{"id":549,"date":"2021-07-01T07:13:02","date_gmt":"2021-07-01T07:13:02","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=549"},"modified":"2021-07-01T07:13:02","modified_gmt":"2021-07-01T07:13:02","slug":"milla-pienella-autolla-on-paras-maavara","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/milla-pienella-autolla-on-paras-maavara\/","title":{"rendered":"Mill\u00e4 pienell\u00e4 autolla on paras maavara?"},"content":{"rendered":"\n

Jos etsit pienikokoista autoa, joka tarjoaa silti kunnon maavaran, pieni katumaasturi on todenn\u00e4k\u00f6isesti paras vaihtoehto. N\u00e4it\u00e4 autoja kutsutaan nimitt\u00e4in maastoautoiksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden pit\u00e4isi teoriassa pysty\u00e4 selviytym\u00e4\u00e4n liev\u00e4st\u00e4 maastoajosta.<\/p>\n\n\n\n

Useimmissa pieniss\u00e4 katumaastureissa on my\u00f6s neliveto, mik\u00e4 on my\u00f6s k\u00e4tev\u00e4\u00e4, kun s\u00e4\u00e4olosuhteet ovat kosteat ja liukkaat. N\u00e4iden autojen on kuitenkin oltava hyvi\u00e4 my\u00f6s kaupungissa, ja niiden pit\u00e4isi tarjota kunnollinen m\u00e4\u00e4r\u00e4 nykyaikaista tekniikkaa.<\/p>\n\n\n\n

Mukavuudesta ei tarvitse luopua, jos haluat suuren maavaran, sill\u00e4 useimmat kompaktit katumaasturit pyrkiv\u00e4t nyky\u00e4\u00e4n tarjoamaan t\u00e4ydellisen yhdistelm\u00e4n erinomaisia maasto-ominaisuuksia. L\u00e4mmitetyt istuimet, ilmastointi, pehme\u00e4t materiaalit ja suurikokoiset infotainment-j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat kaikki saatavilla 99 prosentissa katumaastureista nyky\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

Suzuki Jimny, Fiat Panda, Subaru XV ja Dacia Duster ovat kaikki kohtuuhintaisia, kohtuullisen hyvin varusteltuja ja tarjoavat suuren maavaran. Jos haluat ylellisemm\u00e4n vaihtoehdon, Range Rover Evoque, Jaguar E Pace tai Volvo XC40 tarjoavat parhaan yhdistelm\u00e4n suorituskyky\u00e4 ja ylellisyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Suzuki Jimny<\/h2>\n\n\n\n

Suzuki Jimny tarjoaa 210 mm:n maavaran, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi vakavampiinkin maastoseikkailuihin. Jimny hy\u00f6tyy my\u00f6s erinomaisista l\u00e4hestymis- ja l\u00e4ht\u00f6kulmista, mik\u00e4 lis\u00e4\u00e4 huomattavasti sen maastokelpoisuutta.
Tavallisena autona Jimny on s\u00e4\u00e4dyllisesti varusteltu ja siin\u00e4 on vakiona paljon varusteita. Suzuki on vasta hiljattain uudistanut Jimnyn, ja nyt on hyv\u00e4 hetki harkita Jimnyn hankkimista kaiken tekev\u00e4ksi autoksi. Maantieominaisuudet ovat kunnossa, mutta Jimny ei ole mik\u00e4\u00e4n Mercedes Benz G-luokka, vaikka se niin haluaisikin olla.<\/p>\n\n\n\n

Fiat Panda<\/h2>\n\n\n\n

Fiat Panda on jonkinlainen legenda maastoajossa. Pienikokoinen 4×4, joka pystyy huomattavaan maastovauhtiin, mutta pysyy silti nykyp\u00e4iv\u00e4n autoteollisuuden kehityksen mukana. Muuttuva neliveto on ensisijaisesti kaksiveto, kunnes auto havaitsee pidon menetyksen, ja vasta sitten auto on todella AWD.<\/p>\n\n\n\n

