{"id":5603,"date":"2023-01-03T10:27:54","date_gmt":"2023-01-03T10:27:54","guid":{"rendered":"https:\/\/autojaa2z.fi\/?p=5603"},"modified":"2023-01-03T10:27:57","modified_gmt":"2023-01-03T10:27:57","slug":"hyundai-i20-vs-renault-clio-kumpi-on-parempi","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/autojaa2z.fi\/hyundai-i20-vs-renault-clio-kumpi-on-parempi\/","title":{"rendered":"Hyundai i20 vs. Renault Clio – kumpi on parempi?"},"content":{"rendered":"\n

Jos olet perheenis\u00e4 ja haluat auton, joka ei ole liian iso tai liian pieni, joka ei ole liian halpa tai liian kallis tai joka ei ole liian ylellinen, mutta ei my\u00f6sk\u00e4\u00e4n halvan tuntuinen, sinun kannattaa kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiosi kompakteihin hatchback-autoihin. Syy, miksi sanomme viistoper\u00e4t, on se, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 pienet mutta tilavat autot ovat t\u00e4ydellinen sekoitus kaikkea yhdess\u00e4 paketissa.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4m\u00e4 on syy siihen, miksi viistoper\u00e4isist\u00e4 autoista on tullut niin \u00e4\u00e4rimm\u00e4isen suosittuja ja miksi l\u00e4hes kaikki hyv\u00e4maineiset merkit (Yhdysvaltojen ulkopuolella) tarjoavat edelleen monia viistoper\u00e4malleja. Pelkk\u00e4 autoteollisuuden kehitys mahdollistaa sen, ett\u00e4 voimme nauttia viistoper\u00e4st\u00e4, joka tuntuu sis\u00e4lt\u00e4 paljon suuremmalta autolta, mutta jossa on silti kaikki ne edut, jotka yleens\u00e4 liitet\u00e4\u00e4n viistoper\u00e4\u00e4n.<\/p>\n\n\n\n

T\u00e4ss\u00e4 artikkelissa vertailemme kahta kovaa kilpailijaa t\u00e4ss\u00e4 segmentiss\u00e4, Hyundai i20:t\u00e4 ja Renault Clioa. i20 on ollut markkinoilla noin 15 vuotta, ja se on nyt kolmannessa ja paljon parannetussa sukupolvessa. Renault Clio puolestaan on ollut markkinoilla yli 22 vuotta ja on viidenness\u00e4 iteraatiossaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n pit\u00e4isi olla hyv\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Teemme n\u00e4ist\u00e4 kahdesta viistoper\u00e4st\u00e4 laajan testin ja kerromme, miksi sinun pit\u00e4isi valita toinen toisen sijaan. Hyundai i20 vs. Renault Clio – kumpi on parempi?<\/p>\n\n\n\n

Hyundai i20<\/h2>\n\n\n\n

Hintatasoltaan nykyinen Hyundai i20 ei ole yksi t\u00e4m\u00e4n segmentin halvimmista hatchbackeista, mik\u00e4 tulee monille yll\u00e4tyksen\u00e4, mutta se on itse asiassa sen arvoinen. Ensinn\u00e4kin i20:een saa kaksi moottorivaihtoehtoa, pienemm\u00e4n 1,0 litran 3-sylinterisen moottorin, jossa on 100 hv, tai 1,2 litran 4-sylinterisen moottorin, jossa on 87 hv. FWD on i20:n ainoa vaihtoehto, manuaalivaihteisto on vakiovaihteisto, kun taas automaattivaihteisto on saatavana lis\u00e4varusteena.<\/p>\n\n\n\n

Jos pid\u00e4t i20:st\u00e4, mutta et ole kovin varma suorituskyvyst\u00e4, kannattaa keskitty\u00e4 i20 N:\u00e4\u00e4n. i20 N maksaa paljon enemm\u00e4n, mutta siin\u00e4 on todella tehokas 1,6 litran 4-sylinterinen 1,6 litran moottori, jossa on 204 hevosvoimaa ja jonka nopeus 0-100 km\/h on 6,7 sekuntia. Vaikka tavalliset i20-mallit eiv\u00e4t olekaan mit\u00e4\u00e4n kovin erikoista ajettavaa, i20 N on varmasti.<\/p>\n\n\n\n

