{"id":5459,"date":"2022-12-06T15:01:46","date_gmt":"2022-12-06T15:01:46","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5459"},"modified":"2022-12-06T15:01:49","modified_gmt":"2022-12-06T15:01:49","slug":"tesla-ei-kaynnisty-syyt-ja-korjaaminen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/tesla-ei-kaynnisty-syyt-ja-korjaaminen\/","title":{"rendered":"Tesla ei k\u00e4ynnisty – syyt ja korjaaminen"},"content":{"rendered":"\n

Tesla on uusi tulokas autojen maailmassa, mutta se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hankkineen melkoisen suosion viime vuosina. Voidaan sanoa, ett\u00e4 Tesla oli t\u00e4rkein syy siihen, miksi keskityimme s\u00e4hk\u00f6autoihin ja miksi niin monet muut merkit halusivat ottaa Teslan kiinni EV-tarjonnallaan. Oli miten oli, Tesla ei ole luotettavuuden majakka, ja aiomme keskitty\u00e4 siihen, miksi Tesla ei k\u00e4ynnisty – syyt ja miten se korjataan.<\/p>\n\n\n\n

Ensinn\u00e4kin Tesla on varustettu my\u00f6s 12 voltin akulla, joka tarjoaa tarvittavan mehun auton k\u00e4ynnist\u00e4miseen. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos akku on tyhj\u00e4 tai heikko, et pysty k\u00e4ynnist\u00e4m\u00e4\u00e4n autoa. Lis\u00e4ksi on mainittava, ett\u00e4 joskus keskusn\u00e4ytt\u00f6 voi h\u00e4iriinty\u00e4, jolloin autoa ei voi k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos Teslassa ei ole en\u00e4\u00e4 akun varausta j\u00e4ljell\u00e4, se ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n k\u00e4ynnisty. Tesla kertoo my\u00f6s, ett\u00e4 sis\u00e4inen tietokone voi k\u00e4ynnisty\u00e4 uudelleen muutaman kerran vuodessa, jolloin auton k\u00e4ynnist\u00e4minen estyy muutamaksi minuutiksi prosessin ajaksi. K\u00e4ynnistym\u00e4st\u00e4 kielt\u00e4ytyv\u00e4 Tesla ei ole kovin yleinen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4k\u00e4\u00e4n ongelmat eiv\u00e4t ole yleisi\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Jos syy on jokin muu, on todenn\u00e4k\u00f6ist\u00e4, ett\u00e4 Tesla tarvitsee ammattitaitoisen mekaanikon, joka tuntee Teslan. Vie siis autosi ehdottomasti j\u00e4lleenmyyj\u00e4lle, jos se ei tosiaankaan k\u00e4ynnisty.<\/p>\n\n\n\n

12 voltin akkuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Ensimm\u00e4inen kiinnostuksen kohteesi pit\u00e4isi olla 12 voltin akku, joka voi tyhjenty\u00e4 kuten miss\u00e4 tahansa muussakin autossa. Teslassa on kyll\u00e4 suuri akku, joka on ajamiseen tarkoitettu, mutta siin\u00e4 on my\u00f6s tavallinen 12 voltin akku, joka on yleens\u00e4 tavallisessa polttomoottoriautossa. Jos haluat testata 12 voltin akun, muista ottaa yleismittari ja tarkistaa akun teho. Jos lukema on 12-13 volttia, akkusi on kunnossa.<\/p>\n\n\n\n

Jos lukema sanoo enemm\u00e4n, jokin imee virtaa auton ollessa valmiustilassa, mik\u00e4 voi johtaa akun tyhjentymiseen. Jos taas lukema on t\u00e4t\u00e4 pienempi, akkusi on l\u00e4hestym\u00e4ss\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6ik\u00e4ns\u00e4 loppua. Kaiken kaikkiaan muista my\u00f6s tarkistaa navat, onko niiss\u00e4 merkkej\u00e4 korroosiosta, mik\u00e4 ei useinkaan ole mahdollista.<\/p>\n\n\n\n

Keskusn\u00e4ytt\u00f6 menee tyhj\u00e4ksi<\/h2>\n\n\n\n

Useimmissa Tesla-malleissa on suuret keskusn\u00e4yt\u00f6t, joita k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n auton ohjaamiseen kokonaan. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 n\u00e4yt\u00f6iss\u00e4 on kaikki tarvittavat ominaisuudet, jotka on suunniteltu ohjaamaan ilmastointia, ajotietojasi, ajotilojasi, navigointia ja turvaj\u00e4rjestelmi\u00e4. Jos n\u00e4ytt\u00f6 ei k\u00e4ynnisty, auto ei todenn\u00e4k\u00f6isesti k\u00e4ynnisty my\u00f6sk\u00e4\u00e4n, koska on vaarallista ajaa tiet\u00e4m\u00e4tt\u00e4 mit\u00e4\u00e4n nopeudesta.<\/p>\n\n\n\n

