{"id":5377,"date":"2022-11-19T16:12:21","date_gmt":"2022-11-19T16:12:21","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5377"},"modified":"2022-11-19T16:12:24","modified_gmt":"2022-11-19T16:12:24","slug":"hyundai-ioniq-5-vs-audi-q4-e-tron-kumpi-on-parempi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/hyundai-ioniq-5-vs-audi-q4-e-tron-kumpi-on-parempi\/","title":{"rendered":"Hyundai Ioniq 5 vs Audi Q4 E Tron – kumpi on parempi?"},"content":{"rendered":"\n

S\u00e4hk\u00f6autojen aikakauden ollessa hitaasti k\u00e4sill\u00e4 useimmat tunnetuimmat autonvalmistajat ovat innokkaita tuomaan markkinoille omia s\u00e4hk\u00f6autojaan ja tekem\u00e4\u00e4n niist\u00e4 mahdollisimman kilpailukykyisi\u00e4. Korkealuokkaiset premium-merkit, kuten Mercedes, Audi, BMW, Jaguar ja monet muut, toivovat p\u00e4\u00e4sev\u00e4ns\u00e4 premium-s\u00e4hk\u00f6autojen segmenttiin, kun taas merkit, kuten Hyundai, Kia, Mazda ja Honda, yritt\u00e4v\u00e4t tavoitella kohtuuhintaisten autojen segmentti\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4iden uusimpien s\u00e4hk\u00f6autojen tiedet\u00e4\u00e4n kuitenkin h\u00e4m\u00e4rt\u00e4v\u00e4n premium- ja ”kohtuuhintaisten” autojen rajoja, koska s\u00e4hk\u00f6autoteknologia on aivan liian tuoretta ja monilla premium-autovalmistajilla ei yksinkertaisesti ole tarvittavaa kokemusta ja rahaa tehd\u00e4 premium-tuotteita, jotka todella tuntuvat premium-tason tuotteilta kuin monet halvempien merkkien mallit.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on aika lailla sama tarina Hyundai Ioniq 5:n ja Audi Q4 E Tronin kohdalla, kun halvempi s\u00e4hk\u00f6auto yritt\u00e4\u00e4 kilpailla kalliimman s\u00e4hk\u00f6auton kanssa. Hyundai Ioniq 5 vs. Audi Q4 E Tron – kumpi on parempi? Sanoisimme, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4 vertailu ei ole niin looginen kuin voisi olettaa. Molemmissa on kaksi akkukokoa, joiden teho on samanlainen.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilu on henkil\u00f6kohtaisesta mausta kiinni, ja Audi noudattaa tunnettua teknologiapainotteista muotokielt\u00e4, kun taas Hyundai Ioniq 5 ottaa t\u00e4ysin erillisen askeleen muusta Hyundai-perheest\u00e4. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on yksipuolinen tarina, kun taas luotettavuus on my\u00f6s yksipuolinen.<\/p>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5<\/h2>\n\n\n\n

Hyundai Ioniq 5:n l\u00e4ht\u00f6hinta on noin 42 000 dollaria, mik\u00e4 on alle sen, mit\u00e4 maksat premium-s\u00e4hk\u00f6autosta. Voit valita pienemm\u00e4n 58 kWh:n akun, joka tarjoaa joko 170 hv tai 235 hv riippuen siit\u00e4, haluatko takavetoisen vai AWD:n. Toinen vaihtoehto on suurempi 78 kWh:n akku, joka tuottaa joko 217 hv tai 306 hv riippuen siit\u00e4, haluatko nelivetoisen vai nelivetoisen auton.<\/p>\n\n\n\n

Ioniq 5:n suurin toimintas\u00e4de on noin 303 mailia, ja DC-pikalataus on rajoitettu 350 kW:iin, mutta monet omistajat ovat todenneet, ett\u00e4 ”todellisessa maailmassa” latausnopeus on noin 230 kW. T\u00e4m\u00e4n pit\u00e4isi teoriassa riitt\u00e4\u00e4 Ioniq 5:n lataamiseen 0 prosentista 80 prosenttiin vain 18 minuutissa.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti Ioniq 5 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 t\u00e4ysin erilaiselta kuin kaikki muut Hyundain mallit, ja useimmat ovatkin samaa mielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 Ioniq 5 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 todella hyv\u00e4lt\u00e4. My\u00f6s sis\u00e4tilat ovat hyvin varustellut, sill\u00e4 Ioniq 5:een saa kaiken haluamasi. Luotettavuus on J.D. Powerin mukaan 72\/100, mik\u00e4 tekee siit\u00e4 hyv\u00e4n, mutta ei parasta.
K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on segmenttiin n\u00e4hden erinomaista, sill\u00e4 Ioniq 5:ss\u00e4 on pitk\u00e4 akseliv\u00e4li, joka puolestaan tarjoaa paljon istumatilaa. N\u00e4kyvyys on todella hyv\u00e4 ja tavaratila on todella suuri.<\/p>\n\n\n\n