Maastokelpoisuuden ja ei-niin-vaikuttavan 150 mm:n maavaran lis\u00e4ksi Panda onnistuu selviytym\u00e4\u00e4n maastossa, johon kaksi kertaa suuremmalla maavaralla varustetut autot eiv\u00e4t joskus pysty. T\u00e4m\u00e4 johtuu p\u00e4\u00e4asiassa sen ohuista renkaista ja kevyest\u00e4 korista. Mit\u00e4 tulee lumen ajamiseen, Panda on suurten joukossa.<\/p>\n\n\n\n

Subaru XV<\/h2>\n\n\n\n

Subaru XV on 220 mm:n maavarallaan kuningas, mit\u00e4 tulee lukuihin. XV on luultavasti yksi parhaista maastoautoista, joita t\u00e4ll\u00e4 segmentill\u00e4 voi rahalla ostaa, ylivoimaisen maavaran ja pysyv\u00e4n nelivetoj\u00e4rjestelm\u00e4n ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

Maastossa Subaru onnistuu naamioimaan maastoajo-identiteettins\u00e4 modernilla automaattivaihteistolla, suhteellisen kunnollisilla materiaaleilla ja lukuisilla k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisill\u00e4 ominaisuuksilla. Subaru on my\u00f6s loistava perheauto, sill\u00e4 se tarjoaa runsaasti sis\u00e4tilaa jokaiselle matkustajalle.<\/p>\n\n\n\n

Dacia Duster<\/h2>\n\n\n\n

Dacia-br\u00e4ndi pyrkii yleisesti tarjoamaan uskomattoman arvokkaita autoja, ja Dacia Dusterin l\u00e4ht\u00f6hinta on juuri sit\u00e4. Dusterissa on 210 mm:n maavara, mik\u00e4 nostaa sen kompaktin katumaasturin segmentin k\u00e4rkeen maavaran osalta.<\/p>\n\n\n\n

Mutta jos tutustumme Dusteriin, huomaamme, ett\u00e4 Renault teki paljon kompromisseja Dusterin kanssa, sill\u00e4 siin\u00e4 ei todellakaan ole mit\u00e4\u00e4n ylellisyyden tai huipputekniikan tuntua. Dacia Duster on mutkaton, suoraviivainen, edullinen ja k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llinen auto pienen budjetin ihmisille.<\/p>\n\n\n\n

Range Rover Evoque<\/h2>\n\n\n\n

Jos haluat hienostuneemman kokemuksen, mutta silti kunnon maavaran, Range Rover Evoque tarjoaa t\u00e4ydellisen yhdistelm\u00e4n Land Roverin erehtym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n hy\u00f6dyllisyytt\u00e4 ja Range Roverin yht\u00e4 erehtym\u00e4tt\u00f6m\u00e4n ylellisyytt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Evoquen maavara on 212 mm ja siin\u00e4 on joukko erityisi\u00e4 maastok\u00e4yntitiloja, joiden ansiosta Evoquea on helppo ajaa maastossa. Maastokelpoisuutensa lis\u00e4ksi Evoque tarjoaa tyylikk\u00e4\u00e4n sis\u00e4tilan ja ulkoasun, jossa on paljon muhkeita materiaaleja ja huipputeknisi\u00e4 ominaisuuksia ja teknologioita.<\/p>\n\n\n\n

Jaguar E Pace<\/h2>\n\n\n\n

Jos Range Rover Evoque on mielest\u00e4si hieman liian tavallinen tai ”naisellinen”, kannattaa tutustua my\u00f6s Jaguar E Paceen. E Pace tarjoaa saman maavaran, koska n\u00e4m\u00e4 kaksi perustuvat samaan alustaan Jaguar Land Roverin sateenvarjon alla.<\/p>\n\n\n\n

Mutta ero on periaatteessa kaikessa muussa. E Pace on enemm\u00e4n maantieajoon tarkoitettu auto, eik\u00e4 se tarjoa kovinkaan paljon maastokelpoisia ominaisuuksia, mutta E Pace on hauskempi ajaa. Eroista huolimatta n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat melko samanlaisia, ja molemmat ovat h\u00e4mm\u00e4stytt\u00e4vi\u00e4 siin\u00e4, mit\u00e4 ne tekev\u00e4t.<\/p>\n\n\n\n

