molemmat autot n\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t todella futuristisilta ja silmi\u00e4 hivelevilt\u00e4 sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa.<\/p>\n\n\n\n

My\u00f6s luotettavuus on n\u00e4iden kahden auton v\u00e4lill\u00e4 todella samanlainen, mutta Tesla Model 3:lla on ollut vaikeampi alku. Teslassa on suurempi tavaratila ja enemm\u00e4n tilaa edess\u00e4, kun taas Ioniq 5 tarjoaa paremman n\u00e4kyvyyden ja enemm\u00e4n tilaa takana. Jos haluat tiet\u00e4\u00e4, miksi sinun kannattaa ottaa toinen, lue t\u00e4m\u00e4 artikkeli!<\/p>\n\n\n\n

Tesla Model 3<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model 3:n hinnat alkavat noin 49 000 dollarista, ja siin\u00e4 on melko paljon vakiovarusteita, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun ei todellakaan tarvitse k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 paljon rahaa lis\u00e4varusteisiin. Voimansiirron osalta voit valita kolmen akkukoon v\u00e4lill\u00e4 alkaen pienemm\u00e4st\u00e4 50-60 kWh:n akusta, keskitason 75 kWh:n akusta tai huipputason 82 kWh:n akusta.<\/p>\n\n\n\n

Teho vaihtelee 283 hv:st\u00e4 aina huipputason suorituskykyisen mallin 513 hv:iin asti. AWD on vakiovarusteena korkeamman hintaluokan malleissa, ja Long Range Plus -mallilla voit ajaa t\u00e4ydell\u00e4 latauksella jopa 358 kilometri\u00e4. Tesla voi ladata jopa 250 kW:n nopeudella, jolloin akun varausaste on l\u00e4hes 80 prosenttia vain noin 30 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Model 3:n muotoilu vastaa muun Teslan malliston muotoilua pehmeiden rypytysten ja kuplamaisen matkustamon ansiosta. Sis\u00e4tilat ovat niin minimalistiset kuin vain voi olla, sill\u00e4 Model 3:ssa ei ole edes mittaristoa. Model 3:een on kuitenkin tarjolla runsaasti hy\u00f6dyllisi\u00e4 ja kikkailunhaluisia teknisi\u00e4 ominaisuuksia.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on J.D. Powerin mukaan noin 75\/100, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 uudemmat Model 3 -mallit ovat paljon parempia kuin aiemmat. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on riitt\u00e4v\u00e4, sill\u00e4 Model 3:ssa on suuri tavaratila, mutta sen takap\u00e4\u00e4n tilat k\u00e4rsiv\u00e4t hieman.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5<\/h2>\n\n\n\n

Noin 42 000 dollarin l\u00e4ht\u00f6hinnallaan Ioniq 5 on muutaman tuhannen dollarin halvempi kuin Model 3, mutta siin\u00e4 ei ole yht\u00e4 paljon vakiovarusteita, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 enemm\u00e4n rahaa Teslan spekseihin verrattuna. Ioniq 5 on saatavana kahdella akkukoolla, pienemm\u00e4ll\u00e4 58 kWh:n akulla tai suuremmalla 77 kWh:n akulla, ja tehot vaihtelevat 170 ja 306 hv:n v\u00e4lill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5:n vakiovarusteena on FWD, kun taas AWD on saatavana lis\u00e4varusteena. Ioniq 5:n enimm\u00e4iskantama on 303 mailia, ja suurin latausnopeus on rajoitettu 350 kW:iin, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Ioniq 5 voi latautua 0-80 prosenttiin vain 18 minuutissa. Monet sanovat kuitenkin, ett\u00e4 Ioniq 5:n maksimilatausteho on 230 kW ja se latautuu 0-80 %:iin suunnilleen samassa ajassa kuin Tesla.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti Ioniq 5 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todella autenttiselta retrotyylill\u00e4\u00e4n, joka varmasti her\u00e4tt\u00e4\u00e4 huomiota. Sis\u00e4tilat ovat paljon vilkkaammat kuin Teslassa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se tuntuu tavalliselta autolta. Luotettavuus on hieman huonompi, 73\/100 J.D. Powerilla, mutta Hyundain mukaan uudemmat Ioniq 5 -mallit ovat paljon luotettavampia.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on todella hyv\u00e4, sill\u00e4 Ioniq 5:ss\u00e4 on paljon tilaa takana, mutta tavaratilan osalta se j\u00e4\u00e4 Teslan j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Tuomio – Tesla Model 3 on parempi.<\/h2>\n\n\n\n

