{"id":553,"date":"2021-07-01T07:14:20","date_gmt":"2021-07-01T07:14:20","guid":{"rendered":"https:\/\/fs-7e007be2f2da4aa3.flatsite.io\/instances\/29\/?p=553"},"modified":"2021-07-01T07:14:20","modified_gmt":"2021-07-01T07:14:20","slug":"kuinka-paljon-maavaraa-tarvitset-nopeusrajoituksia-varten","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/kuinka-paljon-maavaraa-tarvitset-nopeusrajoituksia-varten\/","title":{"rendered":"Kuinka paljon maavaraa tarvitset nopeusrajoituksia varten?"},"content":{"rendered":"\n

Vauhtipuskurit on suunniteltu lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n turvallisuutta hidastamalla vauhtia, mutta niiden sivuvaikutukset voivat olla lamauttavia tietyntyyppisille autoille. Yleisesti tiedet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 sinulla pit\u00e4isi olla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 4,5-5 tuuman maavara, jotta p\u00e4\u00e4set useimpien nopeusesteiden yli.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4llainen saavutus on helppo maasturille, jonka maavara on s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti yli 7 tuumaa, tai sedanille, jonka maavara on 5-6 tuumaa kyseisest\u00e4 sedanista riippuen. Viistoper\u00e4t ovat jokseenkin samanlaisia kuin sedanit, ja sama p\u00e4tee my\u00f6s farmareihin.<\/p>\n\n\n\n

Melkein jokainen auto on suunniteltu ylitt\u00e4m\u00e4\u00e4n kuoppia ongelmitta, paitsi tietenkin superautot. Joissakin superautoissa, kuten Audi R8:ssa, maavara on jopa 5,2 tuumaa, mutta toisissa, kuten Lamborghini Gallardossa, maavara on alle 4 tuumaa.<\/p>\n\n\n\n

Jotta monet nykyaikaiset superautot voivat ylitt\u00e4\u00e4 tiettyj\u00e4 kuoppia, ne on varustettu hydraulisilla tai ilmalla toimivilla nostoj\u00e4rjestelmill\u00e4, jotka voivat nostaa auton nokkaa napin painalluksella. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi ainoa muu tapa, jolla voit selvit\u00e4 nopeuskuoppien yli superautolla, on ottaa tietty kulma ja toivoa parasta.<\/p>\n\n\n\n

Hydrauliset\/ilmanostinj\u00e4rjestelm\u00e4t<\/h2>\n\n\n\n

Kuten aiemmin mainittiin, valtaosa nykyaikaisista autoista pystyy ylitt\u00e4m\u00e4\u00e4n nopeuskuoppia ilman mink\u00e4\u00e4nlaisia ongelmia, ja superautot ovat ainoita, jotka vaativat lis\u00e4ratkaisuja. T\u00e4llaisia ratkaisuja ovat hydrauliset nostimet, jotka nostavat joko pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n nokkaa tai kaikkia nelj\u00e4\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 tiettyyn pisteeseen, joka riitt\u00e4\u00e4 useimpien t\u00f6yssyjen ylitt\u00e4miseen.<\/p>\n\n\n\n

McLarenin j\u00e4rjestelm\u00e4 on nimelt\u00e4\u00e4n Nose Lifter, Lamborghinin j\u00e4rjestelm\u00e4 on nimelt\u00e4\u00e4n Front End List System, ja upeasta uudesta Ford GT:st\u00e4 l\u00f6ytyv\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4 on nimelt\u00e4\u00e4n Adjustable Multimode Suspension System. N\u00e4m\u00e4 j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat l\u00e4hes aina lis\u00e4varuste, ja sinun on ehdottomasti valittava ne, jos haluat myyd\u00e4 autosi my\u00f6hemmin.<\/p>\n\n\n\n

Vanhemmissa McLareneissa k\u00e4ytetyt j\u00e4rjestelm\u00e4t olivat aikoinaan hieman hankalia k\u00e4ytt\u00e4\u00e4: sinun piti k\u00e4yd\u00e4 l\u00e4pi muutama valikko ennen kuin l\u00f6ysit Nose Lifterin, ja sen kytkemiseksi p\u00e4\u00e4lle sinun piti my\u00f6s odottaa muutama sekunti, ja useimmiten monet ymp\u00e4rill\u00e4si olevat hermostuneet kuljettajat painoivat torvea hoputtaakseen sinua.<\/p>\n\n\n\n

