{"id":5493,"date":"2022-12-14T15:36:08","date_gmt":"2022-12-14T15:36:08","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5493"},"modified":"2022-12-14T15:36:11","modified_gmt":"2022-12-14T15:36:11","slug":"paras-off-road-muskeliauto-vuonna-2023","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/paras-off-road-muskeliauto-vuonna-2023\/","title":{"rendered":"Paras off-road-muskeliauto vuonna 2023"},"content":{"rendered":"\n

Off-road-muskeliautoja ei ole en\u00e4\u00e4 olemassa samalla tavalla kuin kauan sitten. Nyt kyse on vain siit\u00e4, ett\u00e4 suuri V8-muskelivoiman moottori laitetaan maasturiin, joka pystyy kaikkeen. T\u00e4m\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole huono asia, sill\u00e4 jotkut n\u00e4ist\u00e4 maastoautoista ovat suorastaan uskomattoman kyvykk\u00e4it\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa listaamme vuoden 2023 parhaat maastomuskeliautot.<\/p>\n\n\n\n

Aluksi mainitsemme Jeep Grand Cherokee Trackhawkin, 707 hv:n koneen, joka on suunniteltu ensisijaisesti maastok\u00e4ytt\u00f6\u00f6n, mutta se p\u00e4rj\u00e4\u00e4 my\u00f6s maastoradalla. Dodge Durango SRT pystyy my\u00f6s tarjoamaan \u00e4\u00e4rimm\u00e4ist\u00e4 tehoa, mutta se voi menn\u00e4 my\u00f6s maastoon.<\/p>\n\n\n\n

V8-moottorilla varustettu Jeep Wrangler Rubicon on my\u00f6s maastoajoon sopiva muskeliauto, sill\u00e4 se tarjoaa riitt\u00e4v\u00e4sti tehoa repi\u00e4ksesi maastoreittej\u00e4. T\u00e4m\u00e4n luettelon k\u00e4rjess\u00e4 mainitsemme Mercedes-Benz G63 AMG:n. Kyll\u00e4, G63 ei ole mik\u00e4\u00e4n muskeliauto, sill\u00e4 se ei ole edes amerikkalaisvalmisteinen, mutta kukaan ei voi kiist\u00e4\u00e4, kuinka muskelimaiselta se tuntuu, varsinkin tuon kurkussa k\u00e4he\u00e4n V8-moottorin ansiosta.<\/p>\n\n\n\n

Kaiken kaikkiaan ”aitoa” muskelimaastoautoa ei voi nyky\u00e4\u00e4n todellakaan ostaa. Monet ihmiset ovat muuntaneet olemassa olevia muskeliautoja tehd\u00e4kseen niist\u00e4 maastokelpoisempia, mutta sellaista ei varsinaisesti voi menn\u00e4 suoraan ostamaan.<\/p>\n\n\n\n

Jeep Grand Cherokee Trackhawk<\/h2>\n\n\n\n

Jeep Grand Cherokee Trackhawk on kaikkien aikojen tehokkain Grand Cherokee. Siin\u00e4 on 6,2-litrainen ahdettu V8-moottori, jossa on 707 hv ja 645 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4. Trackhawk ajaa ja kuulostaa aidolta muskeliautolta, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 se kirjaimellisesti repii korvasi irti, jos t\u00f6rm\u00e4\u00e4t sellaiseen jopa pienill\u00e4 pakoputkiston hienos\u00e4\u00e4d\u00f6ill\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

AWD:n ansiosta Trackhawk voi jopa ajaa maastossa, vaikka sit\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole suunniteltu loistamaan siin\u00e4 suhteessa. Vaikka Trackhawkia ei ole koskaan tarkoitettu eik\u00e4 testattu aidolla maastoradalla, monet omistajat ovat kokeilleet sit\u00e4 isommilla ja voimakkaammilla renkailla. Sanotaan vain, ett\u00e4 sinulla ei ole vaikeuksia j\u00e4\u00e4d\u00e4 jumiin, kun jalkasi alla on koko ajan n\u00e4in paljon voimaa.<\/p>\n\n\n\n