Audi Q4 E Tron<\/h2>\n\n\n\n

Audi Q4 E Tron l\u00e4htee 54 000 dollarista, mik\u00e4 on melkoinen hinnankorotus Ioniq 5:een verrattuna. T\u00e4ll\u00e4 hinnalla saat 55 kW:n mallin, jossa on 170 hv. Jos haluat enemm\u00e4n, sinun on p\u00e4ivitett\u00e4v\u00e4 82 kWh:n akkuun, joka tarjoaa joko 204 hv, 265 hv tai 299 hv maksimitehoa. Q4 E Tronilla pit\u00e4isi p\u00e4\u00e4st\u00e4 noin 320 kilometri\u00e4 t\u00e4ydell\u00e4 latauksella, mik\u00e4 on hieman parempi kuin Ioniq 5:ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee latausnopeuksiin, Q4 E Tron kest\u00e4\u00e4 jopa 125 kW:n latausnopeuksia, kun taas useimmat mallit kest\u00e4v\u00e4t vain 100 kW:n latausnopeuksia. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 0-80 % kest\u00e4\u00e4 l\u00e4hes 40 minuuttia, mik\u00e4 on paljon huonompi kuin Ioniq 5:ll\u00e4. Q4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 futuristiselta ja todella houkuttelevalta, kuten kaikki Audin mallit.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4kee, ett\u00e4 Q4 jakaa alustansa halvemman veljens\u00e4, VW .ID4:n kanssa. Sis\u00e4tilat ovat kauniisti sisustetut ja futuristiset, mutta Audiksi hieman liian muoviset. J.D. Power ei ole viel\u00e4 arvioinut Q4 E Tronia luotettavuuden suhteen, mutta vaikuttaa silt\u00e4, ett\u00e4 Q4 E Tron on useimmiten melko ongelmallinen auto. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on ok, mutta Q4 E Tron ei ole paras miss\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Tuomio – Hyundai Ioniq 5 on parempi.<\/h2>\n\n\n\n

My\u00f6nnett\u00e4k\u00f6\u00f6n, ett\u00e4 Audi Q4 E Tron on vain 15 000 dollaria halvemman VW .ID4:n uusittu versio, eik\u00e4 .ID4 kuitenkaan p\u00e4rj\u00e4\u00e4 Ioniq 5:lle. Q4 E Tron on paljon huonompi maksimilatausnopeuksien osalta, se on paljon huonompi hinnoittelun osalta ja se on paljon huonompi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyyden ja sis\u00e4tilojen osalta.<\/p>\n\n\n\n

Audin pit\u00e4\u00e4 mietti\u00e4 pienempien s\u00e4hk\u00f6autojensa tarjonta uudelleen, koska ne eiv\u00e4t ole lainkaan kilpailukykyisi\u00e4. 100 kW:n maksimilatausnopeus yli 50 000 dollarin autossa on naurettavaa. On melko ilmeist\u00e4, ett\u00e4 Audi yritt\u00e4\u00e4 olla kilpailukykyinen markkinoiden korkeammassa p\u00e4\u00e4ss\u00e4 E Tron GT:ll\u00e4, mutta t\u00e4llaiset mallit voivat vain pilata Audin maineen teknologiapainotteisena yrityksen\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Hyundai Ioniq 5 turvallisempi kuin Audi Q4 E Tron?<\/h3>\n\n\n\n

Turvallisuuden osalta voimme helposti sanoa, ett\u00e4 molemmat ovat enemm\u00e4n kuin tarpeeksi hyvi\u00e4. Audi on merkki, joka on tunnettu eritt\u00e4in turvallisten autojen valmistuksesta, eik\u00e4 Hyundai poikkea t\u00e4st\u00e4. Sellaisenaan voit odottaa todellista viiden t\u00e4hden luokittelua kolaritilanteessa.<\/p>\n\n\n\n

Kehittyneiden aktiivisten turvaj\u00e4rjestelmien osalta Audi haluaa sinun maksavan paljon rahaa joistakin ominaisuuksista, joiden pit\u00e4isi olla vakiovarusteena, kun taas Ioniq 5:ss\u00e4 voi olla ongelmia tiettyjen turvaj\u00e4rjestelmien kanssa, etenkin kun on kyse siit\u00e4, miten aggressiiviseksi ja itsevarmaksi kaistalla pysymisen avustin voi muuttua.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai Ioniq 5 parempi ostos kuin Audi Q4 E Tron?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, se on. Alkutason Q4 E Tronin hinnalla saat perusteellisesti varustellun Ioniq 5:n, joka tuntuu aina paremmalta autolta. T\u00e4m\u00e4 n\u00e4kyy my\u00f6s k\u00e4ytettyjen autojen arvoissa, sill\u00e4 Ioniq 5:n arvo laskee paljon hitaammin Q4 E Troniin verrattuna.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai Ioniq 5 tehokkaampi kuin Audi Q4 E Tron?<\/h3>\n\n\n\n

Hyundain mukaan Ioniq 5:n kulutus on 127MPGe kaupungissa ja 94MPGe maantiell\u00e4. Audi sanoo, ett\u00e4 Q4 E TRON on hyv\u00e4 78MPGe kaupungissa ja 77MPGe maantiell\u00e4, mik\u00e4 on paljon huonompi kuin Ioniq 5. T\u00e4m\u00e4 vain vahvistaa entisest\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 Ioniq 5 on kokonaisuutena paljon parempi paketti.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

S\u00e4hk\u00f6autojen aikakauden ollessa hitaasti k\u00e4sill\u00e4 useimmat tunnetuimmat autonvalmistajat ovat innokkaita tuomaan markkinoille omia s\u00e4hk\u00f6autojaan ja tekem\u00e4\u00e4n niist\u00e4 mahdollisimman kilpailukykyisi\u00e4. Korkealuokkaiset premium-merkit, kuten Mercedes, Audi, BMW, Jaguar ja monet muut, toivovat<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":4776,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4,36],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5377"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5377"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5377\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5378,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5377\/revisions\/5378"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/4776"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5377"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5377"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5377"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}