{"id":5461,"date":"2022-12-06T15:02:06","date_gmt":"2022-12-06T15:02:06","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5461"},"modified":"2022-12-06T15:02:09","modified_gmt":"2022-12-06T15:02:09","slug":"peugeot-ei-kaynnisty-syyt-ja-niiden-korjaaminen","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/peugeot-ei-kaynnisty-syyt-ja-niiden-korjaaminen\/","title":{"rendered":"Peugeot ei k\u00e4ynnisty – syyt ja niiden korjaaminen"},"content":{"rendered":"\n

Peugeot on tunnettu nimi Euroopassa, joten on vaikea menn\u00e4 minnek\u00e4\u00e4n t\u00f6rm\u00e4\u00e4m\u00e4tt\u00e4 muutamaan Peugeot-malliin. Merkki on ollut nousussa viime vuosina, koska se on valmistanut entist\u00e4 paremman n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 ja mieleenpainuvampia autoja ja s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4nyt koko mallistonsa. T\u00e4m\u00e4 nosti Peugeotin Euroopan automarkkinoiden eturiviin ja auttoi saamaan monia uusia asiakkaita.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4np\u00e4iv\u00e4isen artikkelin aiheena ei olekaan se, miten Peugeot toimii, vaan se, miksi Peugeot ei k\u00e4ynnisty – syyt ja miten se korjataan. T\u00e4rkein syy siihen, miksi Peugeot ei k\u00e4ynnisty, on se, ett\u00e4 akku on joko heikko, t\u00e4ysin tyhj\u00e4 tai akun napojen p\u00e4\u00e4ll\u00e4 on korroosiota, joka est\u00e4\u00e4 valuuttaa antamasta virtaa autolle.<\/p>\n\n\n\n

Toinen yht\u00e4 yleinen syy liittyy rikkoutuneeseen vaihtovirtageneraattoriin, joka kulkee k\u00e4si k\u00e4dess\u00e4 tyhj\u00e4n akun kanssa. K\u00e4ynnistinmoottoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n moottorin k\u00e4ynnist\u00e4miseen, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos k\u00e4ynnistyst\u00e4 ei kuulu, syy on todenn\u00e4k\u00f6isesti k\u00e4ynnistinmoottorissa. Koska kaikissa uusissa Peugeot-malleissa on avainten sijasta avaimenper\u00e4, tarkista akun tila avaimenper\u00e4ss\u00e4, sill\u00e4 my\u00f6s se voi aiheuttaa sen, ett\u00e4 auto ei tahdo k\u00e4ynnisty\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sulakerasia ja sytytystulpat ovat hyvin samantyyppisi\u00e4, mutta ne eiv\u00e4t ole yht\u00e4 yleisi\u00e4 kuin edell\u00e4 mainitut syyt. Lopuksi on puhuttava my\u00f6s tukkeutuneista polttoainesuodattimista ja viallisista polttoainepumpuista, jotka ovat harvinaisia, mutta joita kuitenkin esiintyy.<\/p>\n\n\n\n

Akkuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

L\u00e4hes kaikissa autoissa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n nyky\u00e4\u00e4n 12 voltin akkua auton k\u00e4ynnist\u00e4miseen ja joidenkin auton lis\u00e4varusteiden k\u00e4ynnist\u00e4miseen liikkeell\u00e4 ollessa. Jos akku on tyhj\u00e4, et saa virtaa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 mik\u00e4\u00e4n valoista tai lis\u00e4varusteista ei toimi. Parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4, on testata akku yleismittarilla.<\/p>\n\n\n\n

Jos lukema on 12-13 volttia, akkusi on kunnossa, jos taas v\u00e4hemm\u00e4n tai enemm\u00e4n, akkusi ei ole kunnossa. Muista my\u00f6s tarkistaa, ettei akun navoissa ole merkkej\u00e4 korroosiosta, sill\u00e4 my\u00f6s se haittaa auton k\u00e4ynnist\u00e4mist\u00e4. Muista k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 akun puhdistusainetta, jolla voit pyyhki\u00e4 korroosion pois liittimist\u00e4 ennen auton k\u00e4ynnist\u00e4mist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Vaihtovirtageneraattorin ja k\u00e4ynnistysmoottorin ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Vaihtovirtageneraattoria k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n akun lataamiseen liikkeell\u00e4 ollessa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos vaihtovirtageneraattori kuolee, akku tyhjenee. Parasta, mit\u00e4 voit tehd\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa, on k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 auto ja katsoa, lataako generaattori todella akkua. Jos auto kuolee tai menett\u00e4\u00e4 virran kokonaan, generaattori on kuollut ja se on vaihdettava.<\/p>\n\n\n\n

K\u00e4ynnistinmoottorin teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 moottori, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 jos avainta k\u00e4\u00e4nnett\u00e4ess\u00e4 ei kuulu k\u00e4ynnistyst\u00e4, syyllinen on k\u00e4ynnistinmoottori. Vaihda siis k\u00e4ynnistinmoottori ennen kuin yrit\u00e4t k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 auton uudelleen.<\/p>\n\n\n\n

