{"id":5455,"date":"2022-12-06T15:01:03","date_gmt":"2022-12-06T15:01:03","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5455"},"modified":"2022-12-06T15:01:06","modified_gmt":"2022-12-06T15:01:06","slug":"audi-ei-kaynnisty-syyt-ja-niiden-korjaaminen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/audi-ei-kaynnisty-syyt-ja-niiden-korjaaminen\/","title":{"rendered":"Audi ei k\u00e4ynnisty – syyt ja niiden korjaaminen"},"content":{"rendered":"\n

Audi on saksalainen premium-automerkki, joka on valmistanut autoja jo yli vuosisadan ajan. Audi on osa VAG:t\u00e4 (Volkswagen Auto Group), joka omistaa my\u00f6s Seatin, Skodan, Bentleyn, Porschen, Lamborghinin, Bugattin, Cupran ja Ducatin. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 monet n\u00e4ist\u00e4 merkeist\u00e4 jakavat kesken\u00e4\u00e4n osia, jotka ovat siten samankaltaisia eri segmenteill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa keskitymme kuitenkin siihen, miksi Audi ei k\u00e4ynnisty – syyt ja miten se korjataan. Aloittaaksemme luettelon mainitsemme ensin akkuun liittyv\u00e4t ongelmat, kuten heikon\/ tyhjentyneen akun tai akun, jonka napaliitokset ovat sy\u00f6pyneet. Meid\u00e4n on my\u00f6s mainittava avaimenper\u00e4ongelmat, jotka liittyv\u00e4t useimmiten joko heikkoon tai t\u00e4ysin tyhjentyneeseen akkuun.<\/p>\n\n\n\n

Seuraavaksi on puhuttava k\u00e4ynnistysmoottorista ja vaihtovirtageneraattorista, sill\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi muodostavat yhdess\u00e4 akun kanssa auton s\u00e4hk\u00f6isen kolmion, ja n\u00e4in ollen kaikkien kolmen on oltava toiminnassa, jotta auto k\u00e4ynnistyy ja pysyy k\u00e4ynniss\u00e4. Sytytystulpat ja sulakerasia voivat joskus olla ongelma, mutta ne eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n niin yleisi\u00e4 kuin edelliset syyt.<\/p>\n\n\n\n

Lopuksi meid\u00e4n on my\u00f6s puhuttava polttoaineen jakeluj\u00e4rjestelm\u00e4st\u00e4, joka koostuu polttoainepumpusta ja polttoainesuodattimista, jotka voivat joskus ep\u00e4onnistua polttoaineen toimittamisessa moottoriin, jolloin auto ei k\u00e4ynnisty.<\/p>\n\n\n\n

Akkuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen ongelma, josta meid\u00e4n on puhuttava, liittyy akkuun. Ensinn\u00e4kin, jos et saa autostasi mink\u00e4\u00e4nlaista virtaa, syy on todenn\u00e4k\u00f6isesti akku. T\u00e4m\u00e4n testaamiseksi etsi yleismittari ja kytke se akkuun tarkistaaksesi sen tehon. Jos yleismittari n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 12-13 volttia, akussa on kaikki kunnossa. Jos lukema on pienempi, akussa on todellakin jotain vikaa.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi jos akun navat ovat sy\u00f6pyneet, akku ei pysty muodostamaan yhteytt\u00e4 autoon, mink\u00e4 vuoksi ne on puhdistettava asianmukaisella puhdistusaineella akun ollessa irrotettuna. Jos k\u00e4ynnist\u00e4t auton, mutta auto pys\u00e4htyy tai siin\u00e4 on edelleen s\u00e4hk\u00f6ongelmia, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 syy on vaihtovirtageneraattori.<\/p>\n\n\n\n

Vaihtovirtageneraattorin ja k\u00e4ynnistysmoottorin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Vaihtovirtageneraattorin teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on ladata akkua auton ollessa k\u00e4ynniss\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos akkusi tyhjenee k\u00e4ynnistyksen j\u00e4lkeen tai se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 menett\u00e4v\u00e4n jatkuvasti virtaa, syy on todenn\u00e4k\u00f6isesti rikkin\u00e4inen vaihtovirtageneraattori. Varmista, ett\u00e4 menet konepellin alle ja tarkastat generaattorin silm\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isesti, jotta n\u00e4et, onko se todellakin k\u00e4ynniss\u00e4 vai ei. Jos ei, se on vaihdettava.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ynnistinmoottori sijaitsee vaihtovirtageneraattorin ja moottorin v\u00e4liss\u00e4, ja sen tarkoituksena on k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 auto. Jos et kuule mit\u00e4\u00e4n k\u00e4ynnistyst\u00e4 avainta k\u00e4\u00e4nnett\u00e4ess\u00e4 ja kaikki s\u00e4hk\u00f6virta toimii, syyllinen on todenn\u00e4k\u00f6isesti k\u00e4ynnistinmoottori. Korjaa se, jos voit, mutta on aina parempi vaihtaa se uuteen.<\/p>\n\n\n\n