Uudemmat McLarenin j\u00e4rjestelm\u00e4t ovat onneksi paljon parempia. Ford GT:ss\u00e4 oleva j\u00e4rjestelm\u00e4 on yksi edistyksellisimmist\u00e4, sill\u00e4 se nostaa kaikki nelj\u00e4 py\u00f6r\u00e4\u00e4 muutamassa sekunnissa, ja jotkin j\u00e4rjestelm\u00e4t jopa hy\u00f6dynt\u00e4v\u00e4t GPS:\u00e4\u00e4si ja muistavat, miss\u00e4 kohtaa k\u00e4ynnistit nokan nostamisen, jotta j\u00e4rjestelm\u00e4 kytkeytyy seuraavalla kerralla automaattisesti.<\/p>\n\n\n\n

Speed Bumps<\/h2>\n\n\n\n

Mutta kuinka korkeita keskim\u00e4\u00e4r\u00e4iset nopeuskuopat ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n ovat? Nopeusesteen korkeus liittyy useimmiten tavoitenopeuteen, jolla sen yli pit\u00e4isi ajaa. Useimmissa tapauksissa nopeusrajoitus on joidenkin Yhdysvaltojen liittovaltion lakien mukaan 2-4 tuuman korkuinen, mutta jotkut niist\u00e4 voivat olla jopa t\u00e4t\u00e4 korkeampia.<\/p>\n\n\n\n

Nopeusrajoituksia on my\u00f6s erityyppisi\u00e4, koska ei ole olemassa keskushallintoa, joka p\u00e4\u00e4tt\u00e4isi, kuinka korkea nopeusrajoituksen tulisi olla, ja useimmiten paikalliset viranomaiset p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4t, kuinka korkea nopeusrajoituksen tulisi olla.<\/p>\n\n\n\n

Tavallisten nopeusesteiden ei pit\u00e4isi koskaan olla korkeintaan 15 senttimetri\u00e4 korkeita. Aggressiivisimmat nopeusrajoitukset on suunniteltu hidastamaan nopeutta 5-10 km\/h, ja niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n yleens\u00e4 suurten kaupunkien ruuhkaisimmilla alueilla.<\/p>\n\n\n\n

On olemassa my\u00f6s erityisi\u00e4 nopeusnousuja, nopeustyynyj\u00e4 ja nopeusp\u00f6yti\u00e4, joilla on suurin piirtein sama tarkoitus. On syyt\u00e4 mainita, ett\u00e4 6 tuuman nopeusrajoitukset sijaitsevat yleens\u00e4 vain m\u00e4\u00e4r\u00e4tyill\u00e4 asuinalueilla, ja niist\u00e4 sopivat paikalliset viranomaiset ja kyseisell\u00e4 alueella asuvat ihmiset.<\/p>\n\n\n\n

Tiet, joita kannattaa v\u00e4ltt\u00e4\u00e4, jos ajat superautolla<\/h2>\n\n\n\n

Superautot ovat kompromisseja, joilla pyrit\u00e4\u00e4n lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n suorituskyky\u00e4 sileill\u00e4 p\u00e4\u00e4llystetyill\u00e4 teill\u00e4 ja nimetyill\u00e4 kilparadoilla. Ne ovat leveit\u00e4 ja matalia, j\u00e4ykki\u00e4 ja vailla suurta korin kallistelua, ja kaikki t\u00e4m\u00e4 on ongelma, kun kohtaat nopeuskuoppia tai muita kauheita ajo-olosuhteita.<\/p>\n\n\n\n