Dodge Durango SRT<\/h2>\n\n\n\n

Durangosta l\u00f6ytyv\u00e4 6,4 litran HEMI V8 -moottori tarjoaa 475 hv ja 470 newtonmetrin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin, mik\u00e4 on enemm\u00e4n kuin tarpeeksi, jotta p\u00e4\u00e4set vauhtiin maastoreitill\u00e4. Toki Hellcat Durango on viel\u00e4 tehokkaampi, mutta se ei ole yht\u00e4 hyv\u00e4 maastoradalla kuin ”tavallinen” SRT. Se on paljon kyvykk\u00e4\u00e4mpi maastoauto kuin maastoauto, mutta jos teet pieni\u00e4 s\u00e4\u00e4t\u00f6j\u00e4, se voi olla sellainen.<\/p>\n\n\n\n

Dodge sanoo, ett\u00e4 SRT:ss\u00e4 ei ole tarvittavaa aluskatteen suojausta kuin joissakin muissa V8-maastureissa tehtaalta, mutta tasapainon, alustan ja hallinnan osalta SRT on aivan t\u00e4ydellinen. Niin tai n\u00e4in, kuulet Durango SRT:n omistajista menev\u00e4n maastoon siell\u00e4 t\u00e4\u00e4ll\u00e4, mik\u00e4 ei ole kovinkaan ep\u00e4tavallista, kun otetaan huomioon, ett\u00e4 kyseess\u00e4 on 475 hv:n AWD-maasturi, joka on luonnostaan suunniteltu menem\u00e4\u00e4n minne tahansa.<\/p>\n\n\n\n

Jeep Wrangler Rubicon V8<\/h2>\n\n\n\n

V8-varusteltu Jeep Wrangler Rubicon on peto maastossa. Siin\u00e4 on 470 hv ja 470 lb-ft v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, ja siin\u00e4 on sama moottori, joka l\u00f6ytyy SRT Durangosta. Jeep on kuitenkin enemm\u00e4n maastoajoneuvo kuin Durango, mink\u00e4 haluat, jos olet tosissasi maastossa.<\/p>\n\n\n\n

Wrangler sopii loistavasti Overlandingiin, kalliory\u00f6mimiseen, mutapy\u00f6r\u00e4ilyyn, dyynill\u00e4 ajamiseen tai mihin tahansa muuhun. Se suunniteltiin alusta alkaen kulkemaan minne tahansa, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 sit\u00e4 ei juuri mik\u00e4\u00e4n voi pys\u00e4ytt\u00e4\u00e4. Kaiken kaikkiaan Wrangler Rubicon V8 on todenn\u00e4k\u00f6isesti t\u00e4m\u00e4n luettelon kyvykk\u00e4in maastoajoneuvo, ehk\u00e4p\u00e4 lukuun ottamatta AMG G63 AMG:t\u00e4, josta keskustelemme seuraavassa kappaleessa.<\/p>\n\n\n\n

Mercedes-Benz AMG G63<\/h2>\n\n\n\n

Mahtava G-auto ei ole miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4 muskeliauto, sill\u00e4 se on niin saksalainen kuin saksalaisista autoista vain voi tulla. Sen konepellin alla on kuitenkin V8, joka tuntuu kuuluvan nykyajan muskeliautoon. G63:n 577 hv:n ja 627 newtonmetrin v\u00e4\u00e4nt\u00f6momentin ansiosta et tunne voiman puutetta, olitpa miss\u00e4 tahansa.<\/p>\n\n\n\n

Kolmen lukkiutuvan tasauspy\u00f6r\u00e4st\u00f6n ansiosta G63 pystyy kulkemaan maastossa, jota vain Wrangler Rubicon pystyy selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kaikista t\u00e4ss\u00e4 artikkelissa mainituista autoista. Sen lis\u00e4ksi, ett\u00e4 G63 on niin voimakas ja kyvyk\u00e4s, se on t\u00e4ynn\u00e4 uusinta Mercedes-teknologiaa ja kaikkia niit\u00e4 mukavuuksia, joita voit toivoa.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Voivatko muskeliautot ajaa maastossa?<\/h3>\n\n\n\n