Heikko avaimenper\u00e4n akku<\/h2>\n\n\n\n

Seuraava syy, miksi Audi ei k\u00e4ynnisty, on heikko avaimenper\u00e4n akku. Audi ei en\u00e4\u00e4 tarjoa autoissaan vanhan koulukunnan ter\u00e4avaimia, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 tarvitset avaimenper\u00e4n, jotta p\u00e4\u00e4set sis\u00e4\u00e4n ja k\u00e4ynnist\u00e4t auton. Jos akku on tyhj\u00e4, auto ei pysty tunnistamaan avainta eik\u00e4 n\u00e4in ollen anna sinun k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 autoa.<\/p>\n\n\n\n

Ainoa tapa korjata t\u00e4m\u00e4 on vaihtaa akku kokonaan, mink\u00e4 ei pit\u00e4isi olla liian kallista tai vaikeaa. Joissakin Audi-malleissa on avaimenper\u00e4\u00e4n integroitu ter\u00e4avain, jota voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 auton k\u00e4ynnist\u00e4miseen manuaalisesti.<\/p>\n\n\n\n

Sytytystulppa- ja sulakerasiaongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Sytytystulpat ovat elint\u00e4rkeit\u00e4 komponentteja auton palotilassa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne sytytt\u00e4v\u00e4t polttoaineen ja ilman seokset, jotka luovat tehoa ja py\u00f6ritt\u00e4v\u00e4t moottoria. Jos kuulet syttymish\u00e4iri\u00f6it\u00e4, autosi sammuu eik\u00e4 se k\u00e4ynnisty uudelleen, sytytystulpissa voi olla jotain vikaa. Ne voivat joskus irrota tai palaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne on vaihdettava.<\/p>\n\n\n\n

Sulakerasia sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kaikki sulakkeet, jotka pit\u00e4v\u00e4t autosi s\u00e4hk\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4t suojassa s\u00e4hk\u00f6iskun tai oikosulun sattuessa. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 jos jokin sulake palaa, et voi k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 autoa ennen kuin vaihdat sen uuteen sulakkeeseen.<\/p>\n\n\n\n

Polttoaineen jakeluj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Polttoaineen jakeluj\u00e4rjestelm\u00e4 koostuu polttoainesuodattimista, kiskoista, letkuista ja polttoainepumpusta. Polttoainepumppu voi vioittua, ja jos n\u00e4in k\u00e4y, et kuule sit\u00e4 k\u00e4ynnistyksen aikana. Jos polttoainesuodattimet ovat tukkeutuneet, ne est\u00e4v\u00e4t polttoaineen p\u00e4\u00e4syn moottoriin, jolloin moottori ei k\u00e4ynnisty.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 Audi luotettavia autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Audi tekee kohtuullisen luotettavia autoja, kuten useimmat sen kilpailijat, mutta ne eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n kaikkein luotettavimpia luksusautoja. Totuus on, ett\u00e4 Audi, BMW ja Mercedes ovat enemm\u00e4n kiinnostuneita luksuspuolesta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 ne asettavat ylellisyyden, innovaatiot, mukavuuden, teknologian ja turvallisuuden luotettavuuden edelle.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka paljon Audin akku maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Audin uusi akku maksaa todenn\u00e4k\u00f6isesti 100-450 dollaria, mik\u00e4 ei sis\u00e4ll\u00e4 asennuskustannuksia. Luksusajoneuvon akun hinta voi vaihdella suuresti riippuen auton tyypist\u00e4 ja kaikista eri tekij\u00f6ist\u00e4, jotka liittyv\u00e4t itse merkkiin. Kaiken kaikkiaan, jos l\u00f6yd\u00e4t tarjouksia ja alennuksia, et maksa muutamaa sataa dollaria uudesta Audin akusta.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan Audin akut kest\u00e4v\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

Sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 puristamaan yhdest\u00e4 akusta noin 5 vuotta, jos kaikki on niin kuin pit\u00e4\u00e4kin sek\u00e4 autosi ett\u00e4 akun suhteen. Jos jokin on rikki tai ei toimi niin kuin pit\u00e4isi, akkusi kest\u00e4\u00e4 paljon v\u00e4hemm\u00e4n. Jos akkusi on pahassa pulassa, voit odottaa sen kuolevan muutamassa p\u00e4iv\u00e4ss\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Audi on saksalainen premium-automerkki, joka on valmistanut autoja jo yli vuosisadan ajan. Audi on osa VAG:t\u00e4 (Volkswagen Auto Group), joka omistaa my\u00f6s Seatin, Skodan, Bentleyn, Porschen, Lamborghinin, Bugattin, Cupran ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[4],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5455"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5455"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5455\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5456,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5455\/revisions\/5456"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5455"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5455"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5455"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}