{"id":5451,"date":"2022-12-06T15:00:27","date_gmt":"2022-12-06T15:00:27","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5451"},"modified":"2022-12-06T15:00:30","modified_gmt":"2022-12-06T15:00:30","slug":"volvo-ei-kaynnisty-syyt-ja-niiden-korjaaminen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/volvo-ei-kaynnisty-syyt-ja-niiden-korjaaminen\/","title":{"rendered":"Volvo ei k\u00e4ynnisty – syyt ja niiden korjaaminen"},"content":{"rendered":"\n
Volvo on nyky\u00e4\u00e4n yksi mielenkiintoisimmista Executive Premium -autojen valmistajista, koska se valmistaa ylellisi\u00e4, turvallisia, tehokkaita ja haluttuja autoja. Halutuimmat Volvon valmistamat autot ovat XC40, XC60 ja XC90, mutta my\u00f6s Volvon S60- ja S90-sedanit ovat melko suosittuja. Kaikki n\u00e4m\u00e4 autot ovat monimutkaisia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne voivat joskus rikkoutua.<\/p>\n\n\n\n
T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa keskitymme siihen, milloin Volvo ei k\u00e4ynnisty – syyt ja miten se korjataan. Aluksi t\u00e4rkein kiinnostuksen kohteesi pit\u00e4isi olla akku, joka voi heikenty\u00e4 tai tyhjenty\u00e4. Akun p\u00e4\u00e4ll\u00e4 olevat navat voivat my\u00f6s sy\u00f6py\u00e4, mik\u00e4 aiheuttaa ongelmia virran antamisessa. Akun lis\u00e4ksi kannattaa tarkastaa my\u00f6s avaimenper\u00e4n akku.<\/p>\n\n\n\n
Vaihtovirtageneraattori ja k\u00e4ynnistysmoottori ovat ratkaisevan t\u00e4rkeit\u00e4 auton k\u00e4ynnist\u00e4misen kannalta, mink\u00e4 vuoksi my\u00f6s ne olisi tarkastettava ajoissa. Joskus my\u00f6s sytytystulpat ja sulakerasia voivat olla syyn\u00e4 siihen, ett\u00e4 Volvo ei k\u00e4ynnisty, joten n\u00e4m\u00e4kin on syyt\u00e4 tarkastaa.<\/p>\n\n\n\n
Lopuksi, jos kaikki edell\u00e4 mainittu ei auta, on hyv\u00e4 tarkistaa polttoaineen sy\u00f6tt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4. Kaiken kaikkiaan n\u00e4m\u00e4 ovat yleisimm\u00e4t syyt, miksi Volvo ei k\u00e4ynnisty. Jos ongelma ei ratkea kummallakaan n\u00e4ist\u00e4, on parasta vied\u00e4 auto j\u00e4lleenmyyj\u00e4lle, koska ongelma on ilmeisesti vakavampi.<\/p>\n\n\n\n
Heikko tai tyhj\u00e4 auton akku on yleisin ongelma, joka est\u00e4\u00e4 Volvoasi k\u00e4ynnistym\u00e4st\u00e4. Monissa tapauksissa kojelaudan valot saattavat sytty\u00e4, mik\u00e4 voi olla harhaanjohtavaa, koska se saa sinut luulemaan, ett\u00e4 auton akku on kunnossa.
Varmista, ett\u00e4 akku on ladattu t\u00e4yteen, on ensimm\u00e4inen asia, joka sinun pit\u00e4isi tehd\u00e4.
Muita ongelmia, jotka est\u00e4v\u00e4t Volvoasi k\u00e4ynnistym\u00e4st\u00e4, ovat muun muassa seuraavat:<\/p>\n\n\n\n
Kuten johdannossa mainittiin, akku on yleens\u00e4 yleisin syy siihen, ett\u00e4 auto ei k\u00e4ynnisty, mutta siihen on kolme eri syyt\u00e4. Ensimm\u00e4inen on, kun akku on t\u00e4ysin tyhj\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun on l\u00f6ydett\u00e4v\u00e4 yleismittari, jolla voit tarkistaa akun tehon. Jos yleismittari n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 alle 12-13 volttia, akkusi on liian heikko, jos se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 yli 12-13 volttia, jotain on my\u00f6s vialla.<\/p>\n\n\n\n
Jos et saa virtaa mihink\u00e4\u00e4n lis\u00e4varusteisiin ja valoihin, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 akkusi on tyhj\u00e4 tai sen navat ovat sy\u00f6pyneet. Muista irrottaa akku ja puhdistaa sy\u00f6pyneet navat kunnollisella akunpuhdistusaineella, ennen kuin testaat akun viel\u00e4 kerran. Jos akku ei reagoi, sinun on vaihdettava se uuteen.<\/p>\n\n\n\n
Kaikissa nykyaikaisissa Volvo-malleissa on tavallisen ter\u00e4avaimen sijasta avainnippu, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 useimmissa niist\u00e4 on keskuslukitus, push-to-start tai avaimeton avaimeton sis\u00e4\u00e4n- ja ulosajoj\u00e4rjestelm\u00e4. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t toimivat siten, ett\u00e4 auto tunnistaa, ett\u00e4 avain on auton l\u00e4heisyydess\u00e4, jolloin p\u00e4\u00e4set autoon ja voit k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 sen.<\/p>\n\n\n\n
Jos avaimenper\u00e4n akku on heikko tai tyhj\u00e4, auto ei pysty tunnistamaan sit\u00e4 eik\u00e4 n\u00e4in ollen anna sinun k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 autoa. Jos virta on sin\u00e4ns\u00e4 kunnossa ja kaikki lis\u00e4varusteet ja valot toimivat, ongelma ei liity akkuun. Jos et p\u00e4\u00e4se autoon sis\u00e4\u00e4n avaimettoman j\u00e4rjestelm\u00e4n avulla, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 syy on avaimenper\u00e4n akussa.<\/p>\n\n\n\n