Ei oikeastaan. Muscle-autot suunniteltiin p\u00e4\u00e4asiassa nelj\u00e4nnesmailikisoihin ja stopparikisoihin. My\u00f6hemmin ne muuttuivat tavallisemmiksi ja alkoivat olla ylellisi\u00e4 ja tekniikkayst\u00e4v\u00e4llisi\u00e4. Todelliset muskeliautot olivat pelkistettyj\u00e4 ja niiss\u00e4 oli valtava kurkkuva V8, joka teki autosta eritt\u00e4in nokkapainavan, mik\u00e4 antoi sille sen tunnusomaisen ajokokemuksen.<\/p>\n\n\n\n

N\u00e4ill\u00e4 autoilla on usein vaikeuksia kulkea suoraan t\u00e4ydellisesti p\u00e4\u00e4llystetyill\u00e4 teill\u00e4, mink\u00e4 vuoksi ne eiv\u00e4t kuulu mihink\u00e4\u00e4n maastoreitille. Jos et usko minua, googlaa vain, kuinka monta Ford Mustangia on kolaroitu pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n poistumalla cars and coffee -tapahtumasta.<\/p>\n\n\n\n

Onko muskeliautoja olemassa?<\/h3>\n\n\n\n

Ei, ”todellisia” muskelimaastureita ei koskaan rakennettu, sill\u00e4 muskeliautot olivat p\u00e4\u00e4asiassa kaksiovisia isoja coup\u00e9-autoja, joissa oli V8-moottorit, ter\u00e4v\u00e4 ulkon\u00e4k\u00f6, leve\u00e4t renkaat, konepellit ja levenev\u00e4t lokasuojat. Vaikka Trackhawkin kaltaiset katumaasturit sopivat l\u00f6yh\u00e4sti t\u00e4h\u00e4n kuvaukseen, ne eiv\u00e4t ole todellisia muskeliautoja, koska todellisia muskeliautoja ei en\u00e4\u00e4 ole.<\/p>\n\n\n\n

Ne kuuluvat 60-, 70- ja 80-luvuille, eik\u00e4 niit\u00e4 voi ostaa nyky\u00e4\u00e4n. Toki Hellcatit, GT500:t ja ZL1:t ovat upeita, mutta ne eiv\u00e4t ole todellisia muskeliautoja samalla tavalla kuin ne olivat aikoinaan.<\/p>\n\n\n\n

Onko Euroopassa muskeliautoja?<\/h3>\n\n\n\n

Muskeliauton nimi yhdistettiin ja yhdistet\u00e4\u00e4n edelleen Yhdysvalloissa valmistettuihin autoihin, mutta jos tarkastelemme, mik\u00e4 teki muskeliautosta muskeliauton, voimme n\u00e4hd\u00e4 joitakin eurooppalaisia malleja, jotka sopivat t\u00e4h\u00e4n kuvaukseen. Aston Martinin vanha V8 Vantage on puhdas muskeliauto, googleta se, jos et usko minua. My\u00f6s monet AMG Mercedes -mallit, kuten E55 tai C63, ovat muskeliautoja.<\/p>\n\n\n\n

DeTomaso Longchamp ja Mercedes AMG ”Hammer” ovat my\u00f6s eurooppalaisten autonvalmistajien valmistamia muskeliautoja.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Off-road-muskeliautoja ei ole en\u00e4\u00e4 olemassa samalla tavalla kuin kauan sitten. Nyt kyse on vain siit\u00e4, ett\u00e4 suuri V8-muskelivoiman moottori laitetaan maasturiin, joka pystyy kaikkeen. T\u00e4m\u00e4 ei v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 ole huono asia,<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5471,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"footnotes":""},"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5493"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5493"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5493\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5494,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5493\/revisions\/5494"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5471"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5493"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5493"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5493"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}