{"id":5457,"date":"2022-12-06T15:01:21","date_gmt":"2022-12-06T15:01:21","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5457"},"modified":"2022-12-06T15:01:25","modified_gmt":"2022-12-06T15:01:25","slug":"ford-ei-kaynnisty-syyt-ja-niiden-korjaaminen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/ford-ei-kaynnisty-syyt-ja-niiden-korjaaminen\/","title":{"rendered":"Ford ei k\u00e4ynnisty – syyt ja niiden korjaaminen"},"content":{"rendered":"\n

Ford on yksi Yhdysvaltojen menestyneimmist\u00e4 ja pitk\u00e4ik\u00e4isimmist\u00e4 autonvalmistajista, joka myy vuosittain jopa 6-7 miljoonaa autoa. T\u00e4llaiset h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4t luvut ovat mahdollisia, koska Ford puskee aina vain pidemm\u00e4lle ja tarjoaa kymmeni\u00e4 ja taas kymmeni\u00e4 mielenkiintoisia malleja kaikista mahdollisista luokista, mukaan lukien kuorma-autot, katumaasturit, s\u00e4hk\u00f6autot, viistoper\u00e4t ja viime aikoina my\u00f6s sedanit.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa keskitymme kuitenkin siihen, miksi Ford ei k\u00e4ynnisty – syyt ja miten se korjataan. Aloitamme ensin akusta, joka on yleens\u00e4 t\u00e4rkein syy siihen, miksi auto ei k\u00e4ynnisty. Kaksi yleisint\u00e4 ongelmaa ovat joko sy\u00f6pyneet akun navat tai tyhj\u00e4\/heikko akku, joka ei pysty antamaan riitt\u00e4v\u00e4sti virtaa auton k\u00e4ynnist\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n

Toinen ongelma on heikko avaimenper\u00e4n akku, jota auto ei tunnista ja jonka vuoksi autoa ei voi k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4. Kolmas kiinnostava seikka liittyy vaihtovirtageneraattoriin ja k\u00e4ynnistysmoottoriin, jotka toimivat yhdess\u00e4 akun kanssa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden on toimittava asianmukaisesti, jotta auto k\u00e4ynnistyy.<\/p>\n\n\n\n

Seuraava ongelmaryhm\u00e4 on polttoaineen sy\u00f6tt\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4si ja sytytystulpat\/sulakerasia. N\u00e4m\u00e4 eiv\u00e4t ole yht\u00e4 yleisi\u00e4 kuin kolme edellist\u00e4 syyt\u00e4, mutta nekin voivat joskus aiheuttaa sen, ett\u00e4 autosi ei halua k\u00e4ynnisty\u00e4. Jos siis haluat tiet\u00e4\u00e4 lis\u00e4\u00e4 siit\u00e4, miksi Ford ei k\u00e4ynnisty, lue t\u00e4m\u00e4 artikkeli!<\/p>\n\n\n\n

Akkuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Kuten johdannossa mainittiin, akku on yleens\u00e4 yleisin syy siihen, miksi auto ei k\u00e4ynnisty, sill\u00e4 siin\u00e4 ei ole tarpeeksi virtaa k\u00e4ynnistysmoottorille, joka k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 moottorin. Varmista, ett\u00e4 l\u00f6yd\u00e4t yleismittarin, jolla voit testata akun tehon. Jos akun lukema on 12-13 voltin v\u00e4lill\u00e4, akussa on kaikki kunnossa. Jos lukema on pienempi, akku on joko heikko tai t\u00e4ysin tyhj\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sinun on my\u00f6s kiinnitett\u00e4v\u00e4 huomiota akun napoihin, joiden tiedet\u00e4\u00e4n sy\u00f6pyv\u00e4n joissakin autoissa. Jos n\u00e4in todella tapahtuu, autoa ei voi k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4, koska akun ja auton v\u00e4linen yhteys on poissa. Jos n\u00e4in on, muista investoida laadukkaaseen akunpuhdistusaineeseen ja puhdista akku, kun se on irrotettu.<\/p>\n\n\n\n

Vaihtovirtageneraattorin ja k\u00e4ynnistysmoottorin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Akku, vaihtovirtageneraattori ja k\u00e4ynnistysmoottori ovat kolme p\u00e4\u00e4komponenttia, joiden teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 auto. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos jokin n\u00e4ist\u00e4 kolmesta vikaantuu, et pysty k\u00e4ynnist\u00e4m\u00e4\u00e4n autoa. Vaihtovirtageneraattorin tarkoituksena on ladata akkua auton ollessa k\u00e4ynniss\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 vaikka autoa k\u00e4ynnistett\u00e4isiinkin, auton ei pit\u00e4isi antaa mit\u00e4\u00e4n mehua, koska akku ei lataudu.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ynnistysmoottori sijaitsee moottorin ja vaihtovirtageneraattorin v\u00e4liss\u00e4, ja sen tarkoituksena on k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 moottori. Jos virtaa riitt\u00e4\u00e4, mutta moottori ei k\u00e4ynnisty, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 syyn\u00e4 on k\u00e4ynnistinmoottori. Molemmat osat voidaan korjata, mutta ne olisi hyv\u00e4 vaihtaa uusiin alkuper\u00e4isiin Ford-osiin.<\/p>\n\n\n\n