Avaimenper\u00e4n akkuongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Kaikissa uusissa Peugeot-malleissa on tavallisen ter\u00e4avaimen sijasta avaimenper\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiss\u00e4 on usein my\u00f6s avaimeton sis\u00e4\u00e4np\u00e4\u00e4sy- ja k\u00e4ynnistystoiminto. Mik\u00e4\u00e4n n\u00e4ist\u00e4 ei toimi, jos avaimenper\u00e4n akku on tyhj\u00e4, jolloin se on vaihdettava ennen auton k\u00e4ynnist\u00e4mist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos sinulla on viel\u00e4 ter\u00e4avain, muista k\u00e4ynnist\u00e4\u00e4 auto sill\u00e4 tavalla, sill\u00e4 jos se ei k\u00e4ynnisty, avaimenper\u00e4 ei ole ongelma. Lis\u00e4ksi auton pit\u00e4isi antaa varoitusviesti, jos se ei tosiaankaan pysty vahvistamaan, ett\u00e4 avain on auton sis\u00e4ll\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sulakerasia ja sytytystulpat<\/h2>\n\n\n\n

Sulakerasian teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on pit\u00e4\u00e4 auto turvassa oikosulkuilta ja s\u00e4hk\u00f6n ylikuormitukselta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 kun\/jos autoosi tulee virtapiikki, sulake palaa ja j\u00e4tt\u00e4\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4n toimimattomaksi, kunnes vaihdat palaneen sulakkeen uuteen.<\/p>\n\n\n\n

Sytytystulpat eiv\u00e4t yleens\u00e4 ole syy siihen, miksi auto ei k\u00e4ynnisty, mutta ne voivat olla, jos sytytystulppa irtoaa tai palaa. N\u00e4m\u00e4 johtavat useammin sytytysvirheisiin, mutta jos useampi kuin yksi sytytystulppa on paahtunut, se est\u00e4\u00e4 auton k\u00e4ynnistymisen kokonaan.<\/p>\n\n\n\n

Polttoainej\u00e4rjestelm\u00e4n ongelmat<\/h2>\n\n\n\n

Lopuksi on puhuttava my\u00f6s polttoainej\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n liittyvist\u00e4 ongelmista, joihin kuuluvat tukkeutuneet polttoainesuodattimet ja viallinen polttoainepumppu. Jos polttoainesuodatin tukkeutuu, se est\u00e4\u00e4 kulun polttoaines\u00e4ili\u00f6st\u00e4 moottoriin, eik\u00e4 auto pysty antamaan virtaa.<\/p>\n\n\n\n

Toisaalta, jos polttoainepumppu on kuollut, auto ei pysty toimittamaan polttoainetta moottoriin, eik\u00e4 auto n\u00e4in ollen k\u00e4ynnisty. My\u00f6nnett\u00e4k\u00f6\u00f6n, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 syyt eiv\u00e4t ole l\u00e4hesk\u00e4\u00e4n niin yleisi\u00e4 kuin kolme ensimm\u00e4ist\u00e4, mutta niit\u00e4kin tapahtuu joskus.<\/p>\n\n\n\n

UKK-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka paljon uusi Peugeot-akku maksaa?<\/h3>\n\n\n\n

Voit odottaa maksavasi 100-200 euroa upouudesta 12 voltin Peugeot-akusta, mik\u00e4 on jossain normaalin rajoissa. Muista kuitenkin tarkistaa, onko autollasi viel\u00e4 takuu, sill\u00e4 akku kuuluu yleens\u00e4 takuun piiriin, jos se tyhjenee liian nopeasti.<\/p>\n\n\n\n

Oli miten oli, muista aina vaihtaa akku t\u00e4sm\u00e4lleen samantyyppiseen akkuun, sill\u00e4 muutoin sinulla on vakavampia ongelmia.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kauan Peugeotin akku kest\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

Peugeotin akku ei poikkea tavallisesta auton akusta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sen pit\u00e4isi kest\u00e4\u00e4 noin viisi vuotta, jos kaikki on kunnossa. Kun akku on l\u00e4hell\u00e4 tyhjenty\u00e4, on aina parempi vaihtaa se heti eik\u00e4 odottaa, ett\u00e4 se tyhjenee kokonaan, sill\u00e4 se voi aiheuttaa lis\u00e4\u00e4 ongelmia autossa.<\/p>\n\n\n\n

Onko Peugeot-s\u00e4hk\u00f6autoissa 12 voltin akut?<\/h3>\n\n\n\n

Kyll\u00e4, Peugeot EV -mallistossa on tavallinen 12 voltin akku, jota k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n auton k\u00e4ynnist\u00e4miseen ja lis\u00e4varusteiden virransy\u00f6tt\u00f6\u00f6n. EV-autoissa ei ole vaihtovirtageneraattoria, koska akku ladataan tasavirtamuunnin.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Peugeot on tunnettu nimi Euroopassa, joten on vaikea menn\u00e4 minnek\u00e4\u00e4n t\u00f6rm\u00e4\u00e4m\u00e4tt\u00e4 muutamaan Peugeot-malliin. Merkki on ollut nousussa viime vuosina, koska se on valmistanut entist\u00e4 paremman n\u00e4k\u00f6isi\u00e4 ja mieleenpainuvampia autoja ja<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[57],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5461"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5461"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5461\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5462,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5461\/revisions\/5462"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5461"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5461"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5461"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}