Ulkomuotoilu on parantunut huomattavasti edelliseen malliin verrattuna, mutta i20 ei tule ihastuttamaan ket\u00e4\u00e4n. Sis\u00e4tilat ovat modernin n\u00e4k\u00f6iset ja todella loogisesti jaotellut, joten niit\u00e4 on helppo ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 ajon aikana. Luotettavuus on erinomainen, sill\u00e4 Hyundai onnistuu nyky\u00e4\u00e4n siin\u00e4 l\u00e4hes aina.
K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on ihan ok, ei mit\u00e4\u00e4n erikoista luokassaan, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 voit pakata aikuisen taakse, mutta sit\u00e4 ei pit\u00e4isi tehd\u00e4 usein. N\u00e4kyvyys on hyv\u00e4, tavaratila on melko suuri, ja yleinen varustelista on riitt\u00e4v\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Renault Clio<\/h2>\n\n\n\n

Renault Clio maksaa muutaman tuhat dollaria\/euroa v\u00e4hemm\u00e4n i20:een verrattuna, mik\u00e4 ei ole yll\u00e4tys. Renault Clio tarjoaa kuitenkin paljon laajemman moottorivalikoiman alkaen 1,0 litran 3-sylinterisest\u00e4 rivimoottorista, jossa on joko 91 tai 100 hevosvoimaa, tai tehokkaammasta 130 hevosvoiman 1,4 litran 4-sylinterisest\u00e4 moottorista. Clio on saatavana my\u00f6s dieselmoottorina 1,5 litran 4-sylinterisen moottorin ansiosta, jossa on 85 hv.<\/p>\n\n\n\n

Uusin Clio on saatavana my\u00f6s hybridin\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa, ett\u00e4 siihen saa 1,6 litran 4-sylinterisen bensiinimoottorin lis\u00e4ksi s\u00e4hk\u00f6moottorin, jonka yhteisteho on 144 hv. Huippumalli on Clio RS\/Trophy, 200 hv\/220 hv 1,6 litran 4-sylinterinen kuuma viistoper\u00e4, joka kiihtyy 0-100 km\/h 6,9\/6,6 sekunnissa, mik\u00e4 on l\u00e4hes sama kuin i20 N:ss\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Muotoilullisesti Renault Clio n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nyky\u00e4\u00e4n todella hyv\u00e4lt\u00e4 sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa, mik\u00e4 on valtava parannus vanhempiin malleihin verrattuna, jotka n\u00e4yttiv\u00e4t usein hieman ep\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4isilt\u00e4. Ajokokemus on melko normaali, lukuun ottamatta Clio RS:\u00e4\u00e4, joka tuntuu todella hauskalta ajaa.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuus on ok, mutta t\u00e4ss\u00e4 on paljon parantamisen varaa. K\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisyys on luokkaansa n\u00e4hden todella hyv\u00e4, sill\u00e4 Cliossa on suuri toinen istuinrivi ja kohtuullisen kokoinen tavaratila.<\/p>\n\n\n\n

Tuomio – Renault Clio on parempi.<\/h2>\n\n\n\n

Vaikka Hyundai i20 on kaiken kaikkiaan todella hyv\u00e4 auto, Clio vie sen, koska se tarjoaa sek\u00e4 hybridi- ett\u00e4 dieselmoottorin, kun taas i20 ei. Toiseksi Cliossa on enemm\u00e4n tilaa sek\u00e4 tavaratilassa ett\u00e4 takaistuimilla, joten se on kaiken kaikkiaan parempi perheauto. Muotoilullisesti Clio vie voiton sek\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4 ett\u00e4 ulkoa, mutta i20 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 my\u00f6s hyv\u00e4lt\u00e4, erityisesti sis\u00e4lt\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Luotettavuudessa vuorovesi n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 k\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n, sill\u00e4 i20 on selv\u00e4sti luotettavampi auto. Jos pid\u00e4t dynaamisemmasta ajokokemuksesta, sanoisin, ett\u00e4 i20 on siin\u00e4 parempi, kun taas Clio on mukavampi. Kaiken kaikkiaan molemmat viistoper\u00e4t ovat hyvi\u00e4, mutta Cliossa on yksinkertaisesti enemm\u00e4n hyvi\u00e4 puolia.<\/p>\n\n\n\n