Volvo XC40<\/h2>\n\n\n\n

Volvo XC40 tarjoaa 210 mm:n maavaran, mik\u00e4 tekee Volvosta melko mielenkiintoisen. On hyvin tiedossa, ett\u00e4 Volvo ei ole kovinkaan kiinnostunut tekem\u00e4\u00e4n todellisia maastoautoja, mutta me kaikki tied\u00e4mme, ett\u00e4 he voisivat tehd\u00e4 sen, jos he haluaisivat.<\/p>\n\n\n\n

XC40 on Evoquen ja E Pacen aikuisversio, ja se varmasti n\u00e4kyy. XC40:n muotoilu on hillitympi ja konservatiivisempi, ja se pyrkii pikemminkin sulautumaan joukkoon kuin erottumaan. XC40 on todellinen luksusauto, jossa on runsaasti mukavuus- ja turvallisuusvarusteita, joita t\u00e4llaiselta autolta voi odottaa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ<\/h2>\n\n\n\n

Mik\u00e4 saksalainen kompakti katumaasturi tarjoaa suurimman maavaran?<\/h3>\n\n\n\n

Useimmissa saksalaisissa kompakteissa katumaastureissa on jopa 180 mm:n maavara (BMW X1\/X2), mutta monissa on jopa 140 mm:n maavara (Audi Q2). N\u00e4it\u00e4 autoja ei ole tehty mink\u00e4\u00e4nlaiseen maastoajoon, ja se n\u00e4kyy, sill\u00e4 jotkut niist\u00e4 ovat yht\u00e4 matalia kuin jotkut sedanit.<\/p>\n\n\n\n

Ovatko kompaktit katumaasturit todellisia katumaastureita?<\/h2>\n\n\n\n

Kompaktit katumaasturit\/Crossoverit ovat todellisia katumaastureita samalla tavalla kuin Audi A3 sedan on todellinen sedan. SUV:lta odotetaan tiettyj\u00e4 ominaisuuksia, kuten AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4n saatavuutta, suurempaa maavaraa ja korkeampaa painopistett\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Joissakin maastureissa, kuten Volvo XC90:ss\u00e4, ei ole AWD-j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 vakiona kaikilla markkinoilla, vaikka XC90:n ei koskaan v\u00e4itt\u00e4isik\u00e4\u00e4n olevan todellinen maasturi. T\u00e4st\u00e4 huolimatta nyky\u00e4\u00e4n monissa asioissa ei ole mit\u00e4\u00e4n j\u00e4rke\u00e4, ja siksi meill\u00e4 on Lamborghini-merkill\u00e4 varustettu 4-ovinen 4-ovinen Coupe-maasturi, joka kulkee 190 km\/h.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka t\u00e4rke\u00e4 maavara on?<\/h3>\n\n\n\n

Kunnollinen maavara on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, jos haluat k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 autoasi useissa erilaisissa maastoissa. Maavara ei kuitenkaan ole ainoa t\u00e4rke\u00e4 todellisen maastoauton ominaisuus. Jotkin autot, kuten Suzuki Jimny ja Fiat Panda, toimivat maastossa kunnolla monien muiden seikkojen ansiosta.
T\u00e4llaisia seikkoja ovat esimerkiksi kevyt kori, ohuet renkaat ja suuret l\u00e4hestymis- ja l\u00e4ht\u00f6kulmat. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 n\u00e4et Fiat Pandan yleisesti menev\u00e4n paikkoihin, joihin edes Toyota Land Cruiser ei p\u00e4\u00e4se, ja t\u00e4m\u00e4n tyyppist\u00e4 varmuutta saat vain legendaarisista autoista.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jos etsit pienikokoista autoa, joka tarjoaa silti kunnon maavaran, pieni katumaasturi on todenn\u00e4k\u00f6isesti paras vaihtoehto. N\u00e4it\u00e4 autoja kutsutaan nimitt\u00e4in maastoautoiksi, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 niiden pit\u00e4isi teoriassa pysty\u00e4 selviytym\u00e4\u00e4n liev\u00e4st\u00e4 maastoajosta.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/549"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=549"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/549\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=549"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=549"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=549"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}