Jos n\u00e4ytt\u00f6 sammuu, sinun pit\u00e4isi suorittaa vianm\u00e4\u00e4ritys ja k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 se uudelleen, kunnes se her\u00e4\u00e4 henkiin. T\u00e4m\u00e4 ongelma n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan yleinen Teslan pikalatauksen yhteydess\u00e4, sill\u00e4 kosketusn\u00e4ytt\u00f6 voi ylikuumentua ja siten sammuttaa itsens\u00e4 est\u00e4\u00e4kseen lis\u00e4vahinkojen syntymisen. Sin\u00e4ns\u00e4 t\u00e4m\u00e4 ei yleens\u00e4 kest\u00e4 kovin kauan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sinun pit\u00e4isi pysty\u00e4 ajamaan muutaman minuutin ajan.<\/p>\n\n\n\n

Ei akun latausta<\/h2>\n\n\n\n

Jos akun varaus tyhjenee kokonaan, auto ei n\u00e4yt\u00e4 mink\u00e4\u00e4nlaisia elonmerkkej\u00e4 ja vaatii sinua avaamaan latausportin manuaalisesti, jotta auto latautuisi. N\u00e4in tapahtuu kuitenkin todella harvoin, vain jos k\u00e4yt\u00e4t koko akun ja j\u00e4t\u00e4t auton hetkeksi seisomaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos akku on l\u00e4hell\u00e4 tyhjenty\u00e4 etk\u00e4 saa sit\u00e4 ladattua, auto siirtyy ”syv\u00e4\u00e4n lepotilaan”, joka pyrkii s\u00e4\u00e4st\u00e4m\u00e4\u00e4n viimeisetkin akkuvirrat. Se, ettei autoa voi k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 ja ajaa, on ilmeinen seuraus, koska autossa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi virtaa siirty\u00e4 pisteest\u00e4 A pisteeseen B.<\/p>\n\n\n\n

Tietokone k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 itsens\u00e4 uudelleen<\/h2>\n\n\n\n

Lopuksi tulemme my\u00f6s kohtaan, jossa on puhuttava Teslan keskustietokoneesta, joka k\u00e4ynnistyy itsest\u00e4\u00e4n uudelleen muutaman kerran vuodessa, mik\u00e4 edellytt\u00e4\u00e4 paikallaan pysymist\u00e4, jotta turvallisuus ei vaarantuisi. T\u00e4m\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 et voi ajaa autoa t\u00e4m\u00e4n prosessin aikana, vaan sinun on odotettava muutama minuutti, kunnes se p\u00e4\u00e4ttyy.<\/p>\n\n\n\n

Todellisuudessa Tesla ei ole tavallinen polttomoottoriauto, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Teslan k\u00e4ynnistym\u00e4tt\u00f6myys ei ole kovin yleist\u00e4. Jos Tesla ei kuitenkaan k\u00e4ynnisty, muista k\u00e4yd\u00e4 kaikki n\u00e4m\u00e4 asiat l\u00e4pi suorassa j\u00e4rjestyksess\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka paljon Teslan akku maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Teslan 12 voltin akku maksaa todenn\u00e4k\u00f6isesti noin 300 dollaria, mutta hinnat vaihtelevat suuresti mallista, vuodenajasta ja kysynn\u00e4n ja tarjonnan laeista riippuen. Tesla kattaa 12 voltin akun takuun, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 Tesla vaihtaa sen ilmaiseksi, jos se kuolee.<\/p>\n\n\n\n

Upouusi voimansiirtoakku on kuitenkin paljon kalliimpi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit odottaa maksavasi 5 000-17 000 dollaria mallista ja akun koosta riippuen.<\/p>\n\n\n\n

Tekeek\u00f6 Tesla luotettavia autoja?<\/h3>\n\n\n\n

Tavallisiin polttomoottoriautoihin verrattuna Tesla tekee luotettavia autoja, mutta muihin s\u00e4hk\u00f6autoihin verrattuna Tesla ei ole merkki, johon kannattaa turvautua, jos haluat luotettavuutta. Toki merkki on parantunut paljon viime vuosina, mutta sen autot hajoavat edelleen monista eri syist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Pitk\u00e4n aikav\u00e4lin luotettavuus on enimm\u00e4kseen arvoitus, mutta yksi asia on varma, kun suuri akku kuolee, sinulle j\u00e4\u00e4v\u00e4t valtavat korjaus- ja akunvaihtolaskut, joissa ei usein ole juuri mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa Tesla?<\/h3>\n\n\n\n

Jos olet Tesla-fani ja haluat hemmotella itse\u00e4si huipputeknisell\u00e4 s\u00e4hk\u00f6autolla, Teslan ostaminen on kokemus vailla vertaa. Ihmiset, jotka rakastavat Tesla-autoja, vannovat niiden nimeen eiv\u00e4tk\u00e4 todenn\u00e4k\u00f6isesti koske mihink\u00e4\u00e4n muuhun kuin Teslaan.<\/p>\n\n\n\n

Jos olet tuollainen tyyppi ja sinulle sopii el\u00e4\u00e4 EV:n kanssa, Teslan ostaminen on j\u00e4rkev\u00e4\u00e4.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Tesla on uusi tulokas autojen maailmassa, mutta se n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hankkineen melkoisen suosion viime vuosina. Voidaan sanoa, ett\u00e4 Tesla oli t\u00e4rkein syy siihen, miksi keskityimme s\u00e4hk\u00f6autoihin ja miksi niin monet muut<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[16],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5459"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5459"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5459\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5460,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5459\/revisions\/5460"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5459"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5459"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5459"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}