Tesla Model 3 tarjoaa enemm\u00e4n valinnanvaraa voimansiirtojen osalta, etenkin jos pid\u00e4t suorituskykyisist\u00e4 autoista. Model 3:n Performance-versio j\u00e4tt\u00e4\u00e4 Ioniq 5:n jalkoihinsa yli 500 hevosvoiman ansiosta, mutta Model 3 on my\u00f6s yleisesti ottaen miellytt\u00e4v\u00e4mpi auto ajaa.<\/p>\n\n\n\n

Vaikka Ioniq 5 tarjoaa huomattavan teknisen paletin, Model 3:ssa on kehittyneempi autonomisen ajamisen tekniikka ja se on yleisesti ottaen teknisesti monipuolisempi auto. Model 3:ssa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n my\u00f6s pehme\u00e4mpi\u00e4 sisustusmateriaaleja, ja se tuntuu kaiken kaikkiaan premium-luokan autolta.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta perus-Ioniq 5 on tehokkaampi kuin perus-Model 3, ja se tarjoaa my\u00f6s mielenkiintoisemman muotoilun sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Tesla Model 3 turvallisempi kuin Hyundai Ioniq 5?<\/h3>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Tesla Model 3 ett\u00e4 Hyundai Ioniq 5 saivat IIHS:n ”Top Safety Pick Plus” -palkinnon, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi s\u00e4hk\u00f6autoa ovat markkinoiden turvallisimpia s\u00e4hk\u00f6autoja. Tesla saa muutaman plussapisteen kehittyneiden turvallisuusominaisuuksiensa, kuten Sentry-tilan, takia, jotka ovat saatavilla vain Teslan autoihin.<\/p>\n\n\n\n

Onko Tesla Model 3 parempi perheauto kuin Hyundai Ioniq 5?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5 saattaa olla k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisempi perhek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n paremman n\u00e4kyvyyden ja helpomman autoon p\u00e4\u00e4syn ansiosta. Toisaalta Model 3 on todenn\u00e4k\u00f6isesti se, jos haluat, ett\u00e4 lapsesi viihdytt\u00e4v\u00e4t sinua pitk\u00e4ll\u00e4 matkalla. Lopputulos on, ett\u00e4 molemmat n\u00e4ist\u00e4 ovat t\u00e4ydellisi\u00e4 perhek\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, etk\u00e4 voi tehd\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 v\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 p\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Voivatko Hyundain s\u00e4hk\u00f6autot k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Teslan Superchargeja?<\/h3>\n\n\n\n

Joissakin paikoissa ymp\u00e4ri maailmaa Hyundain omistajat voivat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Teslan Superchargers-verkkolatureita. Useimmissa tapauksissa et kuitenkaan voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 Tesla Superchargers -latureita muiden autojen kanssa, koska niiss\u00e4 on erilaiset laturit ja erilaiset enimm\u00e4iskW-latausnopeudet.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Teslasta on tullut s\u00e4hk\u00f6auton synonyymi, sill\u00e4 t\u00e4m\u00e4 yritys k\u00e4ynnisti yhden suurimmista vallankumouksista koko autoteollisuudessa. Tesla Model 3 on suosituin ja todenn\u00e4k\u00f6isesti paras Tesla-s\u00e4hk\u00f6auto, jonka voit ostaa, mik\u00e4 nostaa sen s\u00e4hk\u00f6autopelin<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4776,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36,16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5373"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5373"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5373\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5374,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5373\/revisions\/5374"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4776"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5373"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5373"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5373"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}