FAQ-osio<\/h2>\n\n\n\n

Onko Hyundai i20 tehokkaampi kuin Renault Clio?<\/h3>\n\n\n\n

Mit\u00e4 tulee tehokkuuteen, n\u00e4m\u00e4 kaksi ovat l\u00e4hes identtisi\u00e4, sill\u00e4 voit odottaa saavasi noin 48MPG vertailukelpoisilla bensiinik\u00e4ytt\u00f6isill\u00e4 malleilla. Clio on kuitenkin etuly\u00f6ntiasemassa, koska se on saatavana dieselmoottorilla, joka voi tuottaa jopa 65MPG, mik\u00e4 on paljon parempi kuin mit\u00e4 i20:ll\u00e4 voi saada.<\/p>\n\n\n\n

Emme voi my\u00f6sk\u00e4\u00e4n unohtaa, ett\u00e4 Clio on saatavana my\u00f6s hybridiversiona, jonka yhdistetty kulutus on jopa 65MPG.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai i20 turvallisempi kuin Renault Clio?<\/h3>\n\n\n\n

Renault Clio vaikuttaa my\u00f6s turvallisemmalta autolta, sill\u00e4 se palkittiin Euro NCAP:n viiden t\u00e4hden luokituksella, kun taas i20 sai nelj\u00e4 t\u00e4hte\u00e4 viidest\u00e4. Syy siihen, miksi i20 ei koskaan saavuttanut t\u00e4ytt\u00e4 potentiaaliaan, on se, ett\u00e4 se ei ole tarpeeksi tehokas turva-avustuskategoriassa, jossa se sai vain 67 prosenttia pisteist\u00e4, kun taas Clio sai 75 prosenttia pisteist\u00e4.<\/p>\n\n\n\n

Lis\u00e4ksi Clio on parempi sek\u00e4 aikuisten ett\u00e4 lasten turvallisuudessa, kun taas i20 on hieman parempi jalankulkijoiden turvallisuudessa.<\/p>\n\n\n\n

Onko Hyundai i20 N parempi kuin Renault Clio RS?<\/h3>\n\n\n\n

Sek\u00e4 Renault Clio RS ett\u00e4 Hyundai i20 N ovat loistavia autoja, joten voittajan valitseminen on melko vaikeaa. Sanoisin, ett\u00e4 tavallinen i20 N on Clio RS:\u00e4\u00e4 parempi, mutta jos p\u00e4ivit\u00e4t Clio RS Trophy -malliin, tulet huomaamaan, ett\u00e4 n\u00e4m\u00e4 kaksi voivat vaihtaa ly\u00f6ntej\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kausia.<\/p>\n\n\n\n

i20 on nopeampi 0-100 km\/h, se on kevyempi, siin\u00e4 on enemm\u00e4n v\u00e4\u00e4nt\u00f6\u00e4, ja sen kierrosajat ovat yleens\u00e4 nopeampia. Toisaalta Trophy RS:n huippunopeus on korkeampi, siin\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan paremmat jarrut ja hieman enemm\u00e4n tehoa, 220 hv.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Jos olet perheenis\u00e4 ja haluat auton, joka ei ole liian iso tai liian pieni, joka ei ole liian halpa tai liian kallis tai joka ei ole liian ylellinen, mutta ei<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":5134,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":[],"categories":[36,58],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5603"}],"collection":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=5603"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5603\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":5604,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/5603\/revisions\/5604"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media\/5134"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=5603"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=5603"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/autojaa2z.fi\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=5603"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}