Maastoajoa ei pit\u00e4isi koskaan yritt\u00e4\u00e4 tehd\u00e4 mill\u00e4\u00e4n muulla autolla kuin maasturilla tai maastoon soveltuvalla muulla kuin maasturiautolla. Superautot on rakennettu niin, ettei niit\u00e4 koskaan saa ajaa maastossa, ja jos onnistut kompuroimaan Ferrarisi pellolle, on jo se, ett\u00e4 p\u00e4\u00e4set sielt\u00e4 pois vahingoittamatta sit\u00e4, teht\u00e4v\u00e4 sin\u00e4ns\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Sinun tulisi my\u00f6s v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 superautolla ajamista lumisilla teill\u00e4, ja syy t\u00e4h\u00e4n on melko ilmeinen. McLaren 720S, jossa on 4,2 tuuman maavara, ei mene yht\u00e4\u00e4n mihink\u00e4\u00e4n, jos lumi on korkeampi kuin 4,5 tuumaa tai vastaava. Riippumatta siit\u00e4, millaisilla renkailla varustat autosi, olet virallisesti lumilinko.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Kuinka matalaksi superautot p\u00e4\u00e4sev\u00e4t?<\/h3>\n\n\n\n

Suorituskyvyn lis\u00e4\u00e4miseksi superautot voivat menn\u00e4 niinkin alas kuin vain muutaman sentin p\u00e4\u00e4h\u00e4n maasta. Esimerkiksi McLaren P1 voi menn\u00e4 niinkin alas kuin 2,6 tuumaa maasta. T\u00e4m\u00e4 riitt\u00e4\u00e4 poistamaan jalkak\u00e4yt\u00e4v\u00e4lt\u00e4 muutaman kuolleen hy\u00f6nteisen, mutta ei kaikkia.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4st\u00e4 huolimatta t\u00e4llaista maavaraa ei miss\u00e4\u00e4n nimess\u00e4 pid\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 tavallisilla teill\u00e4, vaan ainoastaan m\u00e4\u00e4r\u00e4tyill\u00e4 kilparadoilla, jotka ovat riitt\u00e4v\u00e4n sileit\u00e4. Autoja koskevissa s\u00e4\u00e4nn\u00f6iss\u00e4 sanotaan yleens\u00e4, ett\u00e4 autosi alin osa ei saa olla alempana kuin vanteen alin osa.<\/p>\n\n\n\n

Kuinka kalliita ovat nopeusrajoitusvaurioiden korjaukset?<\/p>\n\n\n\n

Se riippuu kyseisest\u00e4 autosta ja materiaaleista, joista osat on valmistettu. Esimerkiksi Ferrari F12:n uusi muovinen etujakaja maksaa noin 650 dollaria, mutta hiilikuituinen venyy helposti yli 4 000 dollariin.<\/p>\n\n\n\n

Takadiffuusorit ovat viel\u00e4 kalliimpia, koska ne kattavat joskus koko takapuskurin, ja ne voivat maksaa joissakin Ferrari-malleissa jopa 10-15 000 dollaria.<\/p>\n\n\n\n

Pit\u00e4isik\u00f6 minun ostaa superauto ilman keulan nostoj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4?<\/h3>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4kin riippuu kyseisest\u00e4 autosta ja paikasta, jossa aiot ajaa autollasi. Jos olet kiinnostunut l\u00e4hinn\u00e4 rata-ajosta, sinun ei tarvitse valita erillist\u00e4 nokanostinta. On kuitenkin suositeltavaa, ett\u00e4 rastitat t\u00e4m\u00e4n vaihtoehdon, jos haluat myyd\u00e4 autosi sen j\u00e4lkeen.<\/p>\n\n\n\n

Joidenkin autojen, kuten Porsche Carrera GT:n, arvo on jopa miljoona dollaria, mutta Carrera GT:hen ei ole saatavana nokanostinta. Vaikka on olemassa muutama j\u00e4lkimarkkinayritys, jotka ovat erikoistuneet kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n nostinj\u00e4rjestelmi\u00e4 t\u00e4llaisiin autoihin, ne maksavat kohtuuttoman paljon rahaa.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Vauhtipuskurit on suunniteltu lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n turvallisuutta hidastamalla vauhtia, mutta niiden sivuvaikutukset voivat olla lamauttavia tietyntyyppisille autoille. Yleisesti tiedet\u00e4\u00e4n, ett\u00e4 sinulla pit\u00e4isi olla v\u00e4hint\u00e4\u00e4n 4,5-5 tuuman maavara, jotta p\u00e4\u00e4set useimpien nopeusesteiden yli.<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[5],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/553"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=553"}],"version-history":[{"count":0,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/553\/revisions"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=553"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=553"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=553"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}