Vaihtovirtageneraattori toimii yhdess\u00e4 akun kanssa, ja sen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on ladata akkua aina, kun olet tien p\u00e4\u00e4ll\u00e4. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos valot ja lis\u00e4varusteet v\u00e4lkkyv\u00e4t auton k\u00e4ynnistyksen yhteydess\u00e4, syy on akussa tai generaattorissa. Jos k\u00e4ynnist\u00e4t autosi starttik\u00e4ynnistyksell\u00e4, mutta virta katkeaa silti eik\u00e4 akku lataudu liikkeell\u00e4 ollessa, vaihtovirtageneraattorisi on vikaantunut.<\/p>\n\n\n\n
K\u00e4ynnistinmoottorin teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 moottori, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos et kuule sen k\u00e4ynnistymist\u00e4 avainta k\u00e4\u00e4nnett\u00e4ess\u00e4, sinun on tarkastettava ja mahdollisesti vaihdettava k\u00e4ynnistinmoottori.<\/p>\n\n\n\n
Sytytystulppien teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on sytytt\u00e4\u00e4 polttoaineen ja ilman seos palamismuutoksissa, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 jos auto ei k\u00e4ynnisty tai jos auto syttyy pahasti v\u00e4\u00e4rin ja sammuu, syy voi olla sytytystulpissa. Sulakerasian teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on suojata auton s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelmi\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sulake poksahtaa, jos tapahtuu oikosulku tai jokin j\u00e4rjestelm\u00e4si on vaarassa vaurioitua s\u00e4hk\u00f6isesti.<\/p>\n\n\n\n
K\u00e4y siis sulakerasia l\u00e4pi ja tarkista, ett\u00e4 kaikki sulakkeet ovat ehji\u00e4. Jos n\u00e4in ei ole, vaihda vaurioitunut sulake uuteen, mutta valitse aina sama ampeeriluku.<\/p>\n\n\n\n
Viimeisen\u00e4 mutta ei v\u00e4h\u00e4isimp\u00e4n\u00e4 syyn\u00e4 siihen, ett\u00e4 Volvosi ei k\u00e4ynnisty, voi olla my\u00f6s polttoainej\u00e4rjestelm\u00e4n jakeluj\u00e4rjestelm\u00e4. K\u00e4y ensin l\u00e4pi polttoainesuodattimesi, sill\u00e4 ne voivat joskus tukkia polttoaineen kulun ja siten est\u00e4\u00e4 sen p\u00e4\u00e4syn moottoriin. Polttoainepumppu kuuluu, kun kytket sytytysvirran p\u00e4\u00e4lle. Jos et siis kuule polttoainepumppua, se on todenn\u00e4k\u00f6isesti rikki.<\/p>\n\n\n\n
Voit odottaa maksavasi uudesta Volvon akusta 100-300 dollaria ilman asennuskustannuksia. Joskus kustannukset voivat olla t\u00e4t\u00e4 alhaisemmat, jos onnistut t\u00f6rm\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n alennuksiin ja erikoistarjouksiin. Volvon akun pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 noin 5 vuotta, jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, jos ei, se voi kuolla jo muutamassa kuukaudessa.<\/p>\n\n\n\n
Volvo tekee yleisesti ottaen luotettavia autoja, mutta Volvon, BMW:n, Mercedeksen ja Audin kaltaiset johtavat premium-merkit eiv\u00e4t ole kovin huolissaan maailman luotettavimpien autojen valmistamisesta. Ne ovat enemm\u00e4n kiinnostuneita tekem\u00e4\u00e4n haluttuja luksusautoja, jotka ovat t\u00e4ynn\u00e4 teknologiaa ja innovaatioita, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden luotettavuuden parantaminen ei ole niin helppoa kuin voisi toivoa.<\/p>\n\n\n\n
Volvon voi siis odottaa olevan luotettavuudeltaan jossain keskivertoluokassa.<\/p>\n\n\n\n
Kyll\u00e4, joissakin Volo-malleissa on kaksi erillist\u00e4 akkua. Ensimm\u00e4isen teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on hoitaa kaikki tavanomaiset asiat, kuten auton virransy\u00f6tt\u00f6 ja s\u00e4hk\u00f6virran tuottaminen auton k\u00e4ynnist\u00e4mist\u00e4 varten. Toinen akku on tarkoitettu start\/stop-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n polttoaineen s\u00e4\u00e4st\u00e4miseen.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Volvo on nyky\u00e4\u00e4n yksi mielenkiintoisimmista Executive Premium -autojen valmistajista, koska se valmistaa ylellisi\u00e4, turvallisia, tehokkaita ja haluttuja autoja. Halutuimmat Volvon valmistamat autot ovat XC40, XC60 ja XC90, mutta my\u00f6s Volvon<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[18],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5451"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5451"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5451\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5452,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5451\/revisions\/5452"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5451"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5451"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5451"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}