Heikko avaimenper\u00e4n akku<\/h2>\n\n\n\n

Kaikissa uusissa Ford-malleissa on tavallisten ter\u00e4avainten sijasta avainniput, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 avainnipun teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on nyt sek\u00e4 k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 auto ett\u00e4 p\u00e4\u00e4st\u00e4 sis\u00e4\u00e4n. Jos avaimenper\u00e4n akku on tyhj\u00e4, auto ei pysty tunnistamaan avainta eik\u00e4 n\u00e4in ollen anna sinun k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 autoa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4n korjaamiseksi sinun on vaihdettava avaimenper\u00e4n paristo. Jos Fordissasi on my\u00f6s ter\u00e4avain, voit testata, onko syy todella avaimenper\u00e4n paristossa, koska auton pit\u00e4isi k\u00e4ynnisty\u00e4 ter\u00e4avaimella. Jos n\u00e4in on, avaimenper\u00e4n akku on 100-prosenttisesti syy siihen.<\/p>\n\n\n\n

Sytytystulpat ja sulakerasia<\/h2>\n\n\n\n

Sytytystulppien teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on sytytt\u00e4\u00e4 polttoaineen ja ilman seos palotilassa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 palanut tai irronneen sytytystulppa ei pysty palamaan. Jos n\u00e4in tapahtuu, moottori joko sammuu, syttyy v\u00e4\u00e4rin tai kielt\u00e4ytyy k\u00e4ynnistym\u00e4st\u00e4 kokonaan, jos syyllisi\u00e4 on useampi kuin yksi sytytystulppa.<\/p>\n\n\n\n

Sulakerasia on olemassa pit\u00e4\u00e4kseen autosi turvassa s\u00e4hk\u00f6iselt\u00e4 ylikuormitukselta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sulakerasia voi palaa autosi pelastamiseksi, mik\u00e4 voi joskus est\u00e4\u00e4 auton k\u00e4ynnist\u00e4misen ennen kuin vaihdat vaurioituneen sulakkeen. Jos n\u00e4in todellakin on, varmista, ett\u00e4 sulake vaihdetaan oikean ampeeriluvun mukaiseen vastaavaan.<\/p>\n\n\n\n

Polttoaineen jakeluj\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Polttoaineen jakeluj\u00e4rjestelm\u00e4n osalta polttoainepumppu ja polttoainesuodattimet voivat aiheuttaa sen, ett\u00e4 auto ei suostu k\u00e4ynnistym\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n korjaamiseksi kuuntele polttoainepumpun k\u00e4ynnistymist\u00e4 aina, kun k\u00e4\u00e4nn\u00e4t virta-avainta. Jos et kuule polttoainepumppua edes konepelti ylh\u00e4\u00e4ll\u00e4, se on todenn\u00e4k\u00f6isesti rikki. Jos polttoainesuodattimesi ovat tukkeutuneet, ne tukkivat polttoaineen kulun, jolloin auto ei k\u00e4ynnisty.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka paljon Ford-akku maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Uusi Ford-akku maksaa useimmissa tapauksissa 100-250 dollaria ilman ty\u00f6kustannuksia. N\u00e4m\u00e4 vaihtelevat kuitenkin suuresti, sill\u00e4 kaikki Ford-mallit eiv\u00e4t ole samanlaisia eiv\u00e4tk\u00e4 kaikki akut ja akkukoot ole samanlaisia. Varmista aina, ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4t Fordillesi sopivaa akkua, ja olisi hyv\u00e4 idea etsi\u00e4 erikoistarjouksia ja kuponkeja, jotta hinta olisi mahdollisimman alhainen.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan Fordin akku kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Fordin akun pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 5 vuotta, mik\u00e4 on yleens\u00e4 tavallisen akun k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4. Jos akku tyhjenee aikaisemmin, autossasi tai sen k\u00e4sittelyss\u00e4 on jotain vikaa. Jos painostat akkua yli viiden vuoden, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 se kuolee huomaamatta.<\/p>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 Ford luotettavia autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Ford-mallit saavat yleens\u00e4 keskim\u00e4\u00e4r\u00e4isen arvosanan luotettavuuden osalta, mik\u00e4 on ihan ok. Eri merkit voivat menn\u00e4 kumpaankin suuntaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jotkut Ford-mallit ovat todella luotettavia, kun taas toiset ovat v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin kyseenalaisia. Kaiken kaikkiaan Fordit on rakennettu kest\u00e4m\u00e4\u00e4n, jos niist\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n asianmukaista huolta.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Ford on yksi Yhdysvaltojen menestyneimmist\u00e4 ja pitk\u00e4ik\u00e4isimmist\u00e4 autonvalmistajista, joka myy vuosittain jopa 6-7 miljoonaa autoa. T\u00e4llaiset h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4v\u00e4t luvut ovat mahdollisia, koska Ford puskee aina vain pidemm\u00e4lle ja tarjoaa kymmeni\u00e4 ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[31],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5457"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5457"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5457\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5458,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5457\/revisions\/5458"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5457"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5457